Gå til innhold

Samsung i8000 (Omnia ll)


Anbefalte innlegg

Vet ikke om jeg får tid til å skrive en hel test, men kan legge inn litt erfaringer etterhvert.

 

Siden jeg har en WinMo tlf fra før, er det jo ikke så veldig mye mer spennende enn hva jeg tidligere har vært borte i. 6.5 har jeg ikke prøvd så mye, så der har jeg funnet ut at jeg må lete litt ekstra for å finne frem til ting jeg kjenner fra 6.1.

 

Førsteinntrykk:

- Til min store glede var telefonen innstallert med engelsk ROM. Senere fant jeg ut at man kan endre på språkinnstallasjonen på telefonen (man kan reinntallere telefonen med et godt utvalg av språk, deriblant norsk selvfølgelig ;9 )

- Fant ut at det ikke er noen phonepad ved sms skriving (hva i hule!!! :hmm: ) Det er den jeg er vant til å bruke, og ikke qwerty variasjoner :( Vel, regner med at det bare er å innstallere en eller annen ezinput...

- Jeg hadde håp om, og trodde at man kunne unngå bruk av stylus siden skjermen er såpass stor. Det ser derimot ut til at man også her vil måtte bruke stylus i div. sammenhenger :( (eller negl hehe) Vel, det følger med en ekstern stylus hvis man ønsker å bruke det. I det minste burde man vel strengt tatt hatt en løsning hvor stylusen sitter i telefonen ala Touch Diamond, for hvem gidder vel å drasse med seg en ekstern??

- Ellers er det verdt å nevne at skjermen er knall, og at kameraet ihvertfall er mye bedre enn på touch diamond :)

 

Dette var et lite førsteinntrykk, siden jeg akkurat nå ikke har kommet lenger enn å sette inn sim-kort ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du holder telefonen sidelengs, snur skjermbildet seg, når du bruker telefon og sms ?

Hvis du bor et sted det er meldt sol en av de nærmeste dagene, kan du ta den med ut i solen og sjekke hvordan skjermen da fungerer med film, sms/mail og telefon ?

- Den snur seg ved bruk av qwerty på sms.

- Snur seg ikke ved bruk av telefon.

 

Men, det skal være program som gjør dette du beskriver - har ikke testet de dog.

 

Skal få sjekket det med sol senere...bor på østlandet, så det skulle nok gå greit ;)

 

Når det gjelder phonepad ved sms, fant jeg ut av det. Måtte holde "mode" knappen for å få opp flere valg :)

Lenke til kommentar

Da har jeg fått sjekket den ute i sola. Har tidligere hørt negative kommentarer på AMOLED og bruk i sol, men jeg kan faktisk ikke se at det blir store forskjellen fra min Diamond. Ja, skjermen blir blassere, men jeg kan fortsatt se hva som står der - og kan ikke si at den er noe verre enn andre telefoner jeg har prøvd i sola. Jeg prøvde også å slå på auto adjust på lys, uten at det ble noen spesiell forskjell...

Lenke til kommentar
Da har jeg fått sjekket den ute i sola. Har tidligere hørt negative kommentarer på AMOLED og bruk i sol, men jeg kan faktisk ikke se at det blir store forskjellen fra min Diamond. Ja, skjermen blir blassere, men jeg kan fortsatt se hva som står der - og kan ikke si at den er noe verre enn andre telefoner jeg har prøvd i sola. Jeg prøvde også å slå på auto adjust på lys, uten at det ble noen spesiell forskjell...

er du fornøyd med telefonen?

er det noe lag?

hva er dårlig med den?

 

er det verdt å vente til win mobile 7 kommer ut?

Lenke til kommentar
1: er du fornøyd med telefonen?

2: er det noe lag?

3: hva er dårlig med den?

 

4: er det verdt å vente til win mobile 7 kommer ut?

Så langt:

 

1 - Ja, må si meg fornøyd. Ting å utsette på vil det alltids være ;) For å utdype litt; jeg var ganske fornøyd med min Diamond også unntatt kameraet og tregheten ved sms åpning + div. annen treghet. Kameraet på O2 er mye bedre, og sms og generell treghet er O2 mye bedre på. Jeg prøvde også idag å spille av en DivX film. Det så jo bare strålende ut, og det går fint an å se filmer på den :) mpg klarte jeg ikke å kjøre, men det er sikkert bare et kodek eller avspiller spørsmål. :hmm:

2 - Spørs litt hva du mener. Telefonen er relativt smooth, men noe lag kan nok oppleves. Spør du en som aldri har prøvd winmo tidligere, vil svaret sikkert være at den kan være laggete. Spør du en som meg/annen winmo bruker, er svaret at det knapt merkes/eksisterer.

3 - Vil ikke si at det er noe som er dårlig med den, men jeg føler at det trengs en ROM oppdatering for å gjøre den nærmest perfekt :) . Jeg tror også at det ville vært spennende å kunne testet den med f.eks kapasativ skjerm. Jeg har også kludret endel med Opera, og den vil jeg si krangler endel/ikke er spesielt smooth. Trodde O2 ville være midt i blinken for Opera, men det er tydelig at Opera trenger en god oppdatering (dette har ikke med tlf å gjøre - heller med at Opera er litt buggete. Men det er en ny versjon på gang). Så, surfeopplevelsen er hittils litt skuffende...

4 - Nei. Skal man alltid vente på noe bedre, får man ikke gjort annet. Det er også godt mulig at WM7 kan innstalleres på O2 når den tid kommer.

 

Så alt i alt, vil jeg sikkert kjøre på med Custom ROM's etterhvert for å få den dit jeg vil ha den. For min del, er det innstallert altfor mye jalla program på den nå, og som ikke går an å avinnstallere :hrm:

Endret av Chivas
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Fikk Omnia II i dag. Fornøyd så langt :) Skjermen er fantastisk!

Men er det noen som vet hvordan man kan deaktivere widgets? Vil heller ha "Titanium" som Home Screen.

Lenke til kommentar
Nei, er visst eget Samsung-oppsett her. Men fant det ut: Start - Innstillinger - Skjerm og lys - Elementer på I dag. :)

Ja, har slitt med å finne ut av det Samsung har gjort om på, som jeg tidligere er kjent med. Virker som om ting ble godt forandret på 6.5 kontra 6.1. Det å finne ut hvor "add/remove" programs ligger, er ikke så lett lenger. Virker som om Samsung har fjernet noen innstillinger som man tidligere hadde adgang til - skulle gjerne ha fjernet endel av de mengdene med unødvendige programmer som ligger på den :)

 

Noen spsml:

 

- Har du innstallert norsk på den i ettertid, eller kom den preinnstallert med det? Min er nemlig engelsk...noe som forsåvidt er helt greit :)

- Hvis du går inn på sms skriving, og bruker telefontastaturet å skrive med, har du da problemer med å skrive punktum, komma, spørsmålstegn og utropstegn (ved bruk av xt9)? Virker som om min er temmelig buggete der (dvs, jeg kan skrive disse tegnene, men må skru av xt9 for å få det til)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Kom på engelsk men jeg endret fort til norsk. har ikke hatt noen problemer med tastaturet. Et kanskje dumt spm: hvordan får man tilgang til det interne minnet? jeg har 16 gb versjonen men finner ikke dette i filutforskeren. hm.

Lenke til kommentar

I filutforskeren heter det interne minnet "My Storage" på min....du finner sikkert en fornorsket mappe ;)

 

Skal du ha tilgang til det minnet gjennom pc, må du gjøre om usb connection (settings - general settings - usb connection) til Mass Storage...vet ikke hva disse heter på norsk, men du finner det sikkert.

 

Så, på telefontastaturet (12 keypad - den som ser ut som standard telefon) har du ikke noe problem med komma, spørsmålstegn o.l. ved bruk av xt9? Da er det isåfall godt mulig den engelske rom'en som kødder her da :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

hm. Kan ikke finne "My storage" eller "Mitt lagringsområde" på mobilen. Merkelig. Får heller ikke installert driveren når jeg kobler til som "Mass storage". Irriterende.

Kan forsåvidt ikke finne telefontastaturet heller. Har kun mulighet til å velge "Samsung keypad" og "tastatur" (som er standard WM-tastatur).

 

Ser ut som internminnet er skadet eller noe. Går inn på "Mitt lagringsområde" under Minneinnstillinger og der står det at minnet er på 0.00MB, 0,00MB i bruk og 0.00 ledig. faen altså!

Endret av Slettet+32asd4f
Lenke til kommentar

Hmmm...merkelig. Pass på at du ikke har telefon koblet til pc med activesync - da vil ikke internminnet synes tror jeg.

 

Når det gjelder innstallasjon av driveren, måtte jeg koble til telefonen 2 ganger for at det skulle funke - både på xp og vista.

 

Står litt her om andre som har opplevd problemer med internminne:

http://www.samsung-omnia.org/general-samsu...ii-disappeared/

Du kan jo teste den formateringen...

 

Telefontastaturet finner du ved å holde "mode" knappen inne (nederst til venstre på tastatur), og så velge 12 keypad på layout.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Den gaar daar siden jeg ikke faar installert driveren.har holdt paa i flere timer.

 

Ser problemet med telefontastaturet naa. Faar ikke til "!" "," og "@".

Endret av Slettet+32asd4f
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...