HadHa Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 (endret) Og så var det kunden som kom rasende inn i butikken, kastet fra seg handleposene på disken, og spurte hvordan i alle dager dette kunne bli over 50£ (befinner meg i england). Han hadde plukket med seg en gammel kassalapp, og bare sett på totalprisen. Den faktiske kassalappen lå i den ene posen hans. Endret 20. september 2013 av HadHa 7 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Nei, å pugge tekniske detaljer har jo lite med noe som helst å gjøre. Det vesentlige er jo at han kan forklare hva forskjellen på modell x og modell y betyr for kunden i praksis. 8 Lenke til kommentar
TityBoi Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Han leste specsa til pc'n ved siden av! Ikke den vi så på! Han jobba i pc avdelingen. Han hang vertfall der i 15 min før jeg spurte om hjelp 4 Lenke til kommentar
Virke Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Butikker ser ikke etter de med veldig god peiling på spesifikasjoner når dem ansetter selgere (gjelder elektronikk, klær, motor osv.), men heller at personen har sosialle antenner og et beskrivende vokabulær som greier å skape en opplevelse for kunden. Alle kan lære seg hva en prosessor eller motor gjør, men det er stort sett ikke det den alminnelige kunden er ute etter. De fleste vil vite om de får den opplevelsen (og helst litt mer) som de forventer. @TityBoi Jeg tror nok du møtte på en fyr som ikke var nødvendigvis fersk som selger, men som kunne nettopp ha begynt med å selge disse produktene du så på. Dette kombinert med at han er direkte uheldig med riktig prislapp kan gjøre at han virket mye dårligere på jobben sin enn det han egentlig er. 2 Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Er det en greie for Elkjøp å kun ansette folk med bra peiling, men elendig serviceinnstilling? Møter alltid på sure og lite imøtekommande folk, og det samme inntrykket har veldig mange andre, til og med høyrt fleire godt voksne seie det. Og dette gjelder samtlige butikker eg veit om i heile fylket. Samme greia andre plasser eller? Lenke til kommentar
Populært innlegg Bear^ Skrevet 20. september 2013 Populært innlegg Del Skrevet 20. september 2013 Vært en liten stund siden jeg har vært her inne, mye morsom lesing for å si det slik Grunnet sykdom hos den som egentlig skulle være avdelingsleder, endte jeg opp med ansvar primært for resepsjon (hotell) for denne sommersesongen. Ok, jeg tar utfordringen på strak arm, og før jeg vet ordet av det sitter jeg med økonomi, kredittnota, faktureringer, oppfølginger og hele pakka. Noen dager etterpå, sitter jeg pinadøtte meg og med delvis ansvar for husøkonom avdelingen (romvask siden) og, så da har vi bestilling av tøy, rekvisiter til rommene og personal der og. Så flott sesong for min del, og siden klagene normalt sett til slutt havner hos en leder, havnet de i fanget på meg. Wonderful! Klage 1: Gjest er forbannet fordi vi har SÅ høye priser i sommeren. Forklaringen; etterspørsel og tilgjengelighet. Lite tilgjengelighet i byen, høy etterspørsel, go figure the price. Kunden forlanget en pris han hadde fått i Januar, og kunne ikke skjønne det. Forklarte det gjentatte ganger, hvor han til slutt nærmest skrek ut "jeg forlanger å snakke med en ansvarlig!". Hvorpå jeg rakk ut handa og presanterte meg som resepsjonssjef. Uttrykket var priceless. Klage 2: Kunden skal ha faktura sendt for oppholdet. Beskjed for høyeste hold var at kunden ikke var kredittverdig og måtte derfor betale med kort. Så naturligvis, fulgte den prosedyren. Så når kunden skulle sjekke ut, forklarte jeg at det måtte gjøres opp, noe han nektet på. Litt frem og tilbake, så ringte han til sin sjef, som da ringte meg og kjeftet meg huden full. Roling og behersket forklarte jeg at jeg måtte forholde meg til den informasjonen som var foreliggende. Mye frem og tilbake, han klasket på røret, hvorpå 5 minutter etterpå ringte kontraktsansvarlig fra vårt HK til meg, og forlanget å vite hva som var problemet. Kjente jeg ble meget vred da, og sa at hun burde vite hva som var problemet, som hadde skrevet avtalen. Joda hun så den plutselig, men kunne da vel sende faktura uansett da? Nope, ikke uten dekning for det. Så jeg satte like godt hun som sikkerhet til jeg var garantert at vi hadde fått pengene vi skulle ha, var snakk om flere tusen kroner uansett. Flaks for henne at de gjorde opp etter seg, likviditeten til selskapet jeg fakturerte var temmelig dårlig. Klage 3: Kunde forlanget oppgradering til superior rom. Forklarte at det - som vanlig - var et tillegg på dette. Hvorpå han blir småforbannet og begynner å kjefte på meg. Står der med tålmod og hører på han, men må til slutt kutte han av og si at det var ikke noe å diskutere. Jeg hadde flere andre som hadde betalt tillegget for å superior rom. Hvorpå kunden sier "Javel, så dere er åpen for bestikkelser her! Bare vent til politiet hører om dette!" før han stormer ut. Takk Gud for at han gikk rimelig raskt for jeg holdt på å dø på meg av latter. Klage 4: Vi ligger ved kysten, kysten har naturligvis en drøss av måker. Klagen her sto på at måkene vekket kunden på morningen. Kunden krevde derfor å få rommet gratis. Her må jeg innrømme en tabbe for jeg trodde kunden tøyset, så jeg braste ut i latter, Kunden føyk opp i eder og galle at det var ikke sånn man behandlet seriøse klager, betalte og stormet ut. Ja hva kunne jeg gjøre, gå ut å be måkene være stille mellom kl 23.00 og 09.00? Klage 5: Det ringer fra et annet hotell i byen, og spør om vi har ledige rom. Joda jeg har 1 igjen sier jeg, noe de tar. Om jeg hadde det for 2 netter? Joda sier jeg, oppgir prisen, spesifiserer at det er per natt, ink frokost. Hører de snakker med kunden, hvorpå de booker det. Når de da skal sjekke ut etter 2 dager, blir de vil rystet over prisen, for den de hadde fått var LANGT lavere (dvs, prisen for 1 natt krevde de som totalsum for 2 netter). Forklarte hva jeg sa - og hørte de i andre enden sa videre - og at det var prisen. Fly forbannet krevde de å få snakket med ansvarlig, hvorpå igjen jeg rakte ut handa og presanterte meg. Tror det er mange som tror at hvis de slenger rundt seg med "sjefen din" så får de det akkurat som de vil. Er vel ikke vant at sjefen noen ganger jobber på gulvet kanskje? Så morsom sesong for min del. Dog må si det var uhyre spennende å bli "slengt inn" i en ledende rolle uten noen form for formell opplæring. Man snubler ufattelig mye i starten og gjør en drøss med små feil, men etter noen uker kommer man mer inn i det. Dog, må si jeg er meget glad å være tilbake på gulvet igjen 32 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Hvis #1 fikk opplyst en pris når han bestilte i januar, så kan dere ikke kreve en annen pris senere. 1 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Butikker ser ikke etter de med veldig god peiling på spesifikasjoner når dem ansetter selgere (gjelder elektronikk, klær, motor osv.), men heller at personen har sosialle antenner og et beskrivende vokabulær som greier å skape en opplevelse for kunden. Når skal folk lære seg at man ikke kjøper data, hi-fi eller foto på samme sted som man kjøper brødristere? Gå heller til en spesialforretning (om mulig). De seriøse spesialforretningene ansetter folk som både er gode kundebehandlere OG har peiling på det de snakker om (oftere enn støvsugerbutikkene i hvert fall ). 1 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Hvis #1 fikk opplyst en pris når han bestilte i januar, så kan dere ikke kreve en annen pris senere. Regner med at kunden hadde bodd der i januar for en pris, og krevde samme pris når han skulle bo der igjen om sommeren, da til en høyere pris. Priser går opp og ned, så at man har betalt mindre en gang tidligere er absolutt ikke gyldig argument for å få samme pris senere. 5 Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Når skal folk lære seg at man ikke kjøper data, hi-fi eller foto på samme sted som man kjøper brødristere? Gå heller til en spesialforretning (om mulig). De seriøse spesialforretningene ansetter folk som både er gode kundebehandlere OG har peiling på det de snakker om (oftere enn støvsugerbutikkene i hvert fall ). Når jeg som fotobruker vet at det er et Sony systemkamera jeg skal ha, hvorfor i alle dager skal jeg dra på en spesialforretning når jeg kan kjøpe det mye billigere hos på det store elektrovarehuset? Vet ikke om du har oppdaget det, men elektrobutikkene/varehusene har inndelt butikken sin i flere avdelinger. På den måten så får butikkene spesialisert selgerne sine. Varene er de samme som spesialbutikkene har. Noen ganger så er det enkelte butikker eller kjeder som får selge enkelte modeller helt alene i et tidsrom. Der har ofte de store varehusene et fortrinn siden de ofte får slike avtaler. Så jeg går gladelig til elektrovarehuset istedenfor til den dyre spesialbutikken. Som en motpost til din påstand så kan jeg også si at jeg har vært innom min lokale Sony-butikk. Selgeren jeg møtte på der hadde ikke peiling på Sony Systemkamera, men han hadde god peiling på TV. Nå hadde jeg ikke behov for TV den dagen, men et objektiv. Et objektiv jeg kjøpte hos mitt lokale elektrovarehus siden objektivet kostet 300 kr mindre der (ganske stor prisforskjell på 1799 og 1495), og de hadde objektivet inne (i motsetning til Sony-butikken). 2 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Når jeg som fotobruker vet at det er et Sony systemkamera jeg skal ha, hvorfor i alle dager skal jeg dra på en spesialforretning når jeg kan kjøpe det mye billigere hos på det store elektrovarehuset? Hvis vi tar utgangspunkt i et populært Sony systemkamera for tiden, A58, så er både Fotovideo og Japan Photo rimeligere enn Elkjøp og Lefdal Min oppfatning er at Elkjøp og Lefdal sjelden er så mye rimeligere enn de nevnte spesialforretningene, at det lønner seg å dra dit. Men i utgangspunktet tenkte jeg på om folk trenger veiledning, slik som personen litt tidligere i tråden gjorde (han som startet denne "diskusjonen"). Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Jeg har vært innom min lokale Sony butikk flere ganger. Kun en gang har jeg truffet en som viste noe om kamera. Mens hos elektrovarehuset jeg bruker så har jeg truffet på flere som kan kamera. Men er selvsagt 1-2 stk jeg foretrekker å snakke med om kamera (nei det er ikke den samme personen jeg går til når jeg skal handle kaffemaskin selv om det er under samme tak). Den gang jeg kjøpte mitt A33 var de 3 store MYE billigere enn Sony butikken. Hvordan prisen er nå vet jeg ikke siden jeg ikke har sjekket priser i den senere tid. Lenke til kommentar
Populært innlegg Maxie10 Skrevet 21. september 2013 Populært innlegg Del Skrevet 21. september 2013 (endret) Klarte å miste en pose på et kjøpesenter i dag. Hadde litt mye greier, og så plutselig var en liten expert-pose med en pakke støvsugerposer borte. Gikk for sikkerhets skyld innom butikken for å høre om noen hadde levert den til dem, og tror dere ikke de ga meg en ny pakke? Ble så glad, trodde 150 kr var borte vekk... Endret 21. september 2013 av Maxie10 15 Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Klarte å miste en pose på et kjøpesenter i dag. Hadde litt mye greier, og så plutselig var en liten expert-pose med en pakke støvsugerposer borte. Gikk for sikkerhets skyld innom butikken for å høre om noen hadde levert den til dem, og tror dere ikke de ga meg en ny pakke? Ble så glad, trodde 150 kr var borte vekk... Og de tjente en trofast kunde for under 20 kr. 5 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Jeg har vært innom min lokale Sony butikk flere ganger. Kun en gang har jeg truffet en som viste noe om kamera. Mens hos elektrovarehuset jeg bruker så har jeg truffet på flere som kan kamera. Men er selvsagt 1-2 stk jeg foretrekker å snakke med om kamera (nei det er ikke den samme personen jeg går til når jeg skal handle kaffemaskin selv om det er under samme tak). Den gang jeg kjøpte mitt A33 var de 3 store MYE billigere enn Sony butikken. Hvordan prisen er nå vet jeg ikke siden jeg ikke har sjekket priser i den senere tid. Du snakker om Sony-butikker, som selger TV, Blu-ray, Playstation, PC'er og kamera. De som jobber der er ikke nødvendigvis interessert i foto. Og ja, Sony-butikkene er overpriset. Jeg, derimot, snakker om spesialbutikker for for eksempel foto (trodde det var ganske klart skrevet i mitt forrige innlegg). Der finner du stort sett veldig fotointeresserte og kyndige folk bak disken. I hvert fall de fotobutikkene jeg frekventerer. Og stort sett er de rimeligere enn Elkjøp og Lefdal. Ofte rimeligere enn de rimeligste nettbutikkene også. Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Du snakker om Sony-butikker, som selger TV, Blu-ray, Playstation, PC'er og kamera. De som jobber der er ikke nødvendigvis interessert i foto. Og ja, Sony-butikkene er overpriset. Jeg, derimot, snakker om spesialbutikker for for eksempel foto (trodde det var ganske klart skrevet i mitt forrige innlegg). Der finner du stort sett veldig fotointeresserte og kyndige folk bak disken. I hvert fall de fotobutikkene jeg frekventerer. Og stort sett er de rimeligere enn Elkjøp og Lefdal. Ofte rimeligere enn de rimeligste nettbutikkene også. Japan Photo er overvurdert, har fått mange interessante forslag der.. 2 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Japan Photo er overvurdert, har fått mange interessante forslag der.. Hvis du mener det i negativ retning, så har vi to helt forskjellige oppfatninger av de Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Hvis du mener det i negativ retning, så har vi to helt forskjellige oppfatninger av de Jeg har sett gode Japan Photo-butikker også, men den i Trondheim er jeg litt skeptisk til. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Jeg, derimot, snakker om spesialbutikker for for eksempel fotoDu snakker om data også. For all del, når jeg skal ha dataprodukter dreier det seg kanskje om nye komponenter til den stasjonære maskinen min, eller nettverksutstyr, eksempelvis. Jeg vet på forhånd hva jeg skal ha før jeg kjøper, og handler kun slikt på lokale elektrobutikker når jeg vet at prisen er best der, eller når det er tidskritisk. At min bestemor heller velger å handle ny laptop der enn å selv sette seg inn i hva hun har behov for og deretter handle på nettet skulle nesten bare mangle. Det er jo, som Flodec påpeker, heller ikke slik at de samme folkene som selger vaskemaskin også selger laptoper. Kampanjen Hifiklubben lanserte for noen år siden, "du kjøper ikke gromlyd der mora di kjøper kjøleskap" (eller noe slikt), er forsåvidt et greit salgstriks, men du må samtidig ta det med en klype salt. Er du "spesielt interessert" innenfor f.eks. foto så vet du på forhånd hva du skal ha, du vet hvor du får tak i det, og du finner gjerne ut selv hvem som tilbyr lavest pris. Om du må i en spesialforretning for å få tak i det er jo det greit nok, men om du vet at stormarkedet utenfor byen har dingsen 15% billigere, som gjerne utgjør noen tusenlapper for proffutstyr, så tar du gjerne turen dit. Om du "bare skal ha det beste", fordi du er ekkelt rik og har råd til det: værsågod, brenn pengene dine i spesialforretninger. Vel mulig du faktisk får det aller beste som er å oppdrive, men om du går i spesialforretninger fordi du ikke er kyndig nok til å selv finne ut hva du skal ha, stiller jeg meg tvilsom til hvorvidt du i det hele tatt kommer til å oppleve nevneverdig forskjell mellom produktene du får tak i hos spesialisten kontra high-end-alternativene hos elektrobutikken 2 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 (endret) Om du "bare skal ha det beste", fordi du er ekkelt rik og har råd til det: værsågod, brenn pengene dine i spesialforretninger. Vel mulig du faktisk får det aller beste som er å oppdrive, men om du går i spesialforretninger fordi du ikke er kyndig nok til å selv finne ut hva du skal ha, stiller jeg meg tvilsom til hvorvidt du i det hele tatt kommer til å oppleve nevneverdig forskjell mellom produktene du får tak i hos spesialisten kontra high-end-alternativene hos elektrobutikken Jeg har vært innom noen Elkjøpbutikker og kikket på det de har av fotoprodukter, men du skal ikke mye opp i pris på f.eks objektiver før de ikke har det i sitt sortiment. Har også fått et tomt blikk fra ekspeditører der når jeg har bedt om helt normalt tilbehør. Det er MYE av nyttig og langt fra uvanlig fototilbehør du ikke får hos Elkjøp. Sist var for et par måneder siden da jeg skulle ha noe fra hvitevareavdelingen og stakk innom fotoavdelingen på veien fordi jeg uansett visste hva jeg ville ha. Det visste tydeligvis ikke ekspeditøren Endret 21. september 2013 av Schwarzwald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå