Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Hvis han var kineser, så er det kanskje ikke så rart. Med mindre han var vokst opp her. De har mange rare skikker, og kan bli meget fornærmet av spørsmål/forslag som er helt vanlige her. Kanskje han ikke skjønte helt konseptet med store og små størrelser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Post(er) som påpeker skrivefeil hos andre er i strid med reglene for forumet og er flyttet inn i det sorte hullet. Hvis dere ser slikt og ønsker å påpeke dette ta det heller på PM eller tilsvarende. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne retningslinjene §1.

 

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Hadde en dame inne i butikken her for et par dager siden. Godt i 60 års alderen. Bare henne som skal kjøpe en telefon og vi har lite folk i butikken mens hun er inne. 

Jeg taster litt på pcen for å finne ut om vi har telefonen hun hadde lyst på, mens hun plutselig lener seg nærmere meg og spør; 

''Kan du huske hva som skjedde i sesong 3 av Game of Thrones?''

 

Jeg har _ALDRI_ blitt tatt så på senga før. Jeg stod med åpen munn i et par sekunder før jeg fikk fortumlet meg til et svar  :huh:

 

Hvilken hendelse siktet hun til? Truet hun deg på livet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, skjedde jo en del i sesong tre ...

 

 

En fikk hånden kappet av, en hore ble skutt noen ganger med armbrøst, Ygritte skjøt Jon Snow med pil og bue, og så videre. Med tanke på at hun dama var i slutten av 60-årene håper jeg hun mente noe av dette, og ikke en nesten-voldtekt... :p

 

http://www.tor.com/2014/03/26/game-of-thrones-season-4-refresher/

 

 

 
Endret av Hårek
Avsløringer lagt i spoiler
Lenke til kommentar

Jeg var på jobb, det var ganske travelt så jeg hadde ikke tid til og hilse på alle som kom inn (noe vi prøver og gjøre så sant det er mulig).

En mann kom bort til meg og sier, "jeg vil ha den pc'en, har du den på lager?"

 

Jeg sier da at det hadde vi og kunden sier han vil ha den. Vi snakka aldri om pcen, kunden hadde bare bestemt seg og ville ha den.

 

Salget gjennomføres og kunden går forrnøyd fra butikken.

 

To timer senere, kunde kommer tilbake og kjefter på meg for jeg hadde solgt han en pc med i5 prosessor og 8gb ram når han ville ha i7 og 16gb ram.

 

Når jeg så forklarer at det var jeg som solgte han pcen og at han sa han skulle ha den og aldri spurte om noe som helst når det gjaldt spesifikasjoner (står veldig tydelig på en stor prislapp, og det er i5 klistremerke på pcen, og demoskjermen viser spesifikasjonene), får jeg beskjed om at det var ingen som hilste på han og ga han den hjelpen han trengte derfor var det min feil..

Det ER jo ditt ansvar i bunn og grunn tross alt. Du KUNNE stilt noen spørsmål som: "Hvorfor har du sett deg ut denne maskine" eller et lignende spørsmål? Da hadde du jo fått den infoen du trengte for å gjøre en bedre behovsanalyse. Jeg møter denne kunden stort sett hver bidige dag jeg er på jobb, men jeg har aldri fått noen negative tilbakemeldinger på at jeg spør hvorfor kunden har valgt en spesifikk modell av (Varetype), og hvilken bruk den varen er tiltenkt. Kunden har da et valg, enten å svare at han skal ha den, ingen vits å prøve å selge han noe annet, eller så blir det en samtale hvor kunden i halvparten av tilfellene har valgt et produkt som ikke stemmer overens med bruken den skal være til. 

 

Jeg mener ikke at du gjorde noe galt i det du gjorde, bevares, men det du kunne gjort riktig ble ikke gjort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ER jo ditt ansvar i bunn og grunn tross alt. Du KUNNE stilt noen spørsmål som: "Hvorfor har du sett deg ut denne maskine" eller et lignende spørsmål?  

Jeg mener ikke at du gjorde noe galt i det du gjorde, bevares, men det du kunne gjort riktig ble ikke gjort.

Men det er jo nettopp dette butikkene blir kritisert for - at de prøver å prakke på kundene andre og dyrere varer.

 

" Vi snakka aldri om pcen, kunden hadde bare bestemt seg og ville ha den."

 

Man må jo gå ut ifra at kunden vet hva han velger i slike tilfeller. Og det er vel neppe grunn til å betvile et valg av pc med i5-prosessor heller.

Endret av Fjellvåken
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det ER jo ditt ansvar i bunn og grunn tross alt. Du KUNNE stilt noen spørsmål som: "Hvorfor har du sett deg ut denne maskine" eller et lignende spørsmål?  

Jeg mener ikke at du gjorde noe galt i det du gjorde, bevares, men det du kunne gjort riktig ble ikke gjort.

Men det er jo nettopp dette butikkene blir kritisert for - at de prøver å prakke på kundene andre og dyrere varer.

 

" Vi snakka aldri om pcen, kunden hadde bare bestemt seg og ville ha den."

 

Man må jo gå ut ifra at kunden vet hva han velger i slike tilfeller. Og det er vel neppe grunn til å betvile et valg av pc med i5-prosessor heller.

 

Er DET å prakke på kundene? Faktisk stille noen spørsmål som ikke er ledende eller vinklet på noen måte, bare for å finne ut om du skal bruke litt tid på å gå gjennom med kunden hva de kjøper, og evt hva de trenger hvis de har sett seg ut noe som er for lite/mye? Beklager, jeg klarer ikke å se logikken i det, men det kan være meg og min måte å føre samtaler med kunder på som gjør at jeg ikke klarer å se det. Stort sett (absolutt ikke alltid) når folk kommer og sier "jeg skal ha den" så vet de ingenting om produktet, de har bare hørt at den og den tingen må man ha. Hvorfor trenger "bestemor" i5 for nettbanken to ganger i uka? Dette har ikke endret seg på de 10,5 årene jeg har stått og solgt varer i butikk. Man finner jo ut på det første minuttet av samtalen med kunden om de har mye eller lite kunnskap om det de kjøper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...