Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+89234341

Også skjønner jeg heller ikke kunder som bruker solbriller i butikken, jeg blir faktisk på en måte irritert

Finnes mennesker her i verden som har medisinske grunner til å bruke solbriller. Det utgjør neppe en stor prosentsats av kundemassen din, men hadde kanskje vært en fordel å ha en annen innstilling enn det du har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jobber i matbutikk med ulike tilbud, "3 for 2", "3 for 35kr". Blir så irritert hver gang en kunde sier "Det er altså 3 for 35kr" Eller når brussalget er 89kr + pant for 5 brus, og kunden hver gang blir sur når det da blir 101,50kr. Det er liksom ja jeg vet det er det er 3 for 35kr, eller 3 for 2, eller at du ikke klarer å lese at det faktisk står + plass på plakaten.. 

 

Også skjønner jeg heller ikke kunder som bruker solbriller i butikken, jeg blir faktisk på en måte irritert

Det er bra at du vet at det er tilbud, men kunden vet jo ikke at du vet det. Og det hender faktisk at ansatte ikke vet det. Selv når det står klistremerke på varen, eller plakater over alt.

 

At folk bruker solbriller kan skyldes at de har en sykdom som gjir dem lysfølsomme øyne, eller at de har solbriller med styrke så de ikke ser noe uten, hvis de ikke har med seg ekstra briller. Du er ekstremt selvsentrert hvis du mener folk skal gå rundt med ekstra briller for at du skal få stirre dem i øynene.

 

Når du sier du "på en måte" blir irritert tenker jeg du egentlig mener at du føler ubehag og blir irritert over det. Skyld på deg selv som føler ubhag for noe som ikke angår deg, heller enn å skylde på andre!

 

 

kan de ikke heller vente til jeg er ferdig og så si det hvis det ser ut som jeg har glemt det?
Nice try, men nei. Det er ikke kundens jobb å følge med på ansiktet og fingrene dine for å se ut som om det ser ut som om du har glemt det. Og de som ikke vet at det er rabatt er gjerne vikarer (eller bare for dumme), derfor har de ikke tilgang til å slå ting i retur etter at det er betalt. Eller vet ikke hvordan de skal slå ting i retur, før det er betalt. Det er ikke noe gøy å stå der å vente i 5 minutter på at sjefen skal komme.

 

Om man har en handlevogn og legger på varene så er varen med rabatt kommet utenfor skjermen når man skal betale.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Jobber i matbutikk med ulike tilbud, "3 for 2", "3 for 35kr". Blir så irritert hver gang en kunde sier "Det er altså 3 for 35kr" Eller når brussalget er 89kr + pant for 5 brus, og kunden hver gang blir sur når det da blir 101,50kr. Det er liksom ja jeg vet det er det er 3 for 35kr, eller 3 for 2, eller at du ikke klarer å lese at det faktisk står + plass på plakaten.. 

 

Også skjønner jeg heller ikke kunder som bruker solbriller i butikken, jeg blir faktisk på en måte irritert

Det er bra at du vet at det er tilbud, men kunden vet jo ikke at du vet det. Og det hender faktisk at ansatte ikke vet det. Selv når det står klistremerke på varen, eller plakater over alt.

 

At folk bruker solbriller kan skyldes at de har en sykdom som gjir dem lysfølsomme øyne, eller at de har solbriller med styrke så de ikke ser noe uten, hvis de ikke har med seg ekstra briller. Du er ekstremt selvsentrert hvis du mener folk skal gå rundt med ekstra briller for at du skal få stirre dem i øynene.

 

Når du sier du "på en måte" blir irritert tenker jeg du egentlig mener at du føler ubehag og blir irritert over det. Skyld på deg selv som føler ubhag for noe som ikke angår deg, heller enn å skylde på andre!

Selvfølgelig er det meg selv jeg skal skylde på, men tviler på at de få jeg har ekspedert med solbriller har noe form for den sykdommen, da jeg har sett dem gått uten før, men jeg kan vel ikke uttale meg om det, da det kan hende de har det.. Uttalte meg kanskje litt feil i den setningen uansett. 

Men når du sier det på den måten med det første, så kan jeg faktisk si meg enig nå :)

 

Over til en annen ting, vi har et tilbud med kjøp VG, så får du med en gratis Krone-is på kjøpet. Det hender faktisk at noen åpner pakkene med flere Krone-is, og tar med en fra esken. Det er så irriterende grunnet til at vi ikke får scannet isen, siden de ikke har strekkode. Og at vi må svinne en hel eske..

Endret av Brandshal
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg bare skal inn på en matbutikk i et par minutter så er det ikke alltid jeg gidder å ta av meg solbriller. Har kanskje solbriller og så headset oppå. Tar av headsettet når jeg skal betale, men orker ikke styre med solbrillene også. Ser ikke noe galt i det.

 

Kanskje du ser det bedre hvis du tar av solbrillene?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Også skjønner jeg heller ikke kunder som bruker solbriller i butikken, jeg blir faktisk på en måte irritert

 

Mange som bruker briller har styrke i solbrillene sine. Dvs. at de ser meget dårlig uten solbriller med styrke dersom de tar de av (avhengig av styrke). Det blir vanskelig å handle i din butikk hvis man ikke ser varene.

 

Også til en kundehistorie:

 

Det kommer en kar inn med en PC der disken er stappfull og full av mannskit programmer osv. Noen programmer henger seg ofte å bruker masse CPU som resulterer i lav batterkapasitet. Jeg anslår at det tar meg 3-4 timer å rydde opp i rotet.

 

Nei det hadde han ikke tid til. Kunne ikke være uten PCen så lenge.

 

Neivell... ikke kom innom da :nei:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Ikke akkurat en kundehistorie, mer en generell observasjon som egentlig gjelder mye software generelt, men jeg stusser litt over feilmeldingene som bankterminaler gir. Meldinger av typen "kortet er ikke satt i riktig" eller "chipen skal DEN veien". Har ennå til gode å få en melding som faktisk stemmer, dvs at den ikke antar at jeg er idiot men heller at det er andre grunner til at den ikke får lest chip. Skulle tro noe ala "kan ikke lese chip, prøv igjen" var mer logisk enn å anta at kunden er idiot. Finnes naturligvis kunder som faktisk gjør de feilene, men er ingen grunn til å anta at alle gjør det.

Lenke til kommentar

Ikke akkurat en kundehistorie, mer en generell observasjon som egentlig gjelder mye software generelt, men jeg stusser litt over feilmeldingene som bankterminaler gir. Meldinger av typen "kortet er ikke satt i riktig" eller "chipen skal DEN veien". Har ennå til gode å få en melding som faktisk stemmer, dvs at den ikke antar at jeg er idiot men heller at det er andre grunner til at den ikke får lest chip. Skulle tro noe ala "kan ikke lese chip, prøv igjen" var mer logisk enn å anta at kunden er idiot. Finnes naturligvis kunder som faktisk gjør de feilene, men er ingen grunn til å anta at alle gjør det.

 

Tipper at de da valgte og skrive løsninger mynta på "idiotene", siden terminalen ikke vet hvem du er. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Godt mulig det bare er jeg som reagerer på det, men lager software innimellom selv og kunne ikke falle meg inn å lage feilmeldinger som skyver skylden over på brukeren. Flaskeautomater er et annet eksempel - de klager konstant på at flasker ikke blir satt inn med bunnen først, selv om det er sensorene i maskinen som er for dårlige til å ha 100% suksess med å lese dem riktig.Ser for meg at vedkommende som programmerte det inn er av typen som skylder på dørstokken når han snubler i den. 

Lenke til kommentar

Godt mulig det bare er jeg som reagerer på det, men lager software innimellom selv og kunne ikke falle meg inn å lage feilmeldinger som skyver skylden over på brukeren. Flaskeautomater er et annet eksempel - de klager konstant på at flasker ikke blir satt inn med bunnen først, selv om det er sensorene i maskinen som er for dårlige til å ha 100% suksess med å lese dem riktig.Ser for meg at vedkommende som programmerte det inn er av typen som skylder på dørstokken når han snubler i den. 

 

Hvis du hadde laget software til mange brukere/drevet med brukersupport så hadde du skjønt hvorfor man antar at det er brukeren som gjør feil.

 

Jeg kan avsløre at > 90% av feilmeldinger er brukerfeil. RTFM er svaret som passer oftest.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

 

Godt mulig det bare er jeg som reagerer på det, men lager software innimellom selv og kunne ikke falle meg inn å lage feilmeldinger som skyver skylden over på brukeren. Flaskeautomater er et annet eksempel - de klager konstant på at flasker ikke blir satt inn med bunnen først, selv om det er sensorene i maskinen som er for dårlige til å ha 100% suksess med å lese dem riktig.Ser for meg at vedkommende som programmerte det inn er av typen som skylder på dørstokken når han snubler i den. 

 

Hvis du hadde laget software til mange brukere/drevet med brukersupport så hadde du skjønt hvorfor man antar at det er brukeren som gjør feil.

 

Jeg kan avsløre at > 90% av feilmeldinger er brukerfeil. RTFM er svaret som passer oftest.

 

 

Hjelper ikke om 99.9% er brukerfeil, du finner fortsatt en måte å formulere feilmeldinger slik at de ikke fornærmer den siste 0.1%. 

Er snakk om "kan ikke lese kort, prøv igjen" ikke "sett inn kortet riktig". 

Lenke til kommentar

Så vil de 99,9% begynne å tyte om at kortet ikke kan leses, "er det noe galt med kortet? bruktet det nettopp i en annen butikk. er jo helt nytt nesten..".

 

Dessverre vil man nesten uansett utforming alltid misforstås eller lage usikkerhet hos noen, på ett eller annet tidspunkt. Og ærlig talt, fornærmet, av en kortleser? :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...