Gå til innhold

Kunder på jobben din!

RMNZR

Anbefalte innlegg

Kunde kommer bort til meg og en annen ansatt mens vi fyller på frukt i butikken: (vi står ca. 2 meter fra hverandre)

Kunde: unnskyld, dere har ikke noe sukkererter igjen?

(jeg og den ansatte gir henne oppmerksomhet)

Meg: Nei, det har vi ikke.

Kunde: Har dere ikke på lager heller?

Meg: Nei, dessverre, det er ingenting på lageret (vi har ingen lager...)

Kunde: Du da, vet du om dere har noe på lager? (ser bort på den andre ansatte)

Den andre ansatte: Nei, han svarte jo akkurat at vi ikke har det.

Kunde: Jammen for faen da, hvorfor i helvete bestiller dere ikke inn?

... Og tramper av gårde.

For det første, når jeg har svart at vi ikke har noe på lager, er det temmelig frekt å spørre nestemann som bokstavelig talt står rett ved meg. Og for det andre, jeg eier ikke kjeden eller butikken og står derfor ikke ansvarlig dersom vi er tom for en vare...

Legger merke til at mange kunder tror at dersom vi er tom for en vare eller noe, så er det automatisk de studentene som jobber på kvelden som skal få skylda, som om det er vi gjemmer vekk produktene så ingen skal kjøpe noe...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alkoholikere på jobb:

Jeg HATER de. De snøvler, henger over kassa og er generelt sett ufyselige.

I dag var det en som sovna på sofan og ramla i gulvet. Gubben sover fortsatt så vi måtte prøve å få han ut. Så sykt unødvendig og ekkelt for de andre gjestene. fysj

Lenke til kommentar
Legger merke til at mange kunder tror at dersom vi er tom for en vare eller noe, så er det automatisk de studentene som jobber på kvelden som skal få skylda, som om det er vi gjemmer vekk produktene så ingen skal kjøpe noe...

Dere nevnte studenter er butikkens ansikt utad. Det er ikke dere de snakker til, det er ikke dere de kjefter på, det er -butikken-.

Og da har dere et ansvar for å 1: Viderebringe beskjeden 2: Ha eiefølsomhet nok for bedriften at dere tar sånne tilbakemeldinger for det de er.

Men selvfølgelig er det frekt å bare gå over hodet ditt. Kan tenkes hun gjorde det fordi du ikke utstrålte "dette kan jeg, dette er MIN jobb", men allikevel, frekt og unødvendig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Dere nevnte studenter er butikkens ansikt utad. Det er ikke dere de snakker til, det er ikke dere de kjefter på, det er -butikken-.

Jeg liker ikke denne innstillingen. Ingen fortjener kjeft for noe de ikke har gjort uavhengig av jobben, spesielt noe så trivielt som det som kan oppstå i en matbutikk. Er det viktig nok til at man kan hisse seg opp så er det viktig nok til at man kan kontakte administrasjonen, gjerne gjennom en advokat. Hvis man bare er en hissig liten person som vil kjefte så fortjener man å bli sparket i leggen.

Lenke til kommentar

Nå ser jeg ikke på det som kjeft. Greit, denne gangen var kunden idiot, og unødvendig sint og forbanna.

Men altfor mange ganger ser jeg ting som IKKE er kjeft, som ikke er sinna kunder, men beskjeder - som bare blir dytta bort med "jammen, jeg bare jobber her på kvelden..".

Kanskje det ikke gjelder i denne saken. Bare ønsker å påpeke at meldingene, uansett hvor sinna kundene er, og hvor unødvendig det er at de er sinna, ønsker å nå fram til noen med det de melder. At det er et poeng bak, selv om det legges fram på en idiotisk måte.

Og at folk må være mer enn kveldsvaktstudenter - de har et ansvar utover å fylle på varer :).

Lenke til kommentar

Sto på Elkjøp å var litt "frekk" med en som jobber der. Delvis grunn var at jeg søkte på jobben, var mye bedre kvalifisert (beviser nedenfor), og at jeg faktisk lurte på det.

Jeg: Hvorfor får jeg 100mbit på en kabel som er Cat5e på gigabitnett, på tre ulike PCer? Andre kabler funker, og det gjorde denne også til nå nylig.

Han: Har du sjekket nettverkskortinstillingene?

Jeg: Det er jo på tre ulike PCer som får gigabit med annen kabel?

Han: Har du sjekket instillinger i brannmur?

Jeg: Men det er jo kabelen sier jeg! Har dere utstyr for å sjekke om det er 100mbit eller 1gbit?

Han: Nei, men jeg tror det er noe feil, har du sjekka routeren?

Jeg: Har bytta porter og alt. Det er kabelen.

Han: Sikker på at det ikke er feil på PCen?

OMG

En annen:

Han om IDE på bærbare, altså de smale som likner floppy: Det er fortsatt S-ATA, for den sender etterhverandre.

Jeg: Nei, det er PATA, altså IDE, den sender signaler over alle lederne samtidig, SATA sender etter hverandre

Han: Men det gjør jo denne også

Jeg: Ja, selvfølgelig, men ikke så fort som SATA. Denne sender infoen som sataen gjør på 3 i serie på en gang gjennom 3 ledere istedet.

Han: Men da er det jo S-ATA, for de går jo etter hverandre.

OMG at det er mulig å være så brød i hue

Er jo ikke helt rett til tråden men...

Lenke til kommentar

Klart man har et ansvar for å videreformidle beskjeder, men jeg mener det ikke er mye å be om å bli behandla med respekt og normal folkeskikk. Uansett hvor irritert jeg er på nettleverandøren min, Telenor eller andre bedrifter, passer jeg alltid på å være hyggelig og høflig mot de som jobber der. Det er jo tross alt ikke deres feil, og de ansatte kommer vel uansett til å melde fra om eventuelle problemer selv om jeg ikke skriker og er faen til kar.

Jeg blir ilter av folk som oppfører seg sånn, jeg. De kan umulig ha det bra inni seg.

Endret av Lemon
Lenke til kommentar
Klart man har et ansvar for å videreformidle beskjeder, men jeg mener det ikke er mye å be om å bli behandla med respekt og norman folkeskikk. Uansett hvor irritert jeg er på nettleverandøren min, Telenor eller andre bedrifter, passer jeg alltid på å være hyggelig og høflig mot de som jobber der. Det er jo tross alt ikke deres feil, og de ansatte kommer vel uansett til å melde fra om eventuelle problemer selv om jeg ikke skriker og er faen til kar.

Jeg blir ilter av folk som oppfører seg sånn, jeg. De kan umulig ha det bra inni seg.

Helt enig. Høflige meldinger og tilbakemeldinger er det helt klart viktigste. Føles mye bedre å få enn kjeft og skrik.

Endret av Alastor
Vi kan ta det på PM, off topic fjernet :)
Lenke til kommentar

Jeg har evnen til å digge det når kunder blir urimelig hissige. Det er fantastisk å se deres undring og til tider dårlige samvittighet når jeg fortsetter samtalene med et oppriktig smil og er like rolig og serviceinnstilt. Det er stort sett den beste veien å gå.

Lenke til kommentar
Jeg har evnen til å digge det når kunder blir urimelig hissige. Det er fantastisk å se deres undring og til tider dårlige samvittighet når jeg fortsetter samtalene med et oppriktig smil og er like rolig og serviceinnstilt. Det er stort sett den beste veien å gå.

Visse kunder som bare er sinte kan fort være utrolig underholdende, jeg pleier å sette på meg et "stoneface" og jobbe hardt for å ikke le når enkelte setter i gang.

Ang det med pc så har jeg jobbet en uke på utplassering på elkjøp for mange år siden, og mange kunder tror virkelig de kan masse om pc, spesielt når de står ovenfor 15 år gamle gutter på utplassering, jeg svarte stort sett korrigerende på de to første spørsmålene, og da var helvete løs, og jeg var uforskammet, og kunne ingenting. Sa bare "neivel, det funker slik på min pc" med et sarkastisk uttrykk. Mulig at jeg var uforskammet med den setningen, men når tredje middelaldrende gubbe med et behov for å hevde seg kommer inn og skjeller meg ut bare fordi jeg svarer når de spør meg om ting så er ikke akkuratt servicenivået mitt på topp heller.

Lenke til kommentar

Alastor: Det er mulig slike kunder ønsker å få det formidlet videre på en eller annen merksnodig måte. Men jeg trodde de fleste hadde skjønt nå at man ikke kommer noen vei i livet med å være sur å grinete.

Så klart sier jeg alltid i fra til sjefen min om vi mangler varer eller lignende. Men mitt eget nivå på servicen blir hevet utallige hakk når kunden er hyggelig.

Et lite eksempel

Kunde: Hei, har dere flere donuts igjen?

Meg: Nei, desverre. Det har vi ikke.

Kunde: Åja.. da bare ser jeg litt jeg. :)

Meg: Men du, siden vi egentlig har kampanje på donuts nå, og vi er tom, så kan du få en annen kake til samme prisen i stedet. :)

Hadde samme kunden i stedet skjelt meg ut, og vært furten fordi vi ikke hadde donuts, kan jeg nesten garantere at jeg ikke ville gitt avslag på noe annet til vedkommende. Da det vanligvis ikke er noe vi gjør. :)

Lenke til kommentar
Nå ser jeg ikke på det som kjeft. Greit, denne gangen var kunden idiot, og unødvendig sint og forbanna.

[....]

Og at folk må være mer enn kveldsvaktstudenter - de har et ansvar utover å fylle på varer :).

Under hele butikkens åpningstid jobber jeg totalt 10 timer per uke. Hver dag møter jeg på kunder som vil ha økologiske varer, og hver gang jeg bringer beskjeden videre sier sjefen bare "jada" og viser tydelig at jeg ikke har noe jeg skulle ha sagt. Hva skal jeg da gjøre?

MrBjoern har et godt poeng der. Kunder som melder ifra om at det er feil pris på varen, eller er hyggelige får f. eks. en erstatningsvare til den vanlige prisen eller bedre. Men da stiller vi nettopp det kravet om at de oppfører seg med et helt vanlig folkeskikk. Man kommer virkelig ikke langt med drittoppførsel.

Lenke til kommentar
Under hele butikkens åpningstid jobber jeg totalt 10 timer per uke. Hver dag møter jeg på kunder som vil ha økologiske varer, og hver gang jeg bringer beskjeden videre sier sjefen bare "jada" og viser tydelig at jeg ikke har noe jeg skulle ha sagt. Hva skal jeg da gjøre?

MrBjoern har et godt poeng der. Kunder som melder ifra om at det er feil pris på varen, eller er hyggelige får f. eks. en erstatningsvare til den vanlige prisen eller bedre. Men da stiller vi nettopp det kravet om at de oppfører seg med et helt vanlig folkeskikk. Man kommer virkelig ikke langt med drittoppførsel.

Du bringer samme beskjeden videre til kundene igjen? Si at du har nevnt det for sjefen hvertfall, og at om det skulle være noe mer så burde de ta kontakt med han direkte. :)

Hehe, bare jeg som tenkte litt på kardemommebyloven nå? :wee:

Lenke til kommentar

Ser Elkjøp er diskutert her, og at det er flere som også jobber der... Vet ikke helt om det hører hjemme, men jeg fikk virkelig et dårlig inntrykk der i dag!

Var innom litt før stengetid, og det var ikke så mange folk i butikken. Var bare innom for å kikke, men observerte at de bak kassa (2 jenter i 20-åra) sto å kikket på bildene som hadde kommet tilbake fra fremkalling. De flirte, lo og lagde "grimaser" av bildene. Åpnet flere poser, og la de tilbake etterpå.

Elkjøp driver som kjent også med fremkalling av digitale bilder - men ærlig talt... skal de ansatte drive å kikke på dem? Vet i alle fall hvor jeg jeg aldri skal fremalle noe, uansett hvor billig det måtte være...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Enig, det er uakseptabel oppførsel. Meld i fra til sjef.

Blæ, jeg har jobbet 4 år i butikk, men kommer ikke på noe akkurat nå. Tror jeg har fortrengt alt. :p

Lenke til kommentar
Om du har opplevd dette, vil jeg sterkt sterkt anbefale at du tar det opp med butikkens ledelse. De vil overhodet ikke akseptere slik oppførsel. Er helt enig med deg i at dette er fullstendig fullstendig på bærtur.

:(

Det er vel heller ikke alltid ledelsen er så flink med å styre butikk.

Her hjemme så har tre ansatte sluttet (eller to kanskje) pga. daglig leder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...