Anew Skrevet 30. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2009 Jeg er som kjent av den oppfatning at skikkelige biler er grønne og bygget i et skur av menn i tweed, som drikker lunkent øl og spiser agurksmørbrød til lunsj, så den XK140 FHC'en var ikke bra for blodtrykket mitt, Tom... Dette beistet fikk meg til å falle av fastobjektivvogna i normaluken: Den var diger - for close-ups måtte jeg stikke Vivitaren, som er nokså robust, inn mellom antennene på den! Jeg tenker de spente 10cm eller mer. Noen som kan bidra med en artsbestemmelse? Forøvrig sier exif iso 3200, f/16, 1/400sek. Og en liten stemningsrapport fra høyfjellet: Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 30. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2009 (endret) DET er seriøst den største billa jeg har sett... Kunne fangan med solblenderen på vivitaren Appropos tyske traller så er ikke Karmann Ghia det styggeste tyskerene har mixa i hop. Litt hjelp av italienerene har de fått... Har en rød 1969 mod Karmann Ghia i garasjen faktisk Sammen med en 1956 mod boble... Endret 30. juli 2009 av Dewil Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 30. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2009 Jeg er som kjent av den oppfatning at skikkelige biler er grønne og bygget i et skur av menn i tweed, som drikker lunkent øl og spiser agurksmørbrød til lunsj, så den XK140 FHC'en var ikke bra for blodtrykket mitt, Tom... Dette beistet fikk meg til å falle av fastobjektivvogna i normaluken: Den var diger - for close-ups måtte jeg stikke Vivitaren, som er nokså robust, inn mellom antennene på den! Jeg tenker de spente 10cm eller mer. Noen som kan bidra med en artsbestemmelse? Aromia moschata kanskje? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 30. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2009 (endret) Hmm... kanskje, men de bildene jeg finner av den arten er metalliske i exoskjelettet - det var ikke denne. Kanskje heller mattsvart, og når man ser på macrobildene (her ved nærgrense - ingen crop 1:2 gjengivelse - objektivet er stukket godt inn mellom antennene), så ser det nesten ut som om den er dekket av gråhvite hår(?)... Dette er forøvrig i 950 meters høyde i Valdres - ikke veldig langt under tregrensen. Edit: Her er en 100% crop tatt ved nærgrensen med blits Endret 30. juli 2009 av Anew Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 31. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2009 Lettere å bestemme hvis man ser "ryggskjoldet" på den... RandiA Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 31. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2009 For en skummel skapning Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 31. juli 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 31. juli 2009 Var på en litt rar omvising i dag. Det hele begynte med at en kamerat i Sverige har kjøpt et fjell,inni fjellet er det et nedlagt millitært anlegg på 2 mill.kubikkmeter og ca 50kilometer ganger og veier. Dessverre hadde eieren dårlig tid så jeg fikk bare histoien og omvisning i en av tunellsjaktene til anlegget.Den etasjen inneholder et "hus" på 60x40 meter i to etasjer. Her er en av 17 innganger til anlegget. Dette er gangen i første etasje Og dette rommet var visstnok forbehold Svenskekongen. Pokker. Jeg har alltid hatt lyst på mitt eget bunkeranlegg. Hrmpf. Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 31. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2009 +1 Moro å ha sånt. Kan bråke så mye man vil uten at naboen klager... Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 31. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2009 Jeg ferierer for tiden på en øy på sørlandet, og kjenner været tett på kroppen... Vi dro på utsiden av øya i dag for å se om det var noen fete bølger etter gårdagens storm. D90 & 18-70mm: 1/1600 sek - f/5 - 40mm - ISO 400 Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 31. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2009 (endret) Lite fete bølger fra Trøndelagskysten i dag - men her er disig utsikt 80-90 km nordover til Helgelandskysten, sett gjennom gammelt kommunist-glass. Tatt på den svimlende høyde av 173 m (Vikna kommunes høyeste fjell) med Oly E-P1 påmontert en Jupiter-11 (135 mm/4,0). I forgrunnen tror jeg det er Rauøya, mens bak til helt venstre er en bit av Søla. I midten bak troner Vega, mens den etterhvert velkjent Ylvingen ligger til høyre bak. E: Høyre/venstre er et vanskelig konsept, gitt... Endret 31. juli 2009 av a_aa Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 31. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2009 Enten hater du dette, eller så synes du der er ok vet ikke helt selv :/ Lenke til kommentar
Anew Skrevet 31. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2009 (endret) FWIW, så har de snille folka på Spør en biolog artsbestemt udyret til Monochamus sutor, populært kalt furubukk. Sverre: pådratt deg D90? Endret 31. juli 2009 av Anew Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 31. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2009 FWIW, så har de snille folka på Spør en biolog artsbestemt udyret til Monochamus sutor, populært kalt furubukk. Sverre: pådratt deg D90? Greit å vite ja...det er mange slike bukkebiller :!: ..den var også litt lik en løper jeg tok bilde av i fjor.RandiA Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 31. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2009 (endret) Sverre: pådratt deg D90? Jepp, har endelig beveget meg videre fra min gode gamle D40. Fikk nytt kamera i morgengave av kona Artig å få litt flere kontroller og muligheter på kameraet, digg med 2 scrollehjul. Jeg liker også grepet på D90 mye bedre... Bildekvaliteten synes om lag på linje med D40, om en ser bort fra forskjellen i megapiksler. Gøy med nytt utstyr:-) Endret 31. juli 2009 av sverrelerre Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 31. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2009 (endret) I dag fikk jeg prøvd ut extension tubene (30+16+9 mm) jeg kjøpte på eBay for en 50-lapp: Dette er tatt med Canon EOS 450D med 18-55mm kitobjektiv på ISO 1600 (derfor litt støy), med alle ext.tubene festet på. Jeg var nok litt heldig i og med at den flua satte seg rett under en relativt sterk lampe (som er greit siden jeg ikke har noen skikkelig blitz). Men jeg er likevel fornøyd til å være mitt første steg inn i makroverdenen. Edit: Objektivet var såklart på full tele (55mm), og fokusert så nært jeg kunne. Edit2: Erstattet bildet med en jpeg-versjon (litt mer web-vennlig størrelse). Endret 31. juli 2009 av hallgeirl Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 31. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2009 I dag fikk jeg prøvd ut extension tubene (30+16+9 mm) jeg kjøpte på eBay for en 50-lapp:Edit: Objektivet var såklart på full tele (55mm), og fokusert så nært jeg kunne. Morsomt at det går an, ble jo fint det der.. .(Men det var litt tungt å åpne, hele 5.5MB jo...) RandiA Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 31. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2009 (endret) I dag fikk jeg prøvd ut extension tubene (30+16+9 mm) jeg kjøpte på eBay for en 50-lapp:Edit: Objektivet var såklart på full tele (55mm), og fokusert så nært jeg kunne. Morsomt at det går an, ble jo fint det der.. .(Men det var litt tungt å åpne, hele 5.5MB jo...) RandiA Takk! Ja... det var nok litt stort. Jeg innser nå at det var litt dumt å lagre som png for visning på nett... Og ja, det gikk ganske langt over forventningene mine. Skikkelig god investering så langt, siden jeg for øyeblikket ikke egentlig kan ta meg råd til en skikkelig makrolinse. Endret 31. juli 2009 av hallgeirl Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 31. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2009 Men slik macro er uansett litt pirkete presisjonsarbeid...(Du kunne jo bare resize bildet..til bruk på web.) RandiA Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 31. juli 2009 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2009 Men slik macro er uansett litt pirkete presisjonsarbeid...(Du kunne jo bare resize bildet..til bruk på web.)RandiA Det er resizet og croppet. Men iallefall, erstattet png-en med en jpeg-versjon med en (mye) mer behagelig filstørrelse. Skal gjøre det heretter. Og ja, det var skikkelig pirk... tok kanskje 20 bilder av samme flua, de aller fleste hadde fullstendig feil fokusering. Attpåtil har ikke de eBay-extension tubene noen elektrisk kontakt med kamerahuset... så ingen kontroll over blenderåpning for litt mer dybdeskarphet. Vel, i tillegg til at jeg er kanskje så grønn som det går an å få blitt mtp. makrofotografering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå