Gå til innhold

Hvordan styrer du din server når du ikke er hjemme.

Anbefalte innlegg

Jeg har en win2k3 maskin som jeg bruker til backup og filserver. Jeg styrer den i dag med Remote Desktop over lan, men har ikke åpnet noen porter enda slik at den kan bli styrt fra for som helst. Er litt redd for sikkerheten. Kanskje ikke noe vits å være bekymret over?

Hvordan styrer dere deres serverer når der ikke er hjemme med den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker SSH. Enkelte ganger med X-forwarding når jeg er på samme nettverket som serveren.

Uansett hvilken løsning du velger så bør du ha en god oversikt over faremomenter og hvilke grep du kan gjøre for å sikre deg mot disse. Hvis ikke er det meste usikkert.

Lenke til kommentar

Kjører også SSH. Noen ganger med forwarding for å bruke webmin. I tillegg kjører jeg torrent over web. (Torrentflux.)

Enda ikke hatt bruk for en grafiskt grensesnitt på serveren min, noe som er greit, da hardwaren nå sikkert nærmer seg 6 år. (Kun suplert med flere og flere disker ettervært som behovet har meldt seg.)

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet så blokkerer windows som standard alle brukerkontoer uten passord fra å kunne logge seg på fra andre steder enn den fysiske maskinen. Jeg tror ikke du har noe å frykte ved bruk av Windows sin egne Remote Desktop så lenge alle brukerkontoene har sterke passord.

Selv har jeg ingen dedikert server stående her, men jeg bruker RDP til hovedmaskinen via Internett veldig ofte.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Logmein.com har en VPN løsning som gjør at du kan logge deg på serveren hjemme via vanlig RDP. Jeg har kun sjekket den fra nettet på jobb, og det har vært litt treigt. Men da har det alltid stårt med nedlastning på.

Hvis du bytter maskin du kobler deg opp med ofte, så har logmein.com også program som gjør dette veldig bra :)

Lenke til kommentar

Jeg stoler ikke på firmaer som LogMeIn.com osv... Man-in-the-middle burde man ha en generell skepsis til.

Anbefaler å bruke OpenVPN ALS (tidligere kalt Adito) https://sourceforge.net/projects/adito/

På Windows har jeg laget en installer som fungerer smertefritt: http://lars.werner.no/?page_id=153

Den viser også i korte trekk hvordan den funker og alt er SSL kryptert. Kjempeprodukt i-must-add ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...