Svish Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 (endret) Har nettopp begynne å fotografere. Skaffet meg et Olympus E-520 og ting er i grunn meget artig. Men. Jeg eier jo null stødighet. Har funnet ut at jeg bør prøve å få så høy lukkerhastighet som mulig, da blir det oftere bra. Min oppskrift til gode bilder akkurat nå er: Ute i sola + iso litt høyere enn 100 (feks 200-400) og maks blenderåpning som en kan klare å få. Da kan lukkerhastigheten bli ganske høy uten at det blir for mørkt. Men sånn kan en jo ikke holde på alltid. Er for eksempel veldig lite sol inne... Så. Noen her som har noen gode tips? Er det noe en kan gjøre for å få et rock solid grep om kamera? Eller i alle fall forbedre det en har, hehe. Noen øvelser en kan gjøre? Noen muskler en burde trene? I så fall hvordan? Noen tips på hvordan en kan "late som" at en har stødig hånd? Så klart med veldig lange lukkertider osv så er det jo et stativ som gjelder, men ja... det kan en jo ikke alltid dra med seg. Aaanyways, noen tips? Endret 1. juli 2009 av Svish Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Da grip ! Her er Joe McNally sitt "Da Grip" som kan være en ide å lære... Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 (endret) Det kan jo være du har litt for store forventninger. Ser du har et teleobjektiv, og selv med stabilisering vil det være temmelig vanskelig å få skarpe bilder på disse brennviddene i dårlig lys. På 300mm burde du for eksempel ha en lukkertid raskere enn 1/600 (med stabilisering kan du gå litt ned). Når det er sagt så er det selvfølgelig mulig å trene opp grepet sitt til å bli stødigere. Endret 1. juli 2009 av SSSø Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Da Grip er en av de ekstremt få tingene som får meg til å ønske at jeg hadde et litt større kamerahus. Det er en bra teknikk, men funker overhodet ikke med D40. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Jeg måtte selv teste det på D300 m/batterigrepet og det fungerer faktisk veldig bra på denne kombinasjonen da det fysiske er ca like stort som D3. Da Grip er en av de ekstremt få tingene som får meg til å ønske at jeg hadde et litt større kamerahus. Det er en bra teknikk, men funker overhodet ikke med D40. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 "Da Grip" lot meg ta dette håndholdt på 1/10 sek @ 34mm: Ganske genialt, og en av de få fordelene med å ha venstredominant syn... Imidlertid kan man få et rimelig stødig grep om man støtter objektivet godt i venstrehånden, og støtter overarm og albue godt mot brystkassen. Så puster man dypt inn, slipper ut, og trekker av. Den teknikken ga meg f.eks dette: Dette bildet er kritisk skarpt ned på enkeltpikselnivå, selv ved 120mm og 1/80 sek. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 @Trådstarter: Kan du gi noen eksempler på lukkertider som gir deg uskarpe bilder? Hvis du må skru opp ISO'en og bruke største blender ute i solen må det være noe feil en plass. Tommelfingerregelen pleier å være at du ikke bør ha lengre lukkertid enn 1/(brennvidde*crop faktor). Altså på 50 mm bør du med Olympus holder deg på 1/100 sek og kortere. Jo bedre teknikk du har jo lengre kan du tøye strikken utover dette. Lenke til kommentar
arela Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Tenk litt skiskyting, pass på å få støtte der på kroppen det er bein. Legger du an kameraet mot brystkassen, så vil det gå opp og ned med pusten, støtter du den mot halsen, vil den dunke med pulsen. Albue i hofta eller kameraet på brystbeinet er hva jeg etterstreber. Lenke til kommentar
Svish Skrevet 3. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2009 Da grip ! Her er Joe McNally sitt "Da Grip" som kan være en ide å lære... VERY good video. Mitt kamera er nok en smule for lite for "Da Grip" da... skal jeg gjøre det får jeg ikke sett noe liksom men kan kanskje brukes dersom det er litt krise og bare ta bilde i blinde men definitivt mange gode tips der! takker og bukker for kjempetips! Det kan jo være du har litt for store forventninger. Ser du har et teleobjektiv, og selv med stabilisering vil det være temmelig vanskelig å få skarpe bilder på disse brennviddene i dårlig lys. På 300mm burde du for eksempel ha en lukkertid raskere enn 1/600 (med stabilisering kan du gå litt ned). Når det er sagt så er det selvfølgelig mulig å trene opp grepet sitt til å bli stødigere. Helt klart en ikke bør ha for store forventninger ja. Og vil ikke si jeg har hatt det egentlig. Vet jo at det går an å få til klare bilder. Og har også fått det til. Men som jeg skrev, vet jeg trenger trening. Og stativ dersom en skal gjøre noe med veldig mye lavere lukkertid. men ja, hadde ingen forventning om perfekte håndholdte bilder alltid. Bare et ønske om bedre enn det jeg klarer nå @Trådstarter: Kan du gi noen eksempler på lukkertider som gir deg uskarpe bilder? Hvis du må skru opp ISO'en og bruke største blender ute i solen må det være noe feil en plass. Tommelfingerregelen pleier å være at du ikke bør ha lengre lukkertid enn 1/(brennvidde*crop faktor). Altså på 50 mm bør du med Olympus holder deg på 1/100 sek og kortere. Jo bedre teknikk du har jo lengre kan du tøye strikken utover dette. Kan ikke akkurat si jeg har gjort noe særlig undersøkelser på det i grunn. Har nok overdrevet litt også. Får jo til relativt skarpe bilder litt lengre ned. Men størst blender, sol og litt høy iso har på en måte vært da jeg har vært sikker på at det mest sannsynligvis blir et skarpt bilde. Da spesielt når jeg har vært helt zooma inn på en blomst eller noe. Men da ber en vel egentlig om trøbbel kanskje (altså newbie og 2 x 300mm og nærbilder) Men har nå blitt et par bra bilder da! Burde kanskje laget en sånn tråd i den album tråden her eller noe... fått litt kritikk fra folk som kan ting Tenk litt skiskyting, pass på å få støtte der på kroppen det er bein.Legger du an kameraet mot brystkassen, så vil det gå opp og ned med pusten, støtter du den mot halsen, vil den dunke med pulsen. Albue i hofta eller kameraet på brystbeinet er hva jeg etterstreber. Meget gode tips. Noe av det som ble nevnt i den videoen også. Og det har jeg i grunn ikke tenkt over. Har visst en på en måte må få til noe stødig osv. Men ikke tenkt over at brystkassa og slikt egentlig ikke er så stødig Lenke til kommentar
TGB Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Bruker ikke denne teknikken direkte (siden jeg fokuserer med høyre øye), men har plukket opp mange av de samme tingene opp gjennom årene. Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Akam skrev ein fin guide for en stund siden om å holde kamera stødig. http://www.akam.no/artikler/staa_stille-/48071 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå