Bjarnemann Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 (endret) Hei kjære forumbrukere Snakket med en kompis for noen dager siden som bestemt mente at eldre mopeder (+/- 5 år) var plombert til en makshastighet på 60 km/t, og ikke 45 (correct me if I'm wrong) som dagens. Han sa også at om en kjøpte en slik eldre moped som var plombert til 60 km/t så hadde du også lov til å kjøre i den hastigheten, uten å måtte omplombere sykkelen til 45 km/t. Man kunne mao kjøpe seg en eldre sykkel, og lovlig kjøre den i 60 km/t. For meg høres dette veldig rart ut, og jeg har aldri hørt om noe lignende, men skulle det stemme blir både lapp og moped anskaffet med en gang. Hva sier dere; fleip eller fakta? Edit: Eller, finnes det lovlige måter for en 17 (snart 18)-åring å kjøre moped i hastigheter på over 45km/t? Endret 1. juli 2009 av Bjarnemann Lenke til kommentar
bjornw7 Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Virker som dette ikke er noe problem. Så lenge mopeden er orginal og har orginal dreving ser jeg ikke på dette som noe problem. Kan jo lese litt i denne tråden http://www.mopedportalen.com/forum/index.p...howtopic=129351 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2009 Vet ikke om jeg forsto så mye i den tråden du linket til bjowii, ble mange uttrykk og navn jeg ikke skjønte bæret av. Eneste syklene jeg har vært borti før er tråsykler Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 det var ikke 60 km/t før. det var 50-55km/t;) over det så var det trim Lenke til kommentar
ΣΙΝΔΡΕ Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Fartsgrensa for mopeder før var 50 km/t, ikke 60. Og det er mye mer enn 5 år siden grensa var der, det er vel over 10. Men har man en moped som var typegodkjent når 50 km/t gjaldt og den er original er det fritt fram å kjøre med den uten å sette i ny plombering. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2009 Så, man er mao heldig om man i det hele tatt får en moped som lovlig kan kjøre i 50, og det finnes heller ingen andre lovlige måter å oppnå en høyere fart på? Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Er ikke helt sikker på dette, så ikke voldta meg om det er feil. Men var det ikke sånn at før så var mopeder plomberte på Hk og ikke fart? Derfor gikk de litt fortere, men var svakere? Lenke til kommentar
9drd Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Om mopeden din er veteran eller ei, ifølge dagens lov, så skal den gå 45 km/h. Uansett. Denne diskusjonen har gått utallige mange ganger før... Blir den tatt på trilla og viser mere enn 45-50 km/h, får du "trimbot" og den må på visning, der den ikke må overstige 45 km/h igjen. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Om mopeden din er veteran eller ei, ifølge dagens lov, så skal den gå 45 km/h. Uansett. Denne diskusjonen har gått utallige mange ganger før... Blir den tatt på trilla og viser mere enn 45-50 km/h, får du "trimbot" og den må på visning, der den ikke må overstige 45 km/h igjen. Kom nå med en sikker kilde i det minste i stedet for bastante påstander. Jeg har hørt at EU-reglene ikke hadde tilbakevirkende kraft og har kamerater som har fått godkjent eldre mopeder selv om de gikk nærmere 60km/t. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 4. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2009 Takker for svar godtfolk Etter å ha hørt litt rundt har jeg også fått inntrykk av at om man skulle få tak i en eldre moped, som på sin tid ble godkjent for "insert random hastighet", så duger det i dag også. Har man en Tempo fra 70-tallet feks, som var godkjent til 55 km/t, så trenger man ikke gjøre noe mer med den i dag. Høres vel i bunn og grunn fornuftig ut Spørsmålet blir hvor lett det blir for en mc-grønnskåling å finne seg en eldre sykkel som; klarer +/- 60 km/t, er i så god stand at jeg slipper å skru på den for å få den på veiene, og som ikke koster noe særlig mer enn 7-8000. Har prøvd å se litt på Finn etter eldre sykler til en rimelig penge, men resultatet var vel heller at jeg ble lettere forvirret Noen som sitter på noe verdifull kunnskap angående kjøp av sykkel som oppfyller nevnte kriterier her? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Noen av mopedene som var mest populære før var modeller som Suzuki TSX, Honda MT5, Yamaha DT og DTR. Disse klarte som regel >60km/t originalt. TSX er kjent for å gå veldig bra originalt. DT og DTR har bra bunndrag som kommer godt med om man kjører i skog/terreng o.l. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 (endret) Så du slipper altså å plombere den gamle Tempo Panteren... Men kan du kjøre den i toppfart, eller må du selv sørge for at den holder seg under 45? Dette vil påvirke mitt valg av moped... Sedsberg: Jeg er interessert i en nummer to-moped, som skal stå på hytta og brukes om sommeren. Den skal være billig, rask (lovlig!), og FUNGERE! Jeg vil ikke ha en sånn sær sak som må skrus på hele tiden. Merket må være kjent, og delene må være kurante, og den skal kunne fikses på vanlig MC-verksted. En slektning freser rundt på Panter, men han kan aldri være sikker på om den virker fra dag til dag. Deler faller av, han brenner seg på eksosrøret, osv... Heldigvis for ham liker han bedre å skru enn å kjøre. Men jeg hater å skru. Hva slags mopp kan du anbefale? Den bør være grei på grusveier, siden hytta er omringet av slike. Separat oljetank og automatgir er en fordel, men ikke påkrevet. Lenker til Finn.no er velkomne hvis forumreglene tillater det. Men jeg tenker ikke på dette innlegget som en annonse. (Er på Sørlandet nå.) Endret 5. juli 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
knetrom Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Mye tull i denne tråden, ta det fra en gammel mopedrøver: EU-mopedene kom for ca 10 år siden, og med de kom den idiotiske regelen om 45 km/h, men de kunne ha flere hester. Før det var regelen: Maks 50cc, maks 2,5 hk og maks 50 km/h, de nye reglene var maks 50cc og maks 45 km/h. De gamle mopedene gikk ofte litt over 50 km/h, 60 på nålen var ikke uvanlig. EU-reglene hadde ikke tilbakevirkende kraft, men etter noen år måtte de mopedene som var typegodkjent før EU-reglene kom følge EU-reglene. Mener det var i 2002 eller 2003 at f.eks MH Furia måtte plomberes til 45 km/h og få speedometer som gikk til 80 (speedo kan ha vært senere, jeg var gått over til bil på den tiden). Mens min 2001 mod Furia var typegodkjent etter de gamle reglene, den gikk helt OK til moped å være, 70 på nålen helt original var vanlig, men hva den gikk i i ekte fart vet jeg jo ikke. Rekorden på flat mark og helt original var 75 med min, gjett om jeg var stolt, hehe Og speedometeret gikk til 120, akkurat som på TS50X som uansett ikke var god for mer enn halve meteret uten skikkelig trim. Mopeder å se etter er som nevnt Suzuki TSX, Honda MT5/X, Yamaha DT®, eldre MH Furia. Så vidt jeg husker var det kun Furia som gikk i over 45 km/h av de "nye" mopedene med vannavkjøling og skivebremser, det var det som gjorde at jeg valgte den. Hverken RMX, Rieju hvadenåhet, Aprilia RX, eller noen av racingmodellene gikk i mer enn 45. De går ikke som noen uvær noen av de, men du har ditt på det tørre når du farter rundt i 55 km/h siden mopeden er original. Kjøp heller lett MC.. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 På de fleste eldre mopeder er det fare for at man må skru fra tid til annen. DT, DTR, TSX, MT5, MTX og noen andre kjente merker finnes det et hav av reservedeler til omtrent overalt. De er også enkle å skru på og jeg er ganske sikker på at de fleste MC-verksteder kan reparere disse. Vet av erfaring at spesielt DT-motorer (samme i DTR) er veldig slitesterke og robuste. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 (endret) Er dette riktig mopp for meg? http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=18013137 Er den gammel nok til å kunne kjøre fort? (Den er fra 1994) Den er i hvert fall i nærheten avb der jeg er nå, så jeg kan bare stikke og hente den uten å betale for transport. Endret 5. juli 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
knetrom Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 (endret) Den er gammel nok til å gå "fort", ja Men hvor fort den faktisk går i original utførelse er en annen sak. Foreslår at du prøvekjører den! Endret 5. juli 2009 av knetrom Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Takk for svar. Godt mulig jeg kjøper den. Har allerede mailet selgeren, og spurt om toppfarten og forklart problemstillingen. Jeg vil at den skal være rask uten å bryte noen lov. Hvor rask har den lov til å være? 50, 55 eller 60? Har hørt mye rart, og vet ikke hva jeg skal tro. Og for å unngå å kjøpe noe som er altfor gammelt. Hvor ny kan den være uten å rammes av snegletyranniet? 1998? 1999? Jeg har en speedfight fra 1998. Har den lov til å gå uten plombe? Da klarer den 60-65. Lenke til kommentar
9drd Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Jeg har en speedfight fra 1998. Har den lov til å gå uten plombe? Da klarer den 60-65. Ingen moped/scooter har lov å kjøre uten plombering om den har det fra fabrikk (om det ikke er plombering, som f.eks SR50R Fac. scooteren fra Aprilia, så er det elektroniske sperrer som forhindrer den i å kjøre fortere enn ~50). Lenke til kommentar
knetrom Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Det _lovlige_ er 50, men om den er i original stand og går i 55 eller 60 så skal du ikke havne i problemer pga det. Men da snakker vi original ned til minste detalj som dreving og original eksos (gir bare lav lyd, effektanlegg på en MTX har ingenting for seg uten mer trim). Lenke til kommentar
tommyher Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Hei kjære forumbrukere Edit: Eller, finnes det lovlige måter for en 17 (snart 18)-åring å kjøre moped i hastigheter på over 45km/t? Lett mc lappen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå