Diskutant Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Fikk heldigvis dama til å passe på, men fra neste uke skal jeg gå rundt å levere søknader.... Dritt lei nå. Den totale tiden ble foresten 11 timer og 45 minutter.... Heldigvis oppførte kundene seg idag... Nekter å tro at det er lovlig å tvinge deg til det. Herr brun? Krikkert? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Kan jo ikke være lov. Er jo umenneskelig å ikke gå på do på nesten 12 timer. 2 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Har jo ikke noe valg da. Kan ikke bare stenge en butikk i et senter flere timer før tiden. Da er det bøter og få og mest sannsynelig sparken på meg. Noe som nesten hadde vært like greit. Får hvertfall overtid idag da, det har jeg aldri fått... Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Har jo ikke noe valg da. Kan ikke bare stenge en butikk i et senter flere timer før tiden. Da er det bøter og få og mest sannsynelig sparken på meg. Noe som nesten hadde vært like greit. Får hvertfall overtid idag da, det har jeg aldri fått... Klart du har et valg, anmeld sjefen/butikken/senteret, gå til øverste hold på telefon og ikke epost, finn noen lover å slenge i trynet på dem. 4 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Anmeld? Som og politianmeldelse? Er ikke det litt drøyt? Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Har jo ikke noe valg da. Kan ikke bare stenge en butikk i et senter flere timer før tiden. Da er det bøter og få og mest sannsynelig sparken på meg. Noe som nesten hadde vært like greit. Får hvertfall overtid idag da, det har jeg aldri fått... Ingen kan gi deg sparken om du må stenge butikken mens du er på do, så lenge arbeidsforholdene ikke er lagt til rette for å unngå det. Jeg jobbet i en butikk i en travel handlegate, og flere ganger sto jeg hele dagen alene på grunn av sykdom. Da stengte jeg butikken når jeg måtte på do, med lapp på døren om at jeg var straks tilbake. Både kundene og sjefene syntes det var helt ok. Anmeld? Som og politianmeldelse? Er ikke det litt drøyt? Det er litt drøyt ja. Men arbeidstilsynet er sikkert interesserte i saken. 2 Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Anmeld? Som og politianmeldelse? Er ikke det litt drøyt? Jo, kanskje. Pluss at de sikkert ikke bryr seg. Men som han over sier kan du sikkert nevne det for arbeidstilsynet. Tror heller ikke du får sparken, det skal mye til. Bøtene er ikke ditt problem. Tror heller ikke senteret gir dere bøter om dj forklarer grunnen. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 (endret) Om det er på et kjøpesenter, så kan du jo høre med noen av arbeiderne i de andre butikkene? Jobber selv på et kjøpesenter, og stiller da gjerne opp som "vakt" i nabobutikkene om en arbeider må på do. Tjenesten gjengjeldes da så klart. Endret 2. august 2013 av Vertical^ Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 (endret) Det er faktisk din plikt å gi beskjed: § 2-3. Arbeidstakers medvirkningsplikt (1) Arbeidstaker skal medvirke ved utforming, gjennomføring og oppfølging av virksomhetens systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. Arbeidstaker skal delta i det organiserte verne- og miljøarbeidet i virksomheten og skal aktivt medvirke ved gjennomføring av de tiltak som blir satt i verk for å skape et godt og sikkert arbeidsmiljø. edit: Må legge til denne også. 2-4. Varsling om kritikkverdige forhold i virksomheten (1) Arbeidstaker har rett til å varsle om kritikkverdige forhold i virksomheten. (2) Arbeidstakers fremgangsmåte ved varslingen skal være forsvarlig. Arbeidstaker har uansett rett til å varsle i samsvar med varslingsplikt eller virksomhetens rutiner for varsling. Det samme gjelder varsling til tilsynsmyndigheter eller andre offentlige myndigheter. Dette er fra arbeidsmiljøloven btw. Endret 2. august 2013 av Flodec Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Om det er på et kjøpesenter, så kan du jo høre med noen av arbeiderne i de andre butikkene? Jobber selv på et kjøpesenter, og stiller da gjerne opp som "vakt" i nabobutikkene om en arbeider må på do. Tjenesten gjengjeldes da så klart. Er ikke do som er det største problemet, det ordner seg som regel. Enten så spør jeg venner som er innom eller hvis ytterst nødvendig nabobutikken. Er hele organiseringen i butikken som er problemet. Dette er ikke første gang jeg jobber over ti timer i strekk uten pause. Får faen ikke overtid engang, men ble lovt det denne gangen fordi det ble hele dagen, men får det vanligvis ikke. Kjeden min er jævlig sær også. 1 Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 2. august 2013 Del Skrevet 2. august 2013 Stemmer at dette har med hms å gjøre. Du har krav på pause. Om så steng gitteret for å gå på do. Heldigvis jobber jeg på senter der vekterne passer butikken mens ansatte går på do:). Men har jobbet på senter før det de ikke gjorde det. Lenke til kommentar
kattungen Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 Tilbake til kundehistoriene nå. HMS og arbeidsmiljø kan diskuteres et annet sted. 6 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 3. august 2013 Del Skrevet 3. august 2013 Kjenner at jeg blir utålmodig når det står folk og hogger de bærbare maskinene for å surfe Facebook i en halvtime. Ga de en 15 minutter, så kastet jeg de ut. Problemet er at maskinene sitter i en blindsone, slik at jeg ikke kan følge med på de, samt at de skremmer bort kunder som gjerne vil gå inn i det trange hjørnet for å se på datamaskiner. Det samme gjelder småunger som kommer inn for å spille Trackmania, hyle og skrike. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Maxie10 Skrevet 3. august 2013 Populært innlegg Del Skrevet 3. august 2013 Ikke så veldig morsom historie men tar den med likevel. Jeg og en venninne fulgte min bestemor til skobutikken i dag. Der var det en unge på 4,5 år som absolutt ikke ville prøve sko. Moren prøvde å lokke og lure men gutten var sta som et esel. Selgeren stakkar sto der med skoene og prøvde å være blid, men ungen klemte føttene sammen og sa nei, nei og nei... Mormor kunne ikke dy seg (damer på over 90 er ofte sånn) hun sa til ham at små gutter må høre på mødrene sine, for det har de mye igjen for. Men ungen kunne visst bare si "nei" til det og. Da mormor hadde kjøpt seg knæsj grønne adidassko (blir nok kuleste dama på eldretreffene med de der) gikk vi derfra og til et annet sted i samme kjøpesenter. Da vi passerte butikken igjen ca 20 minutt senere sto moren og selgeren fremdeles der med gutten og prøvde å få ham til å rekke frem føttene. Venninnen min og jeg følte oss veldig gamle da vi snakket om hvordan noe slikt hadde vært uaktuelt i vår barndom (rundt 20 år siden vi var på hans alder); vi kunne ikke oppført oss sånn uten å få svi skikkelig. 11 Lenke til kommentar
Lykketrolling Skrevet 5. august 2013 Del Skrevet 5. august 2013 Sa noen beroligende ord, uten at han hørte noe særlig etter, og endte opp med å forlate lokalet i dårlig humør. Makan til værre mennesker finner man ikke på denne kloden...Nja, sikker på det? http://youtu.be/9EJw6oGSft0 2 Lenke til kommentar
Realzi Skrevet 5. august 2013 Del Skrevet 5. august 2013 Nja, sikker på det? Var ikke mye og lære fra den videoen. Lenke til kommentar
Lykketrolling Skrevet 5. august 2013 Del Skrevet 5. august 2013 (endret) Det hadde jeg ikke sagt heller. Poenget var heller at når man tror man har funnet den verste idioten på planeten og det ikke kan bli verre, kommer det garantert en som viser at du tok feil. Det blir verre. Mye, mye verre. Endret 5. august 2013 av Lykketrolling 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg holar Skrevet 6. august 2013 Populært innlegg Del Skrevet 6. august 2013 Ja, jeg kom på en historie. Selv jobber jeg på taxisentralen, men dette er relatert til taxibilene. En av sjåførene våre i Drøbak havnet i samtale med en utenlandsk herre. Han spurte på gebrokkent norsk om det var noe politi i nærheten. Sjåføren svarte med en spøk at: Nei, her kan du trygt rane banken. Nærmeste politi er 30 min unna. Kunden så litt rar ut etter dette, men bestilte bil, ble kjørt til en adresse og ba han om å vente. Kommer så tilbake, blir kjørt videre til et trafikknutepunkt ca 10 min unna, og forsvant. Sjåføren kjører tilbake til holdeplassen, og kort tid etter kryr det av politi der. Årsak? Banken ranet. Fluktbil? En taxi.. Raneren ble dessverre aldri tatt. http://www.amta.no/lokale_nyheter/article5624856.ece 46 Lenke til kommentar
Argoniel Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Var en kunde her nå som gikk forbi kassa mi og sa plutselig "Vet du ka e syns e dumt?" Litt bryskt. "Nei?" Svarte jeg og forventet meg den vanlige regla om få folk på jobb osv. osv. neida, han synes det var dumt at det var så kaldt og dårlig vær og kom med masse rare ting. Jaha ja 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg Pugnax Skrevet 7. august 2013 Populært innlegg Del Skrevet 7. august 2013 Jeg jobber i en elektriker bedrift som saksbehandler og er ofte ute hos kunder på befaring for å prise jobber, her er en historie om en jeg møtte Var hjemme hos en dame for å prise et arbeid etter at hun hadde hatt el tilsynet på besøk og gått over anlegget. Listen med feil var milelang etter at polakker hadde vært der og arbeidet, "de var elektrikere i hjemlandet", er mange flinke polakker også. Men det var ikke disse. Fikk fort forståelse for hvor omfattende jobben var da det var brukt lampett ledninger overalt istedenfor kabler beregnet for bruken. Tak måtte rives ned for å utbedre haugevis av kabler som var lagt over samt diverse andre ting. Men da jeg ga denne damen en pris så fikk jeg streng beskjed om at "Nei, dette må dere da ta på deres egen kappe" "Hvorfor skulle vi det" spurte jeg. Damen eksploderte i både rett og skeiv vinkel. Hun mente at vi som et elektrikerfirma burde utføre dette for å bedre rykte til bransjen. Jeg begynte jo da selvfølgelig med å si "Nei, dette kan ikke vi utføre gratis. Det er ikke vi som har utført feilen, da kan ikke vi stå for reklamasjonen" Hadde blikk kunne drepe så hadde nok jeg død da "jo men polakkene har jo reist hjem, så de får jeg ikke noe ifra" ble motsvare. Jeg svare da med noe i duren som at vi ikke kunne påta oss å rette andres arbeid gratis. Og anbefalte henne å bruke norske og godkjente elektrikere i fremtiden. Endre med at jeg ble kastet ut og hu bjeffe til meg mens jeg gikk til bilen. Dama endte med å sende mailer til sjefen min å kritisere min fremgang o.l. La saken fram for han, han så på meg måløst en stund og brøyt ut i gapende latter. Saken brukes som eksempel på ekstreme kunder hos oss idag. I forhold til hennes jobb så endte vi opp med å få den etterhvert. Litt motvillig ifra vår side egentlig, men vi trengte jobben for å fylle in litt ledig tid. 34 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå