Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Etter litt hører jeg fra nr. 2 i den andre køen at "en må visst kjøpe pølser for å bli betjent her".

Hehe

 

Minnar meg om då pappa stod i kø i fiskedisken i ein butikk i Bergen. Den eine bergensfrua etter den andre sneik seg fyrst i køen og fekk betjening fyrst. Då seier pappa: "Å unskuld meg. Dette er visst damekøen. Kvar er herrekøen?"

 

No skal det seiast at dei fortjente å høyre det, i motsetning til deg som faktisk fylgjer køsystemet.

Hadde en annen "kø-twist" også... dog som kunde.

To kasser, to kø'er (bøyes det slik???)

Jeg stilte meg bak den ene omtrent samtidig med en gamling (som jeg estimerte til mellom 70-75 ett sted) stilte seg bakerst i den andre.

Dette var den gangen i livet mitt at jeg stilte meg i den køen som gikk raskest :thumbup:

Så når det var min tur så kom gamlingen med sin liter melk og skjelte meg ut etter noter for at jeg var så frekk å snek i køen. Tålmodig som jeg er (og kanskje litt spydig) så forklarte jeg rolig at jeg er vant med ett køsystem hvor en venter på tur i den køen en velger seg. Skifter en kø, så stiller en bakerst igjen.

Dama bak disken virket veldig i villrede på hvordan hun skulle takle dette... skulle hun la meg eller ham betale?

Jeg lot henne slippe valget og tilbød meg å vente til gamlingen hadde betalt... jeg har tross alt lengre igjen (den var litt stygg da, men...)

Etter at jeg hadde betalt og gått ut, så merket jeg at gamlingen satt i bilen og lirte eder og galle (om meg regner jeg med) til kona... så jeg stilte meg foran og viste finger.

 

Aldri sett en gamling så sint før.... ansiktet var Hitler verdig (sånn type etter å ha fått beskjed om store nederlag).

Det er også eneste gangen jeg har sett en gamling svi gummi på vei ut av fra bensinstasjonen :!:

 

Jeg kunne latt meg bli sint, men i og med at jeg klarte å fyre opp gamlingen så voldsomt så følte jeg meg litt som en vinner :yes:

 

 

 

Den gangen jeg jobbet selv på bensinstasjon så holdt jeg på med etterutdanning... hadde allerede utdannelse innen elektro og arbeidserfaring...

Det er jo likevel gjengs oppfatning at de som jobber på bensinstasjon ikke kan annet enn pølser.

 

Så en dag kom en litt eldre hyggelig kar og lurte på om jeg kunne hjelpe ham med å finne en passende sikring til et reisekjøleskap han hadde montert permanent i bilen.

Jeg sa at det kunne jeg jo gjøre, men ønsket vite litt om kjøleskapet.

Bak ham sto en "forståsegpåer" som sikkert bare ville hjelpe... rundt 40 år regner jeg med.

"10 ampere" sa han.

"Det er antagelig for mye til bare ett kjøleskap" sa jeg... "du vil nok ha litt mindre".

"10 ampere holder i massevis" sa han.

"Nå er ikke poenget at en sikring skal holde i massevis" sa jeg, "da kan han jo bare kjøre på å legge i en spiker type 300A slowblow"...

 

Men den hyggelige gamle mannen stolte mest på Mr. "do-it-yourself" guy bak seg...

Gikk sikkert bra... men det er ikke store vitsen i sikring dersom du legger den større enn de andre i bilen f.eks. eller større og tregere enn det som kjøleskapet tåler.

Menmen... jeg var jo bare en ynkelig bensinstasjonansatt...

 

Kan jo i tillegg nevne alle foredragene jeg har fått om bruk av ett multimeter...

De spurte om vi hadde ett... gjerne med en litt drøy forklaring på hvordan det ville se ut...

Så skulle de gjerne lære jyplingen bak kassa hvordan man ohmet.

Jeg sa aldri noe eller forsøkte å sette de i forlegenhet dog...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker jeg var utplassert i musikk butikken her i byen jeg, der var det mange rare kunder.

 

Kan jo ta med de særeste.

 

Hadde en liten unge som skulle kjøpe gitar, han ble veldig lei seg når han så at det var strenger og ikke knapper (han hadde nok spilt for mye gitar hero). Men virket som om han virkelig fattet interesse og synes det var gøy når jeg raskt viste han litt hvordan man spilte og noen grep (er ganske lite kunder i den butikken, de er maks 3 inne samtidig).

 

Hvis ikke så har vi jo en fyr som skulle kjøpe plekter til keyboardet sitt o.o?

 

Og ei gammal dame som lurte på om hun kunne få kjøpt høreapparat her.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jobber i butikk som sagt tidligere og hadde en morsom situasjon for en stund siden.

 

 

Det var kø, og jeg ble ringt på, og satte meg ned i kassen. Kunder kom fra den lange køen og til min kø. Plutselig hører jeg to stk som er dypt uenige om hvordan køen skulle være. Han mente han var først siden han hadde stått lengst i kø, hun mente hun var først siden hun ankom den nye køen før han. Hun hadde ikke stått i den andre køen. Visste ikke helt hva jeg skulle si, men hørte hun sa ett eller annet om at de kranglet om meg ;)

 

Var faktisk enig i dama der, men litt siden jeg kjenner henne litt, mens han er en tulling som handler hos oss.

 

 

Morsomme er de som spør etter pris på en vare når det henger plakater mer eller mindre rundt hele butikken med prisen.

 

 

 

 

 

Det beste er de som kommer klokka 21 eller noe sånt og vil ha øl og lurer på når ølsalget stenger.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor jeg skulle begynt om jeg skulle skrive om kundene mine. Merker jeg blir stresset av bare tanken. Har mange hyggelige kunder, men gud så mange rare det er også.

 

Heldigvis går den verste irritasjonen over etter noen år, mat i magen, godt uthvilt og positiv innstilling. Samt ha stilling nok til å kunne be dem dra til helvete om man føler for det. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jobber på bensinstasjon atm.

 

Eller;

Kunde: Kan du hjelpe meg å åpne bensinlokket på bilen? Det er en leiebil.

Jeg: Ja, jeg må nesten bare bli kvitt alle kundene (er kø), så jeg kan forlate kassen uten noen problemer. Du må nok vente

Kunde: HVA?!?!?!?

Den kan jeg skjønne, når det er ens tur i kassen får da de som jobber der faktisk betjene meg før de går videre til neste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja. Om de har stått i køen ja. Men noen vil at man skal bare droppe alt for dem helt uten videre, Men sånne ting kan ta evigheter. Det er dessuten neppe en bensinstasjonsansatt å ta opp lokket? Har selv opplevd lignende ting. Når det er tonnevis av kø, og man er alene.

 

Hadde jeg da vært kunden hadde jeg ventet eller spurt om de kunne ha kommet ut når de ble ledig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jobber på bensinstasjon atm.

 

Eller;

Kunde: Kan du hjelpe meg å åpne bensinlokket på bilen? Det er en leiebil.

Jeg: Ja, jeg må nesten bare bli kvitt alle kundene (er kø), så jeg kan forlate kassen uten noen problemer. Du må nok vente

Kunde: HVA?!?!?!?

Den kan jeg skjønne, når det er ens tur i kassen får da de som jobber der faktisk betjene meg før de går videre til neste.

Men det har også litt med skkerhet å gjøre da, kan hende at han var eneste person på jobb. og du kan ikke gå ifra butikken med kunder inni da de faktisk kan stjele + vi vet jo ikke om kunden faktisk var kommet fram til kassen eller ikke. kanskje h*n bare skrek det fra bak lokalet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe jobber på et feriesenter.

 

Var innom 25 jenter i 18-årsalderen, tipper de var fra tyskland, frankrike eller øst-europa.

 

Jeg sto alene bak resepsjonen, ingen andre i butikken. Etter litt hvisking og tisking spurte de om å ta bilde. Jeg sa ja, selvom jeg hater å bli tatt bilde av. Så jeg er i fotoalbum ettellerannetsted i verden :) Med 25 pene jenter ved siden av meg :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jobber på bensinstasjon atm.

 

Eller;

Kunde: Kan du hjelpe meg å åpne bensinlokket på bilen? Det er en leiebil.

Jeg: Ja, jeg må nesten bare bli kvitt alle kundene (er kø), så jeg kan forlate kassen uten noen problemer. Du må nok vente

Kunde: HVA?!?!?!?

Den kan jeg skjønne, når det er ens tur i kassen får da de som jobber der faktisk betjene meg før de går videre til neste.

 

Vel, er noen som har rutiner med å ikke gå fra kassa med mindre det er tomt da det finnes de som har litt lange fingre ;)

 

Ellers så kan jeg fortelle min særeste historie til nå: Jobber i en butikk der vi har allt fra lamper/stentøy/kjøkkensaker/bilder/bøtter og plastkasser og hagemøbler på sommeren

 

 

- En mann kommer inn i butikken, tydlig brydd av ett eller annet (ser ned og forsiktig til sidene) så når jeg spør hva jeg kan hjelpe han med så spør han litt irritert "Hvor er kundetoalettet??" noe jeg bare må svare at det har vi dessverre ikke og de nærmeste som hadde var bensinstasjonen over veien.

Dermed sprenger det helt for han og han kjefter og smeller og lurer på om jeg ikke har noe annet han kan pisse i :roll: Det er da andre begynner å reagere, kundene i nærheten fikk helt hakaslepp og stoppet helt opp, mens jeg bare ga uttrykket "sorry mac" og gikk tilbake til kassa :p

Endret av multisync
Lenke til kommentar
- En mann kommer inn i butikken, tydlig brydd av ett eller annet (ser ned og forsiktig til sidene) så når jeg spør hva jeg kan hjelpe han med så spør han litt irritert "Hvor er kundetoalettet??" noe jeg bare må svare at det har vi dessverre ikke og de nærmeste som hadde var bensinstasjonen over veien.

Dermed sprenger det helt for han og han kjefter og smeller og lurer på om jeg ikke har noe annet han kan pisse i :roll: Det er da andre begynner å reagere, kundene i nærheten fikk helt hakaslepp og stoppet helt opp, mens jeg bare ga uttrykket "sorry mac" og gikk tilbake til kassa :p

 

har dere ikke toaletter for de ansatte? det var det vi gjorde i butikken jeg jobbet i, dog vi måtte jo ha dem gjennom lageret så vi holdt dem jo nesten i hånden når vi ledet dem til det XD

Lenke til kommentar

Joa, men det er liksom poenget, de er for ansatte... er allt for mye greier med å la kunder buke vårt toalett da vi er en relativt liten butikk der det ikke er noen som er ansatt til å vaske ;)

Dessuten er det strengt forbudt å ta kunder inn på bakrommet :ph34r:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

"Kunden som kommer sent, og klager på utvalg av varer

Dette gjelder spesielt bakevarer. Vi får varer ca 2 ganger i uken (brødvarer hver dag), da ER faktisk sannsynligheten ganske stor for at vi KAN gå tom for ting. Du kommer rett og slett ikke inn på butikken klokken 20 når vi stenger 21, og klager på at vi ikke har akkurat den typen brød du liker best"

 

Det bruker faktisk Rowan Atkinson å gjøre etter det jeg har hørt.......samt skjelle de ut etter noter lol ;)

Lenke til kommentar

Jobber i kassa på en liten butikk.

Det eldre danske ekteparet

Hver ENESTE dag kommer en eldre dame inn sammen med mannen sin. De er danske og syklig pratesjuke.

Mens kona handler står mannen ved siden av kassen og "leser" aviser. Dvs. han leser ikke mye, han kommenterer heller hver bidige ting en kunde handler. "Jaha, du skal ha kjøttkaker til middag?..." Videre MÅ han dra meng inn i samtalen, unasett "... Ja det hadde ____ til middag i dag, forferdelig usunne greier det der. Vi spiser bare salat. I dag har jeg malt stuen, jeg jobber så hardt til tross for alderen....." bla bla bla.

Sinnssykt irriterende i lengden.

 

Kona er verre egentlig. Klarer å få meg i forferdelig dårlig humør omtrent hver gang hun er innom. Butikken ligger i en liten bygd så der er ofte lengre perioder uten kunder. Da rydder jeg litt i hyllene, poser noen poteter eller vasker litt. Jeg har en tendens til å plystre litt for meg selv, men som regel kun når jeg er alene, vet det er irriterende for andre nemlig. Men denne gangen vasket jeg brusskapet ved inngangsdøren og plystret litt for meg selv og var generelt i godt humør. Helt til hun kommer inn i butikken. Jeg rakk ikke engang å hilse på henne før hun slo seg helt vrang og skjelte meg ut for både å plystre og å vaske. Det er vist ikke min jobb å holde butikken ren når der ikke er kunder. Jeg skal sitte pent i kassen min og reise meg når hun kommer inn. Surt å måtte svelge sånt dritt.

 

De "som ikke skal handle så mye"

Som sagt er dette en liten butikk med få kunder. Enkelte tar seg derfor litt friheter. De stopper for eksempel midt i handelen fordi de kommer på noe de mangler. Greit nok det når der ikke er andre i kø, men på lørdagen kan det godt være 5-6 personer i kø og vi har bare en kasse. Da er det sykt irriterende at de stikker halveis.

 

Det er også vanvittig mange som bruker rullebandet som handlekurv. Dvs. de setter varene sine på rullebandet og går på jakt etter mer. Til tross for at der gjerne er flere personer i butikken som er klare til å betale.

 

De som ikke orker å bære

De som setter igjen jordbær kurvene sine i bunnen av rullebandet og stikker for å handle. Kan ikke bære de med seg så jeg faktisk kan la rullebandet gå og slå inn andre kunder?!

De som tror jeg er en bank

De som insisterer å ta ut over 1000 (som er maks grensen) og klikker fullstendig når jeg sier det rett og slett ikke går. Da må de dra kortet 2 eller flere ganger. De som kommer mandager kl 9 (da er der knapt nok veksel i kassen) og SKAL og da mener jeg SKAL ta ut penger til bilvask.

 

Faen, denne lista er lang. Tar kvelden, kommer med mer i morgen. Var på jobb i 11timer i dag så er litte grann "fed up" for å si de sånn.

Lenke til kommentar

Liker ikke henge ut folk, men har hatt litt morsomme situasjoner den siste uken etter jeg kom tilbake i jobben min i en maleavdeling. Dette har jeg fått hørt denne uken:

 

Kunde: Hei, jeg skal ha litt gul maling jeg.

Jeg: Ok, det skal du få. Hvilken type maling er du ute etter, og hvilken type gul?

Kunde: Jeg skal bare ha en liter gul maling. Ikke noe spesielt.

*sukk*

 

Jeg: Kan jeg hjelpe deg med noe?

Kunde: Ja, jeg tenkte å kjøpe en bøtte med Jotun. Ti liter bøtte, takk.

Jeg: Beklager, men Jotun er produsenten, og Jotun har masse forskjellige produkter som du ser på veggene her.

Kunde: Da må jeg ringe kona. *ringer kona...* .... Den het Egghvit.

Jeg: Ja, det er fargen. Men hvilken type maling?

Kunde: Jeg sa jo det, Jotun og Egghvit-farge.

 

Er det mulig? :p

 

Også de eneste jeg blir irritert på, er de som klager på at ristingen tar lang tid (3 minutter per bøttE), og de som blir sint på meg når vi er ut av basen som trengs for h*ns farge. Og avslutter med å si at de da får gå til konkurrenten istedenfor.

Lenke til kommentar

Ikkje sjølvopplevd, men fortalt:

 

På Ikea

Eit ektepar i 30-årene kjøpte eit fullt kjøkken, masse kasser og deler. Dagen etter kom mannen tilbake, bilen lessa full. Han hadde i tillegg lessa alt over på vogner og køyrd det til kundeservice. Problemet var at han skulle ha kvite frontar, men hadde fått blå. Den ansatte spurte tørt: "Har du tatt av beskyttelsesplasten?". :D

 

På Ikea 2

Ei dame i 50-åra hadde plukka litt forskjellige varer og kom til kassen. Når ei vare vart registrert kommenterte ho at det var feil pris, at den skulle koste 19, ikkje 29. Den ansatte sjekka prisen, som stemte, varen hadde sikkert ligget i feil hylle. Dama vart irritert, tok med seg varen for å legge den tilbake. På veien fram og tilbake hadde ho imidlertidig plukka med seg 5-6 andre varer. Ho skulle ikkje betale dei 10 kronene ekstra, men det vart dyrare til slutt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jeg: Kan jeg hjelpe deg med noe?

Kunde: Ja, jeg tenkte å kjøpe en bøtte med Jotun. Ti liter bøtte, takk.

Jeg: Beklager, men Jotun er produsenten, og Jotun har masse forskjellige produkter som du ser på veggene her.

Kunde: Da må jeg ringe kona. *ringer kona...* .... Den het Egghvit.

Jeg: Ja, det er fargen. Men hvilken type maling?

Kunde: Jeg sa jo det, Jotun og Egghvit-farge.

 

Er det mulig? :p

 

Dette hadde antageligvis ordnet seg nydelig hvis vedkommende selger hadde utvist service, og nevnt forskjellige typer maling. Gi kunden noen valgalternativer. Hvis de klarer det på Vil Du Bli Millionær bør det da ikke være så vanskelig. Hadde spart kunden for mye irritasjon også.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler alle som skriver negative ting om sine kunder tenke seg om hvilket yrke dem har valgt. Serviceyrke innebærer å svelge endel kameler og ikke hver dag er rosenrød.

 

Bor selv i Oslo og opplever mye dårlig kundebehandling rundt om forbi, dette går begge veier seff.

 

Butikkansatte generelt:

Har dere 5 kasser i butikken og kun en ansatt i kassa med 10+ i kø er dette bare respektløst for andres tid. Se på Ikea som et godt eksempel der kunden kan "bippe" varen selv og betale med kort på 1-2-3. Sverige har også mye selvbetjeningsbutikker, det er og blir den beste løsningen for alle som skal spare en ansattlønningspose.

Dere er også pliktig til å merke alle varer med pris og kunder som spør om den er gratis ønsker å vise sin sarkasme over deres latskap, ref: http://www.dinside.no/803465/matbutikkene-bryter-loven

 

Post & avisbud:

Dere gjør en knall jobb i mine øyne, bare synd at omlastingsentralen er blitt deres akillishel. Utlandspakker via Posten er sansynligvis det mest overprisede og dårligste tjenesten en kunde kan få idag. Alle som klager over mye reklame burde dere gi "ekstraservice" med å sette på en nei-til-uadressertreklame direkte på kassa.

 

Har jobbet selv noen år med pc-reparasjoner og har noen små gode på lager.

Kunden: Det er noe feil med den bærbare pcen min.

Jeg: Kan jeg se på den da?

Kunden: Ja, den kommer i Posten i morgen

(Noe den faktisk gjorde, ulogisk men sant.)

 

Under skoletida jobbet jeg med feilmelding på kabeltv og dette skjedde på en ellers så stille søndag. Rosenborg spilte en eller annen finale så gikk en større del av Trondheim ned. Her er det snakk om at antall samtaler gikk fra 0 til 300+++ samtaler i kø på minuttet.

Fikk noen artige og ikke så artige tilbakemeldinger:

Kunde: Hei, tven falt ut midt under kampen

Jeg: Ja, det er vi klar over og jobber med problemet.

Kunde, litt forundret: OK, trodde ikke noen hadde sagt fra jeg

Jeg: Du har jo stått over 45 minutter i kø da

(Fortsatt like spørrende la kunden på ;))

 

Forøvrig har jeg loggen på antall drapstrusler jeg fikk den dagen: 22 stk. Helt utrolig, men fotballgale mennesker drar strikken litt langt noen ganger. Alt ble forøvrig tatt med et smil, for det var jobben min det...

Lenke til kommentar
Dette hadde antageligvis ordnet seg nydelig hvis vedkommende selger hadde utvist service, og nevnt forskjellige typer maling. Gi kunden noen valgalternativer. Hvis de klarer det på Vil Du Bli Millionær bør det da ikke være så vanskelig. Hadde spart kunden for mye irritasjon også.

 

Det ordnet seg da etterhvert, og kunden var ikke irritert i det hele tatt. Han var glad og fornøyd hele tiden, og trodde han pratet fagspråk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...