hean Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Har som sagt hørt at ett jpg taper kvalitet hver gang man åpner bildet på nytt. Lurer på om det også skjer ved forhåndsvisning og om det er en måte å unngå dette på? Tenker da på konvertering til ett annet filformat.... Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Ved å se på bildet, kopiere det til andre mapper etc taper det seg ikke, men om du stadig gjør noe med det og lagrer det på samme navn, på nytt, vil det tape seg. Derfor må man bruke "lagre som"/save as...og gi det et nytt navn hvis man har gjort noe med det. Tif er større filer ja. Jeg bryr meg ikke om å lagre i det, for jeg fotograferer bare i RAW og da har jeg ganske mange MB å gå på når jeg redigerer bildet. Og en jpg fil av bildet på ca 10MB holder bra til mitt bruk. RandiA Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Det er riktig som RandiA påpeker. JPEG bilder taper seg i kvalitet først når du lagrer det på nytt. Så du kan se på bildene og kopiere de så mange ganger du gidder. Lagrer du JPEG bildene i meget høy kvaltet (>90%) så kan du lagre bildene en god del ganger (>10) før du ser klare feil i bildet. Tom Lenke til kommentar
hean Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2009 Tusen hjertelig takk folkens, en stor lettelse å høre det som dere sier. Med andre ord, når jeg redigerer ett bilde lagrer jeg det bare som en ny fil og originalfilen beholder sin kvalitet. Har faktisk prøvd å begrense forhåndsvisning av bildene mine på grunn av dette :!: egentlig ikke noe å le av men kan gjøre det nå.... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Tusen hjertelig takk folkens, en stor lettelse å høre det som dere sier. Da sover du godt inatt Med andre ord, når jeg redigerer ett bilde lagrer jeg det bare som en ny fil og originalfilen beholder sin kvalitet. Det er alltid en god ide; da er du trygg. Du kan også lagre bilder som TIFF mens du jobber med de. Da taper du ikke noe ved lagring. Har faktisk prøvd å begrense forhåndsvisning av bildene mine på grunn av dette :!: egentlig ikke noe å le av men kan gjøre det nå.... Trøst deg med at du er ikke alene her. Det er mange som lever i den vilfarelsen. Tom Lenke til kommentar
hean Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2009 Det er alltid en god ide; da er du trygg. Du kan også lagre bilder som TIFF mens du jobber med de. Da taper du ikke noe ved lagring. Heldigvis har jeg alltid hatt som vane å beholde originalfilen, akkurat dette punktet var også hovedgrunnen til at jeg skyter i RAW men kommer nok uanset til å fortsette med det. Helt ærlig så er jeg kanskje enda ikke på ett nivå der jeg har fullt utbytte av råformat men det kommer og da er jeg nok glad råfilene ligger klar. Da sover du godt inatt Jepp, det gjør jeg nå.... Har ett nytt spørsmål i samme gate. Bruker ett program som kalle Xara Xtreme som jeg synes er MEGET bra, faktisk så bra at jeg har betalt for det. Når jeg importerer bilder og ekspoterer de ut så blir de MYE mindre, kanskje rundt 1/5 av den originale størrelsen. Likevel ser det ut som om kvaliteten er helt på topp... noen som vet hvor mye kvalitet jeg taper på dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå