Shax# Skrevet 18. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2009 Gridset: vil det ikke fungere å ha 2,5 liter og dele hele skiten på 10, også fylle på 2 1,5 liters flasker? For 25 liter eplejuice vil bli dyrt, og 4 kg sukker. Hvor får jeg tak i Gjærlokk, ingenting lettere som kan brukest? kan du forklare steg for steg plis (aa' Lenke til kommentar
Shax# Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) Jeg skal kanskje på europris på Onsdag, også tenkte jeg å kjøpe gjærningskar der, kan de nekte meg i å kjøpe det iogmed at jeg bare er 12 år? Og hvor dyrt er det? Kan jeg kjøpe Gjærningskar med gjærlås og alt i ett sett, bortsett fra Gjær og juice som jeg kjøper utenom? - Mini097 EDIT: Også lurte jeg på hvor jeg får tak i sånn ting som måler prosenten alkohol. Endret 19. juli 2009 av mini097 Lenke til kommentar
Jøtul Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 gjæringskar med gjærlås koster rundt 200kr mener jeg. gjær til brygging har de på europris til rundt 30kr. alkoholmåler har de også på europris til rundt 50kr. det er ikke noe aldersgrense på å kjøpe ei plastbøtte, men det kommer jo an på hva slags ansatte som er der. sitter det ei kristen ugift kjerring på 40år der, så er det mulig hun ikke vil selge dette til deg, men som regel så er det ikke slike "sheriff" folk på butikker, ihvertfall ikke om du bor i en by. juicen du kjøper bør være av typen med tilsatt sukker, og da kan du også halvere sukkermengden som er nevnt ovenfor Lenke til kommentar
Shax# Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 (endret) OK:) 200, det er mye for ei plastbøtte:P Eller er det ikke? Endret 20. juli 2009 av mini097 Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 (endret) Husk at eplejuicen allerede inneholder 10% karbohydrater, hvorav det aller meste er sukker. Setter du en liter til gjæring vil den allerede ha 100g sukker som den kan gjøre om til alkohol. Ettersom ett mol glukose (180g/mol) gir to mol etanol(2x46g/mol) ved vanlig gjæring, vil du ut av 100 gram sukker ideelt sett få 50g etanol. Dette tilsvarer 50g x 0.789 g/cm^3 = 39,45 cm^3 = 0,39dl alkohol. Om sluttproduktet blir omtrent en liter, skulle dette gi et alkoholinnhold på 3,9%. Vil du ha dobbelt så høy alkoholprosent, altså 7,8% tilsetter du 100g sukker for hver liter eplejuice. Ved å tilsette 300g sukker per liter eplejuice, vil du ideelt sett få 15,6% alkohol. Vanlig bakegjær vil nok dø før alkoholprosenten blir så høy, og tviler på at den en gang klarer å få det noe særlig over 8%. Resultatet vil derfor kunne bli veldig søtt ved tilsetting av for mye sukker. Tradisjonell sider gjæres av råsaft fra epler hvor villgjæren som finnes i eplesaften tar seg av gjæringen. Sideren gjæres gjerne i et halvt år før den tappes over i flasker. Endret 3. september 2010 av kjaks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå