MirusMentis Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Har fra før kit objektivet, og et Nikkor 55-200 VR. Er i grunn veldig fornøyd med sistnevnte. Er veldig ny innenfor dette, så ikke skyt meg med en gang om jeg har misforstått noe. Men til portretter (bilder av ungene stort sett) så ønsker jeg "effekten" av å kunne isolere motivet med DOF, kan det til en viss grad med 55-200, men blir jo stående fryktelig langt unna motivet for å få liten DOF. Finnes det et objektiv som både fungerer fint til portrett, men også macro? Forsøkt litt macro med tele linsa, men på 200mm og med en nærgrense på 1.5m så blir ting ikke "stort" nok, det ser ikke ut som macro før man cropper masse. Lenke til kommentar
EldorBoye Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Det må vel bli en av disse? Hva skal du ta makrobilder av? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 De aller fleste makroobjektiver vil fungere greit også til portrettbruk. Kanskje ikke like bra som "dedikerte portrettobjektiver", men absolutt mer enn bra nok for hobbybruk. Bruk telezoomen og finn hvilken brennvidde du liker, så finnes det nok makroobjektiv som passer. Jeg har riktignok ikke oversikten over hvilke objektiver som gir AF på D40, men det er det helt sikkert andre her som har. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Høres ut som Tamron 90/2.8 vil passe bra for ditt behov. Bare pass på at du får den versjonen med innebygget fokusmotor. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 2. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2009 Tenkte på insektbilder, og evt andre kule ting med mye textur. Macro er bare for morrosskyld. Det er portrett jeg egentlig har bruk for. Så se bort ifra macro biten enn så lenge. Om dere har anbefalninger til portrett objektiver, så sleng gjerne med et bilde tatt med det aktuelle objektivet. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Hva med et en 85mm f1.8 og en mellomring? Da får du et rått portrettobjektiv som tillater litt arbeidsavstand til motivet, samt gode makromuligheter ved å sette på mellomringen for å korte ned fokusgrensa. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 85/1.8 er bra, men det gir ikke autofokus på D40. Så da ville jeg heller valgt AI(S) 105/2.5. Sistnevte kan man få tak i brukt for en drøy tusenlapp på ebay eller KEH.com. Mer bildekvalitet per krone tviler jeg på at finnes uavhengig av produsent. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Hvis du vil ha AF, er vel 50mm f/1.4 AF-S et alternativ. I tillegg vil de nevnte makroobjektivene også fungere bra. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Jeg har både Tamron 90mm (makro) og AF-s 50 f/1,4. Begge blir brukt til portrett, kommer egentlig an på brenvidden situasjonen krever. Som portrettobjektiv er nok 50mm mer allsidig, men du vil da ikke få noe makroobjektiv. Lenke til kommentar
arela Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Har fra før kit objektivet, og et Nikkor 55-200 VR. Er i grunn veldig fornøyd med sistnevnte. Er veldig ny innenfor dette, så ikke skyt meg med en gang om jeg har misforstått noe. Men til portretter (bilder av ungene stort sett) så ønsker jeg "effekten" av å kunne isolere motivet med DOF, kan det til en viss grad med 55-200, men blir jo stående fryktelig langt unna motivet for å få liten DOF. Finnes det et objektiv som både fungerer fint til portrett, men også macro? Forsøkt litt macro med tele linsa, men på 200mm og med en nærgrense på 1.5m så blir ting ikke "stort" nok, det ser ikke ut som macro før man cropper masse. Du kan også prøve andre varianter for å isolere motivet. Du kan passe på at bakgrunnen ikke er i fokusområdet - lengre bak, mens motivet kan være hvor det passer deg - prøv deg frem. Står du langt unna motivet, vil også bakgrunnen bli skarp. Jeg kjenner ikke 55-200mm, men vet at på brennvidde rundt 200mm vil du få meget bra nærbilder ved å kjøpe et Canon 500D for å sette foran på objektivet. Jeg bruker et slikt mye på mine 105mm og 180mm - suverent. Med 180mm med 500D foran får jeg ca 1:2 i forstørrelse og suveren lysstyrke. Et makrobjektiv med fokusmotor (AF-S) er vel heller ikke å forakte, men blir nok noe dyrere. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 2. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2009 Tror jeg skal undersøke 50/f1.4 litt nærmere, AF er pluss, intill jeg vokser ut av d40 huset så handler jeg ikke objektiv uten.. Kanskje mellomringer til 55-200`n vil gjøre den mer macrovennlig.. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 2. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2009 men vet at på brennvidde rundt 200mm vil du få meget bra nærbilder ved å kjøpe et Canon 500D for å sette foran på objektivet. Nå datt jeg helt av lasset her. Canon 500d er ikke det et kamerahus? Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 500D er både kamerahus og ett glassfilter som endrer nærgrensen på objektivet. Jeg vil anbefale trådstarter å se på Tamron 60mm F/2.0 Macro. Dette er et objektiv med fullverdige egenskaper som 1:1 forstørrelse og meget behagelig brennvidde på ditt kamera. Lenke til kommentar
arela Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Canon 500D Og når nærgrensen minker, så øker forstørrelsen. Den største fordelen med denne, er at det ikke er lystap som med mellomringer. Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Skal man pirke så vil det være lystap med alle typer glass. Hvor mye avhenger av kvaliteten og type glass - alt fra 0.2-10%. Lenke til kommentar
arela Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Skal man pirke så vil det være lystap med alle typer glass. Hvor mye avhenger av kvaliteten og type glass - alt fra 0.2-10%. Det har du helt rett i, men for denne er det knapt merkbart for vår bruk. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Tror jeg skal undersøke 50/f1.4 litt nærmere, AF er pluss, intill jeg vokser ut av d40 huset så handler jeg ikke objektiv uten.. Kanskje mellomringer til 55-200`n vil gjøre den mer macrovennlig.. Støtter denne. Er ikke noe fan av å bruke macro til portrett. Knøvlete å bruke et objektiv som er beregnet til macro.. Brennviddene passer ofte dårlig og de er forbanna trege.. 50mm gir deg alt du trenger innen portrett Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 3. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2009 Og dette filteret 500d, vil passe rettt på nikkor objektivet mitt? Ser ut til at det blir et 50/1.4 på meg for å dekke portrett behovet. Og kanskje jeg klarer meg med mellomringer/o.l for macro lekingen. Lenke til kommentar
arela Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Canon 500D kommer i 4 forskjellige filterfatninger så vidt jeg vet, og ja, det er bare å skru den på som et vanlig filter. Jeg er usikker på filterfatningen på 55-200, så jeg vet ikke om det passer rett på. På 50mm finnes et tilsvarende som heter Canon 250D. 50mm med mellomringer er også ei grei løsning. Jeg bruker mellomringer på mange objektiver, og det en fin løsning. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 3. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2009 Men for en pris a gitt, er jo mer enn halveis til et brukt objektiv http://www.fotomagasinet.no/aspx/produkt/p...aspx?plid=10365 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå