Gå til innhold

Akambrukernes bilder - juli 2009

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fine bilder, petteram, men jeg tror du har en ekkel liljebille (Lilioceris lilii ) på det første der, den bør utryddes, for den utrydder liljene....
Jeg får også streng beskjed om å leke terminator hver gang jeg forsøker å fotografere disse. En viss interessekonflikt...

Det samme spørsmålet som jeg stilte IceFox går for så vidt også til Petter. Mulig jeg er mer skjelven enn gjennomsnittet, keeper-ratio for mine nærfotos på frihånd uten bevegelsesuskarphet kan ikke en gang måles i promille.

Panorama fra meg. :) Klikk for 2000x***px.
I get the big picture. Sandnessjøen? Endret av k.n.b
Lenke til kommentar
Sigma 180mm er fele meg ikke så dum! :D

Frak! Det var pent. Dette er vel ikke store beistet som er avbildet, heller? Er dette skalert, eller croppet?

Takk Anew!

Dette er både croppet og skalert. Er vel rundt 1cm. Kanskje litt mindre. Croppet til 70% kanskje...

Nydelig Icefox ;)

Jeg synes Sigma burde legge ned hele autofocus-prosjektet, for det er ikke noe for dem :D

Min har fokusert fint foreløpig. Treig som faen, men den treffer da. Brukte den faktisk når jeg holdt på med fluene i stad.

Sigma 180mm er fele meg ikke så dum! :D
Det må gå med mye plaster når man håndterer så skarp optikk.

Hvordan unngikk du bevegelsesuskarphet på så lange lukkertider? Du rakk vel ikke å rigge opp tripod her?

Aldri snakk om å rekke å rigge opp tripod. Det er noe man MÅ rett og slett for å få skarpe bilder i dempet belysning, og samtidig få god nok DOF. Her kjører jeg tripod + trådutløser + speillås. Da forsikrer jeg meg om å få de skarpeste bildene mulig. Og når fluene sitter rolig fungerer det ypperlig. Hjelper litt med 15cm lengre arbeidsavstand, ja. :D

Lenke til kommentar
Aldri snakk om å rekke å rigge opp tripod. Det er noe man MÅ rett og slett for å få skarpe bilder i dempet belysning, og samtidig få god nok DOF. Her kjører jeg tripod + trådutløser + speillås. Da forsikrer jeg meg om å få de skarpeste bildene mulig. Og når fluene sitter rolig fungerer det ypperlig. Hjelper litt med 15cm lengre arbeidsavstand, ja. :D
Det går med mye superlim forstår jeg. Jeg har aldri sett fluer sitte så lenge stille. Men det forklarer litt i alle fall (skal man først rigge opp tripod'en er det en selvfølge med snorutløser og speillås (TrioVing) ja). Større arbeidsavstand gir selvfølgelig også mer diskresjon. Bra saker uansett.
Lenke til kommentar
Panorama fra meg. :) Klikk for 2000x***px.
I get the big picture. Sandnessjøen?

Indeed. Hvor kom du fra igjen, I keep forgetting. :p

Men ikke heeelt fornøyd, tror jeg skal prøve et til på søndag, med litt flere bilder og i høydeformat, kanskje. Vil ha videre. :D

Lenke til kommentar

Men ikke heeelt fornøyd, tror jeg skal prøve et til på søndag, med litt flere bilder og i høydeformat, kanskje. Vil ha videre. :D

Moro med panorama, men en del fiklejobb vil jeg tro.

Jeg er for øvrig fra tjukkeste landsbygda på Østlandet. Men jeg har en Onkel som var lærer på Sleneset et par år. Besøkte ham noen ganger, da kom man seg innom Sandnessjøen, Nesna, Aldersundet, Lovund og Træna også.

Lenke til kommentar

Moro med panorama, men en del fiklejobb vil jeg tro.

Jeg er for øvrig fra tjukkeste landsbygda på Østlandet. Men jeg har en Onkel som var lærer på Sleneset et par år. Besøkte ham noen ganger, da kom man seg innom Sandnessjøen, Nesna, Aldersundet, Lovund og Træna også.

Pappa kommer fra Aldra. :)

Dette panoramaet var møkkenkelt å lage.

Stå på en flytebrygge, ta tre bilder som overlapper hverandre mens jeg roterer rundt min egen akse og velge Automate -> photomerge i Phosohop. :)

Lenke til kommentar

Moderne landbruk

Driver for tiden med og lærer meg komposisjon (prøver i alle fall). Da jeg kjørte en tur kom jeg over dette jordet fullt av "traktoregg". Så dette er et lite forsøk på å tematisere litt rundt moderne landbruk.

"Fe"rist:

post-141209-1247224694_thumb.jpg

The new sheep:

post-141209-1247224703_thumb.jpg

Gjeteren:

post-141209-1247224698_thumb.jpg

Nikon D40, Nikkor 16-85 f/3.5-5.6. Dessverre uten polariseringsfilter (venter fortsatt på bestillingen). RAW bilder konvertert med ufraw.

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...