Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg hadde også blitt lettere irritert om dere hadde kommet inn i butikken min med en burger full av dressing og faenskap i ene hånda og begynt å pelle på dyre ting med den andre hånda. Skiltet er jo der for for en grunn. De skal ikke behøve å gå å tørke opp etter folk som søler mat på PC-er, kameraer etc.

 

Joda, men nå var det ikke det vi gjorde. Hadde burgerne godt innpakka i papiret, og var ikke i nærheten av å røre noe. Skulle faktisk bare inn og spørre en av folka som jobber der om de hadde et av kameraene på lager.

Lenke til kommentar

Hadde tidenes hissigste "mental case" i butikken i dag.

 

Til å begynne med var det jo alt for dårlig at hun måtte vente i kø som alle andre, for hun hadde jo så dårlig tid. Men selve grunnlaget for at hun var hissig, var at hun hadde fått opplyst en pris på scan av bilder, og en annen pris for retusjering. Hun syntes prisen for retusjering var alt for høy, så alt vi gjorde var å scanne bildene. Hun ble da forbannet fordi vi ikke hadde retusjert bildene samtidig.

 

Gidder ikke å ta hele historien, men det var for meg totalt umulig å komme til orde, og da jeg til slutt spurte om jeg kunne få lov til å snakke ferdig, så utbrøt hun hissig "Nei, jeg gidder ikke diskutere mere med deg, din lille nerd" og stormet ut av butikken.

 

Hun klarte for øvrig å presse inn i samtalen at hun var forbrukerjournalist, hva nå søren det betyr.

 

Men, en ting vil jeg bare få si... det er alltid så hyggelig å jobbe lille julaften og julaften. Folk er så glade, for de begynner å bli ferdig med julehandelen og gleder seg til julaften, samtidig som man unngår de verste køene i butikken :)

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar

Jobber i dagligvarebutikk, og syntes alltid det er veldig koselig når kunder møter meg langt inne i butikken og spør etter panteautomaten. Den ligger rett ved siden av inngangen, og du skal være ganske lost hvis du greier å gå forbi. Kunden blir gjerne veldig forfjamset og stille, det er et veldig vakkert øyeblikk når kunden oppfatter at den har dummet seg ut:)

Lenke til kommentar
"HAR DU TYNNRIBBE???"

 

(kl 18 lille julaften.....)

 

nei.det er utsolgt for

 

Utsolgt???allerede?det var dårlig......

 

Kjenner meg igjen!

 

Da jeg jobbet i butikk jobbet jeg også på julaften. Vi stengte klokken 13.00 men da butikken ligger inne på et senter har vi alltid folk i butikken en stund etter stengetid. Klokken 13.15 kommer det en dame bort til meg og klikker i vinkel fordi vi ikke hadde 6-7 kg med ribbe som hun virkelig måtte ha.

 

Jeg beklaget at det var tomt og sa at det kunne lønne seg å komme litt tidligere neste gang. Hun gav seg fortsatt ikke og mente at det var helt uforståelig at vi ikke hadde noe igjen. Da jeg henviste henne til disken med Fjordland, så tok hun fart med handlevogna, dyttet den inn i veggen og gikk.

Lenke til kommentar

Jobber selv på elkjøp og hadde en del morsomme episoder i høst før bakkenettet ble stengt. Spess husker jeg da et eldre ektepar kom inn og spurte meg hvorfor de ikke fikk inn noen kanaler, etter innkjøp av en RiksTV dekoder. Jeg spurte dem om de hadde byttet ut antennen sin, ettersom enkelte antenner ikke ville få inn noe som helst. De sa at de var koblet opp på antennen til bo og service senteret, så det var ikke noe tema. Videre spurte jeg om de hadde latt TVen stå på TV2 i en liten stund for å søke seg inn, dette tok som regel en fem minutters tid, men kunne ta opptil en time opplyste jeg om. Nei, den informasjonen hadde de ikke fått. Dette var jo en regle jeg gjentok til veldig mange kunder iløpet av høsten, og de aller fleste tok det med et smil og var velkommen tilbake om det skulle vise seg at det ikke skulle fungere. Disse ble derimot rasende forbannet, og jeg spurte høflig om det var jeg som hadde solgt dem boksen. Nei, hun pekte på en kollega av meg og sa at det var han som hadde solgt den. Jeg beklaget tilfellet, og akkurat i det de skulle gå snudde hun seg til kollegaen min, som var opptatt med å selge en TV. Samtalen går som følger:

 

Kunde: DU! Ja, du! Kom hit.

Kollega: ?

Kunde: Hvorfor ble ikke vi fortalt dette når vi kjøpte boksen?

Kollega: Ja, vi beklager det, men vi har solgt flere hundre slike bokser, og av og til hender det at alt av informasjon ikke kommer med.

Kunde: JA DET KAN DU GODT SI *DRAMATISK STORMOUT MED GÅSTAVER*

 

Hadde også en kunde som insisterte på at vi monterer gratis. Jeg sa at det var umulig for frakt og montering av TV koster til sammens rundt 400-500kr, og kunden truet med å ta det med til "TV2 Hjelper Deg" før han stormet ut. Senere på dagen kommer han tilbake med tilbudsavisen og holder opp en annonse for Viasat, hvor det står gratis montering. Jeg må forklare ham (en helt oppegående normal herre i rundt sekstiårsalderen) flere ganger at dette er snakk om en montering av parabolantenne, og at dette utføres av en tredjepart som leies inn av Viasat og at vi ikke styrer over dette på noen måte. Vi ble enig etter ca. ti minutter med gjentagelser, før han gikk ut av døra med en svært lav hatt.

 

En annen morsom episode tok sted her på mandag. Det er jo jul og harde pakker er jo noe de aller fleste kjøper mye av, så vi tre som arbeider på brunt har jobbet konstante ti timers skift de siste par dagene. Jeg står og hjelper en dame finne en film hun har lagt av (tilbud hvor om du kjøper filmen får du en RC-bil til 299kr til 99kr på kjøpet), og siden hele butikken er stappfull, letet jeg febrilsk etter filmen (som viste seg å være borte, hun fikk velge en annen film istedet, noe som passet henne bedre). Mens jeg står å leter kommer en kunde bort til meg, og fanger meg i et øyeblikk der jeg står og ser ut i lufta og grubler over hvor filmen kunne ha tatt veien:

 

Kunde: Hjelper du folk eller står du bare her og slenger?

Meg: Ja, jeg hjelper, jeg.

Kunde: Jess, klokkeradio!

Meg: *Løfter hånden og viser til hvor klokkeradioene befinner seg* De har vi ståend-

Kunde: JA MEN DU MÅ JO HJELPE MEG, IKKE SANT?

Meg: Ja... eeh... jeg er litt opptatt akkurat nå, om du venter litt...

Kunde: Jaha, ja. *dramatisk stormout*

Meg: *roper* Du får ha god jul, da.

Damen: *himle med øynene*

Meg: Jepp, noen folk.

Damen: Oh, yes.

 

Jeg følte vi knyttet bånd i det øyeblikket.

 

Edit: Kjenner jeg også har et hat for de som absolutt blir overrasket over at vi er tom for ting som WIImotes og Forza 3, en time før stengetid på lille julaften. Jeg sier ganske enkelt: "Du er aaaaalt for seint ute." Altså hallo, hørt om jul? Du vet den høytiden som kommer på samme dato hvert eneste år, og som vi har brukt hele måneden på å forberede oss på? Der folk kjøper 10 ganger så mye som vanlig? Ikke det, nei?

Endret av Frohman
Lenke til kommentar

Er utdannet ikt-driftsoperatør, og i lærlingetiden min opplevde jeg mye rart. Jeg jobbet på en skole, som da seg så hør og bør huser mange lærere. Spesielt lærere i 40-50 års alderen er det værste du kan møte.

 

Herregud så mye dumt.

 

Det absolutt fuckings værste som finnes er selvutnevnte dataeksperter hvis eneste kunnskap begrenser seg til office pakken.

 

Vi hadde ansvaret for 3 skoler i distriktet vårt, og på den "lengst unna" jobbet det en kvinnelig lærer som hadde tatt over ansvaret for datarommet på skolen. Eller, hun likte ihvertfall å tro det. Hver gang vi skulle dit for å fikse noe eller oppgradere dataparken satt hun over skulderen vår med et falkeblikk.

 

"Er du sikker på at du vet hva du gjør?"

 

"Ja, dette er jobben min."

 

"Men er du sikker?"

 

"..... Ja. Dette er som sagt jobben min, jeg vet hva jeg driver med."

 

"Jo, for du skjønner at jeg vet ikke hva du driver på med nå, for jeg har aldri sett den menyen der før. Jeg ville bare være sikker på at du ikke ødela harddisken"

 

Den "menyen" var kontrollpanelet. Det jeg "gjorde" var å oppgradere driveren til lydkortet.

 

Er det mulig? Seriøst? Hvor frekk går det ann å være? Når du absolutt ikke har peiling på noe, hva gir deg da retten til å sette spørsmål med hva fagfolk driver med? Spesielt når det er noe så banalt som en jævla driveroppdatering.

 

Så har du de lærerne som mener at "alt var bedre før". Dette er gjerne personer som har et innbitt hat mot alt av ny teknologi og mener at all kommunikasjon burde gå med brevpost.

 

På skolen hvor jeg jobbet så hadde ikt-avdelingen en felles mailaddresse slik at brukerne kunne sende inn feil, også fikk alle sammen mailen videresendt til sin personlige innboks.

 

Dette er alle ansatte informert om, og alle bruker det.

 

En dag kom det en lærer ned på kontoret vårt for å kjefte meg huden full. Dette fordi jeg ikke hadde gjort det han bad meg om. Jeg svarte at jeg ikke hadde fått noe mail fra han og at jeg ikke viste at han hadde et problem.

 

"MAIL?! Jeg la en lapp i posthylla di! Hvordan kan du ikke ha sett det?"

 

Kødder du med meg? Vi bruker ikke noe posthylle. Alt går jo på mail.

 

Men neida, det var min feil at han ikke evnet å bruke et mongoenkelt mailsystem som tydeligvis var alt for mye for han. Men likevel var det fult og helt min feil, da jeg ikke hadde evnet og sjekke posthylla mi hver dag for å se etter lapper fra diverse lærere.

 

Jeg har også opplevd å bli nesten regelrett dratt ut av kontoret pga en printer som ikke fungerte. Mens jeg ble dratt fra kontoret til klasserommet på andre siden av bygget så fikk jeg en lang lekse om hvordan jeg hadde forsømt mine plikter som ikt-ansvarlig og at dette var fullstendig uholdbar oppførsel.

 

Når jeg kommer inn på klasserommet så ser jeg at printeren er tom for papir...

 

Så jeg spørr høflig hvorfor de ikke hadde lagt inn papir. Fikk da til svar at det er min jobb. Da måtte jeg forklare henne at det er ikke min jobb å springe rundt å gjøre jobber som brukere enkelt kan gjøre. Spesielt når det ligger flere pakker med papir ved siden av hver skriver. Elevene hadde prøvd å forklart henne at dette kunne de gjøre veldig enkelt selv, men neida, hun skulle hente den forferdelige lærlingen som ikke hadde gjort jobben sin.

 

Denne går ut til alle som noengang har tatt seg i å oppføre seg på den måten mot servicepersonell: Brenn i helvette ditt evneveike vesen! Bare fordi du er inkompetent betyr ikke det at det er mitt problem.

Lenke til kommentar
"HAR DU TYNNRIBBE???"

 

(kl 18 lille julaften.....)

 

nei.det er utsolgt for

 

Utsolgt???allerede?det var dårlig......

 

Kjenner meg igjen!

 

Da jeg jobbet i butikk jobbet jeg også på julaften. Vi stengte klokken 13.00 men da butikken ligger inne på et senter har vi alltid folk i butikken en stund etter stengetid. Klokken 13.15 kommer det en dame bort til meg og klikker i vinkel fordi vi ikke hadde 6-7 kg med ribbe som hun virkelig måtte ha.

 

Jeg beklaget at det var tomt og sa at det kunne lønne seg å komme litt tidligere neste gang. Hun gav seg fortsatt ikke og mente at det var helt uforståelig at vi ikke hadde noe igjen. Da jeg henviste henne til disken med Fjordland, så tok hun fart med handlevogna, dyttet den inn i veggen og gikk.

 

Har disse selv. de skjønner ikkke at det er jul!

Lenke til kommentar
Kunde: Hjelper du folk eller står du bare her og slenger?

Meg: Ja, jeg hjelper, jeg.

Kunde: Jess, klokkeradio!

Meg: *Løfter hånden og viser til hvor klokkeradioene befinner seg* De har vi ståend-

Kunde: JA MEN DU MÅ JO HJELPE MEG, IKKE SANT?

Meg: Ja... eeh... jeg er litt opptatt akkurat nå, om du venter litt...

Kunde: Jaha, ja. *dramatisk stormout*

Meg: *roper* Du får ha god jul, da.

Damen: *himle med øynene*

Meg: Jepp, noen folk.

Damen: Oh, yes.

 

Hahaha, fantastisk. Opplevde det samme så godt som ordrett to ganger i løpet av mine 2,5 år i Elkjøp. Dramatisk stormout blir en klassiker etterhvert, det. Den desidert beste opplevde varianten er hvis kunden planlegger en utstorming og plutselig vender og går målbevisst innover i kjøkkenutstillingene og om ca 1 minutt kommer tilbake for å spørre hvor utgangen er.

Lenke til kommentar

Et lite tips er å si at "Jeg hjelper en kunde akkurat nå.." Ikke "jeg er opptatt". Det vil iallefall snu noen av disse stressede kundene, variant 2 er veldig lett å misforstå til å "jeg driver og rydder, og kan ikke hjelpe deg før jeg er ferdig" - som jeg selv ville reagert negativt på om jeg var kunde.

 

Ord er makt :). Nå skal det sies at noen får man aldri fornøyde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde en fin en i butikken lille julaften:

 

Kunde ringer til butikken og jeg tar telefonen. Kunden spør om vi har noe juleøl han vil ha. Ja sier jeg, vi har 15 flakser igjen. Kunden spør om jeg kan sette av disse for han, noe jeg selvfølgelig gjør. Etter en liten time kommer han og henter de og skryter veldig av servicen han fikk. Jeg fikk han også i kassen hos meg. Han skrøt enda en gang av den gode behandligen han fikk og før han gikk slengte han en 50-lapp på båndet som takk for god service. Rakk ikke si noe før han forsvant ut av butikken. 50-lappen tok jeg forøvrig ikke selv, men la den vekk slik at vi kan dele på den ved en annen anledning :)

Lenke til kommentar
Meg: *roper* Du får ha god jul, da.

Damen: *himle med øynene*

Meg: Jepp, noen folk.

Damen: Oh, yes.

 

Jeg følte vi knyttet bånd i det øyeblikket.

Hehe, har opplevd det selv. Kunder som blir oppgitt over andre kunders oppførsel. Hvis de er neste person i køen sender de ofte et medlidende blikk til oss, eller til en annen ansatt om de blir hjulpet mens de overhører den kranglete kundens "klagesang".

 

Så folk flest er fornuftige, oppegående mennesker. Men så er det de som på død og liv må klage på hver eneste bittelille filleting. De kan ikke ha det godt med seg selv når de irriterer seg over absolutt alt som går bittelitt mot dem.

 

Også har vi dem som er sinte og sure fordi vi "aldri" tar telefonen rett før jul. Vi prøver å forklare at det er bedre å ringe kundeservice (de kan svare på det meste) eller sende en e-post, ettersom det stort sett er helt fullt med folk i butikken. De står da i en butikk med kø ut døren, og får det ikke inn i hodet at vi ikke kan svare hver eneste j*vla gang telefonen ringer.

Lenke til kommentar

Var en morsom kar innom her omdagen. Slengte en nokia på bordet som hadde 2 feil. Ene var skurring i earpiece noe han mente han måtte betale selv pga rusk etc, greit nok. Andre feilen var at skjermen svartnet til innimellom, og det ville han ta på garantien.

 

Greit nok.

 

Begynner å registrere service, og spør kunden om han har med kvittering. Kunden ble litt paff, og sa "nei, såklart ikke".

 

Spurte så om han hadde kjøpt den i butikken vår, og hvilket navn det eventuelt kunne stå på. Vedkommende så rart på meg, smålo litt og sa, nånei du, denne hadde han kjøpt på en konkurrende kjede langt nede i sør-norge en plass.

 

Begynte da å forklare til kunden at det var greit at den var kjøpt hos en annen kjede, og at vi godt kunne ta imot den og sende den til rep, men vi må uansett ha en kvittering.

 

Fyrn ser rart på meg, og sier i en kvassere tone:

 

"Dette er da en nokia??!"

 

Han prøvde å hinte til noe universal garantitull og at han hadde samme rettigheter (reklamasjonsrett etc) om denne var kjøpt i usa eller finland, kvittering eller ikke. Nokia var da nokia liksom.

 

Uansett, prøvde å forklare til vedkommende at produsentene/verksteder krever gyldig kvittering på telefoner som skal sendes inn for garantisaker, og at dette ikke er noe jeg får gjort noe med. Forklarte også at hvis kunden ønsker å levere den inn til oss er det greit, så lenge han kan skaffe oss en kvittering. Prøvde også å foreslå at kunden heller kunne levere den inn til konkurrenten (som ligger rett over gaten), da de sikkert kan finne kvitteringen hans i deres system.

 

Han begynte å blåse seg voldsomt opp, og spurte om jeg visste hvor mye han hadde handlet hos oss bla bla, det var ikke måte på hvor ufattelig dårlig service dette var.

 

Kjefta på meg og mente at dette var reinspikka tull, og bare vranghet fra vår side. Endte med at han tok telefonen og stormet ut av butikken med ordene "Dra til helvette" elns. ropte bare god jul tilbake jeg :)

 

Ble litt forfjamset av kjeftinga, så greide å utlevere feil telefon til en av de som stod i kø etter han tullingen, selvfølgelig.

 

Ringte vedkommende opp etterpå og sa ifra, han var heldigvis ikke kommet så langt.

 

Han kom innom litt etterpå, fikk rett telefon, 200kr i gavekort og 500grams pose daim. Han ble jo strålende glad og sa noe ala "du har nettop latterliggjort alt det han tullingen som var her istad sa om dårlig service etc".

 

Noe annet skulle vel egentlig bare mangle ^^

Lenke til kommentar

Jeg jobber i en fotobutikk og hadde en artig type innom.

 

Vi forstørrer bilder i 20x30cm som vi pleier å si er ca. like stort som et A4-ark. Denne kunden hadde vært og kjøpt seg A4-ramme et annet sted som han skulle bruke til bildet. SÅ han kommer bort til meg og følgende skjer:

 

Kunde: Hei, du, dette passer jo ikke inn i rammen

Meg: Nei, 20x30 og A4 er ikke det samme

Kunde: Nå har noen i fotobransjen driti seg ut, dette er lureri av kunder.

Meg: Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, vi har aldri sagt at det var A4, men jeg kan hjelpe deg å skjære det til.

Kunde: Nei, en papirkutter skal jeg nok skaffe selv, men dette må du ta opp med dine foresatte, for dette er uholdbart.

 

Uffda.

 

 

En annen episode var en kunde som kikket på en reflektor vi hadde utstilt. Denne hadde biter av de forskjellige materialene man kunne få de i sydd på, slik at kunden kunne se. Oppå hver del var det et klistremerke med info om stoffet.

 

Kunde: Hei, kan man ta av klistremerkene?

Ekspeditør: Ja, men hvorfor vil du det?

Kunde: Jeg vil jo kjøpe den, det er vel en bra reflektor?

Ekspeditør: Joda, men den der er jo bare en demonstrasjonsmodell!

Kunde: Åååja, men kan den ikke brukes?

Lenke til kommentar

Kunde: Hvor kan jeg finne ski-utstyr?

Meg: Ved sportsavdelingen, helt bak i butikken til venstre. Det er personell der som kan hjelpe deg.

Kunde: Du må vise meg.

Meg: Beklager, men jeg er nødt til å gjøre mitt arbeid her. Det er personell som kan hjelpe deg ved sportsavdelingen. *peke*

Kunde: Hun hjelper en annen nå. Jeg har ikke tid til dette, du får gjøre jobben din med å hjelpe meg!

 

Sigh. Om jeg ikke får gjøre jobben min her, blir du stående i kø etter å ha funnet varen din. Du tjener ingenting på å frarive meg min post, handling tar tid enten du liker det eller ikke. Å kjøpe inn julegaver er ingen ekstremsport som ingen annen, der tiden løper ifra deg. Planlegg, ta deg tid, og bli ferdig. Ikke kom til meg ved siste anledning, og la adrenalinet fly gjennom. Selv skal jeg handle julegaver etter du og dine like har stjelt overtid fra meg, men jeg har det da ikke like travelt, har jeg?

Endret av cuadro
Lenke til kommentar
foresatte

 

foresatte? hva faen?

 

 

Det sa jeg og...

 

En annen gang skjedde dette:

 

Kunde: Hei, har du scanner?

Meg: Ja, har denne her, CanonScan xxx

Kunde: Ok, jeg gir deg 800 for den.

Meg: Nei, dessverre, den koster 999,-

Kunde: Men den er jo åpnet!

Meg: Nei,*bryter forseglingen og viser at alle kablene og alt er i original forpakning*

Kunde: Ok, men jeg gir det fortsatt 800

Meg: Dette er ingen auksjon, den koster 999

Kunde: Da er jeg ikke interessert, hadetbra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...