Gå til innhold

Test av Canon EOS 10D

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

Noen små slurvefeil:

- "Neste side" mangler på alle undersidene.

- Karakterer og spesifikasjoner mangler.

- "Beste pris" fører til Olympus C-50.

Selve testen blir derfor litt ufullstendig med tanke på å vurdere hva som kan gjøres bedre, men det jeg fikk lest var godt!

God Helg!

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Skjønte nesten at den var "under konstruksjon".. :)

Synes det begynner å se bra ut nå, og hvis dere går tom for lagringsplass, kan jeg sikkert være behjelpelig med å oppbevare kameraet for dere..

Keep up the good work!

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Fra testen, under "Kamerahus":

Personlig synes jeg godt at man burde kunne operere zoomen elektronisk bak på kameraet i tillegg til den manuelle som normalt skjer ved å vrid på en ring rundt objektivet.

Litt av vitsen med dette kameraet er at man skal kunne bruke det store utvalget av objektiver

for Canon's EOS-kameraer, og disse (i hvert fall det store flertallet) har ikke motorisert zoom.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det stemmer selvsagt at dagens EF-system ikke støtter en elektrisk zoom a la kompakte digitalkameraer.

Det ville imidlertid vært en fordel om dette kan lages på fremtidens løsninger, slik at man har mulighet til å betjene kameraets basisfunksjoner med én hånd når dette er nødvendig.

Da kunne man også fjernstyrt zoomen fra f.eks. en pc.

Noe stort poeng er imidlertid ikke dette, og en manuell zoom er per i dag fullstendig overlegen de elektroniske løsningene jeg har sett til i dag.

Likevel - det beste ville være å ha mulighet for begge deler.

MLW

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg ser at du sammenlikner kameraet med kompaktkameraer mye. Det er for så vidt greit, siden det er det folk flest har som referansepunkt. Men av og til blir det litt feil. Du foreslår for eksempel at kameraet kunne hatt en funksjon for automatisk korrigering av hvitbalanse. Hva hadde da skjedd med kreativiteten?

Hvis man ønsker å unngå uhell som dette kan man lagre i RAW-format

Som du skriver, er dette et kamera for de som vet hva de driver med, eller ønsker å lære det, og da må man gjøre en del av funksjonene mindre "idiotsikre" for å sikre kvalitet og kreative muligheter.

10D har en del steder fått kritikk for at den automatiske hvitbalansen ikke her helt optimal. La oss derfor beholde muligheten for å sette den helt uavhenging av hva kameraet tror er riktig.

Jeg tror også ideen med motorisert zoom er dårlig. Har du holdt en 10-200 f/2,8, eller en 100-400? Du ønsker ikke å holde den med en hånd (hadde den ikke hatt bildestabilisator ville du antakelig ikke holdt en 100-400 med to hender engang). Hvis man må lage en ekstra motor, og får dårligere batterikapasitet, ønsker jeg heller å ha det manuelt. Et så stort kamera som 10D bør holdes ordentlig for å ungå rystelser. Det har liten hensikt med motorisert zoom (canon hadde det på ett objektiv på slutten av 80-tallet. Det var ingen suksess).

Erik

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...