Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Ligger den på et kjøpesenter?

Jepp!

 

@Espyy: Om det står at kunden må dra kortet er det ikke vits å prøve, du må bare trykke avbryt på terminalen og prøve igjen med chippen. Du kan også prøve å dytte litt når du setter kortet nedi slik at chippen kommer nærmere "leseren", om du fatter?

Første gang jeg opplevde akkurat dette. Dessuten har vi kortleser hvor kortet skal dyttes inn, men skjønner at det er jo samme prinsipp. Takk for tipset uansett.

 

Kanskje de har interesse for en ansatt???

Da hadde de kjøpt noe hver gang ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med kortleseren skjer mer eller mindre med alle kortlesere over landet for tida. Opplever ofte sånt jeg også, og har selv jobbet i dagligvarebutikk. En ting vi fortalte kundene som nesten alltid fungerer (når de får beskjed om å "prøve igjen") er å presse kortet mot venstre i det du setter det nedi terminalen. I tillegg hjelper det innimellom å gnikke litt på chippen. Magnetstripe er deaktivert i Norge, så når man får beskjed om å "bruke stripa" (som regel etter tre forsøk med chip) er det bare for kunden eller operatør å avbryte salget og deretter slå inn bank på nytt.

 

Forøvrig kan det være tusenvis med grunner til at folk er innom butikken flere ganger uten å kjøpe ting. I min butikk jobbet det en fyr som kanskje kan regnes for å være over gjennomsnittet pen. Jeg tuller ikke når jeg sier at to-tre ganger i uka var det små gjenger med ungdomsskolejenter innom jobben kun for å titte på denne karen og fnise når de så ham. Han likte forsåvidt oppmerksomheten (ikke stort eldre enn de den gangen) og hadde ikke noe imot det. I ny og ne kunne jentegjengene gjerne forlate butikken, komme inn igjen, dra igjen, etc. Butikken ligger også på kjøpesentre og har flere bord og sitteplasser utenfor inngangen, så det er helt naturlig at folk kommer inn og går igjen uten å nødvendigvis kjøpe noe.

Endret av Klatt3n
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Magnetstripe er ikke "deaktivert i Norge", men terminalen vil lese i magnetstripeinfoen at kortet har chip, og vil derfor bare be deg prøve chipen igjen (eller feile). Kort med bare magnetstripe vil fungere fint.

 

Tørke av chipen med litt mykt t-skjortestodd kan hjelpe, overraskende ofte kan det legge seg litt skjit på chipen - speiselt i kantene på chipen dersom chipen er litt nedfelt i kortet. Ofte er det dessvere sånn at om det skjer for mange i samme terminal etter hverandre, kan det være noe skjit i terminalen. Skulle hatt rense-kort på samme måte som man hadde laserhoderense-cd-er i "gamle dager". Favoritten må vel være et kort med sukkerspinn på ned i terminalen. Hurra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men da er det klart. Butikken du jobber i ligger på et kjøpesenter. Mange ungdommer vanker (henger, chiller'n?) rundt der i - og etter skoletid. At de gikk inn og ut av butikken betyr bare at de kjeder seg. Bagen de bar på kan ha vært en gymbag. De kan også latet som de stjal noe, tøffet seg litt. Får se hva sjefen din sier etter at han har sett på videoen fra overvåkingskameraet.

Lenke til kommentar

Merkelige greier. Trakk du ikke kølapp?

Jeg ønsker ikke si noe om det var kølapp eller ikke i butikken da dette sier litt om butikken. Men jeg kan si det sånn at har butikken kølappsystem så trekker jeg kølapp.

 

Flodec: Jeg gikk ikke lengre vekk enn at selger hadde sett meg. Uansett har lignende skjedd i samme butikk tidligere. Og de har også sørget for mer skader enn hjelp med garanti/reparasjon etc, og er en butikk jeg bare handler i til nød etter mye tull og rot samt manglende info før kjøp.

Lenke til kommentar

Men jeg ser virkelig ikke logikken i å gjøre det. Du har vært der en gang allerede, også går du inn dit to ganger til? Hadde du med deg en bag? Kjøpte du noe alle gangene?

Kjøpte ingen ting før 4. turen. Greia var jeg skulle ha ny sykkelslange, fant ut størrelsene ikke var oppgitt på samme form som jeg hadde skrevet ned. I stedet for å konvertere om sprang jeg ut og sjekket sykkelen etter andre størrelsen som jeg visste også sto oppgitt før jeg gikk opp igjen. Da fant jeg ut de kun hadde den størrelsen slange i feil type (noe anti-punkteringsgreier, så slangen var for stor for å drasse som backup på tur), så da stakk jeg på sporten og kjøpte i stedet. Så skulle jeg ha parafin for å rense sykkeldeler, så gikk inn igjen. Det hadde de ikke, så da stakk jeg og kjøpte bensin i stedet. Så kom jeg senere på jeg trengte sandpapir og *det* hadde de i det minste. Så helt legitime turer innom butikken.

Lenke til kommentar

Flodec: Jeg gikk ikke lengre vekk enn at selger hadde sett meg. Uansett har lignende skjedd i samme butikk tidligere. Og de har også sørget for mer skader enn hjelp med garanti/reparasjon etc, og er en butikk jeg bare handler i til nød etter mye tull og rot samt manglende info før kjøp.

Som Alastor skriver på forrige side: vedkommende butikk setter sikkert pris på en tilbakemelding fra deg.

Og om de ikke gjør det, er det uansett den konstruktive tingen å gjøre :)

Lenke til kommentar

Kunde kommer imot meg med et headset som ganske åpenbart er svart.

 

Kunde: "Hei, er dette headsettet hvit?"

Meg: "Ehm..... Nei det er svart?"

Kunde: "Åja ok, for på prislappen stod det at det var hvit!"

 

Fortalte det til en kollega rett etterpå hvor hun sa: "Kanskje han var fargeblind?"

Jeg synes ikke dette er dumt i det heletatt. For svært mange produsenter er det normalt å pakke varen i emballasje med bilde av kun et av fargealternativene, for å så ha en prislapp hvor det er oppgitt fargen. Enten ved en liten fargedott, eller som kunden her forteller, det står oppgitt på prislappen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Men Corey skrev jo at headsetet åpenbart var svart. Da regner jeg med esken kanskje hadde et vindu inn til headsetet eller at det på en eller annen måte tydelig sto forklart på esken at fargen var svart.

Det kan jo også hende at personen var der inne for andre gang fordi kjerringa hans hadde fått feil farge på headsettet første gangen. Oppgitt og lei spurte heller personen om det var riktig farge så han skulle slippe å gå inn en tredje gang. Han kunne da også si til kjerringa si at han hadde spurt tilogmed.

 

 

Lenke til kommentar

Han var fargeblind...

Eller rett og slett frekk, og kjempeglad for at han endelig fant noe å "ta" butikken på. "Det står hvit på prislappen, og headsettet er sort... nå skal de få høre." Noen mennesker lever på å tro de er bedre enn alle andre.

 

Vi hadde en sånn kunde der jeg jobbet, som ofte kom inn tidlig på morgenen og bare gikk og kikket. Han ville aldri ha noe hjelp, og sa aldri noe. Bortsett fra hvis han fant én ting å utsette på oss. Det var omtrent verdens undergang da det sto en vare i et skap, hvor vi ikke hadde rukket å sette ut prisskilt enda :)

Lenke til kommentar

Eller rett og slett frekk, og kjempeglad for at han endelig fant noe å "ta" butikken på.

 

Hehe, jeg kan veldig trygt si at denne kunden ikke mente å være frekk :) Som nevnt tidligere har han stilt rare spørsmål før.

Det henger 2 prislapper der dette headsetet er plassert, 1 for det sorte og 1 for det hvite. Det hender da, dessverre noen ganger at kunder ser på headsettet og henger det tilbake på feil plass.

 

Dette har nok skjedd i denne omgang, hvorpå det bare kom et dumt spørsmål fra kunde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...