Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Hva som er god service varierer vilt. Er du eneste tilbyder av det eneste du selger og butikken din ligger langt pokkerivold, kan du gå ut ifra at kunden er ute etter business med det samme, men jobber du i en av tre konkurrenter på senteret er saken en litt annen.

Jeg jobber i en butikktype hvor det er vanlig at folk bare ser. Med mindre kundene søker øyekontakt og helt åpenbart er ute etter hjelp, lar jeg dem titte en liten stund før jeg spør, det er slik jeg foretrekker det selv.

Endret av Isbilen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er som sagt helt umulig å gjøre alle fornøyde.

Noen blir sinna fordi de ikke blir spurt innen det har gått 30 sekunder, andre tilter fordi de blir "forstyrret".

 

Hvis mulig, pleide jeg å søke blikkontakt med kunden som kom inn i butikken for å si hei. Det er normal høflighet. Hvis han smilte og hilste tilbake, så sa jeg at han må si fra om han trenger hjelp (eller jeg gikk bort litt senere hvis jeg allerede sto med en kunde). Hvis vedkommende bevisst overså eller ignorerte meg, så antok jeg at han ikke ønsket hjelp.

Og kunder med øretelefoner nikket jeg til, men jeg ser øretelefoner som et "ikke plag meg"-antrekk så da måtte de aktivt spørre om hjelp om de trengte det.

Jeg husker spesielt godt en episode. Det var en kunde i butikken, som allerede hadde fått tilbud om hjelp. Min kollega spurte om jeg kunne hjelpe han med å løfte opp noe, og i mellomtiden gikk den kunden ut, og en annen kom inn. Vi registrerte ikke dette og trodde det var samme kunden, så jeg gikk bort til datamaskinen for å fortsette å svare på en e-post. Så ett minutt etter gikk kunden mot utgangsdøra med den sure kommentaren "varene går da ikke ut av butikken av seg selv". Kundeservice mottok en klage på oss, med kommentaren at vi var mer interessert i å "hacke data" (ja, det var nøyaktig det ordet han brukte) enn å hjelpe kundene i butikken :rofl:

 

Men så var det den typiske sure, gamle kunden som ingen liker da, så det var for så vidt helt greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når jeg var på elkjøp i dag for å reklamere så tok det tre kvarter pga at de hadde bare en ansatt i disken pga sykdom (viste det seg). Og da var det en dame som kom etter meg som viste sin misnøye ved å snakke om dette med de andre som sto i køen, med vilje så høyt at den ansatte bak disken skulle høre henne. "Når man kommer for å kjøpe, så strømmer de på, men når man skal reklamere så er de ikke der. Bætterdø bla bla bætterdø bla bla."

 

Hun gikk heldigvis igjen. Glad jeg ikke er så sur som henne.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

 

 

Her er originalen:

 

FwkBu.png

 

Nei, det er ikke originalen. Meg bekjent ble den først postet på bash.org tidlig på 2000-tallet, men kan godt være den ble copypasta der og.

 

Har bare en vakt igjen på matbutikken! Blir deilig å komme seg videre, men samtidig litt trist!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tok S-bahn i Berlin for ei uke siden da det var billettkontroll. I og med at jeg selv nekter folk å reise uten billett av og til, kan jeg i noen grad identifisere meg med kontrolløren og kunne ikke la være å overhøre kontrollen med ei dame som satt et par meter unna. Hun hadde ikke billett og forklarte dette med at hun hadde kjørt til byen med mannen sin den dagen, men så hadde han tatt bilen og dratt tidligere enn henne. Hvordan det gikk videre, vet jeg ikke, for hun ble pent bedt om å gå av på neste stopp sammen med kontrolløren mens hun himlet med øynene. Men jeg tviler sterkt på at hun slapp unna boten.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg jobbet på en bensinstasjon for noen år siden. En gang kom det 2 yrkessjåfører innom. Han ene fylte på koppen, mens han andre ville ha den nye koppen som nettopp hadde kommet. Med denne koppen kan man fylle på kaffe, kakao, og varm sjokolademelk så mye man måtte ønske, hele året.

Dessverre hadde vi en kaffemaskin som vi plundret med. Det var ofte feil med den, men hver gang det var det, var det sjokolade-delen som ikke fungerte. Hang en lapp på maskinen hvor det stod at sjokolade ikke fungerte, men at vi skulle få den fikset.

 

Jeg solgte kunden koppen, og alt virket fint, helt til han skulle fylle på koppen. De stod litt foran kaffemaskinen før han ene kom bort til meg å sa(dette var han som hadde kopp fra før, ikke han som kjøpte kopp)" KAN HAN IKKE FÅ VARM SJOKOLADEMELK??? Hva? DU KAN DA IKKE SELGE EN KOPP NÅR SJOKOLADEMELKEN IKKE FUNGERER!! DU MÅ SI I FRA!! " Så trampet de forbanna ut av butikken. Husker det kokte i toppen på meg da. De fleste som kom innom skulle ha kaffe, og spesielt så tidlig om morgen som disse 2 var innom. I tillegg hang det lapp på maskinen som sa tydelig i fra. Det var kaffe det gikk mest av, og den fungerte fint. Var bare sjokoladen det var feil med, og vi ventet bare på en reparatør.

Han som skulle ha sjokolade sa ingen ting en gang, det var han andre som ble forbanna på meg. Jeg beklagde, men husker jeg var litt sjælven etterpå.

Koppen kunne han bruke hele året, og på flere stasjoner til å med.

Disse 2 kundene var aldri spesielt hyggelige.

Endret av Robinhood93
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette skjedde altså med mannen til en slags kollega, sånn jeg husker det.

 

Frontruta til bilen gikk i stykker av seg selv når den var nesten ny, og ble dermed byttet på garanti.

 

Så gikk frontruta i stykker igjen, pga steinsprut denne gangen. Altså forskringssak. Men da han ringte til forsikringen fikk han til svar "andre gangen, det nå."

 

Da hadde altså merkeverkstedet sendt inn den første ruta som forsikringssak for å spare pengene til ny rute. Noe som krever hans underskrift og greier, som han ikke hadde gitt, så det er ikke akkurat et hendelig uhell.

 

Så skulle forsikringsselskapet ta seg av det, men da ringer de fra merkeverkstedet (som tydeligvis hadde vært i kontakt med forsikringsselskapet) til mannen og prøver å få han med på svindelen ved å bestikke han ved å lakkere om skiboksen hans (som han visst hadde sagt at han ønsket hadde vært i en annen farge, den første gangen han var inne med ruta).

Ble skiboksen lakkert? :)

Endret av Robinhood93
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fant denne på personalrommet i går:

 

RqFCFee.jpg

 

Dette var en kunde som ble veldig sint fordi vi ikke kunne montere en stol for ham i butikken. Butikken jeg jobber i driver ikke med montering, og dette er noe de fleste vet.

 

Synes dette er et perfekt eksempel på "kunden har alltid rett". Altså, her har egentlig ikke kunden rett, men likevel unnskylder butikken seg ovenfor kunden. Helt greit det altså, vi er kjent for å ha veldig god kundeservice. Synes bare hele situasjonen var litt morsom. :p

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...