Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Er DET å prakke på kundene?+++

Vel, det spørs selvsagt hvordan dette gjøres - og med hvilket motiv.

Kritikken butikkene har fått er jo at de fks. har en tilbuds-tv og når kunden kommer til butikken får de vite at den ikke er bra nok (ikke direkte sagt selvfølgelig).

Men hvis du har et ønske om å selge til kunden det mest “riktige” produktet - som gjør at du noen ganger foreslår et rimeligere - så ære være deg for det. Jeg er redd for at mange ikke tenker så idealistisk som deg. Det eneste som irriterer meg litt er det ofte pågående salget av den “nødvendige” forsikringen, vel vitende om at If har et mye gunstigere tilbud.

I dette konkrete tilfellet skulle iallfall ekspeditøren ikke ha noen grunn til å betvile et valg med i5-prosessor da de øvrige spes som oftest følger med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

Var på lokal fastfoodsted i går og kjøpte en burger til å ta med. Kom hjem og fant ut jeg heller ville ha kebab. Dette burde de visst! Dritdårlig service.  :realmad:

Lenke til kommentar

Men for faen da! Det går da for helvete an å spørre hvis man ikke vet hva man skal kjøpe. Det er en jævla butikk med kundeservice, ikke en barnehage hvor betjeningen skal tørke en i rumpa. Folk!

Ikke for å kaste ild på bålet, men alt for mange folk skjønner ikke at å drive butikk handler utelukkende om å tjene mest mulig penger. INGEN butikker gjør noe som helst for å være snille med kunden. De har en baktanke med absolutt alt. Salg? Gammelt møl som ikke selger skal bort, og nytt og dyrere møl som selger mer skal inn. "Du kan få rabatt... fordi du da kommer tilbake og bruker mer penger her." Ta tre, betal for to? Å sette ned prisen hjalp ikke. Og så videre, og så videre.

 

Derfor: Du som kune bør ALLTID undersøke så mye som mulig på så mange steder som mulig før du handler noe - og spesielt på en nøytral sted som venner, kjenninger, anmeldelser osv. Så kunden som vandret inn og oppførte seg som om han hadde 100% peiling, burde absolutt ha tatt noen forhåndsregler og spurt selger om ett og annet. Selger, på sin side, gjorde ingenting feil. Han er selger, og derfor pr definisjon ikke ute etter å hjelpe kunden uansett. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, for det er jo akkurat det samme. :)

Poenget hans var vel mer å tydeliggjøre ansvarsfraskrivelsen kjøperen var frekk og uforskammet nok til å dytte på selgeren. Heldigvis er det svært få skikkelig bedritende kunder. De fleste har et minimum av manerer. Enkelte kunder er bare nærmere neandertalerne enn andre selv om de ikke er klar over det det selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Betalingssystemet på jobben tillater ikke at vi slår inn en vare helt gratis, så når vi gir med varer på kjøpet settes disse til 0,01kr, altså 1 øre. 

 

 

Så kameraten puttet pengene i pungen og holdt på å legge fra seg pungen

 

Spiller ingen rolle hvor gniene og utenom det vanlige disse kundene var, det er fortsatt de som har rett. 

Lenke til kommentar

Dette er nok feil tråd, men ser at det er mange butikkmedarbeidere her så jeg spør.

 

Skulle kjøpe en tv på tilbud i sommer. Det var kun en modell igjen og den hang på veggen som demomodell.

 

Avdelingssjefen sa at han ikke kunne selge den og jeg misforsto. Sa at det ikke gjorde meg noe at den var demo så lenge jeg fikk kjøpe den til annonsert tilbudspris.

 

Selger sa at han ikke kunne selge den fordi en annen tv da måtte opp på veggen som demo. Og at den tven igjen måtte selges med demo-avslag. Dette avslaget (tapet) måtte i så fall jeg dekke. Så tven jeg ønsket å kjøpe måtte jeg da betale ekstra for.

 

Fikk kjøpt tven et annet sted til annonsert pris, men er denne praksisen vanlig?

 

Jeg spurte flere ganger om jeg hadde forstått det riktig, og joda, det hadde jeg.

Lenke til kommentar

Dette er nok feil tråd, men ser at det er mange butikkmedarbeidere her så jeg spør.

 

Skulle kjøpe en tv på tilbud i sommer. Det var kun en modell igjen og den hang på veggen som demomodell.

 

Avdelingssjefen sa at han ikke kunne selge den og jeg misforsto. Sa at det ikke gjorde meg noe at den var demo så lenge jeg fikk kjøpe den til annonsert tilbudspris.

 

Selger sa at han ikke kunne selge den fordi en annen tv da måtte opp på veggen som demo. Og at den tven igjen måtte selges med demo-avslag. Dette avslaget (tapet) måtte i så fall jeg dekke. Så tven jeg ønsket å kjøpe måtte jeg da betale ekstra for.

 

Fikk kjøpt tven et annet sted til annonsert pris, men er denne praksisen vanlig?

 

Jeg spurte flere ganger om jeg hadde forstått det riktig, og joda, det hadde jeg.

Det hørtes underlig ut.

 

Det er nok ganske vanlig at man ikke får kjøpt demo varer med avslag, så lenge butikken må henge opp et nytt eksemplar som demo når de får inn flere, for da må de selge flere eksemplarer til demopris. Men ettersom du var villig til å betale full pris så skjønner jeg ikke helt hva selgeren mente her. Tror han må ha misforstått, og trodd at du ville ha den til demopris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke for å kaste ild på bålet, men alt for mange folk skjønner ikke at å drive butikk handler utelukkende om å tjene mest mulig penger. INGEN butikker gjør noe som helst for å være snille med kunden. De har en baktanke med absolutt alt. Salg? Gammelt møl som ikke selger skal bort, og nytt og dyrere møl som selger mer skal inn. "Du kan få rabatt... fordi du da kommer tilbake og bruker mer penger her." Ta tre, betal for to? Å sette ned prisen hjalp ikke. Og så videre, og så videre.

 

Derfor: Du som kune bør ALLTID undersøke så mye som mulig på så mange steder som mulig før du handler noe - og spesielt på en nøytral sted som venner, kjenninger, anmeldelser osv. Så kunden som vandret inn og oppførte seg som om han hadde 100% peiling, burde absolutt ha tatt noen forhåndsregler og spurt selger om ett og annet. Selger, på sin side, gjorde ingenting feil. Han er selger, og derfor pr definisjon ikke ute etter å hjelpe kunden uansett. :)

Jeg er glad jeg ikke tenker som deg, verken når jeg står som selger eller selv er kunden :)

 

Kanskje det er derfor jeg alltid får så fornøyde kunder, og at jeg alltid får så god service når jeg er kunde selv?

Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle hvor gniene og utenom det vanlige disse kundene var, det er fortsatt de som har rett.

Selvfølgelig har de rett på pengene sine. men selv om du har rett, betyr det ikke at man skal hisse deg opp som en liten drittunge. Man er tross alt et voksent menneske, og da starter man med et høflig spørsmål. Du vil som regel alltid få en beklagelse eller en forklaring fra motparten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror jeg møtte på verdens gjerrigste person i dag.

 

Betalingssystemet på jobben tillater ikke at vi slår inn en vare helt gratis, så når vi gir med varer på kjøpet settes disse til 0,01kr, altså 1 øre. En kunde kom inn og skulle ha en vare som kostet 4999,- og hadde fått tilbehør med på kjøpet. Jeg skal til å ta imot betaling, og sier som alle normale mennesker "Det blir fire-ni-nittini" og ikke "Det blir fire tusen ni hundre og nittini kroner og ett øre". Fyren måker kortet villig inn i terminalen og skal til å taste koden idet han stopper opp og sier til meg "Det står 4999,01!"

 

Jeg ser på han med blankt blikk i et par sekunder før jeg får spurt hva han mener med det. Han svarer at han kun skal betale de 4999,- som jeg sa, og ikke 4999,01,- som det står på terminalen. Det datt faktisk ut et "Seriøst?!?" av meg når han sa det, og kunden så furtent på meg som om det var jeg som var urimelig her.

 

Anyways, jeg gjorde som han ba om og ga han et helt øre ekstra i rabatt, og med på kjøpet fikk den kunden gå inn i butikkens historie som en legende. Aldri i verden om jeg kommer til å se noe lignende igjen. Håper jeg.

 

 

 

Kunde nr. 2 i dag:

Kunde kommer inn og skal hente en vare som ligger ved kassa. Hun bryter seg inn utgangsdøra selv om dørene er tydelig merket med inngang og utgang og rasker seg til skranken før de som kommer gående i riktig retning får stilt seg i kø. Jeg utleverer produktet, og hun sier at hun også må ha tilbehør til varen sin. Jeg sier rett som det er at det er i avdelingen like innenfor inngangsdøren, og at det står selgere der som kan hjelpe henne med å finne riktig variant av tilbehøret hun er ute etter.

 

"Skal du ikke hente den for meg?"

"Det står kunder bak deg i køen som jeg er nødt til å hjelpe, dessverre. Jeg kan ikke gå fra kassa, men de på [avdeling] hjelper deg mer enn gjerne med å finne riktig produkt."

"Da drar jeg heller et annet sted, når servicen skal være så dårlig!"

" :huh: "

 

Det er vel dårligere service overfor de andre i køen å gå vekk fra en kø i fem minutter og bli med kunden for å finne riktig tilbehør enn å bare henvise den ene kunden til en annen kollega og fortsette å behandle kundene i køen?

 

 

 

 

I dag var bare en sånn dag...

Jobber du tilfeldigvis i en eleketronikkjede? For det tilfellet der låter veldig kjent :roll:

Lenke til kommentar

Jobber du tilfeldigvis i en eleketronikkjede? For det tilfellet der låter veldig kjent :roll:

Korrekt.

 

 

Betalingssystemet på jobben tillater ikke at vi slår inn en vare helt gratis, så når vi gir med varer på kjøpet settes disse til 0,01kr, altså 1 øre.

 

Spiller ingen rolle hvor gniene og utenom det vanlige disse kundene var, det er fortsatt de som har rett.

 

 

Jeg er prinsipielt enig med deg at kundene ikke skal betale mer enn det de har blitt enig med selger om, men jeg håper inderlig at det ikke finnes mange der ute som hisser seg opp over et skarve øre. Får være grenser. Det er jo faktisk ikke mulig å krangle om mindre med det valutasystemet vi har her i Norge, og tiden det tar å endre prisen er langt mer verdt enn det kunden "tjener". Uansett var det ikke noe problem å gjøre som kunden ba om når jeg faktisk fikk bekreftet at han ikke tullet.

 

Har forøvrig hatt mange kunder som har betalt xxxx,01kr hvor jeg har sagt "Det blir [pris], og så ett øre da. Vi må jo holde butikken gående." fordi jeg har verdens verste humor, i tillegg til et tresifret antall kunder som har vært så heldige at de har sluppet vitsen min. At vi tar et øre ekstra har aldri vært et problem før i går. 

Endret av Stonemeister
Lenke til kommentar

Det er garantert de kundene som tror dere prøver å sniktjene dere rike ved å ta ett øre ekstra fra hver kunde :D

 

Tror jeg har nevnt det tidligere, men da jeg jobbet på Elkjøp var det innsamlingsaksjon i desember, hvor posene kostet 1,- istedet for gratis. Pengene gikk til en aksjon som heter "Vann for livet" (i regi av Røde Kors for å finansiere vannprosjekter rundt omkring i verden). Jeg har ikke tall på hvor mange ganger folk reagerte på at de måtte betale den ekstra krona for en pose.. flere ville da heller bære tingene sine enn å gi en krone, selv når jeg sa hvorfor den kostet det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...