Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Plombering/fartsgrense på eldre mopeder


Anbefalte innlegg

Hei kjære forumbrukere :cool:

 

Snakket med en kompis for noen dager siden som bestemt mente at eldre mopeder (+/- 5 år) var plombert til en makshastighet på 60 km/t, og ikke 45 (correct me if I'm wrong) som dagens. Han sa også at om en kjøpte en slik eldre moped som var plombert til 60 km/t så hadde du også lov til å kjøre i den hastigheten, uten å måtte omplombere sykkelen til 45 km/t. Man kunne mao kjøpe seg en eldre sykkel, og lovlig kjøre den i 60 km/t.

 

For meg høres dette veldig rart ut, og jeg har aldri hørt om noe lignende, men skulle det stemme blir både lapp og moped anskaffet med en gang.

 

Hva sier dere; fleip eller fakta? :)

 

Edit: Eller, finnes det lovlige måter for en 17 (snart 18)-åring å kjøre moped i hastigheter på over 45km/t?

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om mopeden din er veteran eller ei, ifølge dagens lov, så skal den gå 45 km/h. Uansett. Denne diskusjonen har gått utallige mange ganger før... Blir den tatt på trilla og viser mere enn 45-50 km/h, får du "trimbot" og den må på visning, der den ikke må overstige 45 km/h igjen.

Lenke til kommentar
Om mopeden din er veteran eller ei, ifølge dagens lov, så skal den gå 45 km/h. Uansett. Denne diskusjonen har gått utallige mange ganger før... Blir den tatt på trilla og viser mere enn 45-50 km/h, får du "trimbot" og den må på visning, der den ikke må overstige 45 km/h igjen.

Kom nå med en sikker kilde i det minste i stedet for bastante påstander. Jeg har hørt at EU-reglene ikke hadde tilbakevirkende kraft og har kamerater som har fått godkjent eldre mopeder selv om de gikk nærmere 60km/t.

Lenke til kommentar

Takker for svar godtfolk :)

 

Etter å ha hørt litt rundt har jeg også fått inntrykk av at om man skulle få tak i en eldre moped, som på sin tid ble godkjent for "insert random hastighet", så duger det i dag også. Har man en Tempo fra 70-tallet feks, som var godkjent til 55 km/t, så trenger man ikke gjøre noe mer med den i dag. Høres vel i bunn og grunn fornuftig ut :cool:

 

Spørsmålet blir hvor lett det blir for en mc-grønnskåling å finne seg en eldre sykkel som; klarer +/- 60 km/t, er i så god stand at jeg slipper å skru på den for å få den på veiene, og som ikke koster noe særlig mer enn 7-8000. Har prøvd å se litt på Finn etter eldre sykler til en rimelig penge, men resultatet var vel heller at jeg ble lettere forvirret :dontgetit: Noen som sitter på noe verdifull kunnskap angående kjøp av sykkel som oppfyller nevnte kriterier her? :yes:

Lenke til kommentar

Noen av mopedene som var mest populære før var modeller som Suzuki TSX, Honda MT5, Yamaha DT og DTR. Disse klarte som regel >60km/t originalt. TSX er kjent for å gå veldig bra originalt. DT og DTR har bra bunndrag som kommer godt med om man kjører i skog/terreng o.l.

Lenke til kommentar

Så du slipper altså å plombere den gamle Tempo Panteren...

Men kan du kjøre den i toppfart, eller må du selv sørge for at den holder seg under 45?

 

Dette vil påvirke mitt valg av moped...

 

 

Sedsberg:

Jeg er interessert i en nummer to-moped, som skal stå på hytta og brukes om sommeren.

Den skal være billig, rask (lovlig!), og FUNGERE! Jeg vil ikke ha en sånn sær sak som må skrus på hele tiden. Merket må være kjent, og delene må være kurante, og den skal kunne fikses på vanlig MC-verksted.

En slektning freser rundt på Panter, men han kan aldri være sikker på om den virker fra dag til dag. Deler faller av, han brenner seg på eksosrøret, osv...

Heldigvis for ham liker han bedre å skru enn å kjøre.

Men jeg hater å skru.

 

Hva slags mopp kan du anbefale?

Den bør være grei på grusveier, siden hytta er omringet av slike.

Separat oljetank og automatgir er en fordel, men ikke påkrevet.

 

Lenker til Finn.no er velkomne hvis forumreglene tillater det. Men jeg tenker ikke på dette innlegget som en annonse. (Er på Sørlandet nå.)

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Mye tull i denne tråden, ta det fra en gammel mopedrøver:

 

EU-mopedene kom for ca 10 år siden, og med de kom den idiotiske regelen om 45 km/h, men de kunne ha flere hester. Før det var regelen: Maks 50cc, maks 2,5 hk og maks 50 km/h, de nye reglene var maks 50cc og maks 45 km/h. De gamle mopedene gikk ofte litt over 50 km/h, 60 på nålen var ikke uvanlig. EU-reglene hadde ikke tilbakevirkende kraft, men etter noen år måtte de mopedene som var typegodkjent før EU-reglene kom følge EU-reglene. Mener det var i 2002 eller 2003 at f.eks MH Furia måtte plomberes til 45 km/h og få speedometer som gikk til 80 (speedo kan ha vært senere, jeg var gått over til bil på den tiden). Mens min 2001 mod Furia var typegodkjent etter de gamle reglene, den gikk helt OK til moped å være, 70 på nålen helt original var vanlig, men hva den gikk i i ekte fart vet jeg jo ikke. Rekorden på flat mark og helt original var 75 med min, gjett om jeg var stolt, hehe :p Og speedometeret gikk til 120, akkurat som på TS50X som uansett ikke var god for mer enn halve meteret uten skikkelig trim.

 

Mopeder å se etter er som nevnt Suzuki TSX, Honda MT5/X, Yamaha DT®, eldre MH Furia. Så vidt jeg husker var det kun Furia som gikk i over 45 km/h av de "nye" mopedene med vannavkjøling og skivebremser, det var det som gjorde at jeg valgte den. Hverken RMX, Rieju hvadenåhet, Aprilia RX, eller noen av racingmodellene gikk i mer enn 45. De går ikke som noen uvær noen av de, men du har ditt på det tørre når du farter rundt i 55 km/h siden mopeden er original.

 

Kjøp heller lett MC..

Lenke til kommentar

På de fleste eldre mopeder er det fare for at man må skru fra tid til annen. DT, DTR, TSX, MT5, MTX og noen andre kjente merker finnes det et hav av reservedeler til omtrent overalt. De er også enkle å skru på og jeg er ganske sikker på at de fleste MC-verksteder kan reparere disse.

 

Vet av erfaring at spesielt DT-motorer (samme i DTR) er veldig slitesterke og robuste.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Godt mulig jeg kjøper den. Har allerede mailet selgeren, og spurt om toppfarten og forklart problemstillingen. Jeg vil at den skal være rask uten å bryte noen lov.

 

Hvor rask har den lov til å være? 50, 55 eller 60? Har hørt mye rart, og vet ikke hva jeg skal tro.

 

Og for å unngå å kjøpe noe som er altfor gammelt. Hvor ny kan den være uten å rammes av snegletyranniet? 1998? 1999?

 

Jeg har en speedfight fra 1998. Har den lov til å gå uten plombe? Da klarer den 60-65.

Lenke til kommentar
Jeg har en speedfight fra 1998. Har den lov til å gå uten plombe? Da klarer den 60-65.

Ingen moped/scooter har lov å kjøre uten plombering om den har det fra fabrikk (om det ikke er plombering, som f.eks SR50R Fac. scooteren fra Aprilia, så er det elektroniske sperrer som forhindrer den i å kjøre fortere enn ~50).

Lenke til kommentar

Det _lovlige_ er 50, men om den er i original stand og går i 55 eller 60 så skal du ikke havne i problemer pga det. Men da snakker vi original ned til minste detalj som dreving og original eksos (gir bare lav lyd, effektanlegg på en MTX har ingenting for seg uten mer trim).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...