nomore Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 (endret) Hei, Eg var på Biltema i dag og kjøpte meg et 12V 10Ah blybatteri beregnet for moped(tror eg?). Testet batteriet da eg kom hjem og det var selvfølgelig tomt(hadde ikke regnet med noe annet). Så har eg nå koblet batteriet til en CTEK 3600 lader kjøpt på Esso for en tid tilbake. Laderen ble kjøpt for å kunne lade bilbatteriet i nødstilfeller og eg har brukt den en gang. Men, nå er eg usikker på hvordan den fungerte da, og bruksanvisningen er litt "kort"(trenger ting med teskje). Eg har koblet batteriet til(pluss til pluss, minus til minus), satt på korrekt "modus"(for batterier under 20Ah) og koblet til 220v. Det lyser nå på valgt modus, men så lyser det fast grønt på et som skal indikere ferdig, og blinker oransj på et som viser lader. Bruksanvisningen beskrev kun tilfeller hvor det lyste på error/feil(koblingsfeil på polene), blinket på lading(lader), lyste fast på ferdig(ferdig) eller vekslet mellom ferdig/lader(feil på batteriet). Altså ikke det eg har her. Tips til om dette er korrekt "oppførsel" eller om eg gjør noe galt her? Batteri, prod nr 80-411 Batterilader, CTEK XS3600 Endret 1. juli 2009 av nomore Lenke til kommentar
haavardgj Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 hvordan testet du det? kan hende at det er fullt men at du målte feil (bare en rask tanke) Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Om det nye blybatteriet er tomt så er det nok tomt for syre også for blybatterier skal lagres fulladet så lenge det står væske på de for lagres de med væske og tomme for strøm er batteriet i utgangspunktet ødelagt. Dette gjelder selvsagt om det er snakk om et tradisjonelt bly/syre batteri. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2009 Eg har målt batteriet på to måter. Det ene måten var å koble et multimeter direkte på polene. den andre måten(som eg mener er korrekt) var at eg koblet multimeter og ei 12v lyspære på polene(i serie) for å se målingen med last. Målingen eg da fikk ut sa meg lite og ingenting(men viste en verdi tilsvarende 12v, tror det var 11.6v). Men, eg testet batteriet ved å koble til utstyret eg faktisk skal bruke batteriet til, en 12v starter for modellfly. Når eg kobler denne til bilbatteriet(i bilen) så går den som den skal, men når eg kobler den til dette batteriet så er det så vidt den går rundt. Dette er selv etter over 20 timer på laderen(uten statusendring). I helgen fikk eg lånt meg et annet tilsvarende batteri kjøpt på nabobutikken til Biltema, og dette fungerte ypperlig(dog var dette 20Ah, mot mitt som var 10Ah). Antall Ah kan eg ikke se har noe å si på problemet mitt, da en kamerat bruker et 7Ah(altså mindre) batteri og der fungerer det som det skal. Eg fikk også spurt en annen kar som driver med dette og han mente, med bakgrunn i symptomene mine, at batteriet var defekt ved kjøp. Eg holder i samme rettning, og skal ta meg en tur på Biltema og høre hva de sier. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2009 Var innom Biltema for å reklamere på produktet da eg er sikker på at ladingen ble gjort rett og at batteriet er defekt. Biltema tok imot batteriet og skulle se på det. Eg trengte et batteri og kjøpte derfor et litt større ett(10Ah vs 7Ah) på nabobutikken Jula(Biltema var tomme for batterier i den størrelsen(<20Ah). Kom hjem, testet batteriet og her fungerte det med det utstyret eg skulle bruke med en gang. Iflg bruksannvisningen så skulle batteriet komme fult oppladet fra fabrikken så eg brukte batteriet et par ganger før eg så koblet batteriet til Ctek laderen. Ladeprosessen begynte da slik den skulle ved å lyse på ladelampen. Med andre ord peker alt i rettning av at Biltema batteriet var defekt på kjøpetidspunkt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå