Myst Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 Har ikke sett denne her blitt postet her på lenge (eller noensinne?), men fyttirakkeren mye bra lesestoff her. https://twitter.com/vihaterkunder 1 Lenke til kommentar
Speider-gutten Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 Mindre kul episoden for en stund tilbake, jeg som er synderen her... Skal handle inn for helga og har fått kortet til pappa + koden. Full vogn, kommer til kassa. På andre siden i kassa står søstra til dama, slår av en raskt prat mens jeg pakker varer og hun slår dem inn. Endelig ferdig skal jeg betale. "Ikke godkjent", shit tenker jeg. Kanskje feil kode. Sjekker SMS han sendte og prøver på nytt. "Ikke godkjent". Tullingen har selfølgelig ikke nok penger på kortet Jeg har heller ikke med meg mitt kort. Ender opp med at jeg må ringe hjem, få han til å overføre i nettbanken mens jeg står nede i butikken og venter samtidig søstra til dama mi springer butikken rundt for å finne "kortet" som gav henne tilgang til å sette en handel på vent og kjøre andre kunder gjennom før jeg betaler. Hun sa det gikk grei og ikke var noe problem, men jeg vet nok hva hun egentlig mente 4 Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 Nja, hvis hun fortsatt er "søstra til dama" gikk det vel ikke så galt? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 18. juni 2015 Del Skrevet 18. juni 2015 (endret) Da folder hun ut stokken igjen, og går noe nølende over veien på rød mann, før hun trygt på andre siden folder sammen stokken igjen og går videre. Sært... Hun virker tilsynelatende ganske sleip her. Man kan jo se om det er rødt (og i tillegg varsel på grønt) uten å kunne se fargene noe hun tydeligvis gjør her - og tar en frekkis med den hvite stokken? Tilsynelatende, ja. Artig ordspill. Nå er det nok en sommer med togbrudd. Det blir sikkert noen historier i år også, men først har jeg noen opplevelser fra et par måneder tilbake. Jeg begynner med en negativ opplevelse. Det var buss for tog og en pensjonist kom og spurte når bussen hans kom. Den ble litt forsinket, sa jeg, men hvis han ventet i nærheten, skulle jeg si ifra når den kom. Etter hvert kom bussen, folk strømmet ut og som vanlig gaulet jeg ut fem ganger hvilken buss dette var. Jeg merket meg at den pensjonisten ikke var blant de kundene som gikk ombord i bussen. Jeg tok en kjapp titt rundt området uten å finne ham, så jeg måtte bare anta at jeg enten hadde oversett ham eller at han hadde gjort som kunder av og til gjør, bestemt seg for å reise senere eller finne annen transport og gått, og jeg lot bussen kjøre. Men det hadde han ikke. Kort tid etter at bussen hadde kjørt så jeg ham og kona hans litt lenger ned fortauet. Det er irriterende når det skjer, men jeg måtte selvfølgelig ta det på min kappe og skrive en drosjerekvisisjon. Pensjonisten jeg hadde snakket med var likegyldig, men kona hans var ikke veldig fornøyd. Hun klaget og bar seg inntil hun var ombord i drosjen og den kjørte. (Kanskje lenger også.) Jeg tar skylden for at de ikke ble med bussen de skulle tatt, men det er vel ikke så mye verre å få drosje helt fram til døra og samtidig slippe stopp på veien? Det er ikke noe folk vanligvis klager på. Jeg er sikker på at de ikke tapte noe tid. Den samme uka hadde jeg også noen artige erfaringer da jeg måtte hjelpe til med billettsalget på Oslo lufthavn. De som trengte hjelp var som regel pensjonister, turister eller begge deler og de aller fleste skulle til Oslo S. De fleste klarer å bruke automatene selv, men grunnen til at jeg var der var at det var ekstra mye pågang og jeg må innrømme at jeg trykker kjappere enn de fleste andre. Én utfordring vi møtte med noen var språkbarrierer. Det var blant andre et par russere som kom med en bunke 1000- og 500-lapper og et meget begrenset engelsk ordforråd. Vi prøvde oss fram og de fikk formidlet at de skulle til Oslo S. Så jeg hjalp dem med å kjøpe billett på automaten ("Cash or card?" "Cush, cush."). Da vi kom til det siste spørsmålet, spurte jeg, som det sto på skjermen, "Do you want the receipt?" og prøvde å formidle at kvittering er fullstendig unødvendig. Det forsto de tydeligvis ikke og en lang diskusjon dem imellom på russisk fulgte. Etter en tid tok automaten valget for dem og spyttet ut billettene. Ei tysk dame som ikke snakket engelsk ble henvist til meg av kollegaen min. Tysken min er god nok, men vi møtte en annen utfordring. Noen kort, ofte amerikanske, har ikke PIN-kode, så de kan ikke brukes på automatene. Da jeg spurte om hun hadde kontanter, tok hun en neve sedler ut av veska si og ville bruke noen svenske 20-lapper. Forståelig nok så hun ikke forskjell på norske og svenske penger, men hun hadde heldigvis en norsk 100-lapp også. På et roligere tidspunkt kom en kar til oss og spurte på engelsk om vi visste om et sted i Nord-Norge hvor det alltid var fint vær. Det gjorde vi ikke. Det var en nordlending rett bak ham, men hun visste heller ikke om et slikt sted. Så han bestemte seg for å dra til Fredrikstad. Det tror jeg var et lurt valg. Det er langt til Nord-Norge med tog. Et par andre kunder skulle også reise langt. En kar skulle til Ålesund, så han ville ta toget til Åndalsnes. Men det var ingen ledige plasser på togene den dagen. Første mulighet var et tog som gikk over et døgn senere og deretter ville ta mange timer og kostet mange hundre kroner. Jeg foreslo at han skulle undersøke om han heller kunne ta et fly. Så han gikk og var borte en stund, men måtte komme tilbake og kjøpe den billetten. Det var også ei dame som skulle til Voss og hadde det samme problemet. Det var ingen ledige plasser på de to neste togene. Jeg foreslo å ta fly til Bergen og tog derfra, men det var visst heller ikke mulig. For en billett til Oslo S får man tilbake en 10-er på 100-lappen. En turist takket for hjelpen og ville gi meg 10-eren. Da jeg takket nei prøvde hun å gi meg en 20-kroning. Jeg takket nei igjen og da ga hun opp. NB: Jeg vet foreløpig ikke noe mer om togbruddene i sommer enn det som er å finne på nsb.no, så det er ikke nødvendig å sende meg PM med spørsmål. Endret 18. juni 2015 av Zarac 4 Lenke til kommentar
Speider-gutten Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Nja, hvis hun fortsatt er "søstra til dama" gikk det vel ikke så galt? Nei, så galt gikk det ikke. Men etter å ha lest endel her inne så forstår jeg at jeg havner i kategorien "Kunde som bør brenne" av alle kassemedarbeidere Lenke til kommentar
Populært innlegg Klatt3n Skrevet 19. juni 2015 Populært innlegg Del Skrevet 19. juni 2015 Her er en historie om den kjipe kunden som ødelegger for alle andre.Jeg jobber, som noen kanskje har fått med seg, i en sånn flott elektronikkbutikk og som alle andre elbutikker i Norge tilbyr vi også bytting av produkter så sant de er i fin stand, at det er kort tid etter kjøpet først fant sted, og mot kjøpsbevis. Enkelte kunder misbruker dette til de grader. Vi ønsker jo selvfølgelig å gjøre folk fornøyd og ha blide kunder, så i ny og ne hender det vi ser forbi "reglementet" og lar kunder bytte produkter uansett. Jeg fikk en kar innom butikken som allerede hadde snakket med serviceavdelingen vår. Han ville bytte en liten billader til 300 kr da den ikke passet i bilen hans. Han hadde verken eske eller kvittering på kjøp. På serviceavdelingen fikk han nei. Han gikk så inn til meg og fortalte samme historie om at produktet ikke passet, fant ikke kvittering osv, og var litt småhissig. Så jeg tenker mitt, dette er snakk om så lite penger fra vår side at det er ett fett for oss om kunden faktisk ikke har kvittering eller ei. Så jeg finner et kjøp på dette produktet og bare slår det ut for han, også sier jeg at han får nytt produkt (av et annet merke med annen festeordning). Fortalte han også at dersom han ville ha pengene igjen, så fikk han finne kvittering eller kontoutskrift som stemnte overens med datoen og beløpet (i april/mai). Han virket tilsynelatende fornøyd med dette, og gikk i kassen og fikk ny kvittering på den nye laderen. Fem minutter senere kommer lageransatten vår inn i butikken og fortalte at fyren jeg nettopp hadde snakket med hadde kommet ut igjen på lageret og fått byttet den laderen jeg ga til han "fordi den ikke passet". Han hadde så vært i kassen og fått 300 kr tilbake fordi han denne gang hadde kvittering og det var såpass kort tid etter kjøpet. Er ikke alltid vi får informert de andre ansatte om alt som skjer på kryss og tvers av butikken, så han var ute av butikken før vi egentlig fikk tatt tak i det. Ukjent for meg var dette en kar som ofte hadde gjort dette, og som tidligere har blitt tatt for stjeling i andre butikker på senteret hvor jeg jobber. Det er vanskelig å bevise at han ikke snakker sant, så vi får i grunn ikke gjort noe med det. Men alle vet jo hva som foregår her. Utrolig kjipt at enkelte misbruker tilliten til butikkene og systemene de benytter seg av på denne måten. Skal tydligvis aldri være snill mot kunder uten kvittering igjen. 14 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Burde kastes ut av butikken så fort de setter fot i den. 7 Lenke til kommentar
Populært innlegg srbz Skrevet 19. juni 2015 Populært innlegg Del Skrevet 19. juni 2015 Sånn går det når du overprøver beslutningen tatt av dine kolleger om å ikke ta retur på en vare. Det er vanvittig irriterende å bli overprøvd på den måten, fordi 1) det kverker integriteten til medarbeideren som overprøves og 2) kundene oppdras til at det lønner seg å være vanskelige. Kunder som går til deg i butikken når serviceavd. nekter retur er som små unger som går til far når de ikke får lov av mor. Henvis kunder med servicespørsmål til serviceavd., og om du er øverste ansvarshavende, konferér med dem før du velger å ta sjefsavgjørelser på områder der du selv (antageligvis) er den minst kyndige. 14 Lenke til kommentar
Populært innlegg Glowman Skrevet 19. juni 2015 Populært innlegg Del Skrevet 19. juni 2015 (endret) Dette var den tiden da jeg fremdeles jobbet i en hifi butikk året 2002. Butikken stenger kl 17.00 på hverdager og 15.00 på lørdager. En person banker frentetisk på døra mens jeg holder på med dagsoppgjøret. Jeg stikker ansiktet sånn halveis ut fra kontoret for å se hvem det er. Da blir fyren i døra helt ekstatisk og vinker hardt med hendene. Jeg går til døra og åpner den på gløtt i den tro at dette kan være en av de kundene som skulle hente et av de mange lydsystemene vi solgte den fredagen men var sent ute for henting. Så Jeg åpner døra og fyren sier: "Jeg rakk det! " Jeg blir litt glad for at noen ønsket å hente systemet sitt og få godlyd denne fredagen.Men han er en ny kunde og sier at han trenger et sett med nye høyttalere og en forsterker da han skal ha fest denne fredagskvelden. KL. er 17.15 og jeg må nå en middag 19.30Jeg sier at butikken er stengt og han må komme tilbake imorgen. Da sier han at han er villig til å bruker 30.000 kr på høyttalere og forsterker. Jeg vet at butikken ligger godt under budsjettet denne uka. Et salg som dette er viktig.. Jeg slipper han inn og viser han rundt og setter opp en demo. Fyren virker litt snodig, men jeg gir han en demo . Etter 90 min. med prat og musikk så sier han at dette er nok ikke noe for meg.Jeg blir satt ut og sier til han i hvilken butikk en fredags kveld har du tenkt å finne et høykvalitets stereoanlegg etter KL 17.00? Til det sier han at hele greia kan være det samma! Den irritasjonen og ordene jeg følte på der og da var på grensen til vold! Jeg kommer som vanlig på jobb på lørdagen. Og tror du det ikke så kommer det inn en type 5 min etter stengetid kl 15.00 mens jeg har nøkkelen i hånda og er ca 3cm unna å stikke den i låsen.Og han presterer å si: "Jeg rakk det! ". Jeg bøyer hodet mitt litt til venstre og spør han undrende. Hva rakk du for noe? Å kjøpe et stereoanlegg sier han. Du rakk ingenting idag sier jeg strengt til han. Kom tilbake på mandagen. Jeg hater " Jeg rakk det" kunder mer enn " Jeg kan kjøpsloven kunder" Endret 19. juni 2015 av Glowman 27 Lenke til kommentar
Klatt3n Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Sånn går det når du overprøver beslutningen tatt av dine kolleger om å ikke ta retur på en vare. Det er vanvittig irriterende å bli overprøvd på den måten, fordi 1) det kverker integriteten til medarbeideren som overprøves og 2) kundene oppdras til at det lønner seg å være vanskelige. Kunder som går til deg i butikken når serviceavd. nekter retur er som små unger som går til far når de ikke får lov av mor. Henvis kunder med servicespørsmål til serviceavd., og om du er øverste ansvarshavende, konferér med dem før du velger å ta sjefsavgjørelser på områder der du selv (antageligvis) er den minst kyndige. I dette tilfellet hadde kollegaen min bedt kunden om å gå inn i butikken for å se om vi kunne finne en løsning på "problemet". Vanligvis vil jeg ikke, og skal ikke ha noe med returer å gjøre. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 19. juni 2015 Del Skrevet 19. juni 2015 Jeg hater " Jeg rakk det" kunder mer enn " Jeg kan kjøpsloven kunder" Hahah, "jeg kan kjøpsloven". Alltid pinlig med bedrevitere som ikke engang vet hvilket lovverk man skal forholde seg til - forutsatt at det ikke dreier seg om bedriftskjøp, selvsagt. I dette tilfellet hadde kollegaen min bedt kunden om å gå inn i butikken for å se om vi kunne finne en løsning på "problemet". Vanligvis vil jeg ikke, og skal ikke ha noe med returer å gjøre. Ah, vel. Da høres det ut som kollegaen din dret litt på draget. 2 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 20. juni 2015 Del Skrevet 20. juni 2015 Kunde var innom og mente at det var noe galt med mobiltelefonen.. Hun klarte ikke helt å forklare hva problemet var, men vi endte opp med å ikke finne noen feil på mobilen ved innlevering.. Men sendte inn mobilen ved feilmeldingen.. "Kunde får hodepine ved bruk, muligens for høy stråling?" 5 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 20. juni 2015 Del Skrevet 20. juni 2015 Kunde var innom og mente at det var noe galt med mobiltelefonen.. Hun klarte ikke helt å forklare hva problemet var, men vi endte opp med å ikke finne noen feil på mobilen ved innlevering.. Men sendte inn mobilen ved feilmeldingen.. "Kunde får hodepine ved bruk, muligens for høy stråling?" Hvis du tror det er gøy, prøv å diagnoser mobilen når du snakker med kunden over telefon. 4 Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 20. juni 2015 Del Skrevet 20. juni 2015 På et roligere tidspunkt kom en kar til oss og spurte på engelsk om vi visste om et sted i Nord-Norge hvor det alltid var fint vær. Det gjorde vi ikke. Det skjønner jeg godt. Er nordlending selv, og selv jeg aner ikke hvor det er fint vær her oppe. 5 Lenke til kommentar
Kea Skrevet 20. juni 2015 Del Skrevet 20. juni 2015 (endret) På et roligere tidspunkt kom en kar til oss og spurte på engelsk om vi visste om et sted i Nord-Norge hvor det alltid var fint vær. Det gjorde vi ikke. Det skjønner jeg godt. Er nordlending selv, og selv jeg aner ikke hvor det er fint vær her oppe. Tja, vet nå ikke helt, jeg; i fjor sommer var det i alle fall helt nydelig i Mo I Rana. 30 grader i skyggen og sol i halvannen uke, om jeg ikke husker feil. Endret 20. juni 2015 av Therawyn Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 Var nå ikke helt seriøst ment, da. Men frem til nå har det regnet mye her, og vi hadde 26 minus på julaften. Det sier jo sitt. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 "Og så gir du meg en god pris." ... Pleier det å funke? 2 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 Så igår hadde vi en spesiell kunde. Vi lever IT løsninger til bedrifter og noe til privatpersoner gjennom bedriftskunder av oss. Vi hadde fått inn et interesseskjema på å prøve vår to-faktor autentiseringsløsning for bedrifter men kunden hadde ikke faktisk fylt inn noe informasjon, noen ganger sender privatkunder denne til oss ved et uhell så jeg spør han om det er noe jeg kan hjelpe han med. "Ja, jeg har mistet bagasjen min og trengte hjelp, den var full av dyre klær og parfyme. " Det jeg ikke skjønner er hvordan vedkommende klarte å finne dette skjema som er mye vanskeligere å finne enn normalt kontaktskjema. Og når han har rotet seg så godt inn på siden våre fremdeles ikke skjønne at vi er så insane langt fra riktig bedrift å kontakte. 3 Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 "Og så gir du meg en god pris." ... Pleier det å funke? Kommer alt ann på hvor du er. I en butikk funker det ikke, da de har faste priser. På et loppemarket, marknad eller hos en privat selger osv kan det funkeh elt fint. 1 Lenke til kommentar
Kea Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 "Og så gir du meg en god pris." ... Pleier det å funke? Kommer alt ann på hvor du er. I en butikk funker det ikke, da de har faste priser.Det stemmer ikke nødvendigvis. Min stefar pruter på nesten alt utenom dagligvarer. Klær, sykler, friluftsutstyr, you name it. Og han får alltid avslag. Hvordan han gjør det, må du ikke spør meg. Jeg kan bare gjette på at har karisma så det holder. Faste priser eller ei, i butikk kan man faktisk prute. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå