*F* Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 mange liker vel kikke litt selv før dem spør om hjelp 2 Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Dette skjer ca femti ganger hver dag: Kunde kommer inn og ser forvirret ut Jeg går bort til kunde og spør en eller annen variant av lurer du på noe/ kan jeg hjelpe deg med noe Kunde nesten uten unntak, nei takk du, jeg bare ser ca ett sekund senere, kunde fortsetter på sin egen setning om at han/hun ikke trenger hjelp med og stille ett spørsmål om noe han/hun trenger hjelp med. HVORFOR SVARER ALLE AT DE BARE SKAL SE FOR SÅ OG TRENGE DEN HJELPEN DE NETTOPP SA DE IKKE VILLE HA. Kanskje serviceyrket ikke passer helt for deg? Lenke til kommentar
DagErlend Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Dette skjer ca femti ganger hver dag: Kunde kommer inn og ser forvirret ut Jeg går bort til kunde og spør en eller annen variant av lurer du på noe/ kan jeg hjelpe deg med noe Kunde nesten uten unntak, nei takk du, jeg bare ser ca ett sekund senere, kunde fortsetter på sin egen setning om at han/hun ikke trenger hjelp med og stille ett spørsmål om noe han/hun trenger hjelp med. HVORFOR SVARER ALLE AT DE BARE SKAL SE FOR SÅ OG TRENGE DEN HJELPEN DE NETTOPP SA DE IKKE VILLE HA. Kanskje serviceyrket ikke passer helt for deg? Hvorfor ikke? Trives godt i yrket mitt jeg, jeg skjønner bare ikke hvorfor folk er livredd for og si ja til hjelp når de likevell skal spørre etter den to sekunder senere. 1 Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Jeg skjønner frustrasjonen din hvis 50 kunder om dagen bruker bokstavelig sett to sekunder fra de sier de ikke trenger hjelp til de ber deg om hjelp. På samme måte ble jeg frustrert en stund da jeg fant ut at 85-90% av kundene mine åpner en samtale med meg med nøyaktig akkurat det samme spørsmålet: "Mye å gjøre i dag, eller?", men jeg har lært meg å leve med det etterhvert. Det var bare at du skrek det ut at det kunne virke som om du kanskje hadde fått nok og var litt i overkant lei av dette. Kanskje jeg bare missforstod deg. Lenke til kommentar
Populært innlegg DagErlend Skrevet 18. april 2015 Populært innlegg Del Skrevet 18. april 2015 (endret) Det var en situasjon som utløste det lille utbruddet, liker vanligvis ikke og henge ut kunder her men gjør ett unntak her. Kom en kunde inn, jeg spurte om hun trengte hjelp og fikk da selfølgelig; nei takk, bare ser. Bokstavlig talt to sekunder senere, Eller, du er vel så jævla dyr om jeg har ett spørsmål? Meg: Bare spør i vei, så kan jeg se om jeg kan hjelpe Kunde: Drar opp en ny iphone 5s uåpna i eska, kjøpt hos en konkurrent, jeg skulle hatt hjelp til og sette opp denne og få over kontakter/bilder/sms osv fra den gamle (en gammel samsung billig smart tlf) Meg: Klart vi kan hjelpe med dette, vi har en tjeneste der vi overfører alt fra den gamle telefonen til den nye, dette koster 299. Men det kan ta litt tid som om du vil dette så må vi kanskje ha telefonene her noen timer. Kunde: Ganske høylytt, du sa det ikke kosta noe, din jævla svindler, stormer ut av butikken. Meg: inn på diskusjon.no og blåse ut litt Endret 18. april 2015 av DagErlend 14 Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Ja da skjønner jeg frustrasjonen din ganske godt! Lenke til kommentar
DagErlend Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 mange liker vel kikke litt selv før dem spør om hjelp Og det er helt greit, også helt greit om de ikke vil ha hjelp i det hele tatt. Det jeg ikke skjønner er de (ganske mange) tilfellene der setningen , nei takk, bare ser, smelter over i spørsmål om hjelp. Den vanligste er jo, nei takk, bare ser, men nå når jeg har deg her, jeg skulle hatt hjelp med... Er bare en filleting, og jeg lar på ingen måte dette gå ut over kunden. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Det er jo fordi du setter i gang en tankeprosess hos dem med spørsmålet. De ønsker egentlig bare å se, men så trykker du på knapper som gjør at andre behov kommer opp. Evt. kan du bare vente 1 sekund med å spørre... 7 Lenke til kommentar
Populært innlegg AdNauseam Skrevet 18. april 2015 Populært innlegg Del Skrevet 18. april 2015 (endret) HVORFOR SVARER ALLE AT DE BARE SKAL SE FOR SÅ OG TRENGE DEN HJELPEN DE NETTOPP SA DE IKKE VILLE HA.Fordi de ikke er forberedte og svarer på autopilot (mens tankene sykler). Jeg gjør dette flere ganger, fordi spørsmålet avbryter tankene mine, jeg har ikke en bevisst plan om å spør etter hjelp og svarer derfor automatisk. Etter et sekund tenker jeg, faen heller, jeg skulle kanskje hatt litt hjelp. Jeg kunne kanskje klart meg selv, men siden den ansatte kan sortementet så blir det lettere å finne det jeg skal ha, f.eks. hvis jeg ikke helt er sikker på hva jeg skal ha. I serviceyrket opplever man samme greia om og om igjen, slik er det. Personlig ser jeg på det som rutinearbeid, man sier de samme tingene gjevnlig. Litt slitsomt er det f.eks. om kunde etter kunde vil snakke om været. Av og til føler jeg meg som en sånn bamse med en knapp på magen, som sier noe når du trykker på den. Som kunde tenker man ikke over dette, forståelig nok. Det er nok flere ting du som kunde gjør som irriterer andre servicearbeidere, slik vil det alltid være. Folk er såpass like at det skal godt gjøres å få en unik kunde hver gang. *Har ikke noe imot historiene du kommer med, synes det er interessant lesning. Man opplever mye rart i serviceyrket. Endret 18. april 2015 av AdNauseam 18 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 HVORFOR SVARER ALLE AT DE BARE SKAL SE FOR SÅ OG TRENGE DEN HJELPEN DE NETTOPP SA DE IKKE VILLE HA.Fordi de ikke er forberedte og svarer på autopilot (mens tankene sykler). Jeg gjør dette flere ganger, fordi spørsmålet avbryter tankene mine, jeg har ikke en bevisst plan om å spør etter hjelp og svarer derfor automatisk. Etter et sekund tenker jeg, faen heller, jeg skulle kanskje hatt litt hjelp. Jeg kunne kanskje klart meg selv, men siden den ansatte kan sortementet så blir det lettere å finne det jeg skal ha, f.eks. hvis jeg ikke helt er sikker på hva jeg skal ha. Enig. Sjøl blir jeg oftere sur enn glad når en ansatt maser om jeg trenger hjelp med en gang jeg kommer inn i en butikk. 2 Lenke til kommentar
DagErlend Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Ser folk henger seg opp i at jeg skrev den setningen med store bokstaver, er mye nyanser som forsvinner når en legger ut en sak sånn som dette, og det er flere ting som dermed blir feiltolket. Kunder er drittsekker og selgere er rasshøl, kommer helt ann på hvilken side en står på Lenke til kommentar
DagErlend Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 HVORFOR SVARER ALLE AT DE BARE SKAL SE FOR SÅ OG TRENGE DEN HJELPEN DE NETTOPP SA DE IKKE VILLE HA.Fordi de ikke er forberedte og svarer på autopilot (mens tankene sykler). Jeg gjør dette flere ganger, fordi spørsmålet avbryter tankene mine, jeg har ikke en bevisst plan om å spør etter hjelp og svarer derfor automatisk. Etter et sekund tenker jeg, faen heller, jeg skulle kanskje hatt litt hjelp. Jeg kunne kanskje klart meg selv, men siden den ansatte kan sortementet så blir det lettere å finne det jeg skal ha, f.eks. hvis jeg ikke helt er sikker på hva jeg skal ha. Enig. Sjøl blir jeg oftere sur enn glad når en ansatt maser om jeg trenger hjelp med en gang jeg kommer inn i en butikk. Som jeg skrev over her, er mye nyanser som forsvinner. De tilfellene jeg mener er når det er helt tydelig at de kommer til butikken for hjelp, men likevell svarer at de ikke skal ha den, for så og spørre etter den i neste sekund. Og jeg har lært meg at å være "super på" overfor kundene sjelden hjelper. Lar de som regel ta en runde før jeg spør om de trenger noe. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 (endret) En ting jeg synes er ubehagelig er når et par kunder krangler foran deg, enten det er kone/mann eller datter/mor. Enkelte folk har virkelig ikke hemninger i offentligheten. Ser folk henger seg opp i at jeg skrev den setningen med store bokstaver, er mye nyanser som forsvinner når en legger ut en sak sånn som dette, og det er flere ting som dermed blir feiltolket. Kunder er drittsekker og selgere er rasshøl, kommer helt ann på hvilken side en står på Tolket det egentlig ikke som at du hatet på kundene dine (men kan ikke snakke for de andre). Man må jo få lov til å bli litt irritert på visse ting, det som betyr noe er hvordan man håndterer det og om man har forståelse for at visse ting har en logisk forklaring. "All caps" kan se ut som "rage", men mange bruker dette for å legge trykk på noe de gjerne finner komisk og plagsomt samtidig. Endret 18. april 2015 av AdNauseam Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Hørte et POFF utenfor jobben (Shell/7-eleven) idag mens jeg vasket gulvet inne. Kikket ut vinduet og så en fyr som begynte å bære en sykkel hjemover.. 7 Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Det ble mindre effektivt enn han hadde håpet på Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Du skulle lent deg ut av vinduet og ropt "hei der, gått tom for bensin?" 1 Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Hehe! Overraskende mange som bruker luftpumpa uten å vite hvordan den fungerer . Det visste forsåvidt ikke jeg heller før jeg begynte å jobbe der da, men... går jo an å spørre! 4 bar (eller står det psi kanskje? lol!) i sykkelen er kanskje litt mye. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Isbilen Skrevet 19. april 2015 Populært innlegg Del Skrevet 19. april 2015 (endret) Var på en bensinstasjon i sommer da noen lokale helter hadde funnet ut at å låne stasjonens kompressor til å blåse opp plaskebassenget sitt var en god ide. Det var det forsåvidt, helt til de skulle laste det inn bilen og fant ut at de hadde overvurdert lastekapasiteten og undervurdert bassenget. Tror de endte opp med å bruke mer tid og energi på prosjektet enn de trodde de ville spare. Kanskje den mest white trash seansen jeg har bevitnet med egne øyne. Endret 19. april 2015 av Isbilen 15 Lenke til kommentar
Populært innlegg Vertical^ Skrevet 19. april 2015 Populært innlegg Del Skrevet 19. april 2015 Ikke veldig humoristisk, men allikevel en "flott" historie. Min far er kjørelærer og driver en kjøreskole i Akershus. En kollega av han avholder et kurs på kvelden hvor det er samlet både soldater, politi, og brannmenn. (Mange fremtidige). Elevene avholder da en prøve/test før kurset er ferdig. De fleste drar da hjem, imens noen samler seg i et annet rom for en kaffe og litt prat. Kursholderen retter prøvene i kursrommet litt utover kvelden. Og da skjer det. Han får et illebefinnende og går rett i gulvet. Ingen hørte noe. Han rakk heller ikke skrike/si noe. Han blir rett og slett borte. Helt tilfeldig kommer en av elevene inn (brannmann) fordi han hadde noen spørsmål. Han ser da læreren på gulvet. Han lå der bevisstløs, og hadde også tisset på seg. Han hadde fått hjertestans. Eleven gikk raskt til verks og gjorde alt det nødvendige. Fikk umiddelbart tilkalt ambulanse og gjort den førstehjelpen som var nødvendig. I ambulanse opplevde læreren flere hjertestans og videre hjerteflimmer, men lever den dag i dag, og er tilbake i jobb. Jobben denne brannmannen gjorde reddet nok trolig livet hans. Er vikelig glad for at det var noen igjen i bygget på den tiden. Vil ikke tenke på hva som kunne skjedd hvis alle elevene hadde dratt hjem, og lærer var siste mann. 23 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Enig. Sjøl blir jeg oftere sur enn glad når en ansatt maser om jeg trenger hjelp med en gang jeg kommer inn i en butikk. Noen blir sure fordi man spør om de trenger hjelp for raskt (eller fordi man spør i det hele tatt), mens andre blir sure fordi man venter for lenge med å spørre om de trenger hjelp. Så hva skal man gjøre da? Forskjellen er at de som blir spurt "for raskt" ikke viser det så tydelig, mens de som synes de må vente for lenge slenger noe frekt mot betjeningen i det de går ut av butikken. Det smarte er derfor å spørre kundene nesten med en gang de har kommet inn i butikken, og det har nok de fleste i serviceyrket forstått. Mange kunder er rare dyr som ikke forstår sammenhengen, og blir sure for de minste ting Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå