daglaug Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Hei Jeg vurderer og kjøpe meg et Canon 1000D kamera, og vil gjerne vite deres meninger og annbefalinger. Jeg er nybegynner, kan litt om kamera og fotografering men ikke så alt for mye. Så her er 2 spørsmål - Vil dere annbefale dette Canon kameraet til meg, eller burde jeg heller tatt enn titt på andre kameraer som td Nikon D60. - Har kamraet autofokus, eller må jeg kjøpe objektiv som har dette? Takk. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Det har vært en del diskusjon rundt dette (flere tråder om det her), blant annet om 1000D kontra 400/450/500D. Personlig ville jeg valgt et av de siste. (Hadde 400D før jeg kjøpte 50D). Canon har vel autofokusen i objektivene og ikke i huset. RandiA Lenke til kommentar
daglaug Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2009 Det har vært en del diskusjon rundt dette (flere tråder om det her), blant annet om 1000D kontra 400/450/500D. Personlig ville jeg valgt et av de siste. (Hadde 400D før jeg kjøpte 50D). Canon har vel autofokusen i objektivene og ikke i huset.RandiA Eneste problem er at jeg har et ganske trangt budsjett, hadde ikke lyst til å bruke mer enn 5000kr. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Canon har vel autofokusen i objektivene og ikke i huset. Det stemmer. Jeg er enig i at du bør vurdere et av de andre husene hvis du har råd. 400D er det nok vanskelig å finne i butikkene;men 450D bør det være mulig å finne til en god pris. Alternativt, så kan du legge mer penger i et bedre objektiv. Skal du se på Nikon, så tror jeg at du heller bør se på D5000 fremfor D60. Til slutt, for å gjøre forvirringen komplett, har du sett på andre alternativer som Olympus E-420/E-520/E-620, Pentax K-m/K200D og Sony A230/A330 ? Tom Lenke til kommentar
daglaug Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2009 Canon har vel autofokusen i objektivene og ikke i huset. Det stemmer. Jeg er enig i at du bør vurdere et av de andre husene hvis du har råd. 400D er det nok vanskelig å finne i butikkene;men 450D bør det være mulig å finne til en god pris. Alternativt, så kan du legge mer penger i et bedre objektiv. Skal du se på Nikon, så tror jeg at du heller bør se på D5000 fremfor D60. Til slutt, for å gjøre forvirringen komplett, har du sett på andre alternativer som Olympus E-420/E-520/E-620, Pentax K-m/K200D og Sony A230/A330 ? Jeg vil helst ha Canon eller Nikon siden det er dem jeg har mest kjennskap til. Hvilke kamera og hvilke kameramerke vil du annbefale til meg? Tom Jeg vil helst ha Canon eller Nikon siden det er dem jeg har mest kjennskap til. Hvilke kamera og hvilke kameramerke vil du annbefale til meg? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Jeg vil helst ha Canon eller Nikon siden det er dem jeg har mest kjennskap til. Hvilke kamera og hvilke kameramerke vil du annbefale til meg? Jeg selv har både Canon (30D) og Olympus (E-420). Jeg selv synes at Olympus E-520 er det kamera som gir mest for pengene for tiden, da kit-objektivene til Olympus er klart bedre enn tilsvarende fra Canon og Nikon. Et dobbelt-kit har alt de fleste amatører har bruk for. Har du ambisjoner om å utvikle deg og kjøpe mer utstyr etterhvert, og er villig til å bruk en del penger, så kan Canon og Nikon være fornuftig å se på. Tom Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Eneste problem er at jeg har et ganske trangt budsjett, hadde ikke lyst til å bruke mer enn 5000kr. Så ikke denne før nå. Det styrker argumentet for Olympus E-520. 1000D selges ofte med 18-55mm objektivet uten bildestabilisering; det frarådes på det sterkeste. 18-55mm med IS er greit. Tom Lenke til kommentar
daglaug Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2009 Nå har jeg tatt en titt på Nikon D60, kan dette vere et godt alternativ for meg? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Nå har jeg tatt en titt på Nikon D60, kan dette vere et godt alternativ for meg? Det er et greit kamera; det er vel på nivå med 1000D. Se om du finner noen som selger det med 18-55mm objektiv med VR. Tom Lenke til kommentar
daglaug Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2009 har funnet noen som selget det med objektivet du sa til 3590, den prisen kan jeg nøye meg med. Syns du jeg bør gå for dette kameraet? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 har funnet noen som selget det med objektivet du sa til 3590, den prisen kan jeg nøye meg med. Syns du jeg bør gå for dette kameraet? Det synes jeg høres ut som en god pris. Da er det penger igjen til et godt minnekort og en liten bag. Men hvis selger prøver å selge deg et UV filter, så si nei. Bruk de pengene til en solblender istedet. Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå