Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan gjøre det godt igjen?


Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp. Jeg har, dog litt indirekte, voldet skade mot en av mine venner. Jeg må forklare situasjonen nærmere før jeg spør om deres råd. For skape et bilde av hva som skjedd, trenger jeg din, altså du leseren av dette innlegget, sin hjelp. Du må leve deg inn i min vesle historie som gjenskaper de skjebnesvangre omstendighetene som skulle kuliminere i tragedie. Jobb med meg, lev deg inn i fortellingen:

 

 

Tenk at du er på stranden på en solfylt sommerdag i juni. Sommerferien har nylig startet, du skal ta det med ro frem til høsten da sluttspurten på 13 års skolegang avsluttes med VG 3. Du er med flere av dine venner og sammen bestemmer dere at det er på tide med et bad. Dere går mot bryggen for å hoppe i havet...

På bryggen skjer det noe, noe som henger sammen med en av dine venner, la oss kalle han "S", sin skjebne! Varme, havet, kameratskap og lekenhet er en farlig kombinasjon. Dere finner fort ut at det finnes en viss underholdningsverdi i å dytte hverandre fra bryggen. Denne leken som virker så uskyldig og branslig skal få konsekvenser for S. S finner ut at han skal dytte deg i havet, dette, av diverse årsaker føler du ikke for.

Du velger å klamre deg fast til rekkverket, S velger å forsøke å rive deg løs! Din frykt og målbevissthet forsterker evnen til å klamre deg fast, etterhvert gir S opp. S er fortsatt lysten og velger å slukke sin lyst ved å klaske deg på ryggen med flat hånd. Smerten som rammer deg er kraftig, du er noe solbrent fra før, dette forsterker smerten. Dessverre skaper dette slaget mer enn bare smerte det skaper et begjær for hevn.

Raskt og besluttsomt slår du han på lik måte over ryggen. S har vært flink til å beskytte seg fra solen og av således grunn er han ikke like brent som deg. Du føler at din hevnutøvelse ikke er nok, du krever mer! Tiden går, men ikke lenge nok til å lege din sjels sår. Senere byr sjansen seg frem, din hevnlystenhet kjenner ingen grenser, du klasker S på ryggen atter en gang!

S reagerer raskt, han kuer smerten ved å forsøke å utøve umiddelbar hevn, men dette har du forutsette. Allerede rett etter slaget har du pilt av gårde. S er sterker enn deg, flukt drevet av frykt er ditt eneste valg. S har andre motivatorer: hevn, raseri, smerte. Han tar deg igjen, flaks for deg at du er lettere og mer smidig, du velger å vende om for så å løpe avsted gjennom en båtplass.

På dette området finnes det et par skinner, like som de du ser på jernbanen, disse blir brukt, sammen med noen små vogner, til å frakte båter ut i vannet. Du hopper raskt over dem og fortsetter din flukt. Etter å ha krysset to par med slike skinner treffer din fot en sten. Smerten fører til at du stanser, en slags ro senker seg over deg, du vet at S vil ta deg igjen, men smerten er for stor og du godtar din skjebne. Noe forundret merker du at S ikke kommer, du snur deg rundt og et merkelig bilde åpenbarer seg for deg.

S står bare der, med et ansikt som krystallklart uttrykker smerte. «Hva har skjedd?» undres du. Du går ned til vannkanten for å rense ditt eget sår sammtidig som du venter på at S skal komme etter. S kommer, flere har samlet seg omkring han, «hva har skjedd?» undres du atter en gang. S ser ut til å være i større smerte enn deg selv, han kommer ned til vannkanten for pleie sin skadde kropp. Etterhvert får du avklart hva som har hendt. Det viste seg at S ikke klarte å unngå skinnende slik som du, han smalt sin hallux, altså storetå, i jernbaneskinnende, den er sansynligvis knekt! I førsten er du helt passiv, du klarer ikke finne din egen rolle i situasjonen, du går vekk og skaffer deg et plaster da du blør fra et kutt like ovenfor din egen hallux.

Mens du er i dette egoistiske ærend, finner du ut at du vil ordne transport for S, han har vanskeligheter med å gå, hvordan skal han komme seg hjem? Du ordner biltransport og legger i vei tilbake til dine venner, deriblant S sin håndkle leir. S har fått låne en moped og er allerede borte. Du spør deg selv: «Hvordan kan jeg gjøre det godt igjen?»

 

Dette er det jeg nå spør dere om, hva kan jeg gjøre for å unnskylde meg? Det er ikke direkte min feil at tåen kanskje er brukket, men det hadde ikke skjedd uten mitt engasjement.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, dette var ikke din feil. Er han imøtekommende kan du jo ta en prat med han, høre hvordan det står til og si at det var leit det som skjedde, men ikke kom med noen unnskyldning - ser ingen grunn til at du skal ta på deg noen skyld i dette.

Endret av fjellreven1
Lenke til kommentar

Er ikke din feil. Du har ingen grunn eller behov for å gjøre noe godt igjenn. Du ønsker ikke at han skulle smelle noen sted, det var et uhell under en "lek". Leker dere på den måten som beskrevet i inlegget, så vil sånt skje, slik er det bare. Enten så må du godta at sånt skjer, og både du og han bør akseptere/inse at det ikke er din feil, ellers må dere slutte med guttestreker, lekeslossing og slutte med å jage hverandre.

Lenke til kommentar

1) Veldig bra skrevet! :) Må si at jeg virkelig levde meg inn i situasjonen. Vurdert forfatter-yrke? ;)

 

2) Som alle andre sier, du overreagerer. Folk skader seg under lek, da spesielt oss gutta som ofte er litt med "brutale" i vår lek enn det motsatte kjønn. Det er ikke din feil i det hele tatt at han ikke klarte å løfte på beina da han jaget deg.

Bare vær en god kamerat mot han som vanlig, så trenger du nok ikke gjøre noe mer ut av denne situasjonen. :)

Lenke til kommentar

Greit, takk for gode råd og jeg innser nå at min problemstilling var helt feil, jeg trengte ikke gjøre det godt igjen da jeg aldri hadde gjort noe galt. De fleste svarte ikke på mitt spørsmål, men viste meg i stede hvor jeg tok feil, takk for alle de gode svarene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...