CyBerrRiFle Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Hei. Jeg driver en nettbutikk som selger smykker og accessories og har i den forbindelse noen spm: Har jeg lov til å selge produkter til kunder under 18 år? Hvordan kan jeg evt. forsikre meg at de er over 18 år? Hvis en kunde under 18 har bestilt et produkt og jeg sender en pakke til denne kunden, og vedkommende ikke henter pakken. Har jeg da lov til å kreve refundering av mine postutlegg Mvh cyber Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Du kan si at de må ta tillatelse fra sine foresatte, og at en av de foresatte må "skrive under". Det er litt teit på nettbutikker da hvem som helst kan skrive navnet til en av foreldrene, men det fungerer. Har sett det et par ganger på forskjellige nettbutikker. Lenke til kommentar
krage83 Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Hvordan du skal sikre deg, veit jeg ikke det blir litt opp til deg. Men umyndige personer har ikke mulighet til å sette seg i gjeld, og det er selgers ansvar å forsikre seg om at en person er myndig. Med andre ord, dersom du ikke tar forskudsbetalt, kan du heller ikke forlange penger av dem, da personen effektivt er satt i gjeld når de skylder deg penger :-) Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Det du kan gjøre, er å ha en fin liten "Ja, jeg er over 18 år, eller har foresattes godkjenning."-avhakingsboks Jeg er litt usikker på akkurat hvilket straffebud, om det er dokfalsk eller noe annet, man bryter ved å lyve med sånne avhakingsbokser, men er rimelig sikker på at det er et lovbrudd man kan anmelde. Og det vil man jo bestiller gjerne unngå, særlig hvis h*n er over 15, og dermed strafferettslig ansvarlig. Dine postutlegg som du ikke får dekning for, har du ja da pådratt deg som en kosekvens av at vedkommende løy om alder, og disse kan du da kreve dekket. Fritt gjenfortalt etter hukommelsen etter en diskusjon med en jurist om nøyaktig det samme emnet, men noen kan sikkert komme med mer detaljer (og eventuelt hudflette meg hvis jeg tar helt feil.) Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Hei. Jeg driver en nettbutikk som selger smykker og accessories og har i den forbindelse noen spm: Har jeg lov til å selge produkter til kunder under 18 år? Hvordan kan jeg evt. forsikre meg at de er over 18 år? Ja, du har lov til å selge produkter til kunder under 18 år. Men kunder under 18 år kan ikke sette seg i gjeld, så etterskuddsbetaling (dvs postoppkrav) kan ikke brukes. Spør dem. Å lyve på en erklæring om at vedkommende er over 18 år er dokumentfalsk (straffeloven § 182 cf § 179). Hvis en kunde under 18 har bestilt et produkt og jeg sender en pakke til denne kunden, og vedkommende ikke henter pakken. Har jeg da lov til å kreve refundering av mine postutlegg Hvis vedkommende ikke henter pakken, men hadde rett til å inngå avtalen, blir det et spørsmål om erstatning i kontraktsforhold. Å være mindreårig redder deg ikke fra erstatningsansvar, jf skadeserstatningsloven § 1-1. På visse vilkår kan du også kreve erstatning av foreldrene, etter skadeserstatningsloven § 1-2. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Ja, du har lov til å selge produkter til kunder under 18 år. Men kunder under 18 år kan ikke sette seg i gjeld, så etterskuddsbetaling (dvs postoppkrav) kan ikke brukes. Det er jeg ikke så sikker på. Jeg registrerte meg på komplett.no før jeg var 18år og betalte alltid med postoppkrav. Du får jo ikke pakken ellers. Og du har selv beskrevet hva som skjer om man ikke henter pakken. Til trådstarter så vil jeg si at det er mulig å innføre en check-box som nevnt over eller kun akseptere betalinger med VISA kort, da vet du ihvertfall at personen er over 18år. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Ja, du har lov til å selge produkter til kunder under 18 år. Men kunder under 18 år kan ikke sette seg i gjeld, så etterskuddsbetaling (dvs postoppkrav) kan ikke brukes. Det er jeg ikke så sikker på. Jeg registrerte meg på komplett.no før jeg var 18år og betalte alltid med postoppkrav. Du får jo ikke pakken ellers. Og du har selv beskrevet hva som skjer om man ikke henter pakken. At du fikk det til betyr ikke at det er lov. Betalingsplikten oppstår når du bestiller varen, og det er dette som er å sette seg i gjeld. Lenke til kommentar
CyBerrRiFle Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2009 Takk for svar folkens! Krikkert: "Hvis vedkommende ikke henter pakken, men hadde rett til å inngå avtalen, blir det et spørsmål om erstatning i kontraktsforhold" Når har vedkommende rett til å inngå avtalen? Hvilken lov kommer inn på at uavhentede pakker blir erstatning i kontraktsforhold? Igjen, takk for innsiktsfule svar, Krikkert! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Takk for svar folkens! Krikkert: "Hvis vedkommende ikke henter pakken, men hadde rett til å inngå avtalen, blir det et spørsmål om erstatning i kontraktsforhold" Når har vedkommende rett til å inngå avtalen? Vergemålsloven sier i sin § 33 at en mindreårig kan selv bestemme over midler tjent etter fylte 15, eller som vergen eller andre har gitt ham til "egen rådighet". Avtaler der slike midler skal brukes vil den mindreårige ha rett til å inngå. I de fleste tilfeller i dag kan man gå ut fra at de midler en mindreårig bruker har han rett til å bruke. Hva skjer så hvis en mindreårig bruker penger han ikke hadde fått til egen rådighet? Dette følger av lovens § 36 og § 37: Vergen kan nekte å godkjenne avtalen (hvis vergen godkjenner er avtalen bindende), og i så fall regnes det som om avtalen er hevet med én modifikasjon. Du plikter å tilbakeføre betalingssummen, og den mindreårige plikter å erstatte nytteverdien av det han har fått. Regelen om nytteverdi kommer fra § 37 siste punktum: "Den umyndige plikter ikke å erstatte det han har fått, i videre omfang enn det er kommet ham til nytte". Dette blir enklest å forklare gjennom eksempler: En mindreårig som spiser middag med penger han ikke kan bruke, plikter å erstatte hele summen. En mindreårig som derimot kjøper seg en ny sykkel med de samme pengene, for så å oppleve at sykkelen ble stjålet like utenfor butikken, plikter ikke å erstatte summen. I det første eksempelet har han hatt nytte av middagen, mens han i det andre eksempelet ikke fikk noen nytte av sykkelen. Av den grunn er det litt risikabelt å gjøre handel med mindreårige. Det spiller ingen rolle om du visste om de hadde rett til å bruke pengene eller ikke. Hvilken lov kommer inn på at uavhentede pakker blir erstatning i kontraktsforhold? Alminnelig erstatningsrett, ingen spesifikk lov (dog er det en særregel om barn og foreldres ansvar for barn i skadeserstatningsloven §§ 1-1 og 1-2) er jeg redd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå