Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med dualboot

Anbefalte innlegg

Har laget en ny tråd i linux delen , så for se hva som kommer ut av det.

Noe som jeg er interresert i, er, hvordan vil du at dualboot skal fungerere.

Jeg tenkte meg at XP disken booter opp både XP og Linux :

Picture009-1.jpg

De gangene Linux har bootet , har jeg gått inn i BIOS og skiftet bootenhet.

kanskje litt tungvindt , men det virket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først skal du bekrefte at det går å boote Debian.Vi hadde error 17.

Velg CD rom som først boot device og Linux disken som andre bootdevice i biosen.

Sett in Debian plate i CDrom og starte opp.

Du kommer fram til meny

-Velg Advanced options (bruk pil tast for å komme dit og tast enter

-Velg Graphical rescue mode

-Velg språk og det der

(jeg brukte nettverks boot ISO (som er på 150MB, under testing), slik at den ville configurere nettverk. Uansett hva som skjer med det hos deg, må du komme videre. Hos meg siden det ikke var tilkoplet nett verket under reparasjon av GRUB (som i utgangspunkt hadde jeg installert på en annen disk, for så å fjerne det , for så å kopiere inn på disken (dine grub file (ca 18 sectors) jeg fikk, slik at kaos kunne være mest mulig likt som hos deg, valgre etter feil med nettverksoppsett, å velge ikke sett opp noe nettverk, slik at jeg kunne gå videre.

Du skal komme videre til et meny

-Kjør et skall……

-kjør et skall……

-Installer oppstartssector GRUB på nytt.------ du skal velge den.

Deretter kommer du til der hvor du velger å montere Linux partition.

Om du har alle disker tilkoplet, så må du gjenkjenne riktig ( /dev/hda1 kanskje?) og gå videre.

I neste bilde skal du skrive (alt som er merket) (hd0) og gå videre.

Fjerne CD plate og boote opp normalt.

Hvis du får problemer etter det, skal det ikke være med den samme feilmeldning du hadde før.

(er det noe som ikke er klart under operasjonen, ta bilde og vise meg. I tillegg du kan kanskje kople fra de andre diskene)

Lenke til kommentar

Jeg får prøve meg på det forhåpentligvis på Søndag. Er bare så stresset akkurat nå , og da jobber jeg dårlig.

Fra den andre tråden :

Edit: Forøvrig - kast Debian så langt du klarer og løp! Makan til møkkadistro. Lykke til med å sette opp skjermkortet og fikse dependencies..

Huff... jeg fikk ikke opp noe skjembilde etter en reboot i natt. Jobbet lenge før det kom tilbake..........

Endret av johome
Lenke til kommentar

Hvordan vil Debian fungerere etter installasjon, eller annet vet jeg ikke mye om.

Det jeg vet er at jeg installerte Debian med å boote opp en 150MB CD plate, nettverk ble konfigurert manuelt av meg (kunne og hadde valgt auto, men da krever,....) og da ble alt installert via nettverk som koples mot et sted i Norge. Det fungererte ok, og jeg sparer å brenne DVD eller CD plater. Jeg har noen 250MB  RW plater til slikt.

Og jeg vet at jeg forandret veldig mye i ettertid, både når det gjelder bootdevice, antall disker tilkoplet, og anner rart.

Allikevel klarte jeg å fikse på alt det med å:

-først sikre med at GRUB ble installert på device jeg ønsket via Advanced meny, og uten å bruke mye tid på det

-samt å bruke editerings mulighet man har i Grub meny, for å forandre verdiene, som påvirker booting. Det viser seg at det kan bli litt utførdring å forstå hvordan den fungerer, men ikke mer enn det.

-Du skal og være i stand å enten fikse det du har, eller installere noe annet. Det vil være letere å installere noe annet nå, siden partitionstabell er riktig. Slik den var var helt feil.

Det er ikke vanskelig. Men det er alltid noe merkelig med Linux folk, nemlig vanskelig å bli klok på.

Lenke til kommentar

Jeg har nå gjort det.

Fra prosessen :

OBS, 7 bilder

1 :

Picture010.jpg

2 :Dårlig bilde, men det skal være "Graphical Rescue Mode"

Picture016.jpg

3 :

Picture017.jpg

4 :

Picture019.jpg

5 :

Picture020-1.jpg

6 :

Picture030.jpg

7 :

Picture032-1.jpg

Jeg får denne meldingen når jeg booter opp på nytt :

Ikke helt den samme feilmeldingen som sist :

Picture040.jpg

Trykker på e for edit av GRUB :

Picture036.jpg

Lenke til kommentar

Gå til denne bilde: ...

Trykker på e for edit av GRUB :
(den alle siste.)

Linje nr 2 som omtaller kernel. Gå til den med piltast,  e for å editere, og du skal forandre .....

root=/dev/sda2   til sda1.  og press etterpå b (for boot)

Du vet fra før (dvs etter forandring av partitions tabell) og fra nest siste bilde at filesystem type unknown...partition type 0x05. Det er helt riktig at den reargerer på det. Partition nr 2 (sda2) er din swap partition.

Prøve

Lenke til kommentar

Jeg tror første linje er feil

Det med root (hd0,1) Det skal være (hd0,0)

Hvis man snakker om hd0,0 er det samme som sda,1

Så (hd0,1)  er det samme som sda2 (dvs swap)

(det var det som jeg kommenterte tidligere..med å forstå helt det der)

Prøve med det og. 

-------------------------------------------------------------------------------- 

Noe annet jeg usikker om, er om man må skrive (hd0)  og ikke hd0.

Picture032-1.jpg

edit:

Nei Jeg tror du har gjort det riktig, ellers hadde diu ikke komme i GRUB meny.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd det :

Bilde 1 av 3

Picture053.jpg

Prøver å boote :

Picture055.jpg

Restarter maskinen, legg merke til at det nå står root (hd0,1) og under står det /dev/sda2

Altså har det jeg gjorde i sted ikke blitt saved.

Picture058.jpg

Skal prøve meg på det siste du foreslo.

Lenke til kommentar

De endringer du gjør i GRUB meny, er ikke permanente.

De er endringer for å komme inn i Debian. Deretter må du edietere /boot/grub/menu.lst

for å få dem permanert.

Men, jeg hadde installert Debian på nytt jeg, fordi du har sikkert en banan installasjon, etter alle de problemene.

Jeg installerte Debian igjen (som sagt bruker jeg det nettverks installasjon)

i en i975 med Q6600 og en XFX 8800GTS. Den installerte seg som bare det. Alle drivere og alt mulig helt OK. Mye software og alt mulig var helt i boks.

Hvis du installerer på nytt:

Ikke slette noe partition. Merke den sda1  som /  og den sda2 som swap. Kontrollere at du merker å ikke beholde noe, dvs må formatere partitionene igjen.

Opplasteren skal til (hd0)

Lenke til kommentar

Jeg har nå prøvd å reinstallere uttallige ganger uten hell, får bare feilmeldinger.

Prøvde først å installere uten å slette noen partisjoner. Klarte å installere ca 95% av installasjonen før feilmeldinger dukker opp.

Deretter blanket jeg like godt hele disken.

6 bilder

1 :Her er et av mange feilmeldinger :

Picture080.jpg

2 :Et til :

Picture068.jpg

3 :

Picture076.jpg

4 :Prøvde så å installere en gammel Mint. Googlet Disk error 80 til å være BIOS relatert.

Picture083.jpg

5 :Så XPx64. kommer ca halvveis da denne feilmeldinger kommer :

Picture085-1.jpg

6 :

s13.png

Edit : Det ser faktisk ut som det er noe gærn't med CD spilleren. Skal sjekke det ut.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Debian installer har mulighet under avanserte instillinger, å installere med å:

-enten ikke formatere partitionen. og dermed alle data opprettholdes, noe som etter erfaringen, GÅR galt til slutt, eller

-installere med å formatere partition det gjelder, merke den som aktiv og noe til. Her valgte jeg verdiene jeg ønsket, dvs både å formatere og å merke som aktiv.

Som du forstår å slette partitioner er ikke noe som er nødvendig, og om nødvendig, må dine valg bli riktig.(kapitel for seg, om hva det kan virkelig gå bananas her)

Jeg opplever Debian installer som meget oversiktlig og god. Det eneste jeg klager over er benevnelse av enheter dvs litt, for andre kankje, forvirende, i boot -root sammenheng, hd0 og hda greie.

I tillegg hadde abnormal oppførsel med installasjon med eller uten Swap partition. Best resultat var med Swap.

For at du skal ikke bli grønn av alt det her, så spør jeg:

-har du en god internet linje

-har du prøvdt å installere med å starte fra den netverksinstallasjon?

i386

amd64

Lenke til kommentar

Ja internettlinja min er vel brukbar , heller ikke mer. 3mb

Har allerede lastet ned den i386 greia (har Intel CPU). Aner ikke hvordan jeg skal bruke den ...

Får beskjed om at programmet ikke kan åpnes.

Jeg antar at samtlige feilmeldiner som kom frem i forrige post skyldes CD spilleren.

Har returnert den (RMA).

Jeg får forhåpentligvis ny spiller i løpet av noen dager.

Lenke til kommentar

hmm, plutselig ble alt borte......prøver igjen.

i386 er 32 bit versjon

amd64 er 64 bit versjon, akkurat som din XP amd64 (x64)

File du har lastet ned er debian-502-i386-netinst.iso fil.

Den brenner du som alt annet iso filer. Den er bootable.

Du starter som du ellers har prøvdt tidligere, men velg Avansert Installasjon med GUI.

Da går du step-by-step framover. På et tidspunkt vil du komme der som den kopler seg opp mot debian.org

og laster ned og installerer der og da.

Prøve, jeg har noe jeg skal drive med nå, så jeg kan hjelpe deg der du sitter fast, eller trenger mer bistand.

Lenke til kommentar

Sorry , jeg har forklart meg litt dårlig. Det var snakk om en CD spiller .....og brenner som sluttet å virke.

Så jeg har ingenting i maskinen.

Her er den

___

Jeg har det med å stadig prøve nye programmer.

Lastet nylig ned et program som gjorde at ISO filene som vanligvis ser ut som en CD plate får et merkelig utseende :

s15.png

Programmet er fjernet , men ISO filene har fortsatt dette merkelige utseende ( kanskje ISO filen er korrupt ? )

Endret av johome
Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert at filen er korrupt, men at du mangler et program som kan associate filen.

Ok, da er kanskje bedre at du venter til ny brenner. Jeg kan prøve til da, å lage en bilde serie som viser det viktigste under installasjonen, og hva du skal være forsiktig med.

edit: ja den plextor ser greit ut i forhold til prisen, hva hadde du før?

laste ned johome og ta vare på det. Du vil bruke det før eller senere.

johome.zip

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Jeg tror også at vi venter til jeg har fått tak i ny brenner.

Trodde faktisk en stund at du på en eller annen slags måte kunne trylle slik at jeg kunne "brenne" ISO filen ikke på en CD , men rett inn i 60GB partisjonen på den 320 GB WD disken...

Edit : eneste brenneren jeg har hatt.

Edit 2 :Pussig , når jeg prøver å åpner programmet fra den zip filen skjer det ingenting.

Det flasher noe i brøkdelen av et sekund , og så skjer det ikke mer...

Nå må jeg ta natta , du er som vanlig sterkere å våke enn meg.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Hehe, det går ann å installere uten å se en cd eller dvd plate, men det kan vi ta senere, etter du har installert Debian.

Og kjøpe noe små cd plater på 250MB, de RW, så du kan i det minste brenne over og over igjen, med små saker, som WinPE, debian nett installer osv.

Usb stick er og greit.

Når det gjelder å starte en live Ubuntu cd fra i windows, dvs ikke installere men bare komme inn i en Linux miljø, så vil du kunne partitionere disker og installere Grub, og legge inn de nødvendige filer for deretter å starte opp fra denne. Jeg bruker Wubi til det, men jeg hindrer at den starter installasjon, isted boot i den Live.

edit:

cdburn.

...vi sier at du har debian-502-i386-netinst.iso kopiert inni i C:

...vi sier at du har kopiert cdburn.exe i C:

...vi sier at din cd-dvd brenner er  W: og at du har en plate inn

du åpner cmd og skriver

C:\cdburn W:  C:\debian-502-i386-netinst.iso

Da brenner den iso file for deg. Ikke mye dill, farger og valgmuligheter. Spartansk.

C:\cdburn -erase W: C:\debian-502-i386-netinst.iso  vil brenne en RW plate, som har noe fra før.

For dvd plater, erstatter du cdburn med dvd burn.

natti natti ja.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...