Multi-Task Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 (endret) Heisann Har hatt en dell som virket meget godt inntil sist sommer fungerte godt. Applikasjoner som spill o.l kjørte uten problem. Etterhvert (sommer) kom det fargeprikker flere steder på skjermen til tider, før spill kræsjet. Prikkene begynte å komme til syne også ved vanlig bruk. Etter noen dager kræsjet 3D applikasjoner direkte. Om jeg prøver å fortsette så kommer det til slutt en blåskjerm som sier at maskinen er blitt slått av for min sikkerhet. Problemet med grafikkkortet har siden da (både under sommer og vinter) vært likt. Er grafikkkortet dødt? Men, problemet med prikker og slik var helt forsvunnet når det ble kaldere (høst/vinter/vår). Brydde meg lite om grafikkproblemene ettersom jeg ikke spiller mye likevel. Jeg har sett litt på film denne sommeren, og så fort temperaturen gikk opp i sommer har prikkene kommet tilbake. I dag begynte bilde å flikre (ble svart, så bilde, så svart) og maskinen frøs osv mens jeg så på film; jeg holdt inne knappen for å slå den av ettersom det virket ille. Har enda ikke tatt på den igjen, er vel neppe en ide når det er så varmt fremdeles (er som regel 27-29 grader i det rommet under sommeren). Jeg har selv liten kunnskap om datamaskiner og håper dere her på forumet kan hjelpe meg igang med både hva problemene kan være, og hva jeg kan gjøre for å få maskinen brukbar igjen. Takk på forhånd. Endret 3. juli 2009 av Multi-Task Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Det er mulig grafikkortet er blitt skadet av for høy temperatur, men det er ikke sikkert. Det du bør gjøre er å åpne maskina og blåse den ren for støv, spesiellt på kjøleribbene/vifta til grafikkkortet, men fjern støv på prosessorkjøler også. Start maskina når du har dekselet oppe og se etter at alle viftene går rundt, hvis det er noen vifter som ikke går rundt må disse byttes hvis det ikke hjelper å fjerne smuss på dem. Hvis du gjør dette vil du mest sannsynlig får langt færre problemer. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Husk å være nøye med å plassere innlegg og tråder i korrekt kategori. Spør en moderator om du er i tvil. Denne tråden var plassert i feil kategori og er blitt flyttet til korrekt eller mer passende kategori. Reaksjoner på moderering går som alltid via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
Multi-Task Skrevet 2. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2009 Hei igjen Har nå funnet et kjekt lite virus (Dette kan nok ha sammenheng med flikrende skjerm). F-secure fant faktisk 2 trojaner, men klarte bare å fjerne et ser det ut til. Forsto ikke loggen helt. 1 trojan står oppført som satt i karantine, og den andre er bare "borte". Når jeg tar virus-scan igjen finnes det ikke lenger, hvor ble det andre viruset av? hm Uansett, vil nok ta en fullstendig rens av maskinen. Hvordan gjøres dette best? Formatere alt? Det jeg lurer på i den forbindelse er antivirus osv. Dersom jeg formaterer, hvordan beholder jeg anti-virus programmet jeg har betalt penger for? Og mer om denne fremgangsmåten vil jeg være takknemmelig for. Bør jeg også re-installere windows? Ønsker vel egentlig gjøre det som renser mest, altså som om maskinen var ny. Tips? Fremgangsmåter? Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 (endret) Reinstaller. Hvis du har et program du har betalt for så tar du vare på lisens-nøkkelen, og bare installerer på nytt med samme nøkkel når PC'en er 'frisk' Dell har den beste kundeservicen jeg har vært borti, og de guider deg gjennom over tlf Anbefaler det! Hvis du får bilde på skjermen, så er ikke grafikkortet dødt hvertfall. Endret 2. juli 2009 av Wikipedersen Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Jeg tror lite på at det er virus som forårsaker problemet ditt, du sier jo selv at problemet er større på sommertid når det er varmere. Problemet er mest sannsynlig relatert til temperatur, og da må du fjerne støv i maskina som jeg foreslo tidligere, det har faktisk mye å si. Blir bare dumt å kaste bort tida på reinstallering og lignende da. Lenke til kommentar
Multi-Task Skrevet 3. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2009 (endret) Problemet er mest sannsynlig relatert til temperatur, og da må du fjerne støv i maskina som jeg foreslo tidligere, det har faktisk mye å si. Du har helt rett, problemene med farge o.l er absolutt et annet problem. Trojanene har ingenting med dette å gjøre, og dette vet jeg ettersom virus-check kjøres daglig, og har aldri funnet noe før igår. Det er kun den flikrende skjermen jeg mente det kunne ha sammenheng med. Skal slå av maskinen nå for å rydde opp litt som du foreslo. Men tviler litt på dette ettersom jeg fjerner støv i ny og ne, slik at det ikke burde se for ille ut der nede. Men med litt flaks er det del av problemet. Sannsynligvis er det noe med viftene eller lignende. Men jeg skjønner ikke helt dette med grafikkkortet. Hvordan kan det være slik at det fortsatt fungerer slik at skjermen fungerer glimrende med mindre det er spill osv som kjører? Dette må vel tyde på et varmeproblem? Edit: Prøver å legge opp noen bilder som kanskje kan hjelpe med noen spørsmål: Man kan se en vifte på et par bilder, og jeg kan se at det er en del støv der.. Hvordan kan jeg komme til her bedre? Mulig å ta av hele saken på en enkel måte, eller? Og når jeg så skal teste maskinen når den er åpen, hvilke steder skal jeg se etter spesielt? Legg gjerne til andre nyttige råd, fjerner støv as we speak, så raske råd blir jeg svært glad for ____ Maskin startet: Vifte på grafikkort kjører for fullt når maskinen slås på. Stor vifte i front kjører. Vifte topp bak kjører. Om jeg ikke har sett feil er det også en vifte under "hovedvifte" i front. Denne kan jeg ikke se og dermed heller ikke om den fungerer. (Mener delen under hovedviften, som man kan se på bilde 3) Merk også: Delen som jeg viser på bilde 4 er løs (altså vifte"saken"), pcn har vært svært bråkete pga en ristelyd som har vært der siden maskinen ble kjøpt (som jeg kan huske), dette kan muligens være delen som skaper bråket... Hvordan kan jeg sørge for at denne sitter skikkelig? Ble mange spørsmål nå.. håper noen fortsatt orker svare! :S Endret 3. juli 2009 av Multi-Task Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 (endret) Meget bra med de bildene Jeg ser helt klart en del støv på Skjermkortet ditt. Det du bør gjøre er å gå og kjøpe deg en Boks med høytrykksluft, da er det enkelt å blåse bort støvet. Større forhandlere av pc komponenter bør ha dette, eller f.eks. Clas Ohlson og sikkert flere andre. Sørg for å blås bort allt støv du ser inne i maskina, men spesiellt på kjøleelementer og vifter til kjølere. Neste steg hvis dette ikke løser problemet er å demontere kjøleren til skjermkortet og ha på ny kjølepasta. Og hvis du gjør dette kan du like godt ha på ny kjølepasta på prosessorkjøleren også. Edit: Glemte å si det men det at du først opplever problemer med grafikken når du kjører spill er pga. at prosessoren på grafikkortet belastes mye hardere når du kjører et spill og blir da mye varmere. Har du en del støv på kortet vil det redusere kjølerens evne til å holde grafikkprosessoren kjølig nok. Har selv opplevd dette problemet på en varm sommerdag, fjernet støvet og vips var det ok. Endret 3. juli 2009 av Wowaddict Lenke til kommentar
Multi-Task Skrevet 3. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2009 Da er det gjort en storvask av maskinen. Problemet med prikker o.l er fortsatt de samme. Orker ikke engang prøve et spill ettersom alt virker likt. Hva er det neste jeg bør gjøre. Noen råd? Begynner å bli en slitsom maskin dette her. Jeg føler for en hel rens av maskinen i form av formatering osv. Men er også her usikker på hvordan man best mulig gjør maskinen som ny. Noen som har en fremgangsmåte, eventuelt en side som viser prosessen steg for steg? Lenke til kommentar
Gibblay Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Da er det gjort en storvask av maskinen. Problemet med prikker o.l er fortsatt de samme. Orker ikke engang prøve et spill ettersom alt virker likt. Hva er det neste jeg bør gjøre. Noen råd? Begynner å bli en slitsom maskin dette her. Jeg føler for en hel rens av maskinen i form av formatering osv. Men er også her usikker på hvordan man best mulig gjør maskinen som ny. Noen som har en fremgangsmåte, eventuelt en side som viser prosessen steg for steg? Lignet fælt på et Gf 7900gt kort på de bildene. Husker jeg ikke feil var det et utbredt problem med voltregulatorene på disse som kunne forårsake mye trøbbel. Fikk endel artifacts selv med et eksemplar. Lenke til kommentar
Multi-Task Skrevet 3. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2009 (endret) Lignet fælt på et Gf 7900gt kort på de bildene. Husker jeg ikke feil var detet utbredt problem med voltregulatorene på disse som kunne forårsake mye trøbbel. Fikk endel artifacts selv med et eksemplar. Er et GeForce 7900 GS... Hva bør jeg gjøre? Kontakte Dell, eller? :/ Er forholdsvis kjipt å ikke kunne bruke maskinen til spill når jeg ønsker det... Og virker som om ingenting hjelper; har re-installert drivere og oppdatert disse. Har defragmentert, renset uønskede programmer, slettet unødvendige filer osv. Jeg forstår bare ikke hva som kan være galt. Må vel nesten være noe fysisk i veien med en komponent? EDIT: Hva slags kort er dette? Har gått på komplett og ser det er noen forskjellige typer (PCI, PCI-Express etc.) Om jeg ønsker å bytte, hvilket må jeg skaffe? Og, hva kan dere rekommendere? Skulle godt fått litt mer kraft (512 eller 1 GB), men vil dette fungere med øvrige komponenter/strømforsyning? Merk igjen at jeg har begrenset datakunnskap. Har en Intel Core 2 6600 2.4 GHz 4096 DDR2 Ram Leste på "strømsaken" (boksen i høyre hjørne ): DELL MODEL... DC OUTPUT: 375 W .. I tilfelle dette er av interesse Endret 3. juli 2009 av Multi-Task Lenke til kommentar
Gibblay Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Du har pci- express. Kjøp deg et Geforce GTS 250 så får du en voldsomm ytelses boost, samt at du får et mye mer stillegående system. Billig er de også. Det kortet du har vil jeg tro støyer noe fryktelig, det var min erfaring i allefall. Lenke til kommentar
Multi-Task Skrevet 3. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2009 Du har pci- express. Kjøp deg et Geforce GTS 250 så får du en voldsomm ytelses boost, samt at du får et mye mer stillegående system. Billig er de også. Det kortet du har vil jeg tro støyer noe fryktelig, det var min erfaring i allefall. Takker! Kunne du gitt en direktelink? Finner en del ulike med den betegnelsen (gts 250) PS: Er fortsatt meget interessert i hjelp dersom noen har noen løsninger. Lenke til kommentar
Gibblay Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=440946 Tok det billigste jeg fant. Kommer egentlig på det sammen hvilket, siden det ser ut som de er utstyrt med ok kjølere. Lenke til kommentar
Multi-Task Skrevet 3. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2009 (endret) Tusen takk, kunne jeg eksempelvis gått for dette? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=444954 Edit: Eller dette? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=437978 Endret 3. juli 2009 av Multi-Task Lenke til kommentar
Gibblay Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Det første ja, men ikke det siste fordi jeg mener du har for svak strømforsyning. Ikke heng deg opp i at minnemengden, fordi det spiller liten rolle om det er 512 eller 1024MB minne på det kortet. Tips. Du kan se sjekke ut om det er noen spill som følger med de forskjellige kortene som kan avgjøre valget ditt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå