Gå til innhold

Akambrukernes bilder - juli 2009


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er det jeg driver med om dagen. Et smålom par med unge.

 

For de som er interesert for slikt så er lomen en fugl som stort sett holder seg i lufta eller i vann, den kan knapt nok gå fordi den er så ekstremt tilpassa vann og flyging. Dette gjør dem sårbare, spesielt i hekketida. Derfor er de relativt sjeldne.

 

For de enda mer spesielt intereserte er bildene tatt med Kaffilars sin FA* 600/4. En drøm av et objektiv og jobbe med. Takk Kaffi.

 

post-70335-1247849399_thumb.jpg

Her henger ungen på slep

post-70335-1247849413_thumb.jpg

Mens i dette er den litt mer vågal. (Legg merke til hvordan mor følger nøye med i bakgrunnen)

post-70335-1247849425_thumb.jpg

Mor og far får sneket seg til noen småstunder alene.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
For de enda mer spesielt intereserte er bildene tatt med Kaffilars sin FA* 600/4. En drøm av et objektiv og jobbe med. Takk Kaffi.

 

Fint motiv. Synd at du ikke økte f-verdien slik at man fikk alle fuglene fokusert. komposisjonsmessig fungerte det ikke for meg at en fugl var fokusert og den andre ikke.

Lenke til kommentar
To bilder etter en tur på gamle Fredrikstad Mekaniske Verksted,(også kalt "Værste") hvor også Nye Fredrikstad Stadion ligger.

 

Likte klokkebilde! Kunne du ha tatt et vertikalt med samme lys? Slik at man fikk bort himmel og gitteret? Tror det kunne ha blitt ypperlig

 

Et nydelig øyeblikk! :D Selv husker jeg fra når jeg var barn at man ble smørgul på halsen, når man plasserte smørblomsten under hodet. Så jeg tror navnet på bildet blir "Smørgul".

 

Negativt. Adobe RAW fungerte plutselig ikke nå, og ja jeg liker AdobeRGB bedre en sRGB da jeg føler at fargene blir varmere med førstnevnte. Bildet/bildene er konvertert til sRGB. Det er også noen forstyrrelser i bildet, men det orker jeg ikke klone bort halv 2 om natten. Samt. at den turkise fargen stjal veldig mye oppmerksomhet, derfor likte jeg kanskje det venstre bilde bedre.

 

I morgen reiser jeg på sommerferie. God sommer, alle sammen! :)

 

Canon EF 50 mm f/1.8 @ 50 mm f/2.8, 1/1000, ISO 125.

 

Likte best det som ikke var cropet.

Lenke til kommentar
Finnfjord smelteverk i går kveld. Grått og kjedelig, men jeg skulle lufte hunden og dro med meg kamera, men ikke tripoden.

 

Hadde vært morsom om du tok dette med RAW og lekt litt med etterbehandlingen for å få frem litt mer dynamikk. Enig at det er grått og kjedelig slik det er nå, men tror at det kunne hatt potensial med litt kunsternisk etterbehandling. Ellers syns jeg at bilde er for trangt. Skulle likt mer luft på begge sider av verket samt litt mindre sjø og mer himmel for å få litt bedre komposisjon.

Lenke til kommentar
post-100104-1247852338_thumb.jpg

 

Meget bra bilde!!!

 

Likte kombinasjonen med svake farger og den hovedsakelig grå "brynje"-kjolen med litt rødfarger som redder hele fargekomposisjonen i bildet!

 

Likte bilde også som svart-hvitt om man dekomponerer det som med et gulfilter (rød og grønn, men ikke blå kanal) og justere "levels" slik at man får litt mere mørke partier i bildet for dynamikk. Jeg testet bare raskt med gimp fra jpg bildet. Om du tok det i RAW kan du få det enda bedre til...

Lenke til kommentar
En liten flue, tatt i dag tidlig. Begynner å nærme seg Mr. Olsen-stil her nå? :p

 

3720242346_1dddd6b866.jpg

 

Fluer er aldri vakre, men bildet var meget fint. Men det er en ting jeg savner ved de fleste makro-fotografiene og det er litt høyere DOF slik at men får mer i fokus. Blir litt forstyrrende når DOF blir så liten av halve bladet/insektet er i fokus... Nå har jeg ikke makro objektiv så jeg vet ikek hva som er praktisk mulig å oppnå...

Lenke til kommentar
lysetting er så jævlig lett!

 

Teach us, master. :p

 

Da har du meldt deg frivillig til å lære alle om lyssetting og blitsbruk?

 

Selv hadde jeg ikke mye peiling før jeg så Strobist DVD'ene til David Hobby.

Noen fra dagene da jeg var i bergen.

 

Generelt fine bilder, men jeg syns du demonstrerte at lysseting ikke er så j.... lett. De mørkere bildene likte jeg meget godt. De lysere ble overeksponert for meg.

Lenke til kommentar
post-100104-1247852338_thumb.jpg
Dette tror jeg er det beste bildet jeg har sett av dama di :thumbup:

 

Noe med lys og farger som stemmer veldig bra. De litt lyse tonene i bildet kler henne veldig godt.

 

Eneste er at du kanskje kan jobbe litt mer med er poseringen hennes. Hun driver tilsynelatende alltid og klør seg i huet :)

Ikke at det er noe galt, men jeg tror faktisk jeg har tilgode å se et bilde hvor hun ikke gjør akkurat den gesten.

 

Fotografer dere begge forresten?

Endret av fototim
Lenke til kommentar
For de enda mer spesielt intereserte er bildene tatt med Kaffilars sin FA* 600/4. En drøm av et objektiv og jobbe med. Takk Kaffi.

 

Fint motiv. Synd at du ikke økte f-verdien slik at man fikk alle fuglene fokusert. komposisjonsmessig fungerte det ikke for meg at en fugl var fokusert og den andre ikke.

Selektiv oppmerksomhet heter det.

Det er ungen som er hovedpersonen her, mor blir mer en rekvisitt. Spesielt i bilde nummer 2. Derfor ligger fokus på den. I hvert fall var det slik jeg tenkte ;)

Forøvrig tror jeg at jeg måtte blenda langt ned for å få begge i fokus, det dreier seg om en 600mm.

 

Men takk for kommentar :) Det at jeg ikke traff deg, ikke greide å formidle det jeg ønsket til deg, sier meg noe.

Lenke til kommentar
Selektiv oppmerksomhet heter det.

 

Joda, men her funket det ikke helt. Vel det er min mening. Hadde det vært en kontrast i en annen bakgrunn kanskje. Men generelt så syns jeg at for mange bruker for trang DOF. Det kan være effektfullt og gi gode bilder, men mange ganger blir det et forstyrrende element i bildet. :blush:

 

Som sagt, min mening, andre er nok ikke enig ;)

Endret av Epp
Lenke til kommentar
post-100104-1247852338_thumb.jpg
Dette tror jeg er det beste bildet jeg har sett av dama di :thumbup:

 

Noe med lys og farger som stemmer veldig bra. De litt lyse tonene i bildet kler henne veldig godt.

 

Eneste er at du kanskje kan jobbe litt mer med er poseringen hennes. Hun driver tilsynelatende alltid og klør seg i huet :)

Ikke at det er noe galt, men jeg tror faktisk jeg har tilgode å se et bilde hvor hun ikke gjør akkurat den gesten.

 

Fotografer dere begge forresten?

 

Har du sett dette?

ja hun fotograferer også, men mye mindre "seriøst" enn meg

 

Edit: Du har tydeligvis ikke sett det, siden du har tilgode å se ett bilde der hun ikke fikser håret ;)

Endret av _DSC1233.jpg
Lenke til kommentar
Har du sett dette?

ja hun fotograferer også, men mye mindre "seriøst" enn meg

 

Edit: Du har tydeligvis ikke sett det, siden du har tilgode å se ett bilde der hun ikke fikser håret ;)

Joda. Når du sier det, så har jeg sett det og :)

 

Henda i lomma er tydeligvis det trikset som trengs for å unngå den standardgesten :p

 

Artig kontrast mellom de to bildene forresten. Det med grafittien gir litt sånn "rampejenteinntrykk", mens dette blir mer romantisk.

Lenke til kommentar

Fra macro objektiv til telezoom

En ny vri i dag, disse Chrysanthemum maximum prøvde jeg teleobjektivet på, 250mm...de rager høyt over en rosebusk, og dessverre var det ikke til å unngå å få med fliken av en rose. Kunne jo kuttet enda mer i etterkant...men da synes jeg det ble stygg-mye cut :yes:

 

post-92574-1247860781_thumb.jpg

RandiA

Lenke til kommentar
Dette tror jeg er det beste bildet jeg har sett av dama di :thumbup:

Kan ikke si noe mer dekkende selv. Det var perfekt.

 

Ser jo brukbart ut på f/2.8? ;)

 

-

 

Et bilde fra grillparty/drikkeparty/fotballkamp på Aldra, tirsdag denne uken. Fyren på bildet er en lokal bonde jeg pleide å sitte med på traktoren hos da jeg var yngre. Og vi kjøper litt melk fra ham i ny og ne. Trivelig og litt sær fyr. :)

 

post-36083-1247860845_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...