Gå til innhold

Akambrukernes bilder - juli 2009


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva betyr egentlig begrepet negativ flate? At et bilde har negativ flate.

 

Brukte det i et innlegg nettopp, og ble jeg i stuss etter at jeg posta.

 

Selv så bruker jeg det om store åpne ensarta flater, som står i kontrast til hovedmotivet. Et motiv som slår, satt opp mot ensarta blå himmel, er kanskje et eksempel.

 

Noen billedanalytikere som har tanker om dette?

Hvor er forresten PMnormal når vi trenger ham? Han tror jeg ville hatt svar på dette.

Slik jeg forstår det, så bruker du begrepet riktig. En ganske interessant sak om tingen her.

 

Tom

Lenke til kommentar
Slik jeg forstår det, så bruker du begrepet riktig. En ganske interessant sak om tingen her.

 

Tom

Takker. Det å skape en felles språklig plattform for samtaler om bilder, tror jeg vi kan ha nytte av. Da slipper vi å snakke forbi hverandre.

Problemet er selvfølgelig at slike begreper lett kan virke ekskluderende på nye medlemmer. Vanskelig aveining akkurat det der.

Lenke til kommentar
Takker. Det å skape en felles språklig plattform for samtaler om bilder, tror jeg vi kan ha nytte av. Da slipper vi å snakke forbi hverandre.

Problemet er selvfølgelig at slike begreper lett kan virke ekskluderende på nye medlemmer. Vanskelig aveining akkurat det der.

Så lenge vi klarer å bruke begrepene riktig, så er jeg ikke så bekymret. Det kan bli et problem hvis man begynner å blande kortene slik som med boke/DOF som slenges ut i det vide og brede uten at den som bruker begrepet egentlig vet filla om hva h*n snakker om.

 

Tom

Lenke til kommentar
Så lenge vi klarer å bruke begrepene riktig, så er jeg ikke så bekymret. Det kan bli et problem hvis man begynner å blande kortene slik som med boke/DOF som slenges ut i det vide og brede uten at den som bruker begrepet egentlig vet filla om hva h*n snakker om.

 

Tom

Der er du (som du vet) inne på en av mine kjepphester :)

 

Nesten så det er like greit å ikke bruke boke/DOF. Bruker du det så er du egentlig garantert å bli misforstått av mange.

 

Saken er vel at det tar tid å virkerlig innarbeide begrepene. En del behersker jeg, mens negativ flate ble jeg altså plutselig usikker på.

Lenke til kommentar

Sykt pent, Ingard!

 

-

 

Nettopp vært ute en snartur.

Camera: Canon EOS 5D

Exposure: 0.004 sec (1/250)

Aperture: f/8.0

Focal Length: 50 mm

ISO Speed: 200

 

Strained by the thirds

 

Everyone has heard of the rule of thirds. It is scientifically proven that an image with the rule of thirds applied is more pleasing to look at than otherwise. However - rules constrain your creativity. Photography is art. Art in my eyes is the complete unfolding of the mind. When true art is created, it is not with rules in mind, but with your own artistic eye. While they are helpful guidelines, they shouldn't be followed blindly.

 

Another thing I've come to think of lately is how uninnovative most people's photography is (goes for me too). One usually sees the same thing over and over again. I think it's because we aspire to the popular photographers, and to achieve similar popularity, we mimic their expressions and sometimes ideas. We compare ourselves all the time. You don't come up with really unique things because others aren't either. Somehow we therefore think that it is not necessary to think new.

post-141153-1248213326_thumb.jpg

Endret av Awesome!
Lenke til kommentar
OK. Nå prøver jeg meg på en sjanger jeg ikke kan i det hele tatt - portrett.

 

Uansett, her en en særdeles trivelig kar, som går under navnet "Big Steve" som jeg ble kjent med på en trivelig pub ikveld.

 

post-126935-1248220912_thumb.jpg

1/10s, f/2.8, 25mm, ISO 800

 

Tom

Koselig portrett, men jeg savner mer omgivelser. Det er ikke engang en pint i bildet.

 

OT: Godt øl der?

 

Edit: Jeg skimter et glass i utkanten. Men jeg vil fortsatt ha mer miljø. :)

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Sykt pent, Ingard!

 

-

 

Nettopp vært ute en snartur.

Camera: Canon EOS 5D

Exposure: 0.004 sec (1/250)

Aperture: f/8.0

Focal Length: 50 mm

ISO Speed: 200

 

Strained by the thirds

 

Everyone has heard of the rule of thirds. It is scientifically proven that an image with the rule of thirds applied is more pleasing to look at than otherwise. However - rules constrain your creativity. Photography is art. Art in my eyes is the complete unfolding of the mind. When true art is created, it is not with rules in mind, but with your own artistic eye. While they are helpful guidelines, they shouldn't be followed blindly.

 

Another thing I've come to think of lately is how uninnovative most people's photography is (goes for me too). One usually sees the same thing over and over again. I think it's because we aspire to the popular photographers, and to achieve similar popularity, we mimic their expressions and sometimes ideas. We compare ourselves all the time. You don't come up with really unique things because others aren't either. Somehow we therefore think that it is not necessary to think new.

 

Nei, du roter litt nå.. Det var ditt som var sykt pent! :D Tøft bilde, lys, hele pakka.. Artig. Ikke slik man oftest ser her.. Litt kreativitet :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...