Jakke Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Hei! Har nettopp fått mine HID-pærer (hadde andre lykter med H7 før, så har kjørt halogen til nå), har testa de, funker og alt, men de passer ikke i hullet i lykta, så de vil bare delvis inn :S Noen som har vært borti dette før? Lenke til kommentar
Espein Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Hei! Har nettopp fått mine HID-pærer (hadde andre lykter med H7 før, så har kjørt halogen til nå), har testa de, funker og alt, men de passer ikke i hullet i lykta, så de vil bare delvis inn :S Noen som har vært borti dette før? Har du hatt H7 før, må du kjøpe h7 hid-pærer også.. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 2. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2009 Nei, det var i de gamle lyktene. Måtte bare file litt av på sokkelen nå Lenke til kommentar
gxi Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 De passer ikke fordi det ikke skal være noen HID-pære der. Har sett på nyere lykter at det virker som at det med hensikt gjøres slik at det akkurat er plass til å få inn en standard H1-pære, og dermed stopper endel uvitende fra å putte HID-pærer inn der. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 3. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2009 Jaja, rund fil ftw Funker fint, bortsett fra så dårlig batteri at lysene flimrer selv når bilen er i gang Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Det sies at det ikke er mulig å lage produkter idiotsikre, fordi idiotene er så oppfinnsomme. Hvis man prøver å sette feil pæretype i en billykt, så skal det ikke passe, det gjort sånn med hensikt. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 4. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2009 Det er ikke feil pære i sokkel-forstand, men HID er jo forbeholdt sine egne sokkeler. Men egentlig har ikke de med at det ikke går å sette HID i sine lykter da... Men det får så være, jeg fikk de inn Lenke til kommentar
gxi Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Hvordan kan du påstå at å sette en D2S-pære (med byttet sokkel) i en H1-lykt ikke er "feil pære"? Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 5. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2009 HVOR ser du at jeg har en D2S? Jeg sa H! HID-pære. Det kalles aftermarket Lenke til kommentar
gxi Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 De "H1 xenon"-pærene er D2S-pærer som er tatt av sokkelen og satt på en H1-sokkel. Alternativt er de produsert som D2S, men ikke satt på sokkel før de havnet på H1-sokkelen. Du ser det helt tydelig hvis du sammenligner hvordan røret på en D2S-pære og en "H1 xenonpære" ser ut. De er helt like. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 5. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2009 Vel, du får både H4, som har både langlys og nærlys i en pære som Xenon, du får H7, H3, H9 også i xenon, og alle de er ulike. Og Xenon har færre sokler, og ulike lengder på pærene, så det er nok heller at de er lagd for H-sokler Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 H4 har bare et skjold som blir snudd rundt pæra så den sender ut av lykta på en annen måte/annen plass av glasset.. Det er med andre ord ikke en "bi"-xenon-pære, og av erfaring kan jeg si at du mister STORE deler av lyset ved å ettermontere HID. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Det er ikke ulik lengde på gapet på xenonpærene avhengig av hvilken sokkel du kjøper dem til. Alle er like. Plasseringen av gapet reguleres i sokkelen basert på hvor langt ned røret går i sokkelen. Det du finner av pærer til H4 er customlaget eller eksperiementelle pærer. De fungerer på forskjellig vis og man finner både de med to gap og de med gap som flyttes på elektromekanisk, samt de hvor det står limt fast en halogenpære midt inni. H4 på dette punktet er altså litt spesiell, og fungerer aldri som det skal uansett. Jeg er usikker på H3 siden jeg aldri har sett en "H3 xenon" noen gang, men etter hva jeg har sett er det akkurat samme greia som H1 bare at gapet er flyttet på slik at det treffer ca. der H3 sin glødetråd ligger (og feil vei..). H7 og H9 er produsert akkurat på samme måte som H1. Man tar røret som skal stå på en D2S og setter det over på en anne sokkel.. enkelt, greit og elendig. Ser man litt tydelig på dem, så ser man at både lengden på gapet og plasseringen ikke stemmer mot hvor det egentlig skal være for en halogenpære. Spesielt lengden er det ikke mulig å gjøre noe med da den er bestemt av ballasten og ballasten er laget for sin Dxy-pære. Man finner tilogmed de som reklarer med "Philips Xenon Aftermarket Kits" hvor de tydelig sier fra at de tar pæra av sokkelen (Philips D2S) og setter dem på en annen sokkel. Phlips produserer bare xenonpærer under D1, D2, D3 og D4-sokkel, så der er det ikke noe tvil om hva som gjøres. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Jeg bryr meg lite om det meste som er diskutert her. Vil bare understreke at lykter med gassutladningslamper kun kan monteres i lykter som er merket og godkjent for dette. Ved periodisk kjøretøykontroll skal en slik ombygging anmerkes med mangelkarrakter 2. Kjøretøyet kan umulig godkjennes med slikt lysutstyr såfremt kontrollorganet gjør jobben sin. Dersom lyktene er nærlyslykter skal kjøretøyet også ha utstyr som automatisk justerer lyshøyden. Er klar over at mange ettermonterer slikt lysutsyr og at mange får sværtmye bedre lys på kjøretøyet, men det er altså meget sjeldent korrekt utført og derav ulovlig ombygging Lenke til kommentar
gxi Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Jeg har et par ekstralys jeg har brukt i vinter med friformreflektor som tydelig viser at lyset fra en sånn xenon ettermonteringspære er langt fra korrekt. Disse lyktene bruker H1-pærer. Med halogenpære: Med xenonpære: Finn et par-tre feil der.. Det hjelper veldig lite med mer lys når det ikke treffer der det skal. Lysbildet i siste bilde er mer eller mindre produsert av reflektorens fysiske form (som da strider mot prinsippet til FF-reflektorer hvor reflektoren kan være i en hvilken som helst form, men likevel produsere korrekt lysbilde). Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 5. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2009 Vel, mine lykter (som forøvrig er linselykter, så de bryter lyset rett i forhold til reflektor) er justert nesten helt ned, så de blender iallefall ikke noen som bilen står nå. Kanskje verre når den er lasta fullt og det kommer en liten lav bil over bakketoppen Lenke til kommentar
gxi Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Hvorfor ikke bare slå på tåkelysene? Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 5. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2009 Hva hjelper tåkelysene for? For det første er det ikke lov å kjøre med tåkelys og nærlys sammen bortsett fra EKSTREME situasjoner som mye snøfall, tjukk tåke osv. Og de lyser ikke mer en 15 meter framover og UTOVER, også kalt grøftelys. Så de er ikek til noe hjelp. Om du tenker på det jeg skrev over, så lyser de selvfølgelig ikke rett i bakken, men såpass at de lyser der lykter skal lyse, men ikke lengre. Kanskje litt kortere tilogmed Lenke til kommentar
gxi Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 En xenon prosjeksjonslykt skal lyse 150 meter minst dersom den lyser der den "skal lyse". Justeres den noe som helst nedover i forhold til det, så blir hele lysbildet feil Det virker for meg som at du har justert dem rett ned så de aldri lyser oppover dit de skal, og da hjelper det deg ingenting med noe "ekstra lys" innenfor de få metrene du ser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå