Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror jeg møtte på verdens gjerrigste person i dag.

 

Betalingssystemet på jobben tillater ikke at vi slår inn en vare helt gratis, så når vi gir med varer på kjøpet settes disse til 0,01kr, altså 1 øre. En kunde kom inn og skulle ha en vare som kostet 4999,- og hadde fått tilbehør med på kjøpet. Jeg skal til å ta imot betaling, og sier som alle normale mennesker "Det blir fire-ni-nittini" og ikke "Det blir fire tusen ni hundre og nittini kroner og ett øre". Fyren måker kortet villig inn i terminalen og skal til å taste koden idet han stopper opp og sier til meg "Det står 4999,01!"

 

Jeg ser på han med blankt blikk i et par sekunder før jeg får spurt hva han mener med det. Han svarer at han kun skal betale de 4999,- som jeg sa, og ikke 4999,01,- som det står på terminalen. Det datt faktisk ut et "Seriøst?!?" av meg når han sa det, og kunden så furtent på meg som om det var jeg som var urimelig her.

 

Anyways, jeg gjorde som han ba om og ga han et helt øre ekstra i rabatt, og med på kjøpet fikk den kunden gå inn i butikkens historie som en legende. Aldri i verden om jeg kommer til å se noe lignende igjen. Håper jeg.

 

 

 

Kunde nr. 2 i dag:

Kunde kommer inn og skal hente en vare som ligger ved kassa. Hun bryter seg inn utgangsdøra selv om dørene er tydelig merket med inngang og utgang og rasker seg til skranken før de som kommer gående i riktig retning får stilt seg i kø. Jeg utleverer produktet, og hun sier at hun også må ha tilbehør til varen sin. Jeg sier rett som det er at det er i avdelingen like innenfor inngangsdøren, og at det står selgere der som kan hjelpe henne med å finne riktig variant av tilbehøret hun er ute etter.

 

"Skal du ikke hente den for meg?"

"Det står kunder bak deg i køen som jeg er nødt til å hjelpe, dessverre. Jeg kan ikke gå fra kassa, men de på [avdeling] hjelper deg mer enn gjerne med å finne riktig produkt."

"Da drar jeg heller et annet sted, når servicen skal være så dårlig!"

" :huh: "

 

Det er vel dårligere service overfor de andre i køen å gå vekk fra en kø i fem minutter og bli med kunden for å finne riktig tilbehør enn å bare henvise den ene kunden til en annen kollega og fortsette å behandle kundene i køen?

 

 

 

 

I dag var bare en sånn dag...

 

Trodde man ikke praktiserte lobotomi lenger....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det med kunder som får hjelp av en ekspeditør til å velge et produkt, og de rett og slett bare snur seg og går? Er ikke "takk for hjelpen" eller "hade", bare snur seg 90 grader og går bestemt i en annen retning. Det gjelder faktisk flere. Hva feiler det folk?

Lenke til kommentar

Hva er det med kunder som får hjelp av en ekspeditør til å velge et produkt, og de rett og slett bare snur seg og går? Er ikke "takk for hjelpen" eller "hade", bare snur seg 90 grader og går bestemt i en annen retning. Det gjelder faktisk flere. Hva feiler det folk?

 

Jeg takker nå for hjelpen uansett om vedkommende finner noe eller ikke, p.g.a. innsatsen som er lagt ned. Oppførselen du refererer til må være fra sære eller under/feilutviklede folk eller noen med mindreverdighetskomplekser.

 

En og annen løk treffer man på av og til når man ekspederer kunder, men løk til normal-rationen har jeg aldri opplevd høyere enn i enkelte steder i forsvaret. Ta deg en runde der så virker folk mye mer normale når du kommer deg ut i sivil igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var innom Elkjøp for å kjøpe oppvaskemaskin. Jeg hadde allerede bestemt meg mens jeg stod i kø, og trengte bare hjelp med å legge den inn i systemet så jeg kunne hente den. Selgeren skulle selvfølgelig prakke på meg "anbefalt produkt" i stedet, og samtalen gikk noe slik:

 

Meg: Er den mer stillegående?

Selger: Nei, men den har flere programmer.

Meg: Jeg bruker kun "Auto". Er den ver 2500,- mer?

Selger: ....

 

Den hadde ikke bedre energiforbruk engang. Så var det over til disken:

 

Selger: Vil du bytte strømleverandør å spare 500,-?

Meg: Nei, det er ingenting å tjene. Bruker lite strøm.

Selger: bla bla bla. Vil du ha forsikring?

Meg: Nei, har bra innboforsikring.

Selger: bla bla bla.

 

Dette er grunnen til at jeg nesten aldri handler i slike butikker. Det er så jævlig slitsomt å prøve å bli "lurt" til å gå med på ett eller annet tilleggscrap i hver jævla setning som kommer ut av munnen deres.

 

Aldri har det lønnt seg for noen, tenker jeg.

 

EDIT: Jeg vil faktisk sammenligne det med å installere "gratis" programvare der man må være avansert bruker å vite hva man holder på med for å ikke innstallere 3-4 ekstra programmer og tool bars.

Endret av xibriz
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Selger: Vil du bytte strømleverandør å spare 500,-?

Meg: Nei, det er ingenting å tjene. Bruker lite strøm.

For å pirke: hvis du bruker så lite strøm at det er hipp som happ hvilken leverandør/avtale du har er det ganske presist 500,- å tjene i form av rabatt i kassen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg var innom Elkjøp for å kjøpe oppvaskemaskin. Jeg hadde allerede bestemt meg mens jeg stod i kø, og trengte bare hjelp med å legge den inn i systemet så jeg kunne hente den. Selgeren skulle selvfølgelig prakke på meg "anbefalt produkt" i stedet, og samtalen gikk noe slik:

 

Meg: Er den mer stillegående?

Selger: Nei, men den har flere programmer.

Meg: Jeg bruker kun "Auto". Er den ver 2500,- mer?

Selger: ....

 

Den hadde ikke bedre energiforbruk engang. Så var det over til disken:

 

Selger: Vil du bytte strømleverandør å spare 500,-?

Meg: Nei, det er ingenting å tjene. Bruker lite strøm.

Selger: bla bla bla. Vil du ha forsikring?

Meg: Nei, har bra innboforsikring.

Selger: bla bla bla.

 

Dette er grunnen til at jeg nesten aldri handler i slike butikker. Det er så jævlig slitsomt å prøve å bli "lurt" til å gå med på ett eller annet tilleggscrap i hver jævla setning som kommer ut av munnen deres.

 

Aldri har det lønnt seg for noen, tenker jeg.

 

EDIT: Jeg vil faktisk sammenligne det med å installere "gratis" programvare der man må være avansert bruker å vite hva man holder på med for å ikke innstallere 3-4 ekstra programmer og tool bars.

 

 

Om du bruker lite strøm, hadde vel 500,- betalt for en eller to strømregninger? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er DET å prakke på kundene?+++

Vel, det spørs selvsagt hvordan dette gjøres - og med hvilket motiv.

Kritikken butikkene har fått er jo at de fks. har en tilbuds-tv og når kunden kommer til butikken får de vite at den ikke er bra nok (ikke direkte sagt selvfølgelig).

Men hvis du har et ønske om å selge til kunden det mest “riktige” produktet - som gjør at du noen ganger foreslår et rimeligere - så ære være deg for det. Jeg er redd for at mange ikke tenker så idealistisk som deg. Det eneste som irriterer meg litt er det ofte pågående salget av den “nødvendige” forsikringen, vel vitende om at If har et mye gunstigere tilbud.

I dette konkrete tilfellet skulle iallfall ekspeditøren ikke ha noen grunn til å betvile et valg med i5-prosessor da de øvrige spes som oftest følger med.

 

 

 

Som tidligere TV-selger stemmer det første ganske bra. Som regel var tilbuds-tvene (i min tid) svært dårlig og ikke egnet til noe annet enn nyhetssendinger. Problemet var at svært mange tenkte at en "Tv er en TV", og når du da får vite at kunden skal bruke maskinen til spill og sport vet du at den ikke holder mål. 

 

Var svært ofte jeg fikk slike TV-er i retur da kunden ikke ønsket å høre hva jeg hadde å si. Man kan selvfølgelig stille seg spørsmål hvorfor kjeden ønsket å fronte slike søppelprodukter, men det var alltid noen av kundene som faktisk ikke trengte noe annet.

 

Jeg var veldig nøye på behovsanalysen. Var det tap - så var det tap. Kundene mine skulle få nøyaktig hva jeg mente var best for dem, og det var ikke alltid det stod i stil med inntjeningen. Jeg liker tanken at jeg aldri prøvde å prakke på noe unødvendig og fikk mange stamkunder - som var hyggelig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

500 kroner er jo 500 kroner! Hadde de gitt deg en 500-lapp, hadde du takket nei til den?

Men ein får vell ikkje 500 kr, det er vell snakk om rabatt eventuelt gavekort pålydande 500 kr?

 

Uansett så virker det tvilsomt at ein leverandør som lover billegare straumrekningar må betale for å skaffe seg kundar. Då får det meg umiddelbart til å tenke at ein her må finlese kva vilkår som ein må akseptere for å bli kunde, er ikkje heilt uvanlig at ein må binde seg i langt tid, eller at ein må betale gebyr for å endre eller avslutte avtalen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...