Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva syntes folk? Er jeg helt idiot eller var kunden min på trynet?

 

Er vel ikke noe enten heller. Kan virke som hun misforsto deg. Det skjer hver dag, er ikke noe å fordele skyld om.

 

Forøvrig likte jeg han som sa «Det fins ikke vanskelige kunder, bare vanskelige situasjoner». Ord til ettertanke, spesielt for unge verdensmestere.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Meh. Er litt enten/eller på det utsagnet. Kan vel stort sett si meg enig, men etter åtte år som butikkansatt (begynte i dagligvarebutikk som 14-åring, skiftet til elkjede som 20-åring og er nå 22) kan jeg med hånden på hjertet påstå at enkelte mennesker bare.. er vanskelige.

 

Dama misforstod meg helt sikkert, men da kunne hun spandert ti sekunder på å la meg forklare hva jeg mente i stedet for å snu ryggen til og marsjere ut av butikken. Oh well. Det var min lille historie om en kunde på jobben min.

Endret av Klatt3n
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Meh. Er litt enten/eller på det utsagnet. Kan vel stort sett si meg enig, men etter åtte år som butikkansatt (begynte i dagligvarebutikk som 14-åring, skiftet til elkjede som 20-åring og er nå 22) kan jeg med hånden på hjertet påstå at enkelte mennesker bare.. er vanskelige.

Dama misforstod meg helt sikkert, men da kunne hun spandert ti sekunder på å la meg forklare hva jeg mente i stedet for å snu ryggen til og marsjere ut av butikken. Oh well. Det var min lille historie om en kunde på jobben min.

 

Enig i at hun gjorde noe dumt. Jeg er forøvrig fan av å skille mellom handling og person. Med all respekt, du kan ikke vite at en person er vanskelig, fordi du har møtt han/hun et par ganger. De aller fleste mennesker har perioder i livet som er mindre harmoniske og i slike perioder gjør de ting over hele skalaen, fra dumt til genialt, fra frekt til veldedig. Det vil altså være tilfeldig, utifra når du observerer han/hun, om du klassifiserer han/hun som «vanskelig» eller ei. Det følger av dette at flere «normale» kunder, du ikke legger merke til, vil være det du kaller vanskelig i neste butikk. Eller i en butikk om 25 år. Disse folkene har nok kun det til felles at deres atferd har ingenting med deg eller din butikk å gjøre - roten til problemene befinner seg på helt andre arenaer i livene deres.

 

 

Nå har jeg allerede gjort meg fortjent til å få en moderator på nakken et par ganger, men nei, det gjelder ikke alltid. Ofte er det riktig, men samtidig er det noen mennesker som ikke ønsker å komme fram til en løsning på noe som helst, men å provosere mest mulig. Denne dama som hadde et surt tonefall fra første sekund var en av disse.

 

Jeg jobber i NSB og er derfor del av en utsatt yrkesgruppe. På det kurset jeg nevnte, ble vi fortalt en historie fra et tog der det var et par nye landsmenn med en kultur som ikke aksepterer kvinner som noen form for autoritetspersoner. Den kvinnelige konduktøren på toget fortalte dem at de ikke fikk overgang på billettene sine (en liten fillesak som per dags dato utgjør en forskjell på 15 kroner) og ble derfor nedskylt av diverse nedsettende og kvinnefiendtlige ukvemsord. Da den mannlige kollegaen hennes kom og sa akkurat det samme, derimot, var saken grei for kundene. Var det situasjonen som var vanskelig i dette tilfellet? Nei.

 

Dette var neppe ment som noen absolutt sannhet, men som inspirasjon til å gå litt i seg selv og se andre menneskers perspektiv.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var neppe ment som noen absolutt sannhet, men som en inspirasjon til å gå litt i seg selv og se andre menneskers perspektiv. Om du ikke har lyst til dette, så er det ingen som kan tvinge deg.

 

Enten er det en stråmann ellers misforstår du.

 

Ingen av oss var der, så hvem som har «skylda» kan vi ikke vite. Mitt poeng er og blir at det er ikke så viktig, misforståelser skjer. At du tror at hun skapte bråk med vilje synes jeg er nokså latterlig.

 

Slik Klatt3n forteller det, ligger den største delen av skylden på henne. Hvis hun ikke planla å lage bråk da hun kom, så kom hun i det minste med feil innstilling og var ikke interessert i å oppklare noen misforståelse.

Lenke til kommentar

På det kurset jeg nevnte, ble vi fortalt en historie fra et tog der det var et par nye landsmenn med en kultur som ikke aksepterer kvinner som noen form for autoritetspersoner.

Liten kundehistorie fra jobben til mamma som poppet opp når jeg leste dette;

En kvinnelig kollega av henne, hadde også et par stykker som ikke var helt gira på å forholde seg til en dame. Det ble en litt.. "opphetet diskusjon" rundt dette, og de forlangte å få snakke med sjefen hennes. Hun gikk da bak og henta mamma, sjefen hennes. Var visst kort prosess med å sette dem på plass. Å få beskjed om at de har valget mellom å oppføre seg som som folk eller miste flyturen, i et rimelig bestemt tonelag, hadde visst ønsket effekt.

 

Kan nevnes at hu er fra nord-norge. Hun kan hisse seg opp hun også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

At du kler deg ille nok til å bli stoppet 100% av gangene du reiser utenatt (Hint.: Da ser du uflidd ut, og det har ingen ting med prislappen på klærne du har på deg å gjøre.) eller at du tror at garantien på en mobiltelefon dekker en tur i snøen(!) sier nok alt om deg i begge tilfeller, og sannsynligvis lite om motparten.

Nå aner jeg ikke hva jeg har gjort deg, men du aner ikke hvordan jeg kler meg. Det må da være lov å ha en jakke som er eldre enn seks måneder uten å bli kalt uflidd og bli stoppet i tollen hver jævla gang? Og når det gjelder mobilen dekker garantien "all skade forårsaket av vanlig bruk" og små uhell. Dette var midt på vinteren, og som du kanskje vet har vi minst seks måneder vinter her. Jeg snakker selvsagt ikke om å begrave mobilen i snøen i flere dager i strekk, men å miste den rett utenfor garasjen der snøen er hardpakket grunnet bilen, og strengt tatt burde mobilen ha virket helt fint etter det. Det sier langt mer om hvor elendig kvaliteten er på mange mobiler enn forholdet der jeg mistet den. Så ja, selgeren sa garantien dekker skade forårsaket av all vanlig bruk, og er ikke å miste den i golvet et hendig uhell som kan skje hvem som helst? Men er det litt snø der dekkes det ikke lengre av garantien? Hvordan gir det på noen som helst måte mening?

 

Det var nettopp en slik situasjon Klatten prøvde å unngå. Han ga kunden mer informasjon enn han ble spurt om, slik at kunden ikke skulle komme tilbake og være sur fordi hun selv verken hadde spurt eller satt seg inn i detaljene i kjøpet på forhånd, selv om det var hennes eget ansvar, akkurat som at det var ditt ansvar å finne ut av hva garantien på mobilen dekket før du kjøpte den.

Og det var nettopp en sånn situasjon jeg også prøvde å unngå, derfor spurte jeg så mye som mulig om alt mulig før jeg bestemte meg. Jeg var svært fornøyd med telefonen og abonnementet, fordi jeg visste hva jeg skulle ha. Det eneste jeg er skyldig i er å ikke være tankeleser som kan lese tankene til selgeren. Skal prøve å skjerpe meg på det til neste gang.
Lenke til kommentar

En fyr jeg kjenner som jobbet i en dagligvarehandel, tok med seg øl etter at han var ferdig på jobb en lørdagskveld og slo inn salget i kassa på mandagen etterpå. Er det ulovlig?

Sånn jeg ser spørsmålet tok han bare med øl uten å betale for det? Hadde det vært kontroll (Scan kontroll o.l.) hadde det blitt skrevet rapport og han ville fått ett stort forklaringsproblem for sjefen. Mener å ha lest i reglementet at dette blir sett på som tyveri (ta varer uten å betale for det).

Lenke til kommentar
, og er ikke å miste den i golvet et hendig uhell som kan skje hvem som helst? Men er det litt snø der dekkes det ikke lengre av garantien? Hvordan gir det på noen som helst måte mening?

For at du skal være dekket av skader som skjer ved uhell så trenger du en forsikring som dekker slike skader. Du forventer vel ikke at garantien på bilen din dekker f.eks steinsprutskader?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Sånn jeg ser spørsmålet tok han bare med øl uten å betale for det? Hadde det vært kontroll (Scan kontroll o.l.) hadde det blitt skrevet rapport og han ville fått ett stort forklaringsproblem for sjefen. Mener å ha lest i reglementet at dette blir sett på som tyveri (ta varer uten å betale for det).

 

Varene ble i hvert fall tatt fra butikken på lørdagskvelden og slått inn og dermed registrert på mandagen, så jeg antar at han betalte på mandagen.

Lenke til kommentar

...

Du har ikke gjort meg noen ting, og jeg beklager hvis det virket som om jeg har en torn i siden til deg. Påstanden om at man blir stoppet i tollen i 100% av tilfellene og at dette skyldes at du ikke har det nyeste og hippeste på klesfronten er rett og slett for latterlig til å ikke bli kommentert. Folk ankommer Norge daglig i joggedress uten å bli stoppet i tollen. Om man derimot har halveis barbert ukesskjegg, røde øyne, bustete hår og gikk av flyet fra Amsterdam, så blir det noe annet. (Uten at jeg sier at det er noen beskrivelse av deg.) Men de stopper ikke folk som har klær eldre enn seks måneder. Det blir rett og slett for dumt å hevde. Det var bare det som var poenget mitt.

 

Jeg skulle ellers likt å se garantien som spesifiserer at den dekker "små uhell", og lurer på om de har blandet forsikring inn i det hele. Ingen vanlig garanti dekker fallskader, fuktskader e.l. på vanlige mobiler.

 

Angående det å ta øl etter stengetid for ansatte: Jeg tror ikke det er så veldig uvanlig, egentlig. Enkelte butikker har regler om at det skal legges en lapp i kasseposen eller et annet sted, slik at man ikke bare kan vase ut av butikken om det f.eks. er kontroll. Enkelte butikksjkefer ønsker ikke at de ansatte skal kjøpe alkohol i arbeidstiden, og atter andre skjønner at det kan bli for travelt i løpset av dagen e.l.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Er det rart jeg ikke gidder poste noe særlig her når man ser hvordan dere oppfører dere? Sorry at jeg sa noe dere ikke likte å høre (skjønt aner ikke hva), men det skal ikke gjenta seg. Bare kos dere med sytingen og klagingen deres. Jeg kommer ikke til å poste her mer. Det hender der er selger som tar feil, og det hender det er kunden som tar feil. Men bare fordi selgeren poster på dette forumet betyr det ikke at han automatisk har rett.

Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar
Jeg jobbet på en bensinstasjon for noen årtilbake, og da lager man hamburgere og pølser hele dagen. Plutselig kom det en ung mann i 20 åra og ville ha mat. Jeg må si at dette er en veldig enkel spøk, og at jeg er forferdelig på å ikke le når noe morer meg. Så jeg spurte hva han kunne tenke seg, og etter litt fram og tilbake hadde han bestemt seg. - JEG VIL GJERNE HA EN CHEESBURGER UTEN OST, OG MED POMFRI. HAHAHAH, jeg trodde jeg skulle dø av latter og mannen så bare rart på meg helt til han spurte om han sa noe feil. jeg som da ble sprutrød i ansiktet prøvde å forklare hva jeg lo av, men det gikk ikke. Så hele greia endte opp med at en kollega måtte ta over kassa for meg. Og lage cheesburgern UTEN ost! Denne unge mannen kom tilbake et par dager senere og lo da han så meg. Han hadde sittet og tenkt på hva jeg datt isammen for der bak kassa og tilslutt så hadde han skjønt det! :) Vi ler hver gang vi ser hverandre den dag i dag !

 

Blir litt som en kompis av meg som presterte gull i dumme spørsmål da vi var på Mc.Donalds og han spurte om det er melkeprodukter i milkshaken (han har laktose intoleranse)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...