SebRamsland Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 (endret) Heisann! Av og til fryser maskinen seg i 3-4 sekunder, før den responderer igjen. Enkelte ganger verre enn andre, og det begynner å bli fryktelig irriterende. Ved å ha oppe "Ressursovervåking" i Windows 7 (64-bit), har jeg funnet ut at maksimumfrekvensen (som av en eller annen grunn står på 59%?) dropper helt ned til 0 - før den igjen går opp til 59%, og da fungerer alt fint igjen. Det virker også som om systemdisken fryser samtidig, da den alltid slutter å "knattre" når maskinen fryser. Jeg er klar over at Windows 7 fortsatt er i utviklingsfasen, men jeg tviler på at det er årsaken til problemet. HW: Intel Core 2 Duo E6700 DDR2 4GB Ram (4 x 1GB GeiL/Corsair) Geforce 8800GTS Hitachi 1TB HDD Så to spørsmål: 1) Bør ikke maksimumfrekvensen alltid stå på 100%? 2) Hva kan være årsaken til at maksimumfrekvensen dropper helt sporadisk? Takknemlig for all hjelp! Endret 6. juli 2009 av Seb.R Lenke til kommentar
War Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Frekvensen på hva? skjer det samme om du kjører en benchmark? Lenke til kommentar
SebRamsland Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2009 Sorry, glemte å nevne det. Maksimumfrekvensen for CPU. Vanskelig å vite, da det som nevnt skjer helt tilfeldig, men det er jo verdt et forsøk. Hvilken benchmark tror du jeg bør prøve? Jeg har forresten tatt både en disksjekk og minnetest i Windows - null feil. Lenke til kommentar
War Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Mener du at din cpu er for eks 3.0 så viser den av og til 2.0 osv? Det er speedstep C1 eller hva produsenten kaller det. Det kan du slå av i Bios. Det skal ikke ha noe med frysingene å gjøre, kun spare strøm. Lenke til kommentar
SebRamsland Skrevet 1. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2009 Nei. Maksimumfrekvensen på CPUen står alltid på 59% - bortsett fra når maskinen fryser, for da går den ned til 0 av en eller annen grunn. Maksimumfrekvensen bør da vel alltid stå på 100%? Lenke til kommentar
War Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Du mener bruk? [ ........../......] Load Nei den står kun på 100% under benchmarks og tunge oppgaver. Skjeldent. Har du drivere til hovedkortet, skjermkortet og alt annet? Oppdatert OS? Lenke til kommentar
SebRamsland Skrevet 3. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2009 (endret) Siste chipset-driver er installert (64bit) Det samme er skjermkort-driver. (også 64bit) OS er også oppdatert. Legger ved et screenshot som viser hva som skjer når pc'en fryser Legg merke til den blå linja (maksimumfrekvensen på CPU). Endret 3. juli 2009 av Seb.R Lenke til kommentar
SebRamsland Skrevet 3. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2009 Jeg forsøkte å overklokke CPU til 3ghz for å se om det endret den såkalte maksimumfrekvensen. Men den står fortsatt på 59%? Lenke til kommentar
SebRamsland Skrevet 3. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2009 Screenshot av CPU-Z etter overklokking til 3 Ghz: Lenke til kommentar
War Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 (endret) Du MÅ disable det i Bios, trykk del under oppstart. Da forsvinner det. Hva heter hovedkortet dit? Endret 3. juli 2009 av War Lenke til kommentar
SebRamsland Skrevet 6. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2009 Problem løst! Speedstep var skyllebøtta. Disablet det i BIOS som du nevnte, og siden har ikke maskina fryst. Maksimumfrekvensen økte også til 99%, så dette var definitivt løsningen. PC'en oppfører seg langt mer responsivt enn før. Kanskje verdt å nevne at funksjonen het C1E, og ikke Intel Speedstep i BIOS. Takk for hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå