Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det hører jo også med at flere av disse større kjedene har en viss returrett, typisk 30 dager, så om en selger virkelig er så håpløs at han ikke klarer å finne riktig produkt til kunden etter en behovsanalyse biter det ham/henne fort i baken når kunden leverer tilbake varen etter noen dager :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Usj mange kvalme selgere på de store elektrokjedene. Gjør alt for å lure på kundene tull og selger det dyreste utstyret som er mulig uten å vekke mistanke.

 

Ikke nødvendigvis. På den databutikken jeg jobber på så prakker vi absolutt ikke på med det dyreste, men hører heller hva kunden er på jakt etter. Det er en myte at elektrokjeder tjener bedre på de dyre produktene, noen ganger er det nemlig omvendt.

 

Jeg vil selvsagt anbefale en AC-router om noen spør etter en rask router f.eks, men det hører med at jeg nevner at AC ikke er kompatibelt med så fryktelig mye utstyr enda, så da foreslår jeg heller en N-router.

Lenke til kommentar

I går var jeg på Elkjøp og så på hodetelefoner. Det er 2 produsenter jeg holder meg langt unna: Bose og Monster. Og de første hodetelefonene som ble anbefalt av selger var Bose. Så anbefalte han Monster. Overalt jeg leser om audiofil-hodetelefoner står det at de to er de verste man kan komme utfor, og der står han og skryter av nettopp dem. Det var ikke måte på hvor bra de var.

 

HAR selgerne i de store elektronikk-kjedene virkelig SÅ lite peiling? Jeg må si jeg ble litt sjokkert. Stakkars dem som ikke kan elektronikk. De tror jo at disse folkene gir gode råd, fordi de jobber jo der, så de må ha kunnskaper om det. :no:

Endret av Therawyn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå skal det sies at dette var ganske dyrt utstyr han anbefalte. Jeg testet dem, og jeg synes absolutt ikke de ga det de burde for den prisen.

 

Greit nok at de kan holde for folk som ikke er så nøye på det, men prisen og det faktum at jeg var ganske klar på kravene mine tatt i betraktning, så synes ikke jeg han ha gode råd.

 

Jeg mener bare at det virker som at det ikke går an å få "profesjonelle" råd i butikker som Elkjøp og Expert. Det synes jeg er litt dumt.

Endret av Therawyn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis. På den databutikken jeg jobber på så prakker vi absolutt ikke på med det dyreste, men hører heller hva kunden er på jakt etter. Det er en myte at elektrokjeder tjener bedre på de dyre produktene, noen ganger er det nemlig omvendt.

 

Jeg vil selvsagt anbefale en AC-router om noen spør etter en rask router f.eks, men det hører med at jeg nevner at AC ikke er kompatibelt med så fryktelig mye utstyr enda, så da foreslår jeg heller en N-router.

 

Jeg sa ikke alle. Sier bare at det er en god del illeluktende fisk ute å går. Den tenker bare profitt og prøver å lure på kundene mest mulig dritt. Det finnes så klart en god dose med gode selgere også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sa ikke alle. Sier bare at det er en god del illeluktende fisk ute å går. Den tenker bare profitt og prøver å lure på kundene mest mulig dritt. Det finnes så klart en god dose med gode selgere også.

 

Håper jeg er en av de da, for jeg selger kun ting som kunden vil ha. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De henvender seg ikke primært til entusiast-publikumet. Dersom du ønsker "profesjonelle" råd om hifi-ustyr, ja så går du til en hifi-forhandler.

De bør jo likevel være i stand til å gi fornuftige råd basert på kunens behov. De har jo egne opplæringer for folk på lyd&bilde-avdelingen. Sannsynligheten for at de hadde noe som var bedre valuta for pengene, er jo stor.

 

Når det er sagt, burde alle som fører Monster-produkter fått livslangt forbud mot varehandel, men det er en annen sak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er nok en viss "placeboeffekt" inne i bildet som heller ikke skal kimses ad.

 

Selv om en billig noname HDMI-kabel på 1,5 meter til 40 kr gir det samme bildet som en 600 kr merkevare på samme lengde, er det helt sikkert noen som bare pøser på med penger til det nye multimedieoppsettet sitt. Når kunden først har brukt 20k på flatskjerm og 20k på lyd, ser jeg for meg at den samme kunden ville kunne komme til å fnyse av en selger som sier at "bildet og lyden blir like bra med denne billige kabelen".

 

Nå er dette kanskje et veldig konkret eksempel der valg av kabel veldig beviselig ikke har noen effektiv opplevd forskjell, men man kan også tenke seg en kunde som kjøper seg en overkill-PC for å bruke til nettleser og epost. Det jeg vil frem til er at selv om et produkt både yter og koster betydelig mer enn hva kundens minstekrav skulle tilsi, kan det godt hende at kunden blir mer fornøyd med kjøpet ved å handle noe som rett og slett er overkill for tiltenkt bruk. Særlig hvis kunden går inn i butikken med en viss (kanskje urealistisk) formening om at han trenger noe i det øvre prissjiktet, vil han bli mer fornøyd med noe som faktisk koster litt mer enn det absolutte minimumskravet. En laptop med Celeron-prosessor til 2-3000 kr og en ultrabook med i7-prosessor og SSD til 7-10 000 kr takler begge Facebook, men så lenge det ikke kniper i lommeboken er det ikke usannsynlig at kunden vil bli mest fornøyd med sistnevnte selv om det kun er litt Facebook hjemme på stuebordet den skal brukes til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De henvender seg ikke primært til entusiast-publikumet. Dersom du ønsker "profesjonelle" råd om hifi-ustyr, ja så går du til en hifi-forhandler.

 

Hvis HiFi-forhandleren selger dritt er du jo like langt. :)

 

Som regel er det lurt å ta råd fra folk som ikke er ute etter pengene dine, helst så mye som mulig med så høy margin som mulig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis HiFi-forhandleren selger dritt er du jo like langt. :)

 

Som regel er det lurt å ta råd fra folk som ikke er ute etter pengene dine, helst så mye som mulig med så høy margin som mulig.

Tja, ubetalte forståsegpåeres markeringsbehov kan gjøre dem minst like inhabile som selgerne, så ha saltklypa klar i alle fall.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I går var jeg på Elkjøp og så på hodetelefoner. Det er 2 produsenter jeg holder meg langt unna: Bose og Monster. Og de første hodetelefonene som ble anbefalt av selger var Bose. Så anbefalte han Monster. Overalt jeg leser om audiofil-hodetelefoner står det at de to er de verste man kan komme utfor, og der står han og skryter av nettopp dem. Det var ikke måte på hvor bra de var.

Jeg merker jeg blir litt sånn oppgitt av folk som svartmaler enkelte merker, når sannheten uansett er at det føres ulike produkter som kan ha varierende suksessgrad, i tillegg til det smaks- og behovsmessige. Greit nok at selger ikke tok hensyn til dine ønsker, det var feil, men likevel dumt fra din side.

 

Jeg er fremdeles kjempefornøyd med min Bose QC15, som jeg har hatt i noen år nå. Sådetså.

-

Apropo Elkjøp, så møtte jeg en hyggelig svenske i Oslo som kunne fortelle utgreiende om forskjellige produkter av det jeg skulle ha. Han endte opp med å gi meg en anbefaling på to av dem som han mente var nogenlunde likestil etter mitt behov. Flink fyr!

 

Fyren på Narvesen derimot, som ikke skjønte hva "Ruter-kort" var (skrev det til og med ned til ham), han burde ikke ha jobbet der..

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...