mungo Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 [pirke] btw: det heter World Games Inc (ikke International. [/pirke] Ja, jeg er medlem der. Kan ikke si mere grunnet reglene for forumet. Jeg blir med jeg. PM når det blir noe mer. Kan bidra med koding hvis ønskelig. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 fant nettopp ut at denne idéen allerede er tatt... ta f.eks en titt på konkurranse. no , og det finnes flere sider som denne. velkommen etter. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2003 Fant nettopp ut at denne idéen allerede er tatt... ta f.eks en titt på www.konkurranse.no , og det finnes flere sider som denne. velkommen etter. Så vidt jeg kan se så deler de ikke ut fasiten til medlemmer. Da er ideen likevel ikke tatt. Men den siden er jo et supert utgangspunkt for å finne konkurranser å løse slik at man kan bli medlem i mitt system. Takk for linken! Lenke til kommentar
Layne Skrevet 11. mai 2003 Del Skrevet 11. mai 2003 Totalt vil altså vinnersjansene økes med 1000%-1% = 999%. Siden "du har gjort matten din"; finner du feilen i prosentregningen din? Lenke til kommentar
formann Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Totalt vil altså vinnersjansene økes med 1000%-1% = 999%. Siden "du har gjort matten din"; finner du feilen i prosentregningen din? Kommer litt ann på hvordan man ser det da.. men men.. er helt enig. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2003 Totalt vil altså vinnersjansene økes med 1000%-1% = 999%. Siden "du har gjort matten din"; finner du feilen i prosentregningen din? Kommer litt ann på hvordan man ser det da.. men men.. er helt enig. Ja, ser det nå: Det skulle stått: 10000%-1%=9999% = 99,9x opprinnelig sjanse. Regner med du skjønnte det. Det er jo ikke helt korrekt, men i hvertfall et godt estimat. Jeg lot være å svare Layne fordi jeg trodde folk her så at han egentlig bare flisespikker... Men hvis du ikke skjønnte det så skal jeg regne helt nøyaktig da og se om det var så veldig forskjellig fra estimatet mitt. Grunnen til at jeg estimerte var at det er ganske stor variasjon på hvor mange deltagere det er i en konkurranse og hvor mange som benytter fasiten fra epostlista mi, og hvor mange av dem som ellers ville svart feil eller ikke funnet frem til konkurransene. Men, ok, la oss regne litt nøyaktig på det eksemplet jeg ga tidligere: 10000 personer ville normalt deltatt i konkurransen med riktig svar. 100 personer er på epostlista mi og leverer alle fasiten. Hvis de 100 ikke hadde fått fasiten ville ingen levert svar. For å gjøre det enklet sier vi at hver konkkurranse kun har 1 premie. Min sjanse uten å si i fra til de på lista: 1/10001 = 0,0000999900009999 Min sjanse når jeg sier i fra til de på lista: 1/10100 = 0,0000990099009901 Min sjanse reduseres altså fra ca 0,009999 % til 0,009901% Så kommer det viktige: Hvor mange konkurranser ville jeg deltatt i dersom jeg ikke var med på lista, kanskje 3 stk pr mnd. Sjansen for at jeg vinner en eller flere av de tre (helt like for enkelhetsskyld) konkkurransene uten å dele med epostlista er da: 1-(1-0,0000999900009999)^3 = 0,00029994001 altså 2,99970004 ganger så høy, eller som jeg estimerte: 3 ganger så høy. Hvis jeg da har en slik epostliste og det kommer inn 100 fasiter per måned så vil jeg altså være med i 100 konkurranser. Hva blir sjansene DA for å vinne en eller flere premier? Jo: 1-(1-0,0000990099009901)^100 = 0,009852622014 altså ca 98,5 ganger så høyt som å delta i en konkurranse, (noe jeg estimerte til 99,9 ganger) Eller ca 32,8 ganger så høy sjanse som ved å delta i 3 konkurranser på egenhånd. Så hvor lang tid bruker man på å delta i 100 konkurranser i stedet for 3? ca 33 ganger så lang tid? feil! Du bruker kanskje 10 minutter per konmkurranse du selv må lete opp svarene på. Dvs. 30 minutter i løpet av en måned. Om du er med på epostlista så får du svarene servert rett i fanget og behøver kanskje bare 2 minutter per konkurranse. Altså: 10 minutter på den løsningen DU må levere, og 2 minutter for hver av de 99 andre du får servert. Til sammen 208 minutter. Altså du øker vinnersjansene til 32x det opprinnelige og bruker ca 7 ganger så lang tid på dette. Men som sagt det var en grunn til at jeg kom med estimater og ikke eksakte tall. Hvis du legger litt andre vinnersjanser osv til grunn så får du selvfølgelig helt andre resultater. Det er opp til deg hva dine estimat vil inneholde og om du da fortsatt har mye ller lite tro på ideen. Hvis det er noen som lurer på de "rare" formlene så er de hentet fra hukommelsen, men de finnes også i kompendiet til mattefaget "statistikk, logikk og sansynlighetsregning" (husker ikke SI-nr) fra 3. året på NTNU. Du finner de også i "Advanced Engineering Matematics" av Erwin Kreyszig. (Fra side 1149 i 7'ende utgivelse) Lenke til kommentar
Layne Skrevet 12. mai 2003 Del Skrevet 12. mai 2003 Ja, ser det nå: Det skulle stått: 10000%-1%=9999% = 99,9x opprinnelig sjanse. Regner med du skjønnte det. Det var ikke det jeg reagerte på, det der la jeg faktisk ikke merke til før nå. Det er jo ikke helt korrekt, men i hvertfall et godt estimat. Her er mitt poeng, du må presisere at det er overslag du presenterer. Du sier at din tidoblede vinnersjanse (pga ti ganger så mange konkurranser) minus den reduserte vinnersjansen på den konkurransen du opprinnelig deltok på, er din nye vinnersjanse. Her har du en logisk brist. Jeg lot være å svare Layne fordi jeg trodde folk her så at han egentlig bare flisespikker... Ja, jeg spikker fliser... Jeg er enig i prinsippet ditt, det er en fornuftig tanke. Jeg ville likevel ikke gidde å bruke tid på dette, vinnersjansene er uansett for små. Kanskje bortsett fra i eksamensperioden, da blir det plutselig så mange andre, "viktige" ting man må gjøre... Denne ideen din er kanskje et produkt av det samme syndromet? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2003 Jeg er enig i prinsippet ditt, det er en fornuftig tanke. Jeg ville likevel ikke gidde å bruke tid på dette, vinnersjansene er uansett for små. Kanskje bortsett fra i eksamensperioden, da blir det plutselig så mange andre, "viktige" ting man må gjøre... Denne ideen din er kanskje et produkt av det samme syndromet? Hmm.. Du sier noe der! Har faktisk mye jeg burde gjort i stedet for å sitte på forumet her... (blir desverre fort revet med når jeg har noe på hjertet) Er fortsatt litt uenig med at vinnersjansene er små da. Hvis folk gidder å delta i 1 konkurranse, så sier jo det litt om hvor mye man er villig til å gjøre for en relativt liten vinnersjanse. (ca 0,01% i eksemplet mitt) Får man da muligheten til å øke vinnersjansene med ca 100 ganger ved å delta i 100 og "bare" bruke ca 20 ganger så mye tid på det så er det i hvertfall "mer sjanse per brukt tid". Det er denne effektiviserings-faktoren som er ment å drive ideen. PS. Jeg mente seff. ca 99,9x bedre vinnersjanser ved å delta i 100 konkurranser, ikke 10 konkurranser. Men, men.. jeg bør nok være litt mer effektiv på helt andre områder nå.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå