Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Leser litt gjennom tråden, så siterer et litt gammelt innlegg.

 

Dette med norske bankkort er veldig vanskelig for britene, at det nesten er latterlig. Om det er egentlig er godkjent som legitimasjon i England, det vet jeg faktisk ikke, tror ikke det er fullt så vanlig med bilde på bankkortene der. Likevel, første gangene jeg kjøpte øl på butikken her borte ble jeg sjokka nesten hver gang. Et land med ganske mye mer liberale alkoholregler har vanvittig strenge regler når det gjelder kjøp i butikk. Er ikke vandt med å bli spurt i Norge lenger, men her borte spør de stadig vekk. Litt morsomt når smågutter, ikke gamle nok til antydning til skjeggvekst spør om legg for øl og skal prøve å tyde bankkortet. Har lært at det å ta med passet er lurt, men ofte morro å la de bryne seg på bankkortet mitt.

Hadde samme opplevelse da jeg var i USA. Stakk innom en sigarbutikk, jeg og mine venner ble spurt om legitimasjon da vi kom inn døra (Vi fikk visst ikke lov til å være i butikken hvis vi ikke var 18+) og da vi viste bankkort ble fyren forvirra. Klarte ikke å lese av når vi var født, siden vi bruker dato/måned/fødselsår. Fant ut at det er enklere å vise førerkort, der står det fødselsår/måned/dato. Tror dette er samme oppsett som de bruker selv og da blir det enklere for de å lese av.

Lenke til kommentar

Hadde samme opplevelse da jeg var i USA. Stakk innom en sigarbutikk, jeg og mine venner ble spurt om legitimasjon da vi kom inn døra (Vi fikk visst ikke lov til å være i butikken hvis vi ikke var 18+) og da vi viste bankkort ble fyren forvirra. Klarte ikke å lese av når vi var født, siden vi bruker dato/måned/fødselsår. Fant ut at det er enklere å vise førerkort, der står det fødselsår/måned/dato. Tror dette er samme oppsett som de bruker selv og da blir det enklere for de å lese av.

 

Jepp. Flere av britene jeg bor med drar med seg passet på byn (noe jeg selvfølgelig aldri ville funnet på å gjøre i utlandet), for legitimasjon. Ingen av dem har lappen, dog, for lappen der borte er med bilde og fødselsdato. Har selv aldri blitt spurt om legg på byn her, men som regel er jeg ute med andre utvekslingsstudenter også, så de skjønner vel strengt talt at vi er 18 da vi er her.

Lenke til kommentar

Jeg også pleier å bruke hodetelefoner og klarer fint å hilse på og si "ja takk" eller "Nei takk" til kassereren til tross for at jeg er i en samtale.

 

I går skjedde det noe småpinlig på jobb. Jeg gikk forbi en hylle med noen sokker og hørte en høylytt during fra hylla. Jeg antok det var en eller annen motor det var noe i veien med (det hørtes ikke akkurat normalt ut), så jeg kikket ned - og der ligger det en elektrisk tannbørste i plastforpakning og surrer lykkelig i vei. Plasten gjør at den lager mer støy enn normalt, og børsten har i tillegg en veldig kraftig vibrasjon. Jeg prøvde desperat å trykke inn (den veldig harde) plasten for å nå av-knappen, men til ingen nytte. Så må gå noen meter med denne bråkebøtten til kassen for å få hjelp til å slå den av. Trykket den hardt i neven for å unngå støy. Kollegen min fikk den av etter litt strev.

 

Lurer på hvor lenge den hadde ligget der og vibrert og hvem som hadde slått den på, og hvorfor. :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Samme dag hadde vi fått inn et større parti med ribbe fra Gilde, noe som måtte stables av på kjøla. Etter en liten innsats er en kortvegg full av ribbe og jeg sier småtørt til sjefen:

 

"Du, nå har vi fått ribbevegg på kjøla."

HAHAH. Åh, denne gjorde dagen min :rofl:

Lenke til kommentar

Vi har tippe-terminaler, på siden av å være et kundeservice. Det er noe herk! Det vil med dette oppstå to køer. En for spørsmål og hjelp med produkt eller lignende, og en for tipping, lotto og lignende. Vi har en disk hvor vi kan betjene butikk-kunder, hvor vi har satt opp et kassa-apparat, datamaskin, telefon... alt det essensielle. Og så har vi en annen side hvor det står tre tippe-terminaler og en rikstotto-maskin. Blir man alene om å ekspidere alle kundene, må man hoppe frem og tilbake mens man forsøker å huske hvem som var først, og hvem som var nest i køene. Greit nok, egentlig ikke noe problem. Men kunder.... Spesielt dere eldre kvinner, dere eier hverken folkeskikk eller kø-sans! Eldre kvinner, menn også, men spesielt eldre kvinner vil med viten og vilje plassere seg i kundeservice-køen når de skal ha tipping for å få "raskere hjelp", og motsatt! Det er ingen logikk i hvor de plasserer seg, annet enn at de ønsker å snike seg forbi de som allerede venter i kø. Nå ser jeg altså forbi de som rett og slett bare ikke aner hvilken kø de står i, hvilken vei et tippekort plasseres inn i en tippe-terminal osv. selv om de gjør dette fem dager i uken. Og disse er det nok av! Men selv på en travel fredag eller lørdag, hvor vi er fire ekspeditører og tydelig deler opp oppgavene og tydelig plasserer oss ved forskjellige disker vil en kunde forsøke å tippe lotto over en dataskjerm, eller returnere et akebrett mellom to tippeterminaler.

Hilsen oppgitt.

Edit: Telefoner ja.. Når jeg ringer til noen og jeg ikke er helt sikker på om jeg tastet riktig eller lignende, så åpner jeg med "Hei! Er det/snakker jeg med [personen jeg skulle snakke med]?" Vanskeligere er det ikke. Den du ringer til skal da ikke måtte forklare hvem det er, ikke helt utav det blå i alle fall. Unntaket er vel om man finner en telefon på bakken som kun har nummeret "hjem" lagret. Da kan man spørre noe ala "Hei! Har funnet denne telefonen! Kan jeg spørre hvem jeg snakker med?", eller lignende. På en annen side svarer man alltid med "Hei! Du snakker med [bedrift]", osv. dersom arbeidstelefonen blir oppringt.

Endret av Denjam
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...