Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis vi vil diskutere jobb litt mer generelt, eller ha slike OT-diskusjoner, kan de tas her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1169727

 

Forresten, jeg opplevde noe ganske rart i går. Var ferdig på jobb, og på vei hjem stakk jeg innom en dagligvarebutikk. I det jeg parkerer ser jeg en person som løper ut, med en stor pose. Jeg tenkte ikke noe over det til å begynne med, men rett etter kom en ansatt ut og spurte om jeg kunne hjelpe han litt, så det gjorde jeg, og vi gikk etter denne mulige tyven. Han hadde imidlertid et stort forsprang, og hadde tydeligvis blitt skremt, så etter ca. 100 meter, finner vi igjen posen han hadde slengt fra seg. Det var ikke akkurat lite han hadde fått med seg! 10-15 kilo med kjøtt og fisk, sammen med noe annet småplukk som egg og annet diverse. Jeg bar posen tilbake, og gikk inn og handlet. Når jeg kom i kassen, fikk jeg "premien" for å hjelpe dem, og gjett hva? En gratis bærepose. ^^ Nei, jeg forventet ikke å få noe for å hjelpe dem, men synes det var litt morsomt når han ansatte sa "hei, han der kan få en gratis bærepose, siden han hjalp med den tyven". :p

 

Men makan til hvor frekk folk er. Tyven hadde gått inn med en bærepose fra en annen butikk, fylt den helt opp med det han skulle stjele, og da han var på vei ut i kassen, spurte besetningen om hva han hadde i posen, og da la han på sprang.

Lenke til kommentar

kanskje ikke veldig artig, men utrolig hvor mange som ringer flere på jobb for å bekrefte samme sak.

hender at jeg snakker med en fyr og sier en ting ut ifra min avgjørelse, så ringer han nabo`n og spør om det samme, nabo`n spør meg, og jeg sier så klart det samme.

 

så går det en times tid, så hender det at de ringer noen andre igjen, og blir satt over til meg og får samme svar fra meg en 3. gang.

skjønner ikke folk at avgjørelsener stort sett tas av samme personer og at det ikke hjelper å ringe andre?

utrolig plagsomt å måtte svare på en ting flere ganger...

Lenke til kommentar
Jeg jobbet på Elkjøp før, og en gang var vi på kurs på et hotell som lå rett ved siden av et kjøpesenter. På kjøpesenteret var det en liten Elkjøp Express-butikk, en sånn liten butikk på 30-40 kvadratmeter med hovedsaklig mobil og foto. En gjeng av oss bestemte oss for å sjekke ut den butikken, og dro bort dit, selvsagt i fullt Elkjøp-kostyme (som var pålagt på kurset). Tror det må ha sett rart ut med 10-15 Elkjøp-ansatte i en bitteliten Elkjøp-butikk :!:

 

Nydelig. Jobbet der før, og hadde en lignende episode. Dette var da i et stort varehus hvor det var 20-25 ansatte der ved stengetid. Det var utrolig rolig og vanvittig lite trykk i forhold til forventet den kvelden, så hovedaktiviteten vår bestod av prating og vandring rundt. Av en eller annen grunn endte så godt som alle ansatte opp ved kassa da et kun var 2-3 kunder igjen i varehuset som ikke var ute presist ved stengetid. Tror du ikke de ble møtt med 15 hyggelige ekspeditører og 10 stykker som stod ved utgangen og ønsket god tur hjem? Det kaller jeg god service. :)

Lenke til kommentar
kanskje ikke veldig artig, men utrolig hvor mange som ringer flere på jobb for å bekrefte samme sak.

hender at jeg snakker med en fyr og sier en ting ut ifra min avgjørelse, så ringer han nabo`n og spør om det samme, nabo`n spør meg, og jeg sier så klart det samme.

Det merker jeg og, når jeg ser kunder ikke stoler på meg (pga. jeg er ganske ung, 19 år), så spør de andre ansatte, og får samme svar. Det er også ganske morsomt hvis disse personene spør om noe bare jeg vet, slik at kollegaen min sender kunden til meg igjen. :) Ellers måtte jeg smile litt her om dagen når jeg skulle hjelpe en. Han hadde et nokså vanskelig spørsmål som jeg ikke var helt sikker på, og sa dette til han "noe ala. jeg er ganske sikker på at det er slik, men ikke helt sikker). Da sa han noe sånt som "Ja, greit. Takk for hjelpen. Er det greit at jeg spør en annen om det samme?", altså en som kanskje kunne svare bedre enn meg på det spørsmålet. Jeg sa selvsagt ja. ^^

Lenke til kommentar

Følgende situasjon:

 

Jeg skulle fly med SAS til Seattle, og står i innsjekkingskø på Gardermoen. Noen som var litt foran meg i køen, hadde tydeligvis noen problemer med et eller annet i bestillingen sin, og ble best om å gå til siden så lenge. I mellomtiden ble jeg vinket fram til samme skranke. Fyren bak skranken, som jeg egentlig husker som hyggelig nok, gjorde jobben sin, da en dame fra det forrige reisefølget plutselig dukker opp med mobiletelefonen sin, og gir den til fyren bak skranken, for at han skal få snakke med reisebyrået de hadde bestilt hos. Det endte opp med at han fortsatte med å "kundebehandle" meg, mens han pratet med reisebyrået i telefonen.. Han kunne kanskje bedt damejn vente, men hun kunne vel også for søren meg ventet til han ble ledig.

 

 

Ca. et år etterpå: Skal fly med samme selskap, til samme destinasjon. Har da en billett som lar meg sjekke inn i business-skranken, som kan brukes av de som flyr på dyrere billetter, eller har flydd så mye at de har fått sølvstatus hos SAS Eurobonus - altså gode kunder. La pass og utskrift av reisebekreftelsen på skranken, og fikk et "Hvor skal du, da?" tilbake. Vel, det stod på arket jeg gav deg, men: Jeg skal til Seattle. "Via København?". Vel, er det noen andre alternativer?

 

Dette var også rett etter at man måtte begynne å søke om ESTA-godkjennelse på nettet før man kunne reise til USA, og for å sjekke dette, fikk jeg spørsmål om "jeg hadde registret passet mitt på "internett"".. Til slutt skjønte jeg hva hun mente. Aldersmessig så hun ut som hun hadde jobbet der en stund, men det virket ikke sånn ellers.

 

Reiser til Seattle igjen om et par måneder, og da flyr jeg British Airways :D

 

Mens vi er på flyplassen:

 

Skulle fly fra Gardermoen, med et selskap, til et land i Europa (lar de være anonyme). Selskapet hadde satt opp tre skranker, to for økonomi-klasse, og en for business/passasjerer med gullkort. Det var en oppmerket kø bort til de to økonomi-skrankene, og en egen til den tredje, som jeg stilte meg i, siden jeg skulle fly i business. Denne skranken var ubetjent, men regnet med at man ble vinket fram til en annen skranke når en ble ledig. Dette skjedde ikke, så jeg endte opp med å stille meg i den andre køen. Hele tiden, satt det en ansatt i en skranke ved siden av, som tilhørte et annet flyselskap, som handles av samme firma. Dette selskapet hadde da ingen passasjerer som skulle sjekke inn, da det ikke var noen kø der, så hun satt der og hadde egentlig ingenting å gjøre. Da jeg kom meg over i den andre køen, flyttet hun seg like gjerne over i businesskranken til selskapet jeg skulle fly med, og vinket fram folk fra den lange køen :roll:

 

Jeg var uansett eneste passasjer i business på den flyvningen, så det var kanskje litt mye forlangt å få en hel skranke for meg selv?

Lenke til kommentar
Ca. et år etterpå: Skal fly med samme selskap, til samme destinasjon. Har da en billett som lar meg sjekke inn i business-skranken, som kan brukes av de som flyr på dyrere billetter, eller har flydd så mye at de har fått sølvstatus hos SAS Eurobonus - altså gode kunder. La pass og utskrift av reisebekreftelsen på skranken, og fikk et "Hvor skal du, da?" tilbake. Vel, det stod på arket jeg gav deg, men: Jeg skal til Seattle. "Via København?". Vel, er det noen andre alternativer?

Jeg har flydd til Seattle via Amsterdam. Dette var i 1997, så kan være det har forandret seg, siden jeg i 2006 fløy, som du sier, via København.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor folk tror at bare fordi man er ansatt i en bedrift eller butikkjede, så skal man kjenne alle i hele butikkjeden. Her om dagen skulle en kunde hente noe som var bestillt. Han hadde ikke ordrenummer, visste ikke hvilket navn det var merket med, og heller ikke noe særlig om innholdet (han visste det var dører, men med 20-30 forskjellige dører og massevis av ordrer på dører hele tiden, hjelper ikke det noe særlig). Når jeg forklarer for han at jeg ikke kan hjelpe han med den informasjonen jeg har fått, ber han meg ringe "Franken i Nyhavn (en annen Byggmakker i Bergen). Bare så det er sagt, jeg skal ikke hjelpe med slike ting, da jeg sitter i kassen, og hadde kunder i kø. Jeg ser kjapt på en telefonliste, og finner inegen som heter Frank, og spør om han har nummeret. Det sier han at han har, men han gir meg nummeret til sentralbordet, og da er det jo en hel mølle man må gjennom før man kommer til riktig person. Når jeg forklarer dette for han og sier at han må snakke med en annen kollega som hadde tid og mulighet til å hjelpe han, ble han ganske så fornærmet, og klagde på hvor lite villig jeg var til å hjelpe, før han gikk videre, og sant nok, fant ut av det til slutt pga. jeg hjalp han.

 

Eller så er det utallige småhåndverkere som handler over gjennomsnittet hos oss, som tror de er byens viktigste personer. De kommer gjerne inn med ting de skal ha i retur, uten kvittering. Da kan ikke vi godta retur, i hvertfall ikke på vanlig måte, da vi da må inn på systemet og se hva de faktisk betalte for varen (de har egne rabatter, samtidig som priser forandrer seg over tid), før de kan få pengene tilbake. Nesten hver eneste som gjør slikt, blir skuffet eller irritert når jeg sier at de må fikse det hos en annen. Merk at jeg ikke avviser dem, men bare forteller dem (så pent som mulig) at pga. de ikke har kvittering med, så må de gå til en annen ansatt som kan gå inn i systemet og se over gamle faktureringer og finne riktig ordre osv. før de kan få pengene igjen, som tar litt ekstra tid, men likevel blir alt min feil.

 

Og så har vi utallige vanlige kunder som stjeler. Ikke store ting, men de trenger for eksempel bare 10-20 dykkspiker, og fordi vi tilfeldigvis er tom for øyeblikket, mener de at de har rett til å åpne en ny pakke som er mye større, ta en håndfull og putte den i lommen, eller at de skal få andre varer til halv pris eller lignende, fordi vi ikke har i riktig mengde.

 

Jeg irriterer meg også over alle som klager på at eikelister og andre ting i eik er dyrt. Vel, eik er dyrt, godta det! Hvis dere ikke liker det, kan man heller kjøpe noe i furu eller lignende.

 

Messingskruer og syrefaste skruer er også dyrt. Så når vi skal kvitte oss med noen rester, og har pakker med syrefaste eller messingskruer til gjerne over hundrelappen, som vi nå selger for 10 kroner, som er over 90% avslag, og jeg gjerne sier noe sånt som "ja, var mye å spare på disse i dag", får slengt "det skulle jo bare mangle. Det er jo så innihelvettes overpriset at det ikke går an". Jeg prøver bare å være hyggelig.

Lenke til kommentar

Kjenner meg igjen i å skulle finne ting til kunder som ikke har med seg nødvendig informasjon. Jeg jobber på et postkontor og får hele tida inn kunder som enten har fått hentemelding, men ikke har den med, eller har fått melding om pakke, men ikke har med telefonen.

 

Informasjonen jeg trenger for å finne ut hvor pakken er registrert inn ligger lagret på både en kode med tall og bokstaver (hentekode) og på strekkode som finnes på hentelappen. Vi har noen få firmaer som lagrer navn og adresse på pakkene på en måte som gjør at jeg kan hente det fram, men ellers lagres ingenting på navn. Likevel tror folk fortsatt at jeg kan finne det fram på no time bare de sier navnet sitt - til og med når de har gjort det samme før til ingen nytte.

 

Jeg har femtito hyller fordelt på tretten reoler å leite gjennom, med et snitt på mellom fem og femten pakker på hver hylle. Hvis jeg ikke får søkt fram pakken i systemet da, er det sjelden jeg har tid til å leite gjennom alle de hyllene mens jeg har en kø å ekspedere. Likevel klarer kundene å bli rimelig sure på meg, selv om det er de som ikke har med tilstrekkelig informasjon.

 

Er det jeg som er urimelig?

Lenke til kommentar

Hadde folk visst om det så hadde det vært noe annet, men jeg har selv dratt opp dit med bankkort i hånden og tenkt at det gikk greit. Det er akkurat som folk som ringer kundeservice uten kundenummer, vi klarer å finne de på telefonnummer, adresse, fødselsdato, osv. Man regner med at så lenge man kan vise med legitimasjon at navnet er det samme som står på pakken eller at jeg kan adressen min så skal personen klare å finne pakken. Det er sikkert kjedelig for deg, men det er først når man hører "systemet fungerer ikke sånn" at man forstår det.

 

Jeg tror kunder forventer en del i 2009, og da kan det fort fremstå som urimelig at man må ha med seg en lapp for å få posten sin når man har all informasjon om pakken. Hvis man kan scanne en strekkode for å finne frem til informasjonen burde man kunne skrive inn informasjonen og få ut strekkoden/informasjonen som må til for å hente ut pakken. Men det kommer nok om ikke så veldig lenge, dårlige systemer blir som oftest byttet ut.

Lenke til kommentar

Enda en ting. På jobben min har vi en ordning der trelast kommer på egen ordre som skriveren spytter ut inne hos meg i kassen. Da skal de også føre på eventuelle kontoer eller rabattgrupper der ute (alt fra smårabatter for BOB-medlemmer, til ansattpriser for NCC osv.), men en del missforstår denne ordningen, og spør meg i kassen om jeg kan legge inn de og de rabattene. Det sier jeg at ikke er mulig, at kassasystemet er sperret for det, fordi det er det enkleste. Det er mulig å gi dem de rabattene de skal ha, men da må jeg slette ordren, legge inn alle varene og varemengde på nytt, legge inn riktig konto, og noe annet. Når en person med 10 forskjellige produkter, alle med en spesiell kvantum, som må tastes inn manuelt, så gidder ikke jeg dette.

 

Jeg tror det er mye som er mulig å få til i diverse serviceyrker som kunder får beskjed om at ikke er mulig, fordi det er ekstra slit for ansatte.

Lenke til kommentar
Ca. et år etterpå: Skal fly med samme selskap, til samme destinasjon. Har da en billett som lar meg sjekke inn i business-skranken, som kan brukes av de som flyr på dyrere billetter, eller har flydd så mye at de har fått sølvstatus hos SAS Eurobonus - altså gode kunder. La pass og utskrift av reisebekreftelsen på skranken, og fikk et "Hvor skal du, da?" tilbake. Vel, det stod på arket jeg gav deg, men: Jeg skal til Seattle. "Via København?". Vel, er det noen andre alternativer?

Jeg har flydd til Seattle via Amsterdam. Dette var i 1997, så kan være det har forandret seg, siden jeg i 2006 fløy, som du sier, via København.

 

Det finnes mange måter å komme seg til Seattle på, enten via London, Amsterdam, Paris eller Frankfurt, samt København, fram til SAS la ned ruten dit i sommer. Men når man sjekker inn i en SAS-skranke, og har SAS-billett er det ikke så mange alternativer.

Lenke til kommentar
Jeg tror det er mye som er mulig å få til i diverse serviceyrker som kunder får beskjed om at ikke er mulig, fordi det er ekstra slit for ansatte.

Uten tvil. Hvis man er uhøflig eller utålmodig vil man gang på gang oppleve at ingen orker å gjøre noe mer enn det absolutt minste for deg, mens de som smiler og har god tid alltid opplever god service. Det er ingen tilfeldighet, jeg har gjort mye for kunder som er forståelsesfulle som jeg absolutt ikke trengte å gjøre.

Lenke til kommentar
Kjenner meg igjen i å skulle finne ting til kunder som ikke har med seg nødvendig informasjon. Jeg jobber på et postkontor og får hele tida inn kunder som enten har fått hentemelding, men ikke har den med, eller har fått melding om pakke, men ikke har med telefonen.

 

Informasjonen jeg trenger for å finne ut hvor pakken er registrert inn ligger lagret på både en kode med tall og bokstaver (hentekode) og på strekkode som finnes på hentelappen. Vi har noen få firmaer som lagrer navn og adresse på pakkene på en måte som gjør at jeg kan hente det fram, men ellers lagres ingenting på navn. Likevel tror folk fortsatt at jeg kan finne det fram på no time bare de sier navnet sitt - til og med når de har gjort det samme før til ingen nytte.

 

Jeg har femtito hyller fordelt på tretten reoler å leite gjennom, med et snitt på mellom fem og femten pakker på hver hylle. Hvis jeg ikke får søkt fram pakken i systemet da, er det sjelden jeg har tid til å leite gjennom alle de hyllene mens jeg har en kø å ekspedere. Likevel klarer kundene å bli rimelig sure på meg, selv om det er de som ikke har med tilstrekkelig informasjon.

 

Er det jeg som er urimelig?

 

Nei, ikke du som person, men firmaet du jobber i.

 

Det er latterlig at man i 2009 ikke har mulighet til å hente en pakke på posten når pakken står i ens navn..

 

Det skjønner jeg godt, og jeg er enig i at det er kronglete. Så jeg burde formulere meg skarpere; det er kunder jeg har sendt hjem igjen etter hentelapp jeg forundrer meg over at fortsatt prøver å komme uten noe som helst av informasjon.

 

Og det blir en annen ting.. Her er det kunden som ikke tar hintet ;)

Lenke til kommentar
det hendte i den siste jernvarebutikken jeg jobbet i også. butikken lå inne på et senter så når jeg var i matbutikken var det ganske mange som spurte meg om hjelp.

Samme skjedde meg men min er kanskje litt drøyere. Jeg og to kolleger skulle handle drikke på polet da vi skulle ha firmafest. Så var det ei dame som spurte oss om hjelp. Selv om vi alle tre hadde logoen til butikken våres på skjorten,slipet og navnebrikker. Men hu handla ihvertfall :!:

edit med våres "esptertise"

Endret av stc887
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...