johome Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Jeg prøver å få til dualboot , XP x64 og Linux Debian. XP er installert på SSD , Debian på en annen harddisk. XP booter helt korrekt , Debian gjør det på første forsøk hvis jeg kobler fra andre enheter. Debian booter nesten ikke i det hele tatt , når andre disker er tilkoblet. Finnes det en måte å få dette til på ? Synes det er så tungvindt å åpne kabinettet , og deretter måttet koble fra andre disker hver eneste gang jeg skal inn i Linux Legger ut bilder slik at det blir litt mere oversiktig : Diskbehandling Nå har jeg gått inn i BIOS og satt den til å boote opp disk 0 : Linux booter opp en gang i blandt men i minst 9 av 10 forsøk får jeg denne feilmeldingen : Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Hei du gamle venn, du er på ut på nye utfordringer ser jeg, kjempe bra! Jeg kan ikke si jeg forstår alle de meldninger, der,men har litt mistanke om noe…. Kan du bruke dskprobe å vise meg partisjons tabell (sector 0) i denne disk 0? Har du lært hvordan man leser menu.lst når du først kommer i grub meny? Eller du må neste boote i Mint (hvis du klarer det) og vise oss her? Lenke til kommentar
johome Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2009 Hei på deg ja Jeg prøver å entre Linux med varierende resultater ..... Her er partisjonstabellen for sector 0 : Nei, jeg vet ikke hvordan man leser menu.lst i grub meny. Eller du må neste boote i Mint (hvis du klarer det) og vise oss her? Jeg klarte ikke å installere Mint, får bare feilmeldinger ved installering. Eneste distroen som lar seg installere er Debian. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 (endret) Partitions tabell er helt feil. Har du mye på den ntfs partition? edit: skal jeg prøve å forandre på den, og du prøver å legge tilbake? Da må jeg ha den sector (ellers må skrive mbr code manuelt) Endret 1. juli 2009 av wiberos Lenke til kommentar
johome Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2009 (endret) Slik gjorde jeg det : Dobbelklikker på drive 0 Trykker på set active Hvis du mener den L partisjonen , så har jeg en del filmer og musikk. Write : Write filen Endret 1. juli 2009 av johome Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Etter du leser en sector, og ønsker å lagre ut til en fil, skal du bruke <meny>File--> save as, Vedlegger sector00-0. Du åpner diskprobe som vannlig, read starting 0 antall 1, gå til <meny>File----open---velg sector du har fått--åpne og deretter velg <meny>Sectors--->Write. Sector00_0.zip Jeg har merket den linux som aktiv partition. Lenke til kommentar
johome Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2009 (endret) Har gjort det. Dette kommer opp når jeg skal boote opp Debian : Denne feilmeldingen har jeg aldri fått før. Edit : nå vil ikke Debian boote selv om jeg kobler fra andre enheter. Det gjorde den før. Samme feilmelding kommer opp. Endret 1. juli 2009 av johome Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 (endret) Det er helt riktig at du får den feilmeldning. Det jeg lurer på er: -får du den ntfs partition lesbart når du boote i XP? Du skal ikke kople fra lenger noe disk. Har du forstått feil i partitons tabell, fra slik den var til slik nå er? Endret 2. juli 2009 av wiberos Lenke til kommentar
johome Skrevet 2. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2009 Ja, den L partisjonen er lesbar. Har du forstått feil i partitons tabell, fra slik den var til slik nå er? Nå er jeg ikke helt med Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 (endret) Det kjempe feil du hadde i partitions tabell var at den L: var som nr 1 i partitionstabellen. Men den 58GB linux som var som nr 2 , var allikevel merket riktig i henhold til Head-Sector-Cylinder på disken. Så til Linux. Jeg må neste kople på en disk med Ubuntu, for å se hvordan du kan installere grub igjen, og om allikevel det vil være nok. Ikke umulig at menu.lst har noe å si her, men jeg må se litt på det. Fordi nå er det slik: sda1 er første partition på disken sda5 er allikevel en extended partition med swap partition i seg. (og som du desvere ser, XP oppfater den som primær sda2, eller sda3 skal være den L: partition. Som du forstår det er en helt annet rekefølge (den riktige og) enn den du hadde før.Og hvis du ser på bilde nr 3 su hadde fra starten av , ser du og sammenheng i feilmeldningen der. Allikevel du kunne vise meg sector 63. Den burde være helt blankt egentlig. Endret 2. juli 2009 av wiberos Lenke til kommentar
johome Skrevet 2. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2009 Det kjempe feil du hadde i partitions tabell var at den L: var somnr 1 i partitionstabellen. Det stemmer nok det. Jeg partisjonerte først disken i XP (burde kanskje ikke ha gjort det), så installerte jeg Debian. Sector 63 : Er lenge siden jeg har gjort det , enten er dette riktig eller så neste metode Andre metoden : Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Nei det er feil Du må skrive starting sector to read 63 Number of sectors 1 eller 5 Lenke til kommentar
johome Skrevet 2. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2009 Fikk du med deg alle 4 bildene ? Har ikke jeg gjort det riktig i det siste forsøket ? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 (endret) Beklager johome, du har helt rett. Jeg har ikke registrert det der. Du kan godt ta kopi av starting 0 antall 4000 med en gang og vedlegg her. prove det og si meg hvor den først finner verdier. Endret 2. juli 2009 av wiberos Lenke til kommentar
johome Skrevet 2. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2009 (endret) Her er filen : Sector 0 - 4000 Edit : her er searchresultatet: Jeg må gi meg for i dag (natt) ... Endret 2. juli 2009 av johome Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Jeg tror at det blir mye search, unødvendig. Finner ikke ubuntu disken nå. Så enten vi leser oss fram til grub installasjon eller andre commando som du må kjøre med å boote på CD plate, eller installere heile greie på nytt. Lenke til kommentar
johome Skrevet 2. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2009 (endret) Da tar vi natta begge to. Merker at jeg begynner å rote , gjøre feil ...... Endret 2. juli 2009 av johome Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Jeg tenkte det samme. Jeg skal finne noe mer om deti morgen, men du kommer vel med en update ubderveis! Lenke til kommentar
johome Skrevet 2. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2009 Det kjempe feil du hadde i partitions tabell var at den L: var somnr 1 i partitionstabellen. Er ikke det slik å forstå at det i utgangspunktet var gærnt av meg å partisjonere disken i XP, før jeg installerte Linux ? Hvis vi ikke får dette til, er det vel bedre å kopiere dataene som befinner seg på den L partisjonen til en annen disk. Deretter blanker jeg hele disken. Så installerer jeg Debian på den blanke disken , slik at det ikke blir forsyvning i partisjonstabellen. Da vil Debian komme opp som nr. 1 i partisjonstabellen. Når jeg så har installert Linux , kan jeg partisjonere disken videre i XP. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Du har ikke noe feil nå, og alt er slik det skal være, partitions-messig. Så det er ingen behov for data kopiering til et annet sted. Matnyttig vil være å forsøke å se om det er mulig å få den allerede linux installasjon i drift. Så her vil jeg rådføre meg med tråden du har i linux delen + egne forsøk. Til og med en helt ny linux installasjon kan finne sted, uten å forandre noe som helst vedrørende partitioner. Noe som jeg er interresert i, er, hvordan vil du at dualboot skal fungerere. Skal du bruke XP disken som systemdisk for både linux og XP, eller skal du bruke Grub på disk 0 for boote linux + XP. Eller skal du bruke Bios (F8) for å skifte bootenhet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå