Populært innlegg €uropa Skrevet 5. september 2014 Populært innlegg Del Skrevet 5. september 2014 (endret) Nå er det et par uker siden jeg hadde min siste dag som NSBs kundeveileder i år. Det har blitt noen historier å fortelle. Først kan jeg fortelle om et par misfornøyde kunder. Den første kom en kveld jeg jobbet i Ski. Det hører med til historien at vi kundeveiledere vanligvis ikke prioriterer å kontrollere billetter, men vi gjør det av og til hvis vi har tid. Kvelden var rolig og vi var fullt bemannet, så da kontrollerte vi billetter. Den aktuelle kunden var en kar som jeg kjente igjen, for både jeg og andre har kranglet med ham før. Han ville ta en buss i retning Mysen og kom i god tid før bussen gikk. Da kollegaen min ba om å få se billetten hans, hadde han ingen. Han påsto at han hadde kjøpt en billett som han hadde mistet og nektet å kjøpe en ny. Den unnskyldningen godtok vi ikke. Og istedenfor å kjøpe en billett, sto han og kranglet høylydt i 10 minutter. "Jeg har brukt 300 kroner på en billett til Spydeberg og så vil dere ikke la meg ta bussen!" husker jeg at han sa. (Hvis noen lurer, koster en voksenbillett fra Ski til Spydeberg 60 kroner.) Så sa han at han skulle skrive en klage på kollegaen min og det måtte han jo gjerne gjøre. Den første bussen kjørte fra ham. 2 timer senere kom han tilbake og da hadde han kjøpt billett. Vi har ikke stempel, så vi lager bare et merke i billettene med en penn. "Jeg skal ha gyldig stempel!" sa kunden da kollegaen min fikk billetten. "Et kryss fungerer som gyldig stempel på bussen," sa kollegaen min. "Åja, er det fordi dere sier det da, eller?" sa han da. Jeg vurderte å svare at han gjerne måtte stå igjen i Ski og la være å ta bussen hvis ikke krysset var godt nok for ham, men jeg lot være. Noe rart som jeg har opplevd på en annen stasjon er at folk står og venter på bussen. Jeg forteller dem at de ikke kan kjøpe billett på bussen, men må gjøre det på automaten som står 20 meter lengre bort. Og istedenfor å kjøpe billett med én gang, står de og venter i 10 minutter. Først når bussen står der går de bort til automaten og kjøper billett. Og så blir de sure for at jeg ikke holdt igjen bussen for dem. En annen dag det var stille og rolig, satt jeg på en benk og leste ei bok da en buss kom og slapp av noen kunder. En ganske harry gubbe kom av bussen, gikk mot meg og sa "Svensker vet jo ingenting!" (Det var visst en svenske som hadde sagt at han skulle ta den bussen.) "Jeg skulle ta bussen til Mysen og vet du hvor jeg endte?" spurte han. "Du endte her," svarte jeg. "Det er riktig," sa han og var plutselig litt mindre sint. Så spurte han om når bussen gikk tilbake i retning Mysen og om han måtte kjøpe en ny billett. Jeg sa at han skulle få slippe det og han var kjempefornøyd, selv om han måtte vente en stund. Han satte seg ned på benken og begynte å småprate litt. "Det må vel være veldig varmt for deg her ute i sola? Hvis du vil, kan jeg godt sponse en flaske vann til deg," sa han. Jeg takket pent nei, for jeg kan jo alltid gå inn på pauserommet og hente noe å drikke hvis jeg vil. Jeg var ikke helt sikker på om han tullet eller ble fornærmet da han svarte "Åja. Bare vær sånn du." Etter hvert kom bussen og han tok meg i hånda og takket for hjelpen før han dro. En søndag kom et gammelt ektepar og skulle ta bussen som gikk 2 minutter senere til Oslo S. De fikk selvsagt ikke kjøpt billett av bussjåføren, så de kom til meg og spurte om de kunne kjøpe billett. Jeg merket at gubben hisset seg opp allerede før jeg begynte å snakke. Jeg sa at "Billett må dere egentlig kjøpe på automaten der borte, men bare gå på bussen, dere." Og jeg hadde nesten ikke rukket å snakke ferdig før gubben utbrøt at "Man kan jo kjøpe billett på toget, så da må man jo kunne kjøpe billett på bussen!" Jeg sa igjen "Det er greit. Dere slipper å kjøpe billett i dag". Og han fortsatte å si at dette går jo ikke an, og så videre, så jeg avbrøt ham og sa "Bare gå på bussen. Du trenger ikke å krangle." Mer kommer i morgen. Endret 5. september 2014 av Zarac 28 Lenke til kommentar
Populært innlegg Emancipate Skrevet 5. september 2014 Populært innlegg Del Skrevet 5. september 2014 selvsagtFor en som bor i en annen del av landet enn der NSB holder på virker dette helt moronisk. Jeg har aldri vært på en buss der man ikke kunne kjøpe billett i hele mitt liv. 11 Lenke til kommentar
Sleggefett Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 selvsagtFor en som bor i en annen del av landet enn der NSB holder på virker dette helt moronisk. Jeg har aldri vært på en buss der man ikke kunne kjøpe billett i hele mitt liv. Er vel forskjell på rutebuss og buss-for-tog 2 Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 6. september 2014 Del Skrevet 6. september 2014 Tok toget for første gang på en stund forrige uke, og jeg ser for meg at mange av konduktører osv. har nok å slite med.. Stod på stasjonen i Drammen, og en mann går og spør alle rundt om småpenger. Da toget kommer går han inn og setter seg i på gulvet borte ved dørene og prater høylytt i telefon med en eller annen han mener skylder han penger. Refererer til "dere", så kan være NAV, gud veit, og mener de stjeler fra han. Så kommer omsider konduktøren bort til han. "Så er det oss igjen da... Hvordan går det med deg i dag?" Før han etter hvert forteller mannen at han også må betale for toget. Mannen nekter for at han har penger og etter litt diskusjon drar han opp litt penger fra lomma og fikser billett.. Fra venner som kjører distansen han kjørte (Drammen-Hokksund) ofte, er det visst mye problemer med sånt. Må være utrolig slitsomt å være konduktør og slite med slite med sånne hver eneste dag. Vil ikke tro problemet er noe mindre i Oslo akkurat. Ser mye rart i busser og tog rundt større byer. Må være et slit å holde på med til daglig. Etter noen år i Kristiansand har jeg ikke tall på hvor mange ganger jeg blir forbløffet over enkelte folks oppførsel og væremåte.. 2 Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 6. september 2014 Del Skrevet 6. september 2014 selvsagtFor en som bor i en annen del av landet enn der NSB holder på virker dette helt moronisk. Jeg har aldri vært på en buss der man ikke kunne kjøpe billett i hele mitt liv. Du har rett. Du bor på landet der tog ikke eksisterer. Hvis du noen gang har vært på Ski stasjon, så ser du at det er litt flere reisende enn på busstoppet på Grong. Men for all del, det kunne vært morsomt å eksperimentere med at folk betaler for billetten ved døra hos konduktøren foran toget og så lot toget kjøre. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg €uropa Skrevet 6. september 2014 Populært innlegg Del Skrevet 6. september 2014 (endret) selvsagtFor en som bor i en annen del av landet enn der NSB holder på virker dette helt moronisk. Jeg har aldri vært på en buss der man ikke kunne kjøpe billett i hele mitt liv. "Moronisk"? At ekteparet ikke fikk kjøpt billett på bussen er selvsagt for meg og alle dere som leste innlegget mitt fram til det punktet. At kunder ikke er klar over det før de kommer, er, selvsagt, helt greit. Tok toget for første gang på en stund forrige uke, og jeg ser for meg at mange av konduktører osv. har nok å slite med.. Stod på stasjonen i Drammen, og en mann går og spør alle rundt om småpenger. Da toget kommer går han inn og setter seg i på gulvet borte ved dørene og prater høylytt i telefon med en eller annen han mener skylder han penger. Refererer til "dere", så kan være NAV, gud veit, og mener de stjeler fra han. Så kommer omsider konduktøren bort til han. "Så er det oss igjen da... Hvordan går det med deg i dag?" Før han etter hvert forteller mannen at han også må betale for toget. Mannen nekter for at han har penger og etter litt diskusjon drar han opp litt penger fra lomma og fikser billett.. Fra venner som kjører distansen han kjørte (Drammen-Hokksund) ofte, er det visst mye problemer med sånt. Må være utrolig slitsomt å være konduktør og slite med slite med sånne hver eneste dag. Vil ikke tro problemet er noe mindre i Oslo akkurat. Ser mye rart i busser og tog rundt større byer. Må være et slit å holde på med til daglig. Etter noen år i Kristiansand har jeg ikke tall på hvor mange ganger jeg blir forbløffet over enkelte folks oppførsel og væremåte.. Det har du rett i. Det er jevnlig problemer med narkomane, psykisk syke og andre gærninger som spyr, pisser, driter og gudene-vet-hva i togene. De blir satt av toget så snart det lar seg gjøre, ofte med assistanse fra vektere. Men de aktuelle passasjerene blir ikke buret inne, de får ikke behandling og det er ingen som tar ansvar i det hele tatt. Så da kommer de tilbake, er til sjenanse for andre reisende og ødelegger togmateriell igjen. Noen enkeltpersoner koster millioner av kroner. Jeg har ikke jobbet så mye på Oslo S i år, men de gangene jeg har vært der, har oppgaven min vært å informere om bussene over høyttaleren. Da vil jeg være minst mulig synlig, så jeg jobber uten uniform og prøver å stå langt borte fra køene og kundene, men må likevel gå fram og tilbake noen ganger for å kommunisere med kollegene mine. Og selv om jeg bare har på mine egne klær, er det ikke til å unngå at noen kunder likevel ser at det er jeg som har mikrofon og informerer. Og noen av dem går gjerne forbi fem av kollegene mine som har store signalgule vester på seg og bort til meg for å spørre "Hvilken buss går til (for eksempel) Moss?" når jeg nettopp har sagt det over høyttaleren, eller stiller et annet spørsmål. Jeg sier bare kort at "Jeg har ikke tid" eller "Spør ham/henne" og peker på en av kollegene mine. Noen av kundene vil ikke godta det og blir fornærmet, men det må de bare få bli, for jeg kan ikke snakke med én og én kunde når jeg skal holde oversikt over bussene og informere alle kundene. En kveld sto jeg på endestasjonen til en buss som kom. Bussjåføren kom ut av bussen og bort til oss kundeveilederne, for han klarte ikke å få liv i en passasjer, og var redd for at det var noe galt. Den ene kollegaen min har en stemme som bærer godt, så hun klarte å få liv i ham. Det viste seg heldigvis at passasjeren bare sov veldig tungt. Jeg kan også nevne at det er en stor risiko for å få en tørr vits når du tar buss for tog. Mange (nye) kundeveiledere er veldig seriøse, men de som har jobbet litt lenger kan si mye rart. Jeg har allerede nevnt mine egne tørre vitser tidligere i tråden. En gang traff jeg en gammel klassekamerat som sa at hun skulle på jobb på et sted mellom Ski og Oslo S. Jeg viste henne riktig buss og sjåføren spurte hvor hun skulle. Hun svarte på spørsmålet og sjåføren sa "Vi kjører ikke dit på søndager." Kunden sa "Hæ?" og ble et par hakk blekere før sjåføren begynte å flire. En annen gang jobbet jeg med en togkontrollør da en kunde kom. "Er det Oslo?" spurte hun og pekte på en buss. "Nei," svarte han. "Det er en buss! Hahahaha!" Den samme dagen var det en kunde som ble sur fordi bussen til Oslo S ikke hadde ventet på ham. Han hadde tatt en lokalbuss som var forsinket og bussen vår kjørte likevel på tida. Han påsto først at bussen hadde kjørt før avgangstid og så krevde han å få drosje. Det fikk han så klart ikke. NSB korresponderer ikke med lokalbusser og jeg tviler på at noen av kundene som har kommet tidsnok er interesserte i å vente på ham. Istedenfor å vente 30 minutter på neste direktebuss, hoppet han på en buss som kom innom og hadde flere stopp før den kom til Oslo S. Han hadde antakelig kommet tidligere til Oslo S om han hadde ventet på direktebussen, men det får være hans problem. Jeg er uansett ikke interessert i å ha en sur og urimelig kunde rundt meg mer enn nødvendig. En dag møtte jeg en innvandrerfamilie med ett spebarn. Da bussen til Oslo S kom, sa jeg at de ikke kunne ta den bussen, for den hadde ikke barnesete. De måtte ta en drosje. "Men, vi kan ikke ta drosje til Oslo. Jeg er student," sa faren. "Nei, dere skal ikke betale," sa jeg. "Jeg ringer og bestiller en drosje med barnesete til dere, så kommer den snart hit." Det hadde de tydeligvis ikke forventet, så de var kjempefornøyde de 15 minuttene de sto og ventet. Jeg merket meg noe rart en gang jeg skulle bestille drosje. Jeg ringte først Follo taxi og da sa typen på sentralbordet at de ikke hadde noen ledige drosjer. Jeg sa "O K" og la på. Så ringte jeg Ski taxi og da kom jeg til den samme personen. Han hadde en drosje som kunne komme om 10 minutter, sa han da. For det første er det rart at han ikke bare kunne foreslå en drosje fra Ski taxi med én gang, slik at jeg slapp å legge på og ringe et annet nummer for å spørre den samme personen om akkurat det samme. Jeg antar at han er bundet av noen regler. Men da er det rart at ikke Follo og Ski taxi har samme nummer. Det ville vel vært mer effektivt? En gang fikk jeg uventet en liten ekstrainntekt. Jeg jobbet tidlig en lørdagsmorgen da det var en time mellom bussene. Etter at den første bussen hadde gått, satt jeg og en togkontrollør i bilen min og slappet av. Så kom en fyr på min egen alder bort på stasjonen og mot bilen. Jeg antok at han lurte på noe vedrørende bussene, så jeg åpnet døra og sa "Morn". Han fortalte at han hadde gått glipp av en lokalbuss til et tettsted ikke så langt unna og lurte på om vi kunne kjøre ham for litt betaling. Kontrolløren sa at det måtte jeg bestemme. Klokka var litt før 0700, det var 45 minutter til neste buss gikk og det var ingen andre enn oss tre på stasjonen (og antakelig ikke så mange andre som var våkne på det stedet i det hele tatt). Jeg ville ikke gjort det for hvem som helst, men siden denne karen virket normal og oppegående, sa jeg at det var greit. Så kollegaen min hoppet ut av passasjersetet og vi begynte å kjøre. Passasjeren min spurte hvor mye jeg ville ha og jeg foreslo 100 kroner. Han sa at jeg skulle få 200 kroner, så han tok ut penger på den nærmeste bensinstasjonen. Han måtte rekke jobb og det var lenge til neste buss, fortalte han. Så da tjente jeg nesten en ekstra timelønn på en kjøretur som tok 10 minutter hver vei. Men det var jo ikke derfor jeg gjorde det. Det var mest fordi jeg hadde en unnskyldning til å ta en kjøretur istedenfor å sitte stille med mobilen eller radioen i bilen og vente i 45 minutter. Endret 6. september 2014 av Zarac 14 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 6. september 2014 Del Skrevet 6. september 2014 (endret) En gang jeg satt på en langdistansebuss så snakket sjåføren i telefon noen ganger. En gang telefonen hans ringte svarte han med: "ja, det er julenissen." Dette var altså midt på varmeste sommeren. Endret 6. september 2014 av Tåkelur 3 Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 6. september 2014 Del Skrevet 6. september 2014 (endret) "For det første er det rart at han ikke bare kunne foreslå en drosje fra Ski taxi med én gang, slik at jeg slapp å legge på og ringe et annet nummer for å spørre den samme personen om akkurat det samme. Jeg antar at han er bundet av noen regler. Men da er det rart at ikke Follo og Ski taxi har samme nummer. Det ville vel vært mer effektivt?" Follo taxi og Ski taxi er vel som hund og katt, ikke hjertevenner akkurat. Saken var vel at Ski taxi ikke ville innlemmes i Follo - og har fordeler av det. Er ikke helt oppdatert på hvordan det fungerer idag, men det var vel sånn at kun Ski taxi kunne ta kunder fra Ski, "hovedstaden" i Follo. PS: Eh...morsom jobb du har Endret 6. september 2014 av GEIRHH Lenke til kommentar
Populært innlegg Emancipate Skrevet 6. september 2014 Populært innlegg Del Skrevet 6. september 2014 12 Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 6. september 2014 Del Skrevet 6. september 2014 (endret) En gang jeg satt på en langdistansebuss så snakket sjåføren i telefon noen ganger. En gang telefonen hans ringte svarte han med: "ja, det er julenissen." Dette var altså midt på varmeste sommeren. Det hadde vært mer troverdig midt på vinteren? Endret 6. september 2014 av FiveInline 2 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. september 2014 Del Skrevet 6. september 2014 På vinteren er jo julenissen opptatt med å være julenisse, mens han tydeligvis bruker sommeren på å kjøre buss.. 9 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 6. september 2014 Del Skrevet 6. september 2014 En gang jeg satt på en langdistansebuss så snakket sjåføren i telefon noen ganger. En gang telefonen hans ringte svarte han med: "ja, det er julenissen." Dette var altså midt på varmeste sommeren. Det hadde vært mer troverdig midt på vinteren? Ja, for da hadde han sikkert hatt pakker i bagasjerommet. Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn Skrevet 8. september 2014 Del Skrevet 8. september 2014 Det har du rett i. Det er jevnlig problemer med narkomane, psykisk syke og andre gærninger som spyr, pisser, driter og gudene-vet-hva i togene. De blir satt av toget så snart det lar seg gjøre, ofte med assistanse fra vektere. Men de aktuelle passasjerene blir ikke buret inne, de får ikke behandling og det er ingen som tar ansvar i det hele tatt. Så da kommer de tilbake, er til sjenanse for andre reisende og ødelegger togmateriell igjen. Noen enkeltpersoner koster millioner av kroner. I det minste gir det meg noe daglig underholdning! Brodern vasker nemlig togene til NSB og sødern å mye rart folk faktisk finner på der inne! Heftig glad jeg verken er vasker eller konduktør! Lenke til kommentar
Populært innlegg RattleBattle Skrevet 8. september 2014 Populært innlegg Del Skrevet 8. september 2014 *Bilde* Minner om en misforståelse da en kollega kom for sent på grunn av togproblemer på Ski stasjon. Jeg syntes det var litt drøyt at han kom så sent fordi "han hadde stått på ski i to timer". 21 Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 8. september 2014 Del Skrevet 8. september 2014 *Bilde* Minner om en misforståelse da en kollega kom for sent på grunn av togproblemer på Ski stasjon. Jeg syntes det var litt drøyt at han kom så sent fordi "han hadde stått på ski i to timer". Hehe, den lo jeg godt av Lenke til kommentar
Populært innlegg Skurupu Skrevet 11. september 2014 Populært innlegg Del Skrevet 11. september 2014 (endret) En bruker ringte Service Desk IT for å få hjelp til å bestille en togbillett på internett. Jeg sa til henne at dette ikke var et IT-spørsmål, men det var hun ikke enig i. For hun skulle jo bestille på internett! Klart det er et IT-spørsmål! Jeg hjelp henne, men det var bare fordi det var på slutten av dagen, da det uansett er svært lite å gjøre på jobb. Endret 11. september 2014 av Skurupu 16 Lenke til kommentar
Populært innlegg €uropa Skrevet 11. september 2014 Populært innlegg Del Skrevet 11. september 2014 *Bilde* Minner om en misforståelse da en kollega kom for sent på grunn av togproblemer på Ski stasjon. Jeg syntes det var litt drøyt at han kom så sent fordi "han hadde stått på ski i to timer". Du fortalte ham vel at det heter "i Ski", siden Ski er en by/kommune og ikke et tettsted? En av mine siste dager hadde vi fått et lass med bær- og nøtteblandinger som skulle ut til kundene, og jeg tok på meg oppgaven da jeg kom på jobb. Jeg tok på meg den røde NSB-jakka mi, la de små posene i en flettet kurv og gikk ut på togperrongen. De fleste tok imot og takket pent, mens noen få glefset "Nei!" uten at jeg skjønner hvordan man på noen måte kan bli provosert av det. De fleste tok én, mens noen få tok med seg mange. Og det var helt greit for meg, for vi måtte jo bli kvitt hundrevis av dem i løpet av vakta. Jeg ble kvitt en del av dem da ladningene med skoleelever kom av togene. I mellomtida hadde den ene kollegaen min, som hadde startet tidligere enn meg, gått og satt seg i bilen for å ta en blund i pausen sin. Da han kom tilbake hilset jeg "God morgen, Tornerose." Men han kontret raskt med "God morgen, Rødhette". 10 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 *Bilde* Minner om en misforståelse da en kollega kom for sent på grunn av togproblemer på Ski stasjon. Jeg syntes det var litt drøyt at han kom så sent fordi "han hadde stått på ski i to timer". Du fortalte ham vel at det heter "i Ski", siden Ski er en by/kommune og ikke et tettsted? På ski stasjon, leste jeg det som. 3 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Det kan man si. Man er på en stasjon og i en by. En dag sto jeg inne på en buss og telte antall ledige seter. Jeg så ikke om hun ble truffet av vindusviskeren eller dørkarmen, men da jeg skulle gå ut av bussen og ei dame var på vei inn, slo hun trynet sitt og sa "Au!" Jeg spurte om det gikk bra og hun mumlet "nei" da hun gikk inn i bussen. Kanskje var det stygt av meg, men jeg ba bussjåføren kjøre og begynte å flire rett etterpå. Jeg har også møtt og blitt gjenkjent av en forumbruker flere ganger i sommer. Ellers er det artig å se at også banker har morsomme kunder. http://www.dn.no/nyheter/2014/09/12/0610/Renten/hpet-one-nightstand-med-telemarking-ville-gi-rekordbillig-boligln-i-telemarkbank 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Det kan man si. Man er på en stasjon og i en by.Men man "går på byen". Er det rart utlendinger strever med de norske preposisjonene? 6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå