Rudde Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Norge og kø...Prøv å stå i kø i Kina du. Da kommer du aldri frem dit du skal Sniker kineserne og? De holder iallefall av køplass for andre, husker jeg så en dokumentar om det en gang. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Det virker som veldig mange tror at nettbutikker = auksjonssider. Får flere mail om dagen til nettbutikken jeg jobber for der det står (bokstavelig talt): "Hei. Kjøper den hvis jeg får den for 2700. *lenke ti produkt* Mvh Navn Navnesen" (Dette er ofte 5-600 kr under utsalgsprisen vi har på nett). Jeg skjønner at man innhenter tilbud hvis det er snakk om store ordre med masse varer. Men de som kommer med denne type mailer har aldri handlet før og de skal ha ting som koster et par tusen kroner på det meste. Jaja, man sier jo bare høflig nei. 6 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Det virker som veldig mange tror at nettbutikker = auksjonssider. Får flere mail om dagen til nettbutikken jeg jobber for der det står (bokstavelig talt): "Hei. Kjøper den hvis jeg får den for 2700. *lenke ti produkt* Mvh Navn Navnesen" (Dette er ofte 5-600 kr under utsalgsprisen vi har på nett). Jeg skjønner at man innhenter tilbud hvis det er snakk om store ordre med masse varer. Men de som kommer med denne type mailer har aldri handlet før og de skal ha ting som koster et par tusen kroner på det meste. Jaja, man sier jo bare høflig nei. Hvis det er elektronikk så pruter folk i butikken å. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Det virker som veldig mange tror at nettbutikker = auksjonssider. Får flere mail om dagen til nettbutikken jeg jobber for der det står (bokstavelig talt): "Hei. Kjøper den hvis jeg får den for 2700. *lenke ti produkt* Mvh Navn Navnesen" (Dette er ofte 5-600 kr under utsalgsprisen vi har på nett). Jeg skjønner at man innhenter tilbud hvis det er snakk om store ordre med masse varer. Men de som kommer med denne type mailer har aldri handlet før og de skal ha ting som koster et par tusen kroner på det meste. Jaja, man sier jo bare høflig nei. Hvis det er elektronikk så pruter folk i butikken å. Driver et mindre firma der jeg soter bilvinduer med faste priser. Du aner ikke hvor ofte jeg får "gjør du det for xx kr kommer jeg imorgen" etter jeg forteller prisen. Ofte en tusenlapp mindre enn prisen jeg gir dem... svaret mitt er da høflig at jeg anbefaler dem heller å finne et annet sted som Riis bilglass der det koster dobbelt så mye som den opprinnelige prisen min Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Var i Drammensbadet ista. Står i køen til sklia med sønnen min på 3 år, når en annen gutt på omtrent 5 kommer løpende opp trappene, forbi hele køen, og spør de som står først om han kan skli før dem. Får nei, og jobber seg bakover til han får ja. Dette gjentok seg flere ganger, drittungen sneik seg foran 15-20 mennesker hver sklitur. Kona mi ga ham nei en av gangene, og han svart med å dytte henne. Hadde tenkt til å be faren hans forklare prinsippet med kø, men han var ingen sted å se. På et tidspunkt stod ungen nede på gulvet og gråt mens han lette etter ham. 5 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Hvis det er elektronikk så pruter folk i butikken å. Det er greit å prute, men det er ikke alle som husker reglene om folkeskikk når man pruter. Eksempelvis et produkt som koster 5000 kroner, og kunden vil ha det til 4500 selv om vi er rimeligste forhandler. Sier jeg at jeg ikke kan gå ned på prisen, blir jeg spurt hvorfor. Prøver jeg da å forklare at fortjenesten på dette produktet er under 500 kroner, så blir jeg indirekte kalt en løgner. Folk tror at det er 50% eller mer fortjeneste på elektronikk, når sannheten ofte er 0-10% (noen ganger på minussiden også). Men det er lov å spørre om man kan få rabatt, det gjør meg ingenting. Men med mindre man er en god kunde, produktet er rimeligere et annet sted, eller man kjøper flere ting samtidig, så skjønner jeg ikke helt at folk gidder. Jeg jobbet et sted en gang, hvor butikksjefen alltid svarte med "Ja, selvsagt. Hvor mange skal du ha?" når han ble spurt om rabatt. Når kundene stusset på det og sa at de kun skulle ha en, så reagerte han som om det var selvsagt at man skulle ha flere om man ba om rabatt Et annet triks, er at hvis kunden prøver å prute ned prisen, så prøver du å prute den opp. Da gir de seg fort, men det må gjøres med et glimt i øyet 1 Lenke til kommentar
ColdCode Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 (endret) Hvis det er elektronikk så pruter folk i butikken å. Det er greit å prute, men det er ikke alle som husker reglene om folkeskikk når man pruter. Eksempelvis et produkt som koster 5000 kroner, og kunden vil ha det til 4500 selv om vi er rimeligste forhandler. Sier jeg at jeg ikke kan gå ned på prisen, blir jeg spurt hvorfor. Prøver jeg da å forklare at fortjenesten på dette produktet er under 500 kroner, så blir jeg indirekte kalt en løgner. Folk tror at det er 50% eller mer fortjeneste på elektronikk, når sannheten ofte er 0-10% (noen ganger på minussiden også). Men det er lov å spørre om man kan få rabatt, det gjør meg ingenting. Men med mindre man er en god kunde, produktet er rimeligere et annet sted, eller man kjøper flere ting samtidig, så skjønner jeg ikke helt at folk gidder. Jeg jobbet et sted en gang, hvor butikksjefen alltid svarte med "Ja, selvsagt. Hvor mange skal du ha?" når han ble spurt om rabatt. Når kundene stusset på det og sa at de kun skulle ha en, så reagerte han som om det var selvsagt at man skulle ha flere om man ba om rabatt Et annet triks, er at hvis kunden prøver å prute ned prisen, så prøver du å prute den opp. Da gir de seg fort, men det må gjøres med et glimt i øyet Jeg jobber i elektronikkbutikk selv, og kjenner meg absolutt igjen her. For Bjarne på 75 år, så kunne vi like gjerne tatt de 4000 kronene vi får for iPaden og puttet rett i lomma, og deretter gått hjem for dagen. Slik ser han det. Realiteten er ofte at butikken betaler f.eks 4500 for selve brettet, og så blir nødt til å selge det for 4000 for å konkurrere med andre. Da butikken, selvsagt, ikke opplyser fortjenesten, så får folk det for seg at omsetning = fortjeneste. I en tid der det er harde priskriger hele tiden, og hvor det er blitt enklere enn noen gang å følge med på priser uansett hvor man er, ved hjelp av tjenester som f.eks Prisjakt, blir man som butikk stadig mer desperat etter å finne marginer. Resultatet blir at man er nødt til å selge flere tjenester(f.eks klargjøring, forsikring m.m) eller utstyr/tilbehør som går sammen med produktet kunden kjøper. Om kunden da i tillegg krever rabatt på dette, så sliter man. For eksempel har jeg solgt f.eks iPhone til en kunde, gjerne åpen, hvor kunde også ønsker deksel. Det er selvsagt en selvfølge for kunde at h*n skal få dette med på kjøpet, da vi får et salg på supre 6000 kroner(hvor vi fra før av taper 600 kr). Selv gir jeg veldig sjeldent rabatter, også ved store kjøp - i alle fall med mindre kunden spør spesifikt om det. Butikken skal tross alt overleve den òg, og det skjer ikke uten fortjeneste på produktene. Spør folk etter en god pris, så retter jeg oppmerksomheten til prislappen ved produktet. Den er ofte mer enn god nok. Endret 28. februar 2016 av ColdCode 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 (endret) Jeg husker da Dustin lanserte i norge, hadde knakende kundeservice med representanter her på forumet, og en studentrabatt som var automatisk ned til en viss % fortjeneste. Resultatet var at man fikk øynene opp for hvor fortjenesten var. Slike små tilbehørsting hadde ofte et gigantisk prispåslag for normal utsalgspris, og dermed også en latterlig lav pris for studenter. Se 6 år gammel ordrebekreftelse: Flere år siden Dustin ble ræva nå, men savner "gamle Dustin". DE hadde god service de, og da snakker jeg ikke om prisen på kabler. RIP <3 Endret 28. februar 2016 av Slettet+89234341 Lenke til kommentar
N-4K0 Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 Realiteten er ofte at butikken betaler f.eks 4500 for selve brettet, og så blir nødt til å selge det for 4000 for å konkurrere med andre. Da butikken, selvsagt, ikke opplyser fortjenesten, så får folk det for seg at omsetning = fortjeneste. Jeg må si at jeg ikke forstår den oppfatningen, for dem det måtte gjelde. Jeg mener, tror folk at butikkene får disse produktene gratis fra produsentene eller produserer dem selv? 1 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 Jeg må si at jeg ikke forstår den oppfatningen, for dem det måtte gjelde. Jeg mener, tror folk at butikkene får disse produktene gratis fra produsentene eller produserer dem selv?De tror i hvert fall at vi har ekstremt god fortjeneste Det eneste som gjør at butikker som selger småelektronikk (spesielt) overlever, er salg av tilbehør og tjenester. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 Hadde en kar innom som ville ha rabatt på tingene han kjøpte hos oss. Han VISSTE at vi hadde 50% dekning på alle disse tingene, siden han tross alt solgte varer selv... Fyren solgte maling. Lenke til kommentar
Populært innlegg Stonemeister Skrevet 1. mars 2016 Populært innlegg Del Skrevet 1. mars 2016 De som er skråsikre på fortjenesten vi har på produkter er nesten like morsomme som kundene som jobbet i samme bransje som deg en gang for 25 år siden og dermed tror de kan jobben din bedre enn deg. Kommer for øvrig fortsatt kunder som vil bytte julegaver. Samtalen går som oftest slik:Kunde: "Du, jeg skal bytte denne her. Fikk den til jul." Selger: "Bytteretten har egentlig gått ut, men hvis du har kvittering kan jeg se hva jeg kan gjøre." Kunde: "Trenger jeg kvittering?" Selger: "Ja, eller byttelapp." Kunde: "Hvorfor det?" Selger: "Jeg må knytte innbyttet opp mot opprinnelig kjøp i systemet mitt. Det er bare sånn det er, dessverre. I tillegg må jeg se at produktet faktisk er kjøpt hos oss." Kunde: "Ja, men dere selger jo denne her i butikken deres?" *selger sjekker strekkoden*Selger: "Nei..." Har også kunder som kjøper PCer, mobiler og nettbrett med klargjøring. Standard for alle klargjøringer er at vi tilbyr en kjapp innføring i diverse funksjoner på produktet hvis kunden ønsker det, da klargjøringen oftest kjøpes av folk som ikke har helt peiling på hvordan de bruker dingsen de har kjøpt. Hadde en kunde som kjøpte et nettbrett som han fikk satt opp. Teknikeren vår bruker så ca. en halvtime på å vise diverse funksjoner, sånn som hvordan man surfer på nettet og hvordan man leser epost. Kunden er strålende fornøyd og takker for servicen idet han forlater butikken. Et par dager senere dukker han opp igjen og viser frem brettet, som har en merkbar sprekk på skjermen. "Den var sånn når jeg fikk den. Jeg tror det var han som klargjorde den for meg som gjorde det." 13 Lenke til kommentar
Populært innlegg €uropa Skrevet 1. mars 2016 Populært innlegg Del Skrevet 1. mars 2016 Det er noen av NSBs kunder som mener de kan jobben min bedre enn meg også. Jeg kan jo nevne et par av de dummeste historiene. En kveld for kanskje to år siden jobbet jeg på Ski stasjon. Der sto en buss som skulle kjøre derfra litt senere. Så kom ei dame som skulle ta en buss i en annen retning. Hun var tidlig ute og i tillegg ville hennes minibuss bli litt forsinket, som vi visste og opplyste om. Da ville hun heller at den store bussen som allerede sto der skulle kjøre hennes tur. Jeg husker ikke hvor den bussen skulle kjøre, kanskje til Oslo, men hun argumenterte i hvert fall med at minibussen ville være tilstrekkelig for antall reisende på det tidspunktet hvis den byttet tur med bussen. Nå er det jo ikke slik at vi velger ut en buss fra tur til tur og tar på følelsen hvor store eller hvor mange busser det er behov for. Vi forholder oss til en bussplan der traséer og antall busser er planlagt. Og selv om vi kunne endret trasé eller tidspunkt, måtte vi tatt hensyn til at det allerede er passasjerer på minibussen som er på vei, at kunder på andre stasjoner venter på en buss og at bussene har hviletidsbestemmelser og andre ruter å forholde seg til senere. Men det ville ikke kunden forstå. En annen gang sto jeg på Oslo S og ropte opp bussene og traséene deres etter hvert som de kom inn på spor 19 og skulle laste på passasjerer. En gang sa jeg at en buss skulle til blant annet Ski. Da var det en fyr som kom og sa at den bussen ikke gikk til Ski. Jeg var rimelig sikker på at den gjorde det, men jeg kan jo også gjøre feil, så jeg tok meg et øyeblikk til å forsikre meg om at jeg ikke hadde driti meg ut. Det hadde jeg ikke. Så jeg fortsatte å rope opp traséen til Ski. Alle kundene som skulle dit gikk ombord i bussen, bortsett fra han som mente at det var feil. Han sto heller igjen og ventet på neste. En kollega av meg fortalte en historie om en fyr om forstyrret jobben hans og villedet de andre kundene. En gang en buss kom, reiste han seg visstnok opp på en benk og ropte til de andre kundene at den bussen skulle kjøre i en retning den ikke skulle kjøre. Så kollegaen min måtte også reise seg opp og rope at det var feil og at den bussen skulle kjøre i en annen retning. 11 Lenke til kommentar
Dracoknight Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Jobber du enda som Tog-kar Zarac? Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Jeg kan jo nevne et par av de dummeste historiene. De fleste av oss er vel her for å lese sånne historier. Off-topic hopper jeg glatt over. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Hater den lokale Expert-butikken, etter noen kundeservicehebdelser der som er langt fra akseptable. Måtte dog svelge det i går da jeg skulle ha noe stort sett bare expert har. Bestilte til pick up, dvs "collect at store expert editition", da de roter så der at jeg ville at de skulle bekrefte varens eksistens før jeg kom dit. Stusset litt over at jeg ikke fikk melding om den var klar for å hentes, men da ordren sto som fullført på nett, gikk jeg dit 6 timer senere. der lå ingenting klart. Fant varen selv, og påpekte det til tenåringen i kassa, som så ut til å gi heller f. Mulig andre expertbutikker er annerledes, men den vi har er så langt fra å passe navnet at det burde klassifisere som dokumentforfalskning. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 "Ikke alle kan kalle seg det samme som oss" 3 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Jobber du enda som Tog-kar Zarac? Ja. Og jeg kommer dessverre ikke til å slutte i overskuelig fremtid. 7 Lenke til kommentar
Populært innlegg Schreiber Skrevet 2. mars 2016 Populært innlegg Del Skrevet 2. mars 2016 Jeg leverte inn en PC til reparasjon i dag, og sto i en liten luke og snakket med fyren som tok imot den. Luken vi snakker om er stor nok til å levere inn det meste av hardware, men så liten at tre personer ved siden av hverandre knapt får plass. Så der sto jeg da og ante fred og ingen fare, da en dame helt plutselig nærmest dyttet meg til side for å snakke med fyren i luken. WTF? En ting er å ha det travelt, men å fullstendig ignorere meg som om jeg er usynlig, og bare brøyte seg frem? Hva trodde hun jeg gjorde der, egentlig? Som om ikke det var nok kom ungen hennes på den andre siden av meg, og gav selvsagt blaffen i at jeg sto i veien. Er noe av det frekkeste jeg har opplevd på lenge. Eneste lyspunkt er at fyren i luken også ignorerte hun dama fullstendig helt til han var ferdig med meg. 25 Lenke til kommentar
Populært innlegg Jotun Skrevet 2. mars 2016 Populært innlegg Del Skrevet 2. mars 2016 Når sånne ting skjer dytter eg fint tilbake. En dame prøvde på yttersving i pølsekøen på IKEA. Hun proklamerte høyt og tydelig til noen venninner at hun bare skulle ha noe vann. Så når hu kom til kassen presterte hu å begynne å bestille. Eg sa at du må vente. Ja men hu skulle bare ha noe vann. Ja, eg skal vare ha noen pølser og litt drikke. Hun gikk etterpå, etter at tre andre hun hadde sneket seg forbi også bestilte før henne, derifra med tre pølser, tre drikker og to pizzastykker. Folk er vilt frekke. Men hun som jobbet på IKEA bare smilte og sa høyt ut når eg var ferdig, om det var andre som også var foran denne damen i køen. Og da turte jo disse også å komme frem.... 14 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå