Gå til innhold

Hjelp med Nikon D80 Zoomer inn problem

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg har Nikon D80, som har et merkelig problem at når jeg tar bildet av f.eks et stort galleri med bilderrammer 2x2 meter som henger på veggen. Jeg står foran det ca. 4-5 m , prøver å zoomer inn, jo mer jeg zoomer inn desto mer blir to side-kannter av bilderrammer forvrenget som kurve, bue innover. Jeg har prøvd med andre Nikkor objektivet men dessverre resultatet forblir samme.

Har noen av dere testet dette ? Vet ikke om det er generell feil i Nikon D80 produkt eller noe instilling, justering jeg må endre på ?

Håper noen kan gi meg en forklaring eller hvordan fikser dette problemet... Veldig takknemlig for alle tips !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fenomenet du beskriver kalles tønneforvrengning, og er et optisk fenomen. Det har ingenting med bildesensoren å gjøre.

Uten å vite eksakt hvilke objektiver du bruker, så er det vanskelig å si noe mer. De fleste zoomobjektiver har litt tønneforvrengning (som oftest i ytterkantene av zoomområdet, altså enten ved korteste eller lengste brennvidde), men graden varierer veldig fra objektiv til objektiv. Det er også generelt et større problem i vidvinkelobjektiver enn tele- og normalobjektiver.

Den enkleste og billigste løsningen er å finne brennvidden som gir minst tønneforvrengning, og så bruke god gammeldags fotzoom for å variere utsnittet. Alternativt går det an å justere for det i et bildebehandlingsprogram i etterkant. Eller du kan kjøpe dyrere optikk hvor forvrengningen er bedre kontrollert, selvsagt.

Lenke til kommentar

Som Sutekh sier, så er dette snakk om et optisk fenomen. Fastobjektiver har normalt mindre fortegning enn zoomobjektiver. En billig og effektiv løsning kan f.eks være en 50/1.8, som har relativt liten fortegning. Ulempen er selvsagt at du fort kan bli stående med ryggen mot veggen, siden det er en kort tele. Om du har Nikkor 18-70 (typisk kitobjektiv med D80), så er den mest rettegnende på 24mm.

Videre, så finnes det programvare som kan rette opp fortegningen veldig enkelt. Riktignok har en del av de billige Nikkor-zoomene sk. "kompleks fortegning" (dvs. at de lager bølger, ikke buer), som er vanskeligere å rette opp, men med den rette programvaren kan man utrette svært mye.

Jeg bruker f.eks Bibble til denne jobben. DxO er en annen løsning, og Photoshop kan vel også gjøre dette.

Edit: Jeg vil legge til at nær sagt alle objektiver har større eller mindre grad av fortegning. Som Nikonister kan vi selvsagt drømme om en Repro Nikkor 85/1.0 med 0.0000% fortegning og ekstreme oppløsningsegenskaper, men disse går for omkring $4000 brukt, og har et heller snevert bruksområde... :roll:

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Hei !

Jeg har Nikon D80, som har et merkelig problem at når jeg tar bildet av f.eks et stort galleri med bilderrammer 2x2 meter som henger på veggen. Jeg står foran det ca. 4-5 m , prøver å zoomer inn, jo mer jeg zoomer inn desto mer blir to side-kannter av bilderrammer forvrenget som kurve, bue innover.

Fenomenet du beskriver kalles tønneforvrengning

Strengt tatt er det vel det motsatte av tønnefortegning som beskrives her - såkalt "pincushion"-fortegning. Er det forresten noen som har et godt norsk ord for dette? Jeg forstår heller ikke hvordan formen på en "pincushion" (nålepute) kan være beskrivende for denne typen fortegning, hva er det jeg har misforstått?

Lenke til kommentar
Strengt tatt er det vel det motsatte av tønnefortegning som beskrives her - såkalt "pincushion"-fortegning.
Det stemmer, jeg bare gjorde en dårlig jobb med å lese førsteposten :p

Og for så vidt, så kan zoomobjektiver ofte vise begge deler - tønnefortegning i en ende som går over mot pincushion i den andre. Så jeg burde vel ha gardert meg og bare skrevet "fortegning" i stedet :p

Er det forresten noen som har et godt norsk ord for dette? Jeg forstår heller ikke hvordan formen på en "pincushion" (nålepute) kan være beskrivende for denne typen fortegning, hva er det jeg har misforstått?
Clue oversetter det med "nåleputefortegning", men jeg er generelt skeptisk til Clue når det gjelder tekniske termer. Jeg har dog ikke hørt noe annet godt norsk ord for det.
Lenke til kommentar

Tegn en firkant på en nålepute. Trykk ned i midten av firkanten. Hey presto: putefortegning!

Det er litt kontraintuitivt, siden nåleputen vil tendere mot tønnefortegning før man faktisk setter fingeren i firkanten...

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Tja, jeg vet ikke. Hvis du ser typiske illustrasjonsbilder for de to typene fortegning, så synes jeg egentlig tønnefortegningsbildene er de som ser mest ut som en pute.

Se bildene her, f.eks.

EDIT: Det var da et svar til jesto, men Anew snek seg inn som en annen ninja.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Tegn en firkant på en nålepute. Trykk ned i midten av firkanten. Hey presto: putefortegning!

Det er litt kontraintuitivt, siden nåleputen vil tendere mot tønnefortegning før man faktisk setter fingeren i firkanten...

Tja, med den slags logikk blir jo også "tønnefortegning" et dekkende begrep for trådstarters problem. I allefall om vi snakker om plast- eller metalltønner. Da er det bare å legge en jekkestropp rundt midten og dra til skikkelig...

Men jeg kjøper forklaringen, selv om det å tegne firkanter på nåleputer for så å trykke på dem kanskje ikke er den mest vanlige fritidssysselen der jeg kommer fra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...