Schreiber Skrevet 20. august 2015 Del Skrevet 20. august 2015 Men når du er ferdig-tafset setter du vel ikke bladet tilbake bak det fremste? Det du tafset på blir som regel det nye fremste. 2 Lenke til kommentar
Corey Skrevet 21. august 2015 Del Skrevet 21. august 2015 Hjalp et amerikansk par i butikken å finne fram til ønsket gjenstand. Meg: "There it is... Okay?" Han: "Okay! Thank you!" Meg: "Thank you............................ " Helt ærlig er dette ikke et problem i det hele tatt -- amerikanere er flinke på sine høflighetsfraser, og jeg har vært i parets situasjon i USA et utall ganger og ofte har da den som har hjulpet meg også sagt "Thank you" etter at jeg har sagt det. Helt normalt. Hehe jada, men jeg følte meg litt dum etterpå uansett Det riktige svaret er vel "Youre welcome" . Hjalp et amerikansk par i butikken å finne fram til ønsket gjenstand. Meg: "There it is... Okay?" Han: "Okay! Thank you!" Meg: "Thank you............................ " Din takk blir vel tolket som en "Takk for at du valgte å handle hos oss" Amurkah! F yeah! Mogleg... Tror ikke di ble snurt på noe som helst vis Var vel min engelske selvtillit som fikk den verste knekken. Lenke til kommentar
Sementblander Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 Står og støvsuger etter jeg var ferdig med noe gipsarbeid i kontorlokaler (de som har arbeidet med gips vet hvor mye svineri støvet er..). Så kommer det en som antageligvis var noe renholder/ sjef elns, ser halvstygt på meg og sier:"Hai.."Hei? "Ar det bare do fra [firma] som jobba hær i dag?"neida, de andre er og henter noe utstyr"kan do ta og rydde opp der borte? Så d ikke dra inn på kontor"tenker for meg selv hva ser d ut som jeg driver med da din gjøk? Tror du seriøst jeg står og danser med støvsugern? 1 Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 Står og støvsuger etter jeg var ferdig med noe gipsarbeid i kontorlokaler (de som har arbeidet med gips vet hvor mye svineri støvet er..). Så kommer det en som antageligvis var noe renholder/ sjef elns, ser halvstygt på meg og sier: "Hai.." Hei? "Ar det bare do fra [firma] som jobba hær i dag?" neida, de andre er og henter noe utstyr "kan do ta og rydde opp der borte? Så d ikke dra inn på kontor" tenker for meg selv hva ser d ut som jeg driver med da din gjøk? Tror du seriøst jeg står og danser med støvsugern? Er det relevant for historien at han ikke var etnisk norsk? 7 Lenke til kommentar
Populært innlegg €uropa Skrevet 22. august 2015 Populært innlegg Del Skrevet 22. august 2015 Enda en sommer hos NSB er over. Som vanlig har det vært en grei jobb, men jeg har også fått litt urimelig kjeft. Jeg har blant annet jobbet på Lysaker stasjon, hvorfra det gikk tog vestover, pendelbusser til Oslo S og rutebusser til Skøyen og Nationaltheatret. En gang sto jeg inne i stasjonshallen, svarte på spørsmål og pekte i retning bussene. På et tidspunkt kom en kar bort til meg og spurte "Har du kontroll?" og jeg svarte "Ja, det vil jeg tro". Men han skulle fortelle meg at han hadde vært på en av plattformene da en gruppe innvandrere hadde gått på et tog som ikke skulle videre nordover, men snu der og gå tilbake til Drammen, Spikkestad eller noe slikt. Han hadde fortalt dem at de måtte ta buss videre og lurte på om det ikke var min jobb. Vel, min jobb er å være tilgjengelig i stasjonshallen og være proaktiv når jeg ser noen se litt undrende ut foran monitorene eller liknende. Jeg har ikke mulighet til å møte hvert tog og i hvert fall ikke mulighet til å oppsøke hver eneste kunde på en stasjon som Lysaker. Dessuten varsles det over høyttaleren og på monitorene at toget innstilles på en del av strekningen. En annen gang kom ei dame og lurte på hvor bussen til Oslo S gikk. Jeg sendte henne i riktig retning, men hun rakk dessverre å se at en buss kjørte fra henne før hun nådde dit. Hun visste antakelig ikke at bussen gikk hvert 5. minutt, for istedenfor å gå bort til kollegaen min og vente på neste, ble hun sur og kom tilbake til meg. Hun sa at det var altfor dårlig informasjon på stasjonen, at hun er svaksynt, at det var altfor vanskelig å finne meg og at jeg måtte være mer synlig. Jeg tror på at det er vanskelig å være svaksynt, men uten å vite at en svaksynt person kommer og hvorfra denne personen kommer, må jeg vel stå rundt sentrum av stasjonshallen for å være mest mulig synlig for alle. En annen person kom ned fra en plattform og var skikkelig stresset fordi han skulle på jobbintervju og toget ikke gikk videre til Nationaltheatret. Jeg sa at han måtte ta buss 31. Da ville han gjerne ha en drosjerekvisisjon. Jeg svarte at vi ikke skriver drosjerekvisisjoner når buss er et alternativ innenfor reisebetingelsene. Det var han tydeligvis ikke fornøyd med, men heldigvis skjønte han at det var bedre å gå enn å si noe mer. Når man skal på et jobbintervju, kan det være lurt å beregne god tid, og det kan være lurt å sjekke om man berøres av arbeider på jernbanen. Den informasjonen er ikke vanskelig å finne. Når passasjerene kom av toget og bort til bussterminalen, sto jeg noen ganger og ropte at de som skulle til Oslo S måtte ta pendelbuss fra bussterminalen, mens reisende til Skøyen og Nationaltheatret måtte over til andre siden av E18 og ta buss 31. Likevel fikk jeg kjeft av noen kunder, fordi de hadde gått bort til pendelbussen, som kun gikk til Oslo S, og måtte komme tilbake og gå til buss 31. En gang ble det skikkelig dårlig vær da jeg sto i bussterminalen og håndterte bussene. Noen kunder kom fra et tog mellom bussavgangene, som fortsatt gikk med 5 minutters mellomrom. Noen av dem var ikke blide. Ei dame mente at den forrige bussen kunne ventet på dem. Jeg svarte at bussene ikke har mulighet til å vente, for de ville unødig hindret annen trafikk i bussterminalen og fordi de har andre turer de skal rekke. "Men det er greit at vi står her og venter?" spurte hun. Da kunne jeg svart at det enten er hun som må vente på Lysaker i under 5 minutter eller andre kunder på en annen stasjon som må vente, og at hvis bussene skal vente på en kontinuerlig kundestrøm, vil de aldri komme seg avgårde. Men jeg lot det ligge. Hun og andre irriterte kunder kunne hatt godt av å prøve en dag i min jobb, i den bussterminalen, i dårlig vær, og prøvd å forklare andre kunder hvorfor bussen ikke venter på dem. Eventuelt kunne de holdt igjen bussene og forklart kollegene mine og kundene på deres stasjon hvorfor bussene blir forsinket. Men jeg hadde et par hyggeligere episoder også. Jeg jobbet en del på små stasjoner i Østfold. På et sted var det en minibuss som sto og ventet på passasjerer, så sjåføren duppet litt av. Noen minutter før bussen skulle gå, kom jeg med et par passasjerer til ham. Han våknet og sa at han bare tok en liten blund for å hente inn litt søvn. "Så lenge du sover mens bussen står stille, er det helt i orden for oss," sa kundene. En annen gang jobbet jeg en 10-timers vakt alene på en liten stasjon. På kvelden var det få kunder og få busser, så jeg gikk og satte meg i bilen mellom bussavgangene. Det var en varm dag, så jeg rullet ned vinduene. En gang mot slutten av vakta mi kom ei dame og gutten hennes på kanskje 6 år lenge før bussen deres kom. Da den siste bussen før deres hadde gått, sa jeg ifra at det var omtrent 40 minutter til bussen deres kom, så gikk jeg og satte meg i passasjersetet i bilen. Jeg prøvde å lese noen sider i boka mi, men var trøtt og duppet halvveis av litt. Plutselig skvatt jeg av at guttungen tittet inn vinduet. "Er det lenge til bussen kommer nå?" spurte han. Jeg måtte få igjen pusten før jeg svarte at det var 15 minutter. På den siste dagen min sto jeg borti trelastgata ved Oslo S og ringte fram busser da jeg hørte dunk-dunk-dunk bak meg. Hvordan det er mulig å ende opp på et tog som er parkert langt vekke fra stasjonen, vet jeg ikke, men det hadde altså et par klart. De skjønte at toget ikke skulle noen steder, så nå sto de og banket på ruta fordi døra ikke ville åpnes. Jeg gikk bort og trykket på knappen, men døra lot seg ikke åpne fra utsida heller. Jeg rakk akkurat å plukke opp sambandet mitt og varsle sjefen om at vi hadde en litt artig situsjon før dørene endelig gikk opp. De kom ut og takket for hjelpen. Jeg svarte at jeg ikke trodde det var meg, men joda, det hadde jo skjedd da jeg brukte sambandet. De trodde vel at jeg hadde toget på stemmekontroll via sambandet. Etterpå forklarte jeg hele episoden til sjefen. Han flirte og sa at jeg altså hadde fått litt ufortjent skryt. Men jeg argumenterte med at det er mange ganger jeg har fortjent skryt uten å få det, så det var helt på sin plass. Nå har jeg begynt i en annen fulltidsjobb der jeg har slike kunder jeg ønsker å ha, nemlig profesjonelle bedrifter og organisasjoner. Men jeg har ikke sagt opp hos NSB, så tidvis skal jeg tilbake til den jobben og møte sure og blide reisende. 17 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 Står og støvsuger etter jeg var ferdig med noe gipsarbeid i kontorlokaler (de som har arbeidet med gips vet hvor mye svineri støvet er..). Så kommer det en som antageligvis var noe renholder/ sjef elns, ser halvstygt på meg og sier: "Hai.." Hei? "Ar det bare do fra [firma] som jobba hær i dag?" neida, de andre er og henter noe utstyr "kan do ta og rydde opp der borte? Så d ikke dra inn på kontor" tenker for meg selv hva ser d ut som jeg driver med da din gjøk? Tror du seriøst jeg står og danser med støvsugern? Er det relevant for historien at han ikke var etnisk norsk? En utlending med dårlig norsk gjør alltid en historie bedre 6 Lenke til kommentar
Sementblander Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 Står og støvsuger etter jeg var ferdig med noe gipsarbeid i kontorlokaler (de som har arbeidet med gips vet hvor mye svineri støvet er..). Så kommer det en som antageligvis var noe renholder/ sjef elns, ser halvstygt på meg og sier: "Hai.." Hei? "Ar det bare do fra [firma] som jobba hær i dag?" neida, de andre er og henter noe utstyr "kan do ta og rydde opp der borte? Så d ikke dra inn på kontor" tenker for meg selv hva ser d ut som jeg driver med da din gjøk? Tror du seriøst jeg står og danser med støvsugern? Er det relevant for historien at han ikke var etnisk norsk? En utlending med dårlig norsk gjør alltid en historie bedre Det var ikke ment rasistisk for den som at all gidder å kommentere slikt, det var en så nøyaktig som mulig gjenskapning av hva som skjedde Og btw, vedkommende var ikke neg.. ehm "farget", mest sannsynlig polsk.. bare sånn om det også skulle bety noe.. Da er den diskusjonen død. 1 Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 (endret) Da er den diskusjonen død. I denne tråden? Tror ikke det, du... Endret 22. august 2015 av Schreiber 8 Lenke til kommentar
Populært innlegg Stonemeister Skrevet 22. august 2015 Populært innlegg Del Skrevet 22. august 2015 Jobber i en butikk hvor vi ikke har en person til å ta henvendelser via telefon, så butikkpersonalet har ansvar for å behandle kundene som kommer inn i butikken i tillegg til de som ringer inn. Telefonene ringer i 30 sekunder før man blir sendt videre til kjedens kundeservice, og siden det stort sett alltid er kunder i butikken er det veldig vanskelig å få tak i oss på telefonen. Systemet er elendig og jeg har ikke tall på hvor mange dårlige unnskyldninger jeg har brukt overfor kunder som spør hvorfor vi ikke tar telefonen, men vi er nødt til å prioritere de som faktisk møter opp, så inntil videre kommer det bare til å fortsette. Uansett, videre til historien... Jeg står i butikken på en travel dag med fire mennesker i kø, bakerst i køen står en eldre dame og ser furten ut. Jeg bruker ca. fem minutter på å behandle kundene foran henne, og på mirakuløst vis kommer det ingen flere og stiller seg i samme kø i løpet av den tiden. Jeg spør hva jeg kan hjelpe henne med. - Du kan begynne å ta telefonen, bjeffer hun. - Hva mener du, spør jeg. Må innrømme at jeg ble ganske satt ut selv om hun så grinete ut fra første stund. - Jeg har prøvd å ringe hit i hele dag og kommer aldri gjennom! - Det beklager jeg, men det er oss som står i butikken som må svare på telefonen og som du så har vi som regel kunder i butikken som vi må hjelpe, men jeg jo kan løse problemet ditt nå? - Det er det dummeste jeg har hørt! Det er jo ingen bak meg nå. Når jeg går, kan du ta telefonen da? - Nei, sier jeg. Har fått henne litt i vranghalsen nå og jeg blir litt spydig mot kunder som utelukkende møter opp for å krangle. - Og hvorfor ikke?!? Hun ser på meg som jeg er totalt ubrukelig og uinteressert i jobben min. ............ "Den ringer ikke." 30 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. august 2015 Del Skrevet 22. august 2015 Det der har jo bare blitt verre med åra. Nå forventer kunder å kunne komme i kontakt med butikker via telefon, sms, epost, web, Facebook, Twitter, insta, snapchat... 3 Lenke til kommentar
Stonemeister Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 Jepp, og det virker som om kunder ikke forstår at det er kø eller ventetid der også. Når de googler seg til telefonnummeret til butikken er det nesten så de tror de har funnet et helt unikt nummer direkte til deres egne personlige hjelper i butikken som sitter ved telefonen 24/7 kun for å hjelpe dem og ingen andre. 4 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 Jobber i en butikk hvor vi ikke har en person til å ta henvendelser via telefon, så butikkpersonalet har ansvar for å behandle kundene som kommer inn i butikken i tillegg til de som ringer inn. Telefonene ringer i 30 sekunder før man blir sendt videre til kjedens kundeservice, og siden det stort sett alltid er kunder i butikken er det veldig vanskelig å få tak i oss på telefonen. Når noen ringer til oss, og vi ikke svarer i løpet av 20-30 sekunder, så får de en talebeskjed om at det er mye kunder i butikken osv... og at de kan også sende oss en e-post eller ringe vår kundeservice som kan svare på det samme som vi i butikken kan svare på. Og på kundeservice er det nesten aldri kø. Denne beskjeden spilles av med sånn ca 30 sekunders mellomrom. Likevel velger flere å sitte og vente i 30+ minutter i håp om at vi blir ledige. Slitsomt for oss i butikken og høre på telefonen stå og ringe hele tiden mens vi ekspederer kunder. Og så blir de sure fordi vi ikke svarer innen få sekunder, og spør om noe banalt som de hadde fått svar på fra kundeservice eller som står på første side på nettsiden vår. Så løsningen med å bli satt over til kundeservice automatisk etter en stund var jo smart. Tror jeg skal tipse kundeservice om det, men kanskje med den modifiseringen at kundene kan trykke på en tast for fortsatt å vente på svar i butikken i tilfelle de absolutt må prate med en av oss. 3 Lenke til kommentar
toth Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 (endret) Det der har jo bare blitt verre med åra. Nå forventer kunder å kunne komme i kontakt med butikker via telefon, sms, epost, web, Facebook, Twitter, insta, snapchat...Det er vel butikker selv som har lagt opp til den forventningen - når noen er delvis tilgjengelig på nett forventer man at de er helt tilgjengelig.Når det er sagt, er jo facebook(e.l. kortfattet, direkte og skriftlig respons) support en revolusjon - én ansatt kan sitte å svare en-setnings løsninger til 100 stk om dagen, og det vil fremstå som(og være) ypperlig, rask og konkret kundeservice. Banken min har døgnåpen fb-respons, og du ser at kundene føler seg meget viktige og ivaretatt når de får svar på fem min en lørdag kl 23. I tillegg er det flott at andre kan se løsningen på sitt problem uten å spørre, samt at man kan stille oppgølgingsspørsmål i en oversiktlig tråd, i stedet for å ringe tilbake til kundeservice og forklare alt på ny til en annen. Endret 23. august 2015 av toth 3 Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 Klart at sosiale medier kan skape god kundeservice, men at folk forlanger mer nå enn de gjorde for noen få år siden er det absolutt ingen tvil om. Er ikke mange dagene siden jeg så en tråd der det var en som klaget over at han ikke hadde fått svar i løpet av kvelden på en epost sendt kl 15. Og dette i en bransje hvor det ofte er helt kaotisk mellom kl 15 og 16 pga postgang. Regner med du også fikk med deg den tråden Toth siden du henger på samme FB side som meg. Lenke til kommentar
toth Skrevet 23. august 2015 Del Skrevet 23. august 2015 Både forventninger og servicenivå har steget betraktelig ja, det er helt klart. Ikke helt i takt for alle. Den siste setningen skjønte jeg mindre av, ringte ikke noen bjeller.. Lenke til kommentar
Populært innlegg Sportsgutten Skrevet 24. august 2015 Populært innlegg Del Skrevet 24. august 2015 (endret) Hadde en kunde idag. Skulle ha ett par løpesko. Han kikket på ett par løpesko jeg har solgt mye av, som er utrolig små i størrelsen. Hei. Jeg vil ha løpesko, str 40 Hei ja, du kan prøve denne? (str 40) Ja Satt den greit? Nei den var litt trang Ja, det sier alle, den er litt liten i størrelsen, kan være lurt å gå opp en halv størrelse. Her har du 40.5 Nei, jeg har størrelse 40!! Går til den andre butikken borti gata her jeg. Snakk om å være sta Endret 24. august 2015 av Sportsgutten 31 Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 24. august 2015 Del Skrevet 24. august 2015 Snakk om å være sta Ikke bare sta, men virket også litt molbo 2 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 24. august 2015 Del Skrevet 24. august 2015 (endret) Han burde jo ta det som et kompliment, med tanke på hva de sier om føtter og utstyret. Endret 24. august 2015 av Emancipate 3 Lenke til kommentar
Sportsgutten Skrevet 24. august 2015 Del Skrevet 24. august 2015 Sant nok. Det var en snål kineser da ? 2 Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 25. august 2015 Del Skrevet 25. august 2015 Han burde jo ta det som et kompliment, med tanke på hva de sier om føtter og utstyret. Dette beviser muligens at det er en sammenheng mellom skostørrelse og IQ. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå