laurell Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Jeg merket noe da jeg la bildene innpå dataen i kveld. Der er noe som ser ut som en våt flekk, men er nok bare støv, eller kan det være noe annet? Jeg har D60 med det objektivet "standar objektivet" som følgte med, og har aldri(så jeg husker) tatt av objektivet siden jeg kjøpte kamera for 5-6 mnd siden, så det skal vær lite sannsynlig for at det har komt noe "drit" inn mellom, men tror svigersøsteren tok av og på objektivet i 2 sek da hun fiklet med kamera en kveld for en uke siden. Det var nok alt som skulle til for at det ble en slik flekk på bildene er jeg redd for. Jeg har prøvd følgende: Rense linsa(objektivet) med anbefalt utstyr fra fotobutikken, og jeg har prøvd et annet objektiv men har forsatt samme problemet, så jeg er sikker på at flekken ligger inni kamerahuset. Prøvde å se inni, men klarte ikke å se noe. Så det jeg lurer på er om: - Kan jeg veldig forsiktig bruke "luft på boks" for å fjerne dette, eller vil/kan det gjøre skaden større? - Hvor lang tid vil en fotobutikk bruke på å fikse dette? - ... Om ikke noen av de valgene over vil funke, så må jeg vel sende den inn på rens, jeg har 3 års gratis vedlikehold. Litt dumt egenlig siden jeg skal til på ferien nå, hvor jeg hadde tenkt å ta mye bilder. Vil helst fikse dette problemet rask så mulig. Litt cropet bilde: Håper noen har et godt forslag Lenke til kommentar
TGB Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 (endret) Støv kommer alltid inn i kamerahus. Så du kan: a) levere inn og få gjennomført sensorrens (tar ikke mange dager) b) rense sensoren selv c) benytte støvfjerningsbilde (se manual, mener det også skal funke på D60). Endret 1. juli 2009 av TGB Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Ser ikke helt ut som støv heller... har ikke sett det arte seg på den måten. Men det kan være greit å prøve å få det blåst bort på en måte, først og fremst. Prøv en sånn liten blåsebelg. Her kan du like gjerne bruke en øreskyllepumpe som du får på apoteket, og prøve å blåse rett på sensoren når du har kameraet i sensorrens-modus. Hold kameraet med objektivfatningen ned når du gjør det, slik at det ikke kommer inn mer støv. Hjelper ikke det, ville jeg tatt kameraet med til en god fotobutikk. Flere av disse renser sensoren mens du venter mot betaling... der jeg jobbet før tok vi 250 kroner for denne jobben. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Du kan kjøpe Dust-Aid kit hos f.eks. Japan Foto og gjøre jobben selv. På APS-C sensorene så er dette en ganske grei jobb. Slik gjør du det: Om du føler deg utrygg, så er det å levere det inn som er den andre "endelige" løsningen. Dust-off ref. foto er også et alternativ - sjekk manualen hvordan du tar dette, tror du må bruke RAW, og Capture NX aksepterer bare ref-bilder som er tatt med liten blender (høyt tall). Forresten, hvilket blendertall er det på det eks.-bildet ditt? Støv vises bedre ved liten blender (høyt tall). For å sjekke etter mere støv, så kan du ta å stille kameraet på f/20 eller deromkring, slå objektivet til manuel fokus. Ta så et bilde av en jevn hvit flate, beveg kamereaet under eksponeringen. Du får da et bilde som er noe i denne duren: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1127032 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå