Gå til innhold

Idrettslinje i fotball

JosseF

Anbefalte innlegg

Hei, jeg tenker kanskje på å begynne på idrettslinje (fotball).

Lurer på om det er noen som også går på fotball og kan fortelle meg:

- Har man mye krefter etter økta er ferdig, slik at man får konsentrert seg om skolearbeid?

- Når på skoledagen er treningsøkta / gymtimene

- Hvor mye kreves det egentlig for å komme inn på idrettslinje i fotball? Hvor god må man være / hvor mye må man kunne?

Jeg har spilt fotball i flere år, og spiller hver eneste dag, og er i rimelig god form.

Håper på svar, takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om jeg selv ikke går Idrett har jeg litt kunnskap fra denne linjen da mange av vennene går den.

-Du har sjeldent tømt deg for krefter etter trening, skolearbeid får du konsentrert deg mye om. Det er ikke noe særlig mye lekser, om du gjør litt på skolen.

- Treningsøktene varierer fra dag til dag etter hva jeg har fått høre, en dag kan du ha 2timer gym, andre 6-7. Helt ned til 0 også.

-Det kreves ikke noe talent for å komme inn, kun karakterer. Men talent kommer godt med om du har ambisjoner om Toppfotball. Ellers blir det Breddefotball, dette er vel de 2 fotballseksjonene Linjen byr på.

Lenke til kommentar

Altså. Spesialiserer skolen seg i fotball? Hvis ikke må du ta det gjennom faget toppidrett, og det vil du ikke med mindre du skal satse stort. Da går veldig mye av tida til treningsplanlegging og mye teori. Har derimot skolen en fotballinje vil dette stort sett være praktiske økter.

Når på dagen og hvor mye av gangen kommer helt an på hvordan skolen legger opp timeplanen. Og husk at med mindre du går på skoler som f.eks. NTG e.l. så er ikke fotball noe du spiller hele dagen om du trodde det. 5 timer i uka spiller du fotball. 5 timer har du vanlige gym-økter med klassen din i faget Aktivitetslære.

For å komme inn på en idrettslinje i fotball kommer helt an på skolen. De fleste har en form for uttak. Om sjansene er store for å komme inn kommer helt an på hvor mange som vil inn og hvor høyt nivået er.

Men husk at søker du på idrettslinja, så søker du på idrettslinja. Det å ha fotball 5 timer i uka er noe du kan få som bonus om du er god nok.

Lenke til kommentar
Hei, jeg tenker kanskje på å begynne på idrettslinje (fotball).
Fotballgymnas? Eller ha fotball som toppidrett på en vanlig idrettslinje?

Kjenner en på et fotballgymnas som sier dagen er delt inn i fotball/idrett første halve dagen og vanlig skole resten av dagen. Var nok karakterer som krevdes om jeg husker riktig, men ikke noe høyt snitt.

På en vanlig idrettslinje har du et fag der du velger enten breddeidrett eller toppidrett. Da kan du velge toppidrett fotball og ha 4 timer fotballtrening og 1 time idrettsteori i uka.

Endret av Havard_92
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...