Gå til innhold

Trenger hjelp til å minimere støy fra PC'n

LarsP

Anbefalte innlegg

Heisann,

jeg trenger litt hjelp av dere kyndige HW-spesialister til å få minimert et problem. Det har seg nemlig slik at datamaskinen jeg har stående på rommet har altfor høy viftestøy.

Komponentene (relevante):

Kabinett: Lian Li PCV2100BPLUSII - stokk-kjølere

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
V2100-(3).jpg

V2100a02.jpg

Som vist på bildet har kabinettet tre stokk-kjølere, 1 ved harddiskene, 1 ved PCI-slottene og 1 standard ved hovedkortet/cpu. Den siste er noe interessant da det på kabinettet er festet et slags varmeskjold som leder den varmeluften fra CPU'en og ut til den bakerste viften. Om denne løsningen fungerer bra eller ei har jeg ingen anelse om, men det skjoldet må nok fjernes når jeg skal bytte ut stokk-kjøleren til prosessoren.

Hovedkort: Asus P5N-E (nForce-650i).

CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 (med stokk-kjøler, standard innstillinger)

Skjermkort: Asus GeForce 8800GTX (med stokk-kjøler)

PSU: Corsair 620W

Det jeg trenger hjelp til:

Jeg trenger noen råd angående innkjøp av en komplett kjøleoppgradering:

• CPU-kjøler + kjølepasta
  • Kabinettvifter (2 evt 3 stk.)
  • Skjermkort-kjøler (nødvendig?)
  • Diverse

Formålet mitt er å få en så stille datamaskin som overhodet mulig uten at løsningene blir for teknisk avanserte (vannkjøling m.m). Jeg er en novice å regne når det kommer til å arbeide med hardware, men det burde ikke være noe problem å få byttet ut kjølerne i datamaskinen, så lenge det er snakk om rene utskiftninger og ikke noen modifkasjoner (lodding etc).

Det er viktig å bemerke seg at jeg ikke har noen som helst planer om å overklokke maskinen. Det eneste jeg trenger er en stillegående maskin som kjøles nok til at den fungerer.

Per dags dato med alle stokk-kjølerne (1 PCI, 1 Hovedkort + 1 CPU + 1 GPU) så er det kun CPU og GPU som er høye; ca 70 grader. Og disse målingene ble tatt i går, da det var omtrent 40 grader på rommet.

Pris er egentlig ingen hindring, men det hadde vært fint dersom man ikke gikk helt bananas. Husk det at jeg ikke er verdens beste hardware-person (dette er dog en veldig fin anledning å lære meg noe nytt. :) ).

På forhånd takk,

Lars

Endret av LarsP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann Turbo Sindre, takk for svaret.

Jeg har sett på den samme cpukjøleren som du linker til i din post. Jeg har ikke fått tatt indre mål av kabinettet, men jeg er ganske sikker på at det er plass (i såfall er det så og si ingen som får plass ;) ). Det eneste minuset med den er at man må ta ut hovedkortet for å installere den. Det burde gå greit, men det er absolutt et skjær i sjøen, for å si det på den måten.

Jeg vurderer også kabinettvifter (3) av samme leverandøren, da de fremstår som stillegående vifter.

Hva kjølepasta angår så antar jeg at Arctic Silver 5 er tingen å gå for (?).

Er det egentlig noe poeng med viftestyring utenom rånerfaktor og sjansen for at jeg skrur viftene for lavt ned og overoppheter systemet? :p

Lenke til kommentar

Skal en del til for at systemet overoppheter skal jeg si deg :p snakk om forskjell på kanskje 3 grader med viftene mine på minimum og fult.

Arctic Silver 5 funker fint den og er enkel og jobbe med.Mange som foretrekker Artic Silver Ceramique. Men den har jeg ingen erfraring med, følger også med en sprøyte av noctua sin kjølepasta med kjøleren.

Endret av Turbo sindre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...