Gå til innhold

Maks hastighet på 40HK motor?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvor for kan e 40hk båt gå? båten er vell en 16-18 fot?

Vil tippe en 17 fot båt veier ca 6-700 kg hvis det er en "standard" type med dobbelbunn og planende skrog, muligens overbygg.

 

Da vil vel ca 20 knop være en reell fart, hvis du tenker på vannski på en slik båt så glem det.

 

Edit: Når jeg beregnet fart tenkte jeg en båt ca denne typen...

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18048917

 

Edit2:

 

Tenker du på en enkel båt ala dette...

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18044430

 

Så overgår du nok 30 knop men ikke mye mer enn akkurat.

 

35 knop på en 16 GH som nevnes over her kan være mulig men vil nok ha sett det med egne øyne før jeg har trodd det.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Har en 16 fot daycruiser med 50hk på. Den veier 390kg tom og motoren veier 90kg. Med meg ombord, samt batteri + full tank (og litt annet dilldall) så er vi oppe i 650kg. Utveksling på motor er 1.88:1 og stigningen er på 12". Jeg klokker 28 knop ca på full pinne hvis jeg tilter ut (litt sjø da jeg testet, typisk 30-40cm høye bølger). Slipprosenten er på drøyt 5% så det vil si at den vil rett og slett ikke gå fortere selv om båten hadde veid 200kg med meg oppi.

 

Ergo: Du må vite utveksling samt propellstigning for å få noe konkret svar.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Dere som har peiling. Hvor mange vil en GH 14 fot gå med 15hk motor? :dontgetit: Bare ca, blir stort sett to personer i jolla.

Jeg tipper en GH14 med 15HK'er gjør rundt 20knop. Med to personer i gjør den nok noe mindre...

 

Hadde en GH10 med 9.9 (15HK) i mine yngre dager og denne gjorde ganske nøyaktig 24 knop med bare meg i båten og rolig sjø.

 

En GH14 er jo litt større og veier mer, så 20 knop er nok absolutt maks med to personer i båten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

alt ifra 25knop på en tung båt, men en mindre båt av normal vekt ligger sikkert rundt 30-35knop. 40knop kan man sikkert få viss man putter motoren på en liten båt om veger lite, samt man har riktig propell etc.

På 17fot vil jeg vært fornøyd viss jeg fikk den opp i 30knop. Men tipper rundt 27-30 knop, kommer an på hva type båt det er snakk om..

Lenke til kommentar

Det er snakk om en 14 fot GH jolle. Jeg tviler vel også på om den kommer opp i mer enn 20 knop igrunn. Men jeg har ikke peil. Nå er den kjøpt hvertfall, så vi får se :)

 

Er det noen propeller som det er anbefalt å skifte til for at en slik jolle går fortere? Er en Mercury 2002 modell.

Lenke til kommentar

For å finne rett propell bør du finne ut hva maks turtall til motoren din skal vere, og så kjøre en tur og måle hvor mye du får med den propellen du har på (finnes måleapparater med turteller funksjon som du klyper inn på en pluggledning)

 

Det er stigningen(vridningen) på propellen du må merke deg

Hvis feks maks turtall er 6000rpm på motoren og du får 5000rpm på full fart, så kan du prøve en propell med litt mindre stigning

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...