Gå til innhold

SIW viser ikke riktig ram hastighet!

Robz

Anbefalte innlegg

Har et problem har nettopp satt inn 2 splitter nye Kingston DDR2 Hyper 800 mhz brikker hver av de er 1 gb... de er satt på slot 1 og slot 2... men når jeg sjekker i SIW så står det at hastigheten på dem er 333 mhz... jeg har hørt rykter om at pcn kan klokke ned ram hastigheten er dette sant? er det noe jeg får eventuelt gjort... er det et annet program jeg kan sjekke er det noe jeg kan gjøre for å få 800 mhz eller er SIW bare feil? Takker for svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken CPU har du? Har du klokket den?

Du må også huske at det du får se er REELL frekvens, det som står med 800Mhz er EFFEKTIV klokkefrekvens.

Er en forskjell der ved at du får reell ganget med 2 for å få effektiv frekvens.

Lenke til kommentar

Prossesor:

Intel Pentium 4 prossesor...

3.06 ghz

ASUS PTGD-LA er hovedkortet

PS, dette stod i manualen:

Memory frequency/CPU FSB synchronization

CPU FSB DDR DIMM Type Memory Frequency

800 MHz PC3200 400 MHz

533 MHz PC3200/PC2700 400/333 MHz

Så betyr det at jeg kun kan ha 400 mhz max? og betyr det at den viser 333 mhz fordi jeg har i de gamle ram brikkene 500 mb x 2 som er på 266 mhz??

Lenke til kommentar

Stemmer det at du har instalert 2 stk DDR2 pc6400 800MHz brikker,da har du litt flaks at pc'en startet,fordi hovedkort støtter egentlig bare DDR2 PC3200(400MHz) og PC4300(533MHz)

Motherboard Specifications, PTGD-LA (Goldfish3)

Front-side bus (FSB) på hovedkort er max 800MHz,men som regel klarer man å kjøre denne høyere.

Eks.du har en DDR2 PC3200,Bus speed er max 200MHz X2(DDR)=400MHz X2=FSB 800MHz,men dine PC6400 har en max Bus speed på 400MHz,og hvis du setter det inn i regne stykket,så skjønner du hvorfor du ikke kan kjøre dem på max ;)

Hvis du laster ned CPU-Z 1.51 ,så skjønner du litt mer.

Jeg trur også det vil være lønt å fjerne de gamle brikkene,og bare kjøre med de nye,fordi de nye vil klokke seg ned til frekvensen(MHz) de gamle kjører i.Så kan du se hvor høy Bus Speed og Rated FSB du får i CPU-Z,uten at du justerer noe i bios.

Håper du skjønte hva jeg prøvde å forklare,jeg har sånn passe greie på dette :)

Edit.og som 007CD sa,din prosessor har en bus-speed på 533MHz (FSB),men denne kan også over klokkes litt i bios.Eks,min er klokket fra 1333MHZ til 1785MHz.

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Skjønte det nå, men synd at pcn ikke støtter høyere:( men bra at den starta da har hatt litt problemer i det siste første gang jeg bygger pc men begynner å komme seg nå... skal ta ut de gamle ramm-ene etter at jeg har fått installer xp ferdig:P tenkte kjøpe 1 gb ram til kanskje... samme merke og modell... så jeg får full utnyttelse men trur jeg merker forskjell på 1 gb og 2 gb og 266 mhz og 400 mhz...

Lenke til kommentar

Nu tipper jeg ar brikkene dine kjører med en bus-speed på 133.25Mhz pga din prosessor har en FSB på 533MHz(sjekket ikke dette før jeg skrev),og den vil sikkert ikke øke før du justerer bios,uansett hvilke brikker du bruker.

Hvis du setter inn en brikke til,så vil ikke du kunne kjøre brikkene i Dual-channel,du må ha 2 eller 4 brikker for å kunne gjøre dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...