Gå til innhold

Et objektiv til Nikon D60...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Regner med at du har en 18-55 fra før? Og at grunnen til at du har lyst på nytt objektiv er at du trenger mer tele ("mer zoom")? Da ville jeg vurdert 70-300 VR (evt 55-200 VR hvis du synes førstnevnte blir for dyr). I forhold til de du har listet opp får du da bedre bildekvalitet, men du får ulempen med at du må bytte objektiv av og til.

Lenke til kommentar

Hva har du fra før av?

Superzoomobjektiver er generelt middelmådige optisk, og du kan ofte få like god eller bedre optisk kvalitet mye billigere hvis du er villig til å gå ned i zoomomfang og heller bruke flere objektiver.

Nikons egen 18-105 VR er et bra objektiv som ikke koster skjorta, og antagelig er bedre enn alle de tre alternativene. Hvis du har 18-55 VR fra før av, så er AF-S DX 55-200 VR en av de beste rimelige telezoomene til Nikon.

Av de to du har nevnt, ville jeg i hvert fall satset på Tamronen foran Sigmaen.

Lenke til kommentar
Hva har du fra før av?

Superzoomobjektiver er generelt middelmådige optisk, og du kan ofte få like god eller bedre optisk kvalitet mye billigere hvis du er villig til å gå ned i zoomomfang og heller bruke flere objektiver.

Nikons egen 18-105 VR er et bra objektiv som ikke koster skjorta, og antagelig er bedre enn alle de tre alternativene. Hvis du har 18-55 VR fra før av, så er AF-S DX 55-200 VR en av de beste rimelige telezoomene til Nikon.

Av de to du har nevnt, ville jeg i hvert fall satset på Tamronen foran Sigmaen.

Jeg har 18-55 fra før, - og jeg har fått hørt mange bra ting om 18-105 vr, - så tor jeg går for den, takk :D

Lenke til kommentar
Er virkelig 18-105mm så mye bedre enn 18-55mm?

Den skal visstnok være det. 18-135mm var vel på nivå med 18-55mm og 18-105mm skal være en klar forbedring.

Hvis dagens 18-55mm er uten VR; så er både 18-105mm VR og 16-85mm VR gode forslag. Har du (Nikonne) 18-55mm med VR, så kan det være lurere å kjøpe en 55-200mm med VR som supplement .

Tom

Lenke til kommentar
Er virkelig 18-105mm så mye bedre enn 18-55mm?

Den skal visstnok være det. 18-135mm var vel på nivå med 18-55mm og 18-105mm skal være en klar forbedring.

Hvis dagens 18-55mm er uten VR; så er både 18-105mm VR og 16-85mm VR gode forslag. Har du (Nikonne) 18-55mm med VR, så kan det være lurere å kjøpe en 55-200mm med VR som supplement .

Tom

Jeg har 18-55 med VR, - jeg liker å være ut i naturen og reiser en del, - så jeg ser ikke poenget å bytte hele tiden. Derfor foretrekker jeg noe med fra 18-XXX med VR......

Derfor 1. 18-105

2. 18-135

3. 18-200 (sigma 18-200 OS, nikkor er for dyrt) ....Men noen likte ikke den.

Men vet ikke hvilket av dem gir best natur/reise bilder.

Lenke til kommentar

Hvert objektiv til sitt bruk.

Det ER en grunn til at Nikon har mer enn ett objektiv i sitt sortiment!

Ellers hadde de bare laget et 10-1000mm som var superskarpt og hadde ingen forvrengning over hele linjen!

Hvis du klarer å skifte objektiv av og til, så får du mye bedre bildekvalitet til lavere pris ved å beholde 18-55'en, og kjøpe en Nikon 55-200 VR. Det har jeg gjort ;)

Kombinasjonen vidvinkel og tele i ett og samme objektiv ER vanskelig å få til, og koster mye hvis det skal gjøres skikkelig. F.eks Nikon 18-200 VR. Men selv den overgåes på skarphet, CA og forvrengning av BÅDE 18-55'en og 55-200'en! Alt i ett har sin pris...

Sjekk testene av både 18-55, 55-200, og 18-200 på CAMERALABS og PHOTOZONE så ser du hva jeg mener ;)

Lenke til kommentar

Når jeg kjøpte mitt Nikkor 18-200 så fikk jeg opplyst av selger at jeg kunne forvente bedre bilder av dette objektivet enn kit objektivet som følgte med min D60.

Var dette bare bløff?

Mine erfaringer hittil bekrefter selgers påstand, men det kan jo være placebo for alt jeg vet :)

Lenke til kommentar
Når jeg kjøpte mitt Nikkor 18-200 så fikk jeg opplyst av selger at jeg kunne forvente bedre bilder av dette objektivet enn kit objektivet som følgte med min D60.

Var dette bare bløff?

Mine erfaringer hittil bekrefter selgers påstand, men det kan jo være placebo for alt jeg vet :)

Det er vel veldig vanskelig å motbevise slike påstander.

Nikon 18-200mm VR skal være i toppen i sin klasse, mens kit objektiv som regel befinner seg i den andre enden av skalaen. Gode bilder kan taes med begge.

Lenke til kommentar

Var dette bare bløff?

Har original kit-et bildestabilisering? Hvis ikke, så kan et være at bildestabiliseringen gir deg skarpe bilder der du før fikklitt bevegelsesuskarphet.

Jeg har selv prøvd Nikkor 18-200mm VR på en D40, og den er forsåvidt grei nok. Men det er andre objektiver som gir deg vesentlig bedre bilder.

Tom

Lenke til kommentar

Skal innrømme at jeg har foreslått for avisen å handle inn et par EF-S 18-200 IS. For utendørs reportasjer vil de fungere helt ypperlig. Men det betyr ikke at jeg liker slike objektiver nevneverdig.

De betyr (nesten) alltid større eller mindre kompromisser, og jeg foretrekker å bytte objektiv. Men jeg forstår virkelig poenget med slike objektiver.

:)

Lenke til kommentar
Har original kit-et bildestabilisering? Hvis ikke, så kan et være at bildestabiliseringen gir deg skarpe bilder der du før fikklitt bevegelsesuskarphet.

Jeg har selv prøvd Nikkor 18-200mm VR på en D40, og den er forsåvidt grei nok. Men det er andre objektiver som gir deg vesentlig bedre bilder.

Tom

Mitt kit objektiv har bildestabilisering, versjon to hvis jeg ikke husker feil. Det ble kjøpt i november 08.

Kvaliteten er nok helt grei, men jeg føler jeg har tatt skarpere bilder med 18-200 objektivet. Men nå har vel tom med jeg klart å utvikle meg i en positiv retning siden innkjøp av sistnevnte objektiv, og skal ikke se bort ifra at det har hjulpet det også.

Kanskje jeg skulle prøve å kjøre en test på begge objektivene, innstilt på 18 og 55mm og dra en tv2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...