Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er greit at folk prøver å prute (selv om det er en uting), men når de ikke gir seg etter jeg har sagt at det ikke er noe å gå på, så synes jeg det er direkte frekt. Skal prøve den "Dette er ingen auksjon" neste gang en kunde ikke gir seg. Takk for tipset :)

 

Husker en gang en kar som ville ha et kamera og to objektiver. Det var i prisklassen 30-40.000 om jeg husker rett. Han fikk et pristilbud, som allerede var en del lavere enn utsalgspris. Hos en konkurrent i nærheten hadde han fått et tilbud som var 500 kroner lavere enn hos oss, så vi sa at vi kunne slå av ytterligere en tusenlapp (fortjenesten ble minimal, men bedre å selge noe til innkjøpspris enn å gi en konkurrent salget).

 

Han ble faktisk fornærmet over at vi ikke kunne gi han mer enn 1000 kroner avslag på den allerede rabatterte prisen, kjeftet litt på oss, og gikk heller til konkurrenten og betalte 500 kroner mer :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Selgere på f.eks Elkjøp har vel noen ganger litt å gå på?

Det er i såfall minimalt.

 

Butikker som selger ryggsekker og andre ting som ikke er så "populært" som elektroniske artikler, har ofte ganske mye å gå på. Men som Cosmo Kramer sier, så er det ikke mye å gå på hos elektrobutikker. Da er pruting vannvittig irriterende, delvis fordi man må lire av seg den samme forklaringen om hvorfor vi ikke kan gå ned i pris til alle som pruter, og delvis fordi jeg gjerne vil gjøre en kunde blid ved å gi han/hun en god pris. Men er det ikke rom for det, så er det ikke noe vi kan gjøre.

 

Hvordan hadde det blitt om også selgerne i butikken begynte å prute?

 

Kunde: Ja, jeg skal ha den PC'en der. Det står at den koster 10.000 kroner?

Selger: Ja, men jeg vil gjerne ha 15.000 for den da.

Kunde: Syntes det var litt dyrt. Men jeg kan strekke meg til 11.000.

Selger: Siste tilbud fra meg er 13.000 kroner. Kan ikke selge den rimeligere enn det.

Kunde: Ok, da sier vi det (litt snurt i stemmen).

Lenke til kommentar
Nei faktisk ikke. elektrobransjen er den bransjen som har minst å gå på! Vi er så prispressede allerede.

 

Før var det mye å gå på men ikke nå lenger:( feks xbox og ps3. de selger med 0 kr i inntjening.

 

Okei, visste jeg ikke.

 

Pleier jo som oftest å se ann situasjonen og selgeren. Har jo vært ute for at selgeren kommer i forkjøpet og gir en pris under den som står på lappen.

Men dette har jo vært på litt dyrere ting som hvitevarer o.l.

 

Men er enig i at man ikke skal gå for langt heller.

Han i eksemplet til Marekatten er jo en tulling :p

Lenke til kommentar

En ting jeg noen ganger sier til prutekundene (med et smil om munnen) er

 

"Her er prisene ferdigprutet, slik at alle kunder, og ikke bare de som tør å prute, får den beste prisen vi kan gi" :)

 

Men jeg ser ann kunden først, om han/hun tar en spøk da enkelte (stort sett eldre mennesker) kan bli dødelig fornærmet over en slik "frekkhet".

 

Angående å bli fornærmet, så var det en dame som ble direkte forbannet da en kollega av meg ba meg "hjelpe dama" da han var opptatt. Hun var en finere vestkantfrue, og mente da ærlig talt at vi burde kalt henne "damen" :!:

Lenke til kommentar

I fare for å gå for langt OT dristar eg å seia at det er nær like gale i sportsbransjen, sjølv om me iallfall tidvis har lite/ingenting å gå på. Som selgar vil ein jo helst ha salget og prøvar å koma kunden i møte med kanskje eit lite tilbod.

 

Dei verste prutarane etter eigen erfaring er dei som skal ha rabatt på pakkeprisar på t.d. ski der varene allereie er sterk rabaterte. Tilfellet under er faktisk noko eg har opplevd :( Det gjeld ein langrennspakke med sko, ski og NNN-binding til 999,-.

 

Kunde: Eg skal ha desse skia, men 999,- er for mykje :realmad: Me seier 799,- me?!

Selgar: Eg har diverre ikkje noko å gå på, og pakkeprisen er allereie sterkt rabatert då delane vile kosta om lag 2400,- dersom du skulle kjøpt dei kvar for seg.

Kunde: J**** gnitne drittunge :realmad: Viss ikkje du vil ha salget går eg gjerne til den andre sportsbutikken på senteret (same kjede som oss) og handlar der. Der gir dei meg iallfall tilbod!

Selgar: Gjer det, men det er same...

Kunde: Hysj! Er du og så frekk at du snakkar i munnen på meg :wallbash: Dagens ungdom...

 

Kunden går forbanna ut døra, bannar høgt og hiv ein snøball(!) på butikkvindauget... Tenk kor modne folk kan vera.

 

Enden på historia er den beste, då butikken på senteret er tom for ski i rett lengd. Dei ringer ned og høyrer om me har det. Rett i ettertid etter kunden hadde vore her hadde me seld den siste skia i hans lengde, og fekk "diverre" ikkje ha han som kunde...

Lenke til kommentar

Er veldig lite å gå på elektronikkbransjen ja, hender vi selger ting med tap også, men vi har andre produkter som med såpass god dekning at dekker opp det.

 

Hadde en kollega som sa til en kunde som begynte å prute; "Pruter du i matbutikken også, eller?". Det er jo et poeng i det, da. Det er det jo ingen som gjør.

 

Jeg pleier å gi litt rabatt om kunden er hyggelig og vi ikke taper på det, runde til et bedre tall, istedetfor 6274,- så 5999, funker ofte det. Det er jo folk som spør om jeg kan selge ting som koster 6700,- til 6000,-.

 

En annen ting er jo nettpriser, folk klikker jo helt i vinkel fordi de tror de kan gå på nettet, se en pris og komme i butikken for å få den samme. Vi pleier å matche vår egen nettbutikk+frakt, men er visst vanskelig å forstå at det koster mer å drive en butikk.

Lenke til kommentar
I fare for å gå for langt OT dristar eg å seia at det er nær like gale i sportsbransjen, sjølv om me iallfall tidvis har lite/ingenting å gå på. Som selgar vil ein jo helst ha salget og prøvar å koma kunden i møte med kanskje eit lite tilbod.

 

Dei verste prutarane etter eigen erfaring er dei som skal ha rabatt på pakkeprisar på t.d. ski der varene allereie er sterk rabaterte. Tilfellet under er faktisk noko eg har opplevd :( Det gjeld ein langrennspakke med sko, ski og NNN-binding til 999,-.

 

Kunde: Eg skal ha desse skia, men 999,- er for mykje :realmad: Me seier 799,- me?!

Selgar: Eg har diverre ikkje noko å gå på, og pakkeprisen er allereie sterkt rabatert då delane vile kosta om lag 2400,- dersom du skulle kjøpt dei kvar for seg.

Kunde: J**** gnitne drittunge :realmad: Viss ikkje du vil ha salget går eg gjerne til den andre sportsbutikken på senteret (same kjede som oss) og handlar der. Der gir dei meg iallfall tilbod!

Selgar: Gjer det, men det er same...

Kunde: Hysj! Er du og så frekk at du snakkar i munnen på meg :wallbash: Dagens ungdom...

 

Kunden går forbanna ut døra, bannar høgt og hiv ein snøball(!) på butikkvindauget... Tenk kor modne folk kan vera.

 

Enden på historia er den beste, då butikken på senteret er tom for ski i rett lengd. Dei ringer ned og høyrer om me har det. Rett i ettertid etter kunden hadde vore her hadde me seld den siste skia i hans lengde, og fekk "diverre" ikkje ha han som kunde...

 

Fullstendig enig at det er frustrerende. Men om man har stått og snakket med en selger i en 10-15min om forskjellige produkter, som også er forholdsvis dyre, så skader det jo ikke å spørre om de kan gi et tilbud.

Nå tar jeg også et nei for et nei, og har aldri blitt fornærmet over å få avslag. Tross alt bedre å spørre, enn ikke å gjøre det.

Skjønner egentlig ikke hva som foregår oppe i huene til folk som girer seg opp over det.

 

Men nok OT nå.

Lenke til kommentar

Har en til, hadde en kunde (type feit, skallet middelaldrende mann med kone importert fra sør-øst asia og en uoppdratt liten drittunge som fløy rundt) som skulle kjøpe PS3 pluss 2 kontrollere. Jeg slo inn varen hans og han spurte om det var noen pakkepris å få. Jeg sa at vanligvis ikke, men sida han spurte så skulle jeg se hva jeg kunne gjøre. Bruttoen viste seg å være vanvittig lav så jeg sa at 50kr er alt jeg kunne få til. "Jeg tror vi sier 100" sier kunden. "Okei, 75. Høyere går ikke". Kunden setter på voksenansiktet sitt, ser meg rett i øynene og sier litt truende: "Vi sier hundre." Jeg snur meg mot dataen i et øyeblikk, før jeg snur meg tilbake og sier: "Nei, vet du hva, vi selger hundrevis av slike playstations før jul til folk som kjøper mye mer tilbehør og de krever absolutt ikke en pakkepris som ikke eksisterer. Du må ikke tro at fordi jeg er ung så kan du prute ned prisene. Faktisk... *snu seg og fjerne rabatten* kostet det deg, 75kr." Mannen begynte å oppføre seg enda mer truende, kalte meg en liten drittunge. Gikk så langt at jeg truet med å tilkalle vaktene, noe som ikke enset mannen i det hele tatt. Det ga seg ikke før en to meter høy securitas vakt eskorterte mannen høflig ut.

 

50kr er ikke mye for en stor kjede som elkjøp, dette handlet vel mer om at jeg følte meg dritt behandlet. Noen folk må opplæres i grunnleggende ydmykhet, og selv om det ikke er min jobb, så tar jeg på meg det ekstraarbeidet. Tenker meg at jeg ikke engang hadde fått et takk om jeg hadde cava for fyren.

Endret av Frohman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk en gang spørsmål om jeg kunne gå inn i datasystemet og slå av 3 kroner per liter for lettmelka. Bare fordi en kunde handla inn 15 liter.

 

Jeg hadde ikke tilgang til datasystemet, og nevnte at det ble billigere om kunden kjøpte kartonger med 1,5 liter istedenfor. Men neida. Skulle aldri handle der igjen og skulle si til alle vennene sine at butikken jeg jobba i var dårlig.

 

Gjett hvem som handlet melk senere den kvelden? :p

Endret av DemonFudge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...